LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Feedback op het Forum - deel 2

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Radar »

Een update, een vraag en een oproep:

Update
Wij hebben wederom een hoop berichten die forumgebruikers over elkaar en elkaars gedrag hebben geplaatst, verwijderd uit deze discussie aangezien ze niet on topic zijn en steevast tot geruzie leiden (als ze niet zelf al onderdeel van het geruzie zijn).

Hierover hebben we ook meerdere PB's gestuurd naar de diverse plaatsers van de berichten, om ze over deze verwijdering te informeren.

Dergelijke PB's en forumberichten als dit zijn een (klein) onderdeel van ons voornemen om wat transparanter te zijn in de moderatie, hetgeen velen hebben gewenst.

Let wel: dat is in dit topic veel werk, en de keerzijde is dat dit tijd opslokt die wij liever hadden besteed aan het verder uitwerken van en communiceren over structurele forumverbeteringen.

Daaruit volgt dan ook een vraag:

Vraag
Hoewel wij dit topic (en het eerste deel ervan) nog steeds nuttig vinden en het veel suggesties en inzichten heeft opgeleverd waaraan wij nu verder werken, lijkt het de laatste dagen vaker in geruzie te ontaarden dan dat er nog nieuwe, nuttige feedback bij komt.

Een optie is daarom om het topic te sluiten. Dat zou tijdelijk kunnen, totdat wij bijvoorbeeld enkele vernieuwingen / verbeteringen hebben doorgevoerd en wij graag vernemen hoe dit bevallen, maar het zou ook permanent kunnen.

Hoe staan jullie als forumgebruikers hier tegenover? Wij vernemen graag in hoeverre jullie dit topic op dit moment nog nuttig / wenselijk vinden.

Tot slot nog een algemene oproep:

Mededeling
Gelieve niet op de persoon te spelen en je daartoe ook niet te laten verleiden door andere forumgebruikers. Gelieve in plaats daarvan de meldknop te gebruiken.

Wij doen ons best om in het algemeen, en in dit topic in het bijzonder, net wat soepeler te modereren, maar na herhaaldelijk ingrijpen in geruzie en het versturen van informerende PB's komt het moment dat we ook in dit topic weer waarschuwingen zullen moeten uitdelen, helaas wel dichterbij.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Radar schreef:Vraag
Hoewel wij dit topic (en het eerste deel ervan) nog steeds nuttig vinden en het veel suggesties en inzichten heeft opgeleverd waaraan wij nu verder werken, lijkt het de laatste dagen vaker in geruzie te ontaarden dan dat er nog nieuwe, nuttige feedback bij komt.

Een optie is daarom om het topic te sluiten. Dat zou tijdelijk kunnen, totdat wij bijvoorbeeld enkele vernieuwingen / verbeteringen hebben doorgevoerd en wij graag vernemen hoe dit bevallen, maar het zou ook permanent kunnen.

Hoe staan jullie als forumgebruikers hier tegenover? Wij vernemen graag in hoeverre jullie dit topic op dit moment nog nuttig / wenselijk vinden.
Topic sluiten lijkt me onwenselijk. Liever gewoon ingrijpen zoals het hoort (consequent, transparant en rechtlijnig).

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door hvff »

Verwijder u dit topic maar snel de meesten worden er nerveus van...vandaar al die ruzies etc.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Moneyman »

Radar schreef:Dergelijke PB's en forumberichten als dit zijn een (klein) onderdeel van ons voornemen om wat transparanter te zijn in de moderatie, hetgeen velen hebben gewenst.
Dank daarvoor: een hele verbetering!
Radar schreef:Een optie is daarom om het topic te sluiten. Dat zou tijdelijk kunnen, totdat wij bijvoorbeeld enkele vernieuwingen / verbeteringen hebben doorgevoerd en wij graag vernemen hoe dit bevallen, maar het zou ook permanent kunnen.

Hoe staan jullie als forumgebruikers hier tegenover? Wij vernemen graag in hoeverre jullie dit topic op dit moment nog nuttig / wenselijk vinden.

Tot slot nog een algemene oproep:

Mededeling
Gelieve niet op de persoon te spelen en je daartoe ook niet te laten verleiden door andere forumgebruikers. Gelieve in plaats daarvan de meldknop te gebruiken.

