Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
stofzuigertje

Re: Betalen voor gasaansluiting beëindigen

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 02 mei 2018 08:53

Zolang de netwerk beheerders zeer sterke verschillende tarieven voor hetzelfde afsluiten rekenen kan vooral Liander dit soort zaken verwachten!

Hoe verklaar je €250,- om €600,- voor hetzelfde weghalen meter...?
Als iedereen die het tarief vooraf hoorde even Google gebruikt vinden ze mijn en vele andere berichten en een rechtszaak, ik wil dat best doen, en zij blijkbaar niet omdat ik op TV kan melden welke Netwerk beheerder welke prijs rekende.. en zij ook uitgenodigd worden!

Als we van het Gas af moeten maar hoge kosten kregen.... dat ik een koop toch maar nieuwe ketel subsidie en stel het nog een jaar of 30 uit, want een Vaillant van 30 jaren komt vaker voor dan je denkt!
2½ x meer vragen als de op 1 na duurste, dat is leuk voor Rijdende rechter of ga ik naar Frank Visser?

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 15 mei 2018 18:57

Inmiddels weer wat verder. Zonder gasaansluiting. In tegenstelling tot wat de brieven van Liander beweren kan ik nog steeds internetten en mijn telefoon opladen.

Er is intussen ook een nieuwe uitspraak van de Geschillencommissie Energie openbaar gemaakt door de klager.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 5#55152015

Samengevat: Liander moet de opzegging accepteren zonder dat de gasaansluiting reeds verwijderd is en Liander mag niet de kosten van het verwijderen van de aansluiting in rekening brengen.

Opmerkelijk detail is dat binnen Liander het bovenstaande geschil in behandeling is bij dezelfde persoon die mijn 'casus' in behandeling heeft. Op 16 april heeft deze uitspraak de betrokkenen bereikt, maar in de week erna heeft de jurist van Liander mij nog medegedeeld dat hij met mij in discussie zal gaan over de kosten van het verwijderen van mijn gasaansluiting. Leuk, zo'n discussie. Maar de kosten in rekening brengen mag dus gewoon niet.

Kortom. Wat ik hier vele malen schreef, is gewoon correct.

De beloofde 'discussie' is overigens door de jurist nog niet gestart.

Ik verwacht alleen niet dat Liander mij nu excuses gaat aanbieden voor de vele leugens die ze mij verteld hebben en waarmee ze mijn tijd hebben verspild.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 16 mei 2018 09:24

Compliment voor je volhardendheid ! David tegen Goliath.

Appie83

Ongelezen bericht door Appie83 » 16 mei 2018 09:47

Ivo.w schreef: Er is intussen ook een nieuwe uitspraak van de Geschillencommissie Energie openbaar gemaakt door de klager.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 5#55152015

Samengevat: Liander moet de opzegging accepteren zonder dat de gasaansluiting reeds verwijderd is en Liander mag niet de kosten van het verwijderen van de aansluiting in rekening brengen.

Opmerkelijk detail is dat binnen Liander het bovenstaande geschil in behandeling is bij dezelfde persoon die mijn 'casus' in behandeling heeft. Op 16 april heeft deze uitspraak de betrokkenen bereikt, maar in de week erna heeft de jurist van Liander mij nog medegedeeld dat hij met mij in discussie zal gaan over de kosten van het verwijderen van mijn gasaansluiting. Leuk, zo'n discussie. Maar de kosten in rekening brengen mag dus gewoon niet.
Volgens mij lees je de uitspraak niet goed.
Hoewel de commissie de veiligheid van het gastransportnet van onmiskenbaar groot belang acht en niets wil afdoen aan het na te streven veiligheidsniveau, heeft de ondernemer naar haar oordeel onvoldoende aannemelijk gemaakt dat het volledig weghalen van de aansluiting en meetinrichting de enige mogelijkheid is om deze veiligheid te kunnen waarborgen.
Zo is het de commissie onvoldoende duidelijk geworden waarom bijvoorbeeld met het volledig drukloos maken van de leidingen het veiligheidsbeleid niet naar behoren kan worden gewaarborgd.
(...)
Echter slechts de met de opzegging verbonden redelijke kosten, die voortvloeien uit de werkzaamheden die proportioneel van aard zijn, mogen - naar het oordeel van de commissie - in rekening worden gebracht bij de afnemer c.q. consument.
Liander mag dus alleen redelijke kosten in rekening brengen als de consument de gaslevering wil opzeggen. Als gevolg van deze opzegging zal Liander de meter verzegelen, wat volgens de Geschillencommissie niet onveiliger is dan het verwijderen van de hele aansluiting.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 16 mei 2018 09:53

