Feedback op het Forum - deel 2

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door hvff » 28 jun 2018 01:36

Mijn kleindochter van 14 moest een psychologische test maken.... en één van de vragen was...noem 2 artikelen die je het meeste leest.

Haar antwoord was.....Feedback op het forum van Tros Radar...deel 1 en deel 2.

witte angora
Berichten: 19641
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door witte angora » 28 jun 2018 08:30

hvff schreef:Mijn kleindochter van 14 moest een psychologische test maken.... en één van de vragen was...noem 2 artikelen die je het meeste leest.

Haar antwoord was.....Feedback op het forum van Tros Radar...deel 1 en deel 2.
En wat is de uitkomst van die test? :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 13470
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Moneyman » 28 jun 2018 08:35

witte angora schreef:
hvff schreef:Mijn kleindochter van 14 moest een psychologische test maken.... en één van de vragen was...noem 2 artikelen die je het meeste leest.

Haar antwoord was.....Feedback op het forum van Tros Radar...deel 1 en deel 2.
En wat is de uitkomst van die test? :mrgreen:
Geslaagd, dat kan niet anders. Deze topics zijn het hele leven in een notendop.

vroem
Berichten: 3749
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door vroem » 28 jun 2018 09:50

scontra schreef:
Lowieze schreef:Kan iemand die steeds onterechte meldingen maakt, alleen maar om iemand te treiteren, niet een rustperiode krijgen van zeg 48 uur?
Dat zou hier al wat rust geven. Blijft die persoon dat na die rustperiode doen, dan strengere maatregelen nemen. Het is hier tenslotte geen kleuterschool.
Daar denken de redacteuren en ook veel panelleden waarschijnlijk heel anders over :!: :wink:
het is geen kleuterschool. dat velen zich wel als kleuter gedragen is wat anders natuurlijk. Punt is: de meeste kleuters leren! ondanks het vele aantal leermomenten zie ik dat bij velen hier niet gebeuren...
Als ik even wat topics doorlees is het net zoveel drama als voorheen: afkatten/regelrecht afzeiken van TS (alsof degeen die afzeikt zoveel beter is, en nooit stomme beslissingen neemt, los ervan dat dat met wijsheid achteraf natuurlijk makkelijk oordelen is) , niet antwoorden op vragen etc etc. niet alleen belachelijk maar ronduit walgelijk.

fonsflons
Berichten: 1278
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door fonsflons » 28 jun 2018 10:20

vroem schreef: Als ik even wat topics doorlees is het net zoveel drama als voorheen: afkatten/regelrecht afzeiken van TS (alsof degeen die afzeikt zoveel beter is, en nooit stomme beslissingen neemt, los ervan dat dat met wijsheid achteraf natuurlijk makkelijk oordelen is) , niet antwoorden op vragen etc etc. niet alleen belachelijk maar ronduit walgelijk.
Alles gaat indertussen vrolijk door, naast bovenstaande mogen ook de wederom eindeloze discussies over het wel of niet aanklagen van apple ivm een kapotte HD na 3 jaar, het wel of niet naar de rechter stappen vanwege een printer van een paar tientjes niet overmeld blijven omdat ook daar een groot gedeelte van de ergernis bij veel forumleden vandaan komt (het gekibbel.) Dat zou toch ook in 3 posts samengevat moeten kunnen worden ipv 10 pagina's.

De moderatie moet ook daar een weg in zien te vinden om dit te beperken.

(let op: ik zeg hier alleen dat er methode gevonden moet worden om dat soort discussies in te korten, niet dat jantje of pietje schuldig is danwel gelijk heeft.)

vroem
Berichten: 3749
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door vroem » 28 jun 2018 10:22

mbt feedback: een topic wat afdoende beantwoord is gewoon op slot gooien. klaar.

scontra
Berichten: 1893
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door scontra » 28 jun 2018 10:23

.
Laatst gewijzigd door scontra op 01 jul 2018 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

fonsflons
Berichten: 1278
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door fonsflons » 28 jun 2018 10:26