Wij doen ons best om in het algemeen, en in dit topic in het bijzonder, net wat soepeler te modereren, maar na herhaaldelijk ingrijpen in geruzie en het versturen van informerende PB's komt het moment dat we ook in dit topic weer waarschuwingen zullen moeten uitdelen, helaas wel dichterbij.
Wat mij betreft: open laten. Het is de enige plek waar forumgebuikers nu hun feedback kwijt kunnen, ook (juist) naar aanleiding van dingen die elders op het forum gebeuren. Als voorbeeld: ik vind het prettig als ik hier even kan melden dat ik positieve veranderingen zie aan de kant van de moderatie. En ik vind het óók prettig feedback die ontstaat naar aanleiding van (gebeurtenissen in) lopende topics kwijt te kunnen, zodat het bewuste topic zélf daar niet door verpest wordt.

De oproep om geen ruzie te maken is helder en terecht: treedt dan maar op tegen degenen die dit topic niet constructief kunnen gebruiken. Dan gooi je niet het kind met het badwater weg. En dan wordt de zelfdiscipline van de forumleden vanzelf helder.

stofzuigertje

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Een Poll openen en kijk of we voor of tegen een bepaalde maatregel zijn!

Dit kan zowel een voorstel van de Radar Redactie zijn als mede Forum leden.

Dan zien we wat de meerderheid wil.

Wel graag een Poll openen waarbij reageren niet mogelijk is... dus alleen stemmen Voor/tegen/neutraal.

We kunnen beginnen met alle voorstellen die enige kans van slagen hebben en Radar niet tegen is.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij was en is dit topic bedoeld om feedback te geven op de “oude” situatie en om verbeteringsvoorstellen te doen.
En dat is volgens mij al voldoende gebeurd.

Dus wat mij betreft, kan dit topic gesloten worden.

Als dit topic ook bedoeld is om en public met de redactie te praten/schrijven over nu en de toekomst, moet het natuurlijk open blijven.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora »

Radar schreef:Een update, een vraag en een oproep:


Vraag
Hoewel wij dit topic (en het eerste deel ervan) nog steeds nuttig vinden en het veel suggesties en inzichten heeft opgeleverd waaraan wij nu verder werken, lijkt het de laatste dagen vaker in geruzie te ontaarden dan dat er nog nieuwe, nuttige feedback bij komt.

Een optie is daarom om het topic te sluiten. Dat zou tijdelijk kunnen, totdat wij bijvoorbeeld enkele vernieuwingen / verbeteringen hebben doorgevoerd en wij graag vernemen hoe dit bevallen, maar het zou ook permanent kunnen.

Hoe staan jullie als forumgebruikers hier tegenover? Wij vernemen graag in hoeverre jullie dit topic op dit moment nog nuttig / wenselijk vinden.
Ik ben net terug (heb ook nog een leven).

Mijn eerste ingeving was het topic voor een dag of 2 te sluiten om de rust te laten weerkeren. Maar ik vrees dat dat niet gaat werken. Na de bovenstaande reactie gelezen te hebben denk ik dat er wel een en ander voor te zeggen is om het open te laten. De argumenten zijn al genoemd (die hoef ik niet te herhalen), en de waarschuwing dat het moment dichterbij komt dat er ook hier waarschuwingen gegeven gaan worden is, denk ik, duidelijk genoeg.

Overigens is de pb die ik heb gehad ook duidelijk en helder, zo kan ik er iets mee. Dank hiervoor!

stofzuigertje

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik ben er voor dat iedereen die fouten maakte en te snel plaatste een 24 uren Time oud kreeg!
Deze verbanning geeft rust en als zichtbaar is ; Verwijderd en U mag 24 uren niets meer doen!

Dat schrikt andere af en omdat niemand een Ban wil lijkt me dat voor sommige de beste oplossing.
Wel alles lezen en niet kunnen reageren, want ik krijg sterk de indruk dat vooral een kleine groep op de man speelde of juist beledigde!

Voor elke ongeoorloofde actie, ongeacht of het per ongeluk ging of bewust, je moet dan vooraf even denken voor je iets plaatste.
Lijkt me een goede maatregel voor alle gebruikers.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik geloof niet dat 24 uur voldoende is om werking te hebben. Op een andere forum, waar men dit probleem aardig onder de controle heeft, krijg je een keer een waarschuwing en dan een ban van twee weken.
stofzuigertje schreef:Dan zien we wat de meerderheid wil.
Het gaat m.i. niet om wat de meerderheid wil, maar om wat goed werkt.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 26 jun 2018 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion »

