LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ista Nederland

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
BLEULAND
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 feb 2016 19:33

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door BLEULAND »

@HennyB: nee het zijn losse op afstand bestuurbare meters. Ista kan vanuit hun kantoor precies aflezen hoe en waarom. Wat ons nog veel meer zorgen maakt is het ontbreken van enige inzichtelijkheid van de jaarfactuur. Er worden omrekenfactoren gebruikt die niet verklaarbaar zijn. Bij ons in de flat zijn de oorspronkelijke radiatoren in de woonkamer zo'n 3,80 meter. Indien deze radiatoren langer dan 4 meter zijn, dan verplicht ons VVE-reglement dat er 2 meters geplaatst dienen te worden.

Nu hebben wij de radiatoren vanwege ouderdomslekkage in 2001 moeten vervangen door een nieuwe. Het toenmalige montagebedrijf heeft aan ons kenbaar gemaakt dat wij alleen uit 2 kleinere radiatoren van 1,60 meter per stuk en een verbindingsbuis van 15 cm konden gebruik maken. Als leek denken wij, prima het zal en kan niet anders. Het toenmalige verwarmingsbedrijf ging er ook mee akkoord. Dus de facturen van 2001 tot en met 2009 gaven een normaal beeld. Het ene jaar bijbetalen en het jaar jaar quitte of een teruggave.

Toen kwam Ista om digitale meters te plaatsen. U voelt het al aan, 2 meters, die 2x hetzelfde grote oppervlak berekenen. Voor de duidelijkheid het verwarmingswater van de CV komt aan de rechterkant binnen, stroomt door radiator 1 en vervolgens via de buis naar nummer 2. Vanuit die radiator loopt het water weer terug het systeem in. Dus zo komt die torenhoge rekening op een incorrecte wijze tot stand.

Andere details zijn: hoekwoning op de eerste etage aan de noordkant van het gebouw. Naast het gebouw is een open park met een flinke vijver. Het kan er lekker waaien. Pluspunt is het uitzicht.

Dus terug te komen op je vraag. Van convectoren is geen sprake. Ik weet ook niet hoe deze eruit zien.

HennyB
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jul 2007 16:06

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door HennyB »

Bleuland: Wij hebben ook radiometers (Doprimo) van Ista en onze convectoren is een type van radiator. Zie: http://www.dezuinigsteradiator.nl/.
Een gewone radiator heeft veel stralingswarmte en is warm aan de buitenkant terwijl onze convector meer de lucht verwarmt en nauwelijks stralingswarmte afgeeft. Nu heeft Ista voor beide soorten radiatoren verschillende meters en dat leidt tot ongelijkheid in de meting en daarmee ook in ongelijkheid van de verdeling van de verwarmingskosten. Met de 'zuinigste radiator van Nederland' en met echt zuinig stookgedrag moeten we 270% van het gemiddelde betalen hier in het blok. Sinds we de rekening van Ista hebben ontvangen is de verwarming echt laag gegaan en verwarm ik mezelf bij met extra truien en 's-avonds een deken.

Weet je trouwens wat het wattage is van jou radiatoren? De Ista-omrekenfactor 1 staat voor ca. 2000 watt. Zo kun je enigszins controleren of de omrekenfactoren voor beide radiatoren kloppen.

leovolente
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2017 11:02

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door leovolente »

De onbeschoftheid van medewerkers van Ista blijft in ieder geval constant. Contact maken over een door Ista gemaakte fout eindigt met het verbreken van de verbinding wegens `boosheid` (!).
Contact krijgen ( ook via email) blijkt moeilijk, de kans om uit te leggen wat er fout gaat wordt niet gegeven.
Ik maak me geen illusies over recht hebben en dan ook krijgen, maar het wordt toch de hoogste tijd om Ista medewerkers een cursus te laten volgen over omgaan met klanten. Heus Ista, wij zijn klanten, geen betaalvee....
Hopelijk gaat radar er een item aan wagen.

ferry1968
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2008 11:54

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door ferry1968 »