Moneyman schreef: Maar wel van een heel erg beperkt groepje mensen !! :lol:
Als je die woorden in een iets andere volgorde zet klopt het ook :roll:

Moneyman
Berichten: 13470
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Moneyman » 28 jun 2018 10:46

fonsflons schreef:
Moneyman schreef: Maar wel van een heel erg beperkt groepje mensen !! :lol:
Als je die woorden in een iets andere volgorde zet klopt het ook :roll:
Hé joh, leg me geen woorden in de mond :mrgreen:

JvandeW
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door JvandeW » 28 jun 2018 11:40

Is het misschien een idee om een algemene meldknop voor een topic te maken?

Het wil bijvoorbeeld wel eens zo zijn dat topics op een zijspoor raken, zonder dat hier daadwerkelijk een "schuldige" voor aan te wijzen is. Zo kan iemand een analogie gebruiken om zijn of haar punt in de discussie duidelijker te maken, maar volgt vervolgens een discussie over de gebruikte analogie die niet of nauwelijks nog iets met het probleem van de TS te maken heeft. De analogie is op zichzelf is vaak niet perse offtopic en niet alle berichten in de discussie op de analogie hoeven dat ook te zijn. Het is dan lastig een "schuldige" aan te wijzen waar het wel offtopic is gegaan en dus wie je zou moeten melden.
Dat geldt ook voor andere zaken zoals discussies die überhaupt uit de hand lopen, zodanig dat het niet zoveel meer met het probleem van de TS te maken heeft.

Dit zou ook goed samengaan met het door forumgebruikers aangedragen ijkpunt. In plaats van dat de forum-moderatie offtopic berichten uit het topic verwijdert, kan de forum-moderatie in zo'n geval een ijkpunt, stopzegging, modbreak of hoe het ook genoemd mag worden plaatsen waarna verwacht wordt dat die offtopic discussies stoppen. Dan hoeft de forum-moderatie ook niet ieder bericht uit te pluizen of deze offtopic is of niet. Scheelt werk, niet?

Zo'n ijkpunt wordt ook op andere fora gebruikt en is erg effectief zonder dat berichten worden verwijderd. Daardoor blijft het topic ook leesbaar doordat de context niet verloren gaat met het verwijderen van berichten. Dat gebeurt hier helaas (nog) wel vaak en dat komt de lezers van het topic - waaronder hopelijk nog de TS - vaak ook niet ten goede.

Natuurlijk dienen forumberichten in zo'n discussie die op een andere manier over de scheef gaan wel aangepast of verwijderd te worden. Als ook de berichten die vervolgens na het ijkpunt doorgaan met offtopic doorgaan op de discussie.

Ook wanneer meerdere forumgebruikers de wat ernstigere forumregels dan offtopic berichten plaatsen overtreden, kan een algemene meldknop handig zijn. Dan hoeft niet bij ieder bericht een melding gemaakt te worden.

fonsflons
Berichten: 1278
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door fonsflons » 28 jun 2018 11:49

JvandeW schreef:Is het misschien een idee om een algemene meldknop voor een topic te maken?

Het wil bijvoorbeeld wel eens zo zijn dat topics op een zijspoor raken, zonder dat hier daadwerkelijk een "schuldige" voor aan te wijzen is. Zo kan iemand een analogie gebruiken om zijn of haar punt in de discussie duidelijker te maken, maar volgt vervolgens een discussie over de gebruikte analogie die niet of nauwelijks nog iets met het probleem van de TS te maken heeft. De analogie is op zichzelf is vaak niet perse offtopic en niet alle berichten in de discussie op de analogie hoeven dat ook te zijn. Het is dan lastig een "schuldige" aan te wijzen waar het wel offtopic is gegaan en dus wie je zou moeten melden.
Dat geldt ook voor andere zaken zoals discussies die überhaupt uit de hand lopen, zodanig dat het niet zoveel meer met het probleem van de TS te maken heeft.