Radar schreef:Wij doen ons best om in het algemeen, en in dit topic in het bijzonder, net wat soepeler te modereren, maar na herhaaldelijk ingrijpen in geruzie en het versturen van informerende PB's komt het moment dat we ook in dit topic weer waarschuwingen zullen moeten uitdelen, helaas wel dichterbij.
:shock: Ik ben geschokt. Ik weet niet wat ik lees. U laat twee weekenden lang een lange discussie over mijn persoon toe, waarbij een lid zover gaat dat ik voor leugenaar ben uitgemaakt en u heeft niet eens waarschuwingen uitgedeeld aan de grootste overtreder?
Radar schreef:Een optie is daarom om het topic te sluiten. Dat zou tijdelijk kunnen, totdat wij bijvoorbeeld enkele vernieuwingen / verbeteringen hebben doorgevoerd en wij graag vernemen hoe dit bevallen, maar het zou ook permanent kunnen.

Hoe staan jullie als forumgebruikers hier tegenover? Wij vernemen graag in hoeverre jullie dit topic op dit moment nog nuttig / wenselijk vinden.
Ik zou dat doen tot het moment dat u terugkoppeling kunt geven die uit iets anders bestaat dan "we zijn er mee bezig". Misschien ook een idee om het forum te sluiten totdat u een idee heeft hoe op te treden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 26 jun 2018 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door JvandeW »

Radar schreef: Wij hebben wederom een hoop berichten die forumgebruikers over elkaar en elkaars gedrag hebben geplaatst, verwijderd uit deze discussie aangezien ze niet on topic zijn en steevast tot geruzie leiden (als ze niet zelf al onderdeel van het geruzie zijn).

[...]

Vraag
Een optie is daarom om het topic te sluiten. Dat zou tijdelijk kunnen, totdat wij bijvoorbeeld enkele vernieuwingen / verbeteringen hebben doorgevoerd en wij graag vernemen hoe dit bevallen, maar het zou ook permanent kunnen.

Hoe staan jullie als forumgebruikers hier tegenover? Wij vernemen graag in hoeverre jullie dit topic op dit moment nog nuttig / wenselijk vinden.
Dit topic sluiten - net als andere topics waar men ruzie maakt - lijkt mij onwenselijk en ook onnodig. Beter is het om forumgebruikers die dit soort ruzies ontketenen tijdelijk uit te sluiten van het forum. Forumwaarschuwingen doen immers vrij weinig als ze (volgens mij) relatief vaak gegeven worden maar forumgebruikers er helemaal niets mee lijken te doen.

Zij die ruzies ontketenen zullen in het vervolg misschien twee keer nadenken alvorens ongefundeerde kritiek op anderen te leveren en zij die ingaan op de ongefundeerde kritiek, hoeven dat ook niet te doen als die ongefundeerde kritiek er niet is.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik in de afgelopen 24 uur geen ruzie heb ontketend (wat overigens ook een reactie was op leugens om mij te schaden) en als dit mij een tijdelijke uitsluiting van het forum oplevert, accepteer ik die graag. Mits de werkelijke schuldige van de ontketening natuurlijk een zwaardere straf boven het hoofd hang.

Met de ruzie ontketende forumgebruikers tijdelijk uitgesloten van het forum, neemt het werk dat jullie hebben ook af. Minder mensen = minder problemen.
Gelieve niet op de persoon te spelen en je daartoe ook niet te laten verleiden door andere forumgebruikers. Gelieve in plaats daarvan de meldknop te gebruiken.
Ik kan mij zelf nog een waarschuwing herinneren waarbij verteld werd dat ik niet zoveel (onterechte) meldingen moest doen met dreiging tot verbanning. Dit na ook verteld te hebben gekregen dat als ik meende dat de forumregels overtreden werden, ik een melding daarvan moest doen. Niet alleen moet je aan de zijlijn toekijken hoe je op de persoon gespeeld en beledigd wordt, ook word je nog eens gestraft omdat je het bij de forum-moderatie meldt.

Ondertussen wordt grof misbruik gemaakt van de meldknop door bepaalde forumgebruikers en helaas volgt na zo'n melding vaak braaf verwijdering van het bericht door de forum-moderatie - ook als ze vaak geen forumregels overtreden. De meldknop is dus niet veel meer geworden dan een manier om forumgebruikers die je niet mag of berichten waar je het niet mee eens bent, van het forum te laten verwijderen.

Hoe kunnen wij er dus op vertrouwen dat als wij een melding doen, die ook goed en snel opgepakt wordt en tevens dat geen dreiging tot verbanning volgt op het moment dat je veel berichten meldt?