Hoi hier Ferry

Even een vraag over die godsschandalig dure metertjes.
Het feit ze gaan rekenen waarneer de plaat warm is ?????.
De metertjes komen vrij simpel over, we betalen voor verlies van warmte via de toevoerbuizen van de cv,
nu de vraag hoe zit het ik heb thermostaat kranen op de radiatoren zet ik die op 1 word de plaat warm,
en gaat het metertje dus rekenen zet ik de plaat op 5 word de plaat warm metertje gaat rekenen.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat er een systeem in dat metertje zit dat weet of ik de kraan op 1 of 5 heb??????,
dat staat ook niet op de website van ista er staat word de plaat warm gaat het metertje tellen.
Terwijl er toch echt een groot verschil zit tussen 1 en 5 qwa warmte in huis, en de plaat word op 1 of 5 heet meter telt.
Wie weet dat????.
Dan het betalen voor verlies warmte, ook iets raars vind ik.
want voorbeeld ik draai al mijn kranen dicht op de radiatoren, de platen blijven nog circa 1 a 2 uur heet dus wederom metertjes tellen door.
Kijk heb ik een eigen ketel bv draai ik me kranen dicht dan stopt de ketel met branden gebruik geen gas en me radiatoren blijven warm voor 1 a 2 uur.
Nu met de metertjes betaal ik 1 a 2 uur door omdat de platen warm blijven, en ik betaal voor warmteverlies van leidingen voor aanvoer warmte.
Dus mijn vraag overal, zijn het nu echt heel slimme metertjes die weten of me kraan half of vol open staat, en hoe zit het met de nacht als je de radiatoren dicht zet met warmte die je radiatoren vast houden?.
Ik denk ook persoonlijk dat het door dit komt mede dat het zo duur is, want je gebruikt geen gas qwa vraag warmte maar de metertjes rekenen er rustig op door omdat de platen warm zijn.
Ik hoort de eventuele reacties.

Mvg ferry

HennyB
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jul 2007 16:06

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door HennyB »

Dag Ferry,
De meter doet niets met het feit dat de thermostaat wel of niet open staat. De meter meet alleen de temperatuur van de radiator en de temperatuur van de omgeving. Op het moment dat de radiator zelf minstens vierentwintig graden is en minstens vier graden warmer is dan de omgevingstemperatuur begint de meter met oplopen. Deze beiden temperaturen bepalen dus wanneer de meter gaat oplopen. Deze twee temperaturen beïnvloeden dus beiden één meterstand.
mvg Henny

ferry1968
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2008 11:54

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door ferry1968 »

Hoi Henny

Dus dan zou het feitelijk niet uit maken of je de kraan van de radiator nu half of vol open hebt staan.
Dit is dan in principe heel raar want ik denk dat veel mensen toch de kranen minder ver open zetten,
ivm de kosten minder ver open wil zeggen lagere temperatuur in huis, is minder gasverbruik.
Maar de 4 graden verschil heb je ten alle tijden zodra je de radiator aanzet water wat de radiator inkomt is +- 80 graden.
Ps ik had het over thermostaat kranen.
En het blijft een feit dat de radiatoren +- 1 a 2 uur heet blijven na bv een gewone thermostaat of kranen normaal of thermostaat kranen te sluiten of thermostaat lager te draaien, dan blijven de metertjes die tijd ook gewoon door rekenen terwijl er geen gas gebruikt word.
Dat zou op jaarbasis best wel eens heel veel kunnen schelen, omdat de metertjes warmte meten en niet gebruik van gas.
En daar zit een heel groot verschil in.
Voorbeeld je hebt 5 radiatoren in huis staan allemaal open ivm met kou, je gaat naar bed toe sluit de kranen of thermostaat laag de gas vraag stopt dan tenminste dat zou zo werken met een eigen cv ketel, de radiatoren blijven allemaal heet voor tenminste 1 uur dan tellen de metertjes dus 5 uur door op die dag.
En dat dan de gehele winter periode nou tel uit je winst pffff dat zouden heel wat uurtjes zijn dan.
Dit zou dan toch kloppen Henny??.
Ps ik heb geen gewone thermostaat in huis, maar ik zal niet de enige wezen denk ik.
Bedankt voor de reactie

Mvg Ferry

HennyB
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jul 2007 16:06

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door HennyB »

Het systeem is sowieso niet eerlijk. Zeker niet als met verschillende soorten meters in één complex wordt gewerkt.
Bij ons zijn de thermostaten zo ingesteld, dat de verwarming een uur voor het naar bed gaan omlaag gaat. En dat werkt prima.
Gr. Henny

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door renewouters »

Is er al eens gekeken of de totale kosten die de bewoners betalen overeen komen met de energiekosten die voor het complex worden gemaakt. Als de bewoners bij elkaar opgeteld meer betalen dan de werkelijke kosten klopt er iets niet. Als die kosten hetzelfde zijn is er hoogstens een scheve verdeling tussen de bewoners.