Dit zou ook goed samengaan met het door forumgebruikers aangedragen ijkpunt. In plaats van dat de forum-moderatie offtopic berichten uit het topic verwijdert, kan de forum-moderatie in zo'n geval een ijkpunt, stopzegging, modbreak of hoe het ook genoemd mag worden plaatsen waarna verwacht wordt dat die offtopic discussies stoppen. Dan hoeft de forum-moderatie ook niet ieder bericht uit te pluizen of deze offtopic is of niet. Scheelt werk, niet?

Zo'n ijkpunt wordt ook op andere fora gebruikt en is erg effectief zonder dat berichten worden verwijderd. Daardoor blijft het topic ook leesbaar doordat de context niet verloren gaat met het verwijderen van berichten. Dat gebeurt hier helaas (nog) wel vaak en dat komt de lezers van het topic - waaronder hopelijk nog de TS - vaak ook niet ten goede.

Natuurlijk dienen forumberichten in zo'n discussie die op een andere manier over de scheef gaan wel aangepast of verwijderd te worden. Als ook de berichten die vervolgens na het ijkpunt doorgaan met offtopic doorgaan op de discussie.

Ook wanneer meerdere forumgebruikers de wat ernstigere forumregels dan offtopic berichten plaatsen overtreden, kan een algemene meldknop handig zijn. Dan hoeft niet bij ieder bericht een melding gemaakt te worden.
Sterk punt.
Als voorbeeld het Printer Retour topic:
viewtopic.php?f=40&t=185417

Dat is inmiddels 13 pagina's waarvan meer dan 10 pagina's samen te vatten zijn in 1 post van Henk Toeter (pagina 11)
De discussie die voor geinteresseerde best interessant is (duh) kan ook buiten dit topic gevoerd worden dmv een afsplitsing waarnaar verwezen wordt in het betreffende topic. Komen daar opvallende of afwijkende conclusies uit, dan kan dat weer teruggekoppeld worden.

fonsflons
Berichten: 1278
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door fonsflons » 28 jun 2018 12:09

Een andere tip voor het forum:

Er vinden momenteel enorm goedbedoelde individuele pogingen plaats tot het herschrijven van het 'boek der forumregels.' (Ik ben persoonlijk van mening dat , als dit al door een individuele deelnemer gedaan moet worden, dat dat op zijn minst eentje moet zijn met in ieder geval een smetteloos verleden. Ik ken er maar 1 en dat is MM.)

Mocht de moderatie hier zelf ook mee bezig zijn dan is het wellicht een bruikbare tip om de methode die gelukkig steeds meer in de architekten/verbouwingswereld gebruikt wordt toe te passen:

De concept bouwtekening een maand in de kantine ophangen waardoor zelfs de poetsvrouw (die het gebouw en zijn beperkingen het beste kent) aantekeningen kan maken. Dat levert per saldo altijd op termijn het beste resultaat op.

alfatrion
Berichten: 15483
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door alfatrion » 28 jun 2018 12:16

Ik denk dat nieuwe regels helemaal niet nodig zijn. Los daarvan maakt het mij niet uit wie regels schrijft. Het gaat dan namelijk niet om door wie ze geschreven zijn, maar om de regels zelf. Verder zijn wel allemaal mensen en maken we allemaal fouten, dus ook MM heeft geen smetloos verleden.

ClaimConcept
Berichten: 1545
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45
Contacteer:

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door ClaimConcept » 28 jun 2018 12:23

Eens @alfatrion. 2x Eens @fonsflons, maar waarom citeer je het bericht van @JvandeW in z'n geheel? M.i. niet nodig, of korter
JvandeW schreef:Is het misschien een idee om een algemene meldknop voor een topic te maken?
Eens of oneens, van de laatste dagen de sporadisch echte feedback:
28 juni 2018, vroem schreef:mbt feedback: een topic wat afdoende beantwoord is gewoon op slot gooien. klaar.
27 juni 2018, Lowieze schreef:Kan iemand die steeds onterechte meldingen maakt, alleen maar om iemand te treiteren, niet een rustperiode krijgen van zeg 48 uur? Dat zou hier al wat rust geven. Blijft die persoon dat na die rustperiode doen, dan strengere maatregelen nemen.
moederslink schreef:- geen oude koeien meer uit de sloot te halen
- niet meer en weer en weer en nog steeds weer te reageren op onwelgevallige reacties , laat gaan!
- uitsluitend nog feedback te geven
Moneyman schreef:Mag ik in dat kader de feedback geven om niet meer continu over de (uitsluitend ándere) "forumcollega's" te spreken als "apen op de apenrots", "die haantjes", "het hanggroepje" en dergelijke? Dat draagt namelijk niet bij aan de sfeer die je zelf als doel neerzet.