Wat gaan jullie doen tegen de forumgebruiker(s) die de meldknop misbruiken om de berichten van andere forumgebruikers proberen te laten verwijderen? Zo heb ik zondagavond voor het eerst na lange tijd een bericht geplaatst in een ander topic dan dit feedback-topic en dat bericht is behoorlijk snel door iemand gemeld waarvan ik sterk het vermoeden heb dat dit de persoon is die mij niet mag en steevast mijn berichten aan het melden is. Het weerhoudt mij om op een ander topic dan dit topic berichten te plaatsen als mij hetzelfde lot als Moneyman op de loer ligt.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door arvandongen »

Laat dit topic SVP open. Naast een sporadisch goede feedback, is het uiterst interessant om te zien hoe dun het vliesje beschaving is over ons holbewoners-brein.

Verder kan Radar prachtig nieuwe modereer-methoden oefenen in dit topic. Er blijven hier voldoende ingreep-mogelijkheden ontstaan. Na wat training, kan het het geleerde toegepast worden in de rest van het forum. De eerste verbeteringen zijn al zichtbaar.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door JvandeW »

Ja hoor, ook mijn laatste bericht is weer gemeld. Daar word je toch moe van?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door crazyme »

JvandeW schreef:Ja hoor, ook mijn laatste bericht is weer gemeld. Daar word je toch moe van?
Het melden zou eigenlijk niet het probleem moeten zijn. Het probleem zit hem in het gebrek aan vertrouwen dat de moderator zich niet laat beïnvloeden en objectief het bericht beoordeeld.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Moneyman »

JvandeW schreef:Ja hoor, ook mijn laatste bericht is weer gemeld. Daar word je toch moe van?
Bizar. Ik ben benieuwd welke forumregel daarmee overtreden zo worden. Ik ga er maar vanuit dat het bewuste bericht niet verwijderd zal worden.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door BL2 »

Lieve moderatoren Radar:

Misschien een goed idee om niet alleen dit topic snel te sluiten maar het gehele forum.
Dit gebekvecht gaat maar door, al duizenden berichten lang onder de noemer van feedback.

Het is echt te triest voor woorden ! Dit komt ook nooit meer goed, denkt U wel ?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:Lieve moderatoren Radar:

Misschien een goed idee om niet alleen dit topic snel te sluiten maar het gehele forum.
Dit gebekvecht gaat maar door, al duizenden berichten lang onder de noemer van feedback.

Het is echt te triest voor woorden ! Dit komt ook nooit meer goed, denkt U wel ?
Zowel de moderatie als anderen hebben nog wel goede hoop.

Wat inderdaad in deze topics wel duidelijk is geworden, is dat lang niet alles op het conto van de moderatie geschoven kan worden. Een moderator zou hooguit af en toe wat bij moeten sturen. Dit forum als geheel lijkt zich te gedragen als een auto zonder schokbrekers. Met al die ruzies zwabbert en stuitert het alle kanten op. Dan kun je als moderator bijsturen wat je wil, maar er is gewoon onderling iets grondig mis. En wat er onderling mis is, dat kunnen we de moderatie niet verwijten.

Ik denk dat iedereen individueel wat vaker in de spiegel moet kijken naar het eigen functioneren. Het zou misschien ook schelen als mensen wat makkelijker feedback van elkaar accepteren, desnoods per pb. Een enkele keer (tot nu toe 2 x meen ik) trapt één van de vaste forummers bij mij op de rem, per pb. Van hem kan ik het hebben. Dat gaat op een rustige, vriendelijke, openhartige manier. Misschien hebben meer mensen dat nodig, maar... dan moeten mensen daar wel voor open staan, en niet direct in de verdedigingsmodus schieten.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is dat hele PB gedoe helemaal fout. Dit is toch een forum waar mensen vragen stellen over een probleem op wat voor gebied dan ook? Dan moet er gewoon op het forum geantwoord worden. En dienen er niet onderling berichten uitgewisseld te worden. En die gekkigheid van vrienden/vijanden lijsten maakt het alleen nog maar erger.

Vrienden? Die je niet anders kent dan uit zijn of haar antwoorden? Vijanden? Op dezelfde manier?

Ik weet niet of er een leeftijdsgrens zit aan dit forum, maar ik ga er voor het gemak maar even van uit dat we allemaal volwassen zijn.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora »

De leeftijdsgrens is 16.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:De leeftijdsgrens is 16.

Nou ja, dan mag ik in ieder geval al een tijdje meedoen. :lol:

Gesloten