HennyB
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jul 2007 16:06

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door HennyB »

Hallo Rene
De totale kosten komen overeen met de verdeelde kosten, maar ik merk wel dat de verschillen enorm zijn in het complex, van mensen waarbij helemaal niets gemeten lijkt te worden (terwijl ze er wel degelijk wonen in de winter) tot mensen die rond de 250% van het gemiddelde betalen.
En dan blijf je je toch afvragen: hoe eerlijk is dit systeem?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je hebt mensen die de verwarming zelden aanzetten. Ik ben zo iemand. Iedereen vindt het altijd koud bij mij thuis, maar ik vind dat juist lekker. Aangezien ik meestal alleen in het weekend bezoek krijg, ga ik niet de hele week stoken voor die mensen.

tjeulemavrotros2017
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jun 2017 18:12

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door tjeulemavrotros2017 »

Bij ons ook al 3 jaar dezelfde ellende met ISTA en blokverwarming
Onduidelijk is ook hoe men om rekent van vroeger KM3 naar nu Kilowatjoule
Lekker Mr Blok heeft de warmtewet erdoor geduwd en bijna iedereen zit met de problemen
Er is al zo vaak hier aandacht aan besteed en er gebeurt niets
Is er een defecte ISTA meter dan draai je zelf voor de kosten op
Dit moet toch gestopt kunnen worden

ferry1968
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2008 11:54

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door ferry1968 »

Hoi alle bedankt voor de reacties

Het is inderdaad een pot ellende dat ista/blokverwarming.
Ik heb nu en het is toch best koud nu, me verwarming uit.
Ik betaal 100 euro per maand 1200 per jaar maar zou ik me cv gewoon echt gebruiken de winterperiode moet ik dik bijbetalen'
En dat geld heb ik simpelweg niet, het is te gek voor woorden dat je in je huis niet gewoon je cv kunt gebruiken ivm angst hoge bijbetaling.
En ik heb maar een kleine 3 kamer woning +- 50 vierkante meter.
En dan heb ik ook nog eens apart energie leverancier, eneco, dit ivm douchen en koken daar heb ik weer een apparte geiser voor.
En stroom uiteraard maar dat is logisch.
Ik ken genoeg mensen die een 4 kamer woning hebben met een eigen cv ketel, en dan dus maar 1 energie leverancier hebben bv eneco
want dan is gas en stroom van 1 leverancier dus de cv douchen koken in 1 zeg maar, en die betalen zeg tussen de 100 en 125 euro per maand
en wonen veelal met ze 2e of 3e met bv kind.
Kom ik met 3 kamer woning ps klein betaal 1200 per jaar aan cv en daarboven op 65 euro aan de eneco voor gas en stroom, ik woon alleen en durf me cv niet te gebruiken, en dan nog leveringskosten want ik betaal voor levering van gas voor de cv installatie, en ik betaal leveringskosten aan de eneco voor levering voor gas en stroom.
PS zit wel in de prijs uiteraard, terwijl de mensen met een eigen cv ketel met 1 leverancier maar 1 keer leveringskosten betalen,
zo krom is het.
Radar zou er toch echt eens iets verder op in moeten gaan, want wat degene hier boven zegt,
Die warmtewet worden we ook niet beter van.
Betalen voor verlies warmte leidingen ??? wie heeft dat rare blok verwarmingsysteem nu uitgevonden ?? dat wisten ze van te voren.
Al met al vind ik blokverwarming eruit en iedereen een eigen cv ketel, bij me ex is dat ook gedaan cv ketelels in de kasten op de balkons,
daar zijn de bewoners zeer blij, en van de ellende ista blokverwarming af.

groetjes ferry

HennyB
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 jul 2007 16:06

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door HennyB »