crazyme
Berichten: 7359
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door crazyme » 28 jun 2018 12:27

@radar
De [modbreak] in het diefstal/discriminatietopic staat openbaar. Dat nodigt uit om ook openbaar op de modbreak te reageren. Daar reageert de moderatie vervolgens op waardoor het topic onoverzichtelijk wordt. Tweakers heeft een plaats op het forum waar gereageerd kan worden op modbreaks (Shop een modje / home of the moderators of zoiets) Wellicht is het handig om in de modbreak een link te zetten naar zo'n topic om verdere vervuiling tegen te gaan.

Voorbeeld :

[MODBREAK]
Deze discussie graag weer ontopic
Reageren op modbreaks kan hier

stofzuigertje

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 28 jun 2018 12:38

Ik mag officieel niet zeggen dat ik me nu helemaal hier thuis voel.

Tussen mensen met een Beperking!

Tot Morgen want ik leg mezelf gezien de hoogte van het niveau een Doe Het Zelf Ban op van 24 uren voor dit 2e deel!

Radar
Site Admin
Berichten: 4344
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Radar » 28 jun 2018 13:06

Even een 'tussenstand' van twee verbeterpunten:

1. De wens om een bericht / toelichting te krijgen bij het afhandelen van een melding of verwijderen van een bericht.

2. De ergernis dat sommige nieuwe gebruikers na 1 bericht nooit meer terugkomen, terwijl forumgebruikers moeite hebben gestoken in het beantwoorden van hun vraag

ad 1
Momenteel doen wij ons best om in gevallen waarin ons dat gewenst lijkt, 'handmatig' een bericht te sturen naar de melder. Wij willen dit graag wat meer automatiseren, bijvoorbeeld met een drop-down van verschillende toelichtingen, vergelijkbaar met wat je te zien krijgt als je een bericht meldt.

Hiervoor is een zogeheten 'ticket' ingeschoten bij onze programmeerafdeling. Dat wil zeggen dat onze collega's gaan kijken of en hoe dit technisch te realiseren is. Wanneer dit is afgehandeld, is op dit moment echter nog niet te zeggen.

ad 2
Ook hiervoor is een ticket ingeschoten: wellicht is het mogelijk om dergelijke 'wegblijvende nieuwe gebruikers' automatisch na een X-aantal dagen van inactiviteit een vriendelijk verzoek te sturen om nog eens te reageren. Tot die tijd is het volgende wellicht een werkbare tussenoplossing:

Stel, een nieuwe gebruiker heeft een topic geopend en hierin is een levendige discussie ontstaan. Je merkt dat de berichtenteller van TS na een week nog steeds op '1' staat: hij / zij heeft dus niks meer van zich laten horen. Als gebruiker kun je dan het topic melden, en ons hierop wijzen. Wij kunnen de TS dan een PB of mail sturen. Wij hopen dat jullie dit wat vinden, en hieraan -in elk geval voor nu - willen meewerken.

Radar
Site Admin
Berichten: 4344
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door Radar » 28 jun 2018 13:07

crazyme schreef:@radar
De [modbreak] in het diefstal/discriminatietopic staat openbaar. Dat nodigt uit om ook openbaar op de modbreak te reageren. Daar reageert de moderatie vervolgens op waardoor het topic onoverzichtelijk wordt. Tweakers heeft een plaats op het forum waar gereageerd kan worden op modbreaks (Shop een modje / home of the moderators of zoiets) Wellicht is het handig om in de modbreak een link te zetten naar zo'n topic om verdere vervuiling tegen te gaan.