TS geeft op Tweakers aan in concact te zijn getreden omtrend wat dan wel redelijke kosten zijn. Hij is bereid zo'n 130 euro te betalen.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 16 mei 2018 18:20

@appie83 volgens mij lees ik de uitspraak wel goed. Er staat letterlijk dat de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting niet in rekening gebracht mogen worden, maar dat eventueel slechts een redelijke vergoeding voor de kosten die de netbeheerder moet maken mag worden gevraagd.

Het verwijderen van de aansluiting zijn geen kosten die de netbeheerder moet maken. Dat is duidelijk vastgesteld. Er zijn goedkopere oplossingen die leiden tot een veilige situatie waarin de klant geen gas kan afnemen. Bijvoorbeeld verzegelen in de meterkast zoals andere netbeheerders doen. Dat is een paar minuten werk + voorrijkosten.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 19 sep 2018 18:53

Voorlopig gaat de soap hier verder.

Liander heeft dan wel aangegeven dat ze nog een discussie over de kosten zouden gaan voeren, maar vanuit Liander bleef het na het verwijderen van de gasaansluiting stil.

Naar aanleiding van die langdurige stilte heb ik contact opgenomen met Liander, met de vraag of ik kon concluderen dat het dossier gesloten was. Tevens had ik Liander verzocht om mij te vertellen welke handelingen nog noodzakelijk waren om het dossier te sluiten en deze op korte termijn uit te voeren.

Daarop kreeg ik reactie dat het dossier niet gesloten was en Liander nog een vordering op mij had. Tevens werd gemeld dat voor de afhandeling eerste "politieke ontwikkelingen" moesten worden afgewacht.

Volstrekte onzin natuurlijk, mijn opzegging heb ik op 1 oktober 2017 gedaan. De afhandeling zal dus in geen geval afhankelijk zijn van politieke ontwikkelingen in het najaar van 2018. In mijn reactie heb ik Liander dan ook medegedeeld dat ik van Liander verwacht dat ze kenbaar maken waar de door hun vermeende vordering uit bestaat en mij een kopie van de overeenkomst te sturen waar de vordering uit volgt.

Nogmaals kreeg ik bericht dat ze mij dat nog niet konden vertellen en dat een en ander af hangt wat uit de onderhandelingen aan de klimaattafel zal volgen. Tevens is er door Liander of alle netbeheerders samen opdracht gegeven aan KIWA om te onderzoeken wat de 'juiste' methode is als de consument van gas af wil, omdat de netbeheerders er onderling niet uit komen wat nu de meest voordelige 'veilige' optie is.
Allemaal leuk en aardig, maar niet van toepassing op een overeenkomst uit 2017 én bovendien heeft Liander in mijn geval de werkzaamheden niet als rechtstreeks gevolg van de opzegging uitgevoerd.

Intussen is het al weer een paar weken stil.

Als laatste blijft natuurlijk bovenaan staan dat in de voorwaarden nergens vermeld staat welke " eventuele noodzakelijke werkzaamheden" er als gevolg van het opzeggen van de gasaansluiting door de netbeheerder zullen/kunnen worden uitgevoerd én staat er ook nergens dat de kosten van die (voor de klant onbekende) werkzaamheden in rekening gebracht zullen worden. Alleen al dat feit is voldoende om de kosten volledig te verwerpen.

1 oktober is het een jaar geleden dat ik mijn opzegging volgens de juiste wijze kenbaar heb gemaakt. Iets simpels als het beëindigen van een overeenkomst kost je bij Liander dus gewoon een jaar of meer. Tenzij je in de leugens van firma List en Bedrog trapt en je laat intimideren door iemand die "bedrijfsjurist" in zijn e-mail handtekening heeft staan maar ook gewoon keihard (zwart op wit!) liegt.

Plaats reactie