Nijogeth: Heb jij ook als het buiten vriest de verwarming uitstaan? Ik kan het me nauwelijks voorstellen, tenzij jij warme leidingen door je huis hebt lopen, omdat de buren (die dan ook jouw verwarming betalen) boven de verwarming hebben aangezet...
Ferry: Ben het helemaal met je eens, dat we van dit systeem van blokverwarming af moeten. Maar wat gaat het kosten om ieder huishouden van een eigen systeem te voorzien? Bij ons zouden bijvoorbeeld veel nieuwe leidingen aangelegd moeten worden. En op welke energiebron moet dan verwarmd gaan worden.? We moeten er rekening mee houden dat in de toekomst veel minder op aardgas gestookt mag gaan worden.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door marnix »

Over de kosten,
Bij mij, jaren 70 flat is na jaren van gesteggel overgegaan van onbemeterde collectieve warmtelevering naar een individueel systeem, iedereen een eigen ketel dus.
Betaalden wij eerst rond de 80 euro voor verwarming per maand, nu zitten we op 33 euro aan gas.
We zijn nu ook de dure boiler kwijt. (huur en stroomverbruik).
Grap kostte wel 6000 euro, want alles moet idd vervangen worden, de leidingen liepen vroeger verticaal door het gebouw heen en nu dus horizontaal door flat.
Ook de radiatoren moesten vervangen worden.
wij zijn met een jaar of acht uit de kosten, hopen we.

ferry1968
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2008 11:54

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door ferry1968 »

Hoi met Ferry

Nee ik heb geen leidingen door mijn huis ja door me douche loopt 1 leiding.
De douche is ook wel warm door de leiding maar is een douche van 1 bij 1 meter haha,
daar gaan me katten altijd liggen, heb die deur altijd open staan heb ik iets warmte,
woon beneden boven kelders dus koude vloer ook dit omdat, ook zo onlogisch is de aanvoer afvoer leidingen van de cv van boven komen
waar ze ze onder het dak schuin dak met dakpannen hebben laten doorlopen.
Dat is ook goed te zien met de sneeuw we hebben in ieder geval een sneeuwvrij dak dat is waar.
En dan lopen er in me voorkamer en achter kamer stukjes leiding vanaf boven, maar staan de radiatoren uit heb je daar geen warmte van hoor ja ze zijn iets warm.
De douche wel dat is een dikke leiding die naar beneden komt dan een bocht maakt en weer omhoog gaat dat is 1 leiding hangt geen radiator.
Hoe dat te doen naar eigen cv, ja dat is een klusje zie reactie hierboven ze gebruiken dan meestal inderdaad het bestaande systeem wat ze dan aanpassen, bij mijn ex kregen ze een huursverhoging van 20 euro per maand, maar dat heb ik zelf liever gooi de huur maar iets omhoog ik ben die blokverwarming liever kwijt dan rijk.
Zie hierboven wat het scheelt plus het feit dat je dan ook eigen baas bent over je verbruik nu gaat de cv soms gewoon uit bv zomer of als het nog niet echt koud is gaat die om 1 uur in de nacht uit dat staat zo ingesteld, maar je hebt ook oude mensen of mensen die juist in de nacht wakker zijn ivm werk die warmte juist dan nodig hebben toch?.
Marnix van hierboven ok moet acht jaar terug verdienen maar daarna gaat die veel geld besparen.
Ja en het aardas gebeuren dat klopt ja, dat zal dan feitelijk ook op zonnen energie moeten dan word het nog duurder dat is waar,
maar daar zijn weer subsidie,s voor het is een lastig iets maar nu zijn de huurders de klos met peper dure rekeningen en waarvoor?? ok bij mij dan een sneeuwvrij dak, daar betaal ik me verlies van warmte aan.
bedankt voor de reactie,s

Mvg Ferry

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ista Nederland

Ongelezen bericht door Nijogeth »

HennyB schreef:Nijogeth: Heb jij ook als het buiten vriest de verwarming uitstaan? Ik kan het me nauwelijks voorstellen, tenzij jij warme leidingen door je huis hebt lopen, omdat de buren (die dan ook jouw verwarming betalen) boven de verwarming hebben aangezet...
Ik van het weekend wel de raam op mijn slaapkamer dicht gedaan, omdat ik het een beetje te koud vond worden. Maar nee, geen warme leidingen van de buren of iets dergelijks. Gewoon het tegenovergestelde van een koukleum.

Gesloten