Voorbeeld :

[MODBREAK]
Deze discussie graag weer ontopic
Reageren op modbreaks kan hier
Goed idee, wellicht is dit ook iets voor ons!

JvandeW
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door JvandeW » 28 jun 2018 13:18

fonsflons schreef: Sterk punt.
Als voorbeeld het Printer Retour topic:
viewtopic.php?f=40&t=185417

Dat is inmiddels 13 pagina's waarvan meer dan 10 pagina's samen te vatten zijn in 1 post van Henk Toeter (pagina 11)
De discussie die voor geinteresseerde best interessant is (duh) kan ook buiten dit topic gevoerd worden dmv een afsplitsing waarnaar verwezen wordt in het betreffende topic. Komen daar opvallende of afwijkende conclusies uit, dan kan dat weer teruggekoppeld worden.
Inderdaad een mooi voorbeeld. Als ik het topic zo even doorneem en met name de berichten van de TS goed lees, gaat het erom dat de handelaar de afgeleverde zaak bij herroepen niet wilt terugnemen met de reden dat ze de afgeleverde zaak dan niet meer als nieuw kunnen verkopen. Op zich heeft de handelaar daar wel een punt in, maar feit is dat de handelaar zich aan de wet moet houden en niet zomaar het herroepingsrecht van de consument kan ontnemen omdat zij dan met de spreekwoordelijke gebakken peren zitten.

Vervolgens ontstaan er zijsporen van enkele discussies die aan het begin van de discussie misschien niet offtopic zijn, maar dat uiteindelijk worden. Zo valt er een discussie te lezen tussen forumgebruikers waarvan enkelen vinden dat de handelaar niet het risico van de kosten bij herroeping zouden moeten dragen. De discussie of de handelaar dat risico van dergelijke kosten zou moeten dragen is misschien heel interessant, maar toch echt offtopic. Het is nu eenmaal bepaald dat de handelaar dat risico wel draagt en op zo'n moment helpt die discussie niet de TS om tot een oplossing te komen.

Maar ook de discussies dat de afgeleverde zaak zich onherroepelijk zou vermengen met een andere zaak of in hoeverre de consument verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, kenmerken en werking van de zaak vast te stellen zijn beiden zijsporen. Alhoewel ze mogelijk wel van toepassing zouden kunnen zijn en om die reden niet perse offtopic, helpen ze de consument voorlopig niet in het komen van een oplossing van zijn of haar probleem. De handelaar heeft beide punten immers niet aangedragen als zijnde redenen om herroeping van de afgeleverde zaak af te wijzen. Derhalve zijn die discussies dus ook offtopic en de forum-moderatie zou in zo'n geval een ijkpunt moeten plaatsen en de discussie terugbrengen naar de kern van het probleem: wat kan de consument doen wanneer de handelaar stelt het herroepingsrecht te mogen weigeren om de reden dat zij de zaak niet meer als nieuw kunnen verkopen - wat wettelijk geen toegestane reden is om het herroepingsrecht te mogen weigeren.

fonsflons
Berichten: 1278
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Feedback op het Forum - deel 2

Ongelezen bericht door fonsflons » 28 jun 2018 13:25

Precies, en hoewel de inhoud ansich ontopic beschouwd kan worden is er letterlijk geen touw meer aan vast te knopen omdat het (behalve voor een rechter) niet te bepalen is door leken wie nu het goede advies geeft. Verspreid dit over 13 pagina's en de chaos is compleet.
Dit terugbrengen naar 1 pagina zou goed mogelijk zijn.

Je zou bijvoorbeeld ook een maximum aantal reacties per uur / dag etc kunnen instellen. Dat gebeurt vaak ook met een zoekfunctie.
Dat kan voorkomen dat het welles/nietes , linksom kan ook rechtsom zijn als je je omdraait etc uit de hand loopt of in ieder geval beperken.

Als er binnen een paar pagina's 50 reacties van 1 gebruiker staan is dat wellicht wat veel van het goede.

Gesloten