LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

16again schreef:
alfatrion schreef:De stap die je moet zetten is om de netbeheerder de opdracht te geven om de nieuwe meter te controleren. Als daaruit komt dat de meter een gebrek heeft, dan kun je hier wat tegen ondernemen.
Dan mag je een ijking gaan betalen....en wordt getest met sinusvormige laststroom, waarbij geen fouten optreden.

In dit topic kwam pas schot in de zaak nadat TS zelf met domotica spul aan de gang ging:

viewtopic.php?t=165571

....je zou toch mogen verwachten dat de kinderziektes van slimme meter er nu wel uit zijn.



Juist, dan zou ik ook een "domme meter" nemen ! :(

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
alfatrion schreef:De stap die je moet zetten is om de netbeheerder de opdracht te geven om de nieuwe meter te controleren. Als daaruit komt dat de meter een gebrek heeft, dan kun je hier wat tegen ondernemen.
Dan mag je een ijking gaan betalen....en wordt getest met sinusvormige laststroom, waarbij geen fouten optreden.

In dit topic kwam pas schot in de zaak nadat TS zelf met domotica spul aan de gang ging:

viewtopic.php?t=165571

....je zou toch mogen verwachten dat de kinderziektes van slimme meter er nu wel uit zijn.
Dit is een topic wat speelde in juli 2015, die betreffende meters zijn vervangen, staat ook in het topic.

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

sylvesterb schreef:
Dit is een topic wat speelde in juli 2015, die betreffende meters zijn vervangen, staat ook in het topic.

En die nieuwe meters zijn allemaal goed?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
16again schreef:In dit topic kwam pas schot in de zaak nadat TS zelf met domotica spul aan de gang ging:

viewtopic.php?t=165571

....je zou toch mogen verwachten dat de kinderziektes van slimme meter er nu wel uit zijn.
Dit is een topic wat speelde in juli 2015, die betreffende meters zijn vervangen, staat ook in het topic.
En in 2015 hing die meter er zelfs al 5 jaar.
Technisch gezien kan ik me niet meer voorstellen dat ondeugdelijke meters geplaatst worden. .......maar dat kon ik 10 jaar terug ook niet

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ikweethettoch schreef:
sylvesterb schreef:
Dit is een topic wat speelde in juli 2015, die betreffende meters zijn vervangen, staat ook in het topic.
En die nieuwe meters zijn allemaal goed?
Waren die analoge meters wel allemaal goed?

ikweethettoch
Berichten: 86
Lid geworden op: 24 apr 2018 18:20

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door ikweethettoch »

sylvesterb schreef:
ikweethettoch schreef:
sylvesterb schreef:
Dit is een topic wat speelde in juli 2015, die betreffende meters zijn vervangen, staat ook in het topic.
En die nieuwe meters zijn allemaal goed?
Waren die analoge meters wel allemaal goed?
Dus heeft TS al de jaren alleen de helft van zijn verbruik betaald met zijn oude meter. :wink:

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Als je de afgelopen jaren gemiddeld 4500 kWh hebt verbruikt is het toch wel erg vreemd dat er nu het dubbele is verbruikt. Dan zou de oude meter zoals men zegt niet goed zijn (geweest), maar dan moet hij al vanaf de plaatsing niet goed zijn geweest. Maar zoals er gezegd wordt dat het ook wel mogelijk aan de nieuwe (slimme) meter zou kunnen liggen en dat is wat ik ook denk.
TIP; Als je verhuist of overgaat naar een andere energieleverancier of een nieuwe meter krijgt, neem een foto van de meterstand en zorg dat er ook een afbeelding van de krant van die dag met de datum in beeld erop staat. Slimme jongen die zegt dat de stand niet klopt.
Wij wonen sinds 2005 in een appartement en neem vanaf de oplevering de meterstanden per week op. Op ons adres stond tijdens de bouw de gasmeter in de bouwkeet op ons adres geregistreerd, nou ga je dan maar eens aanmelden dat je een gasaansluiting wilt. Kan niet die heb je al, ja duhh

dorsman
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2007 14:27

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door dorsman »

Bij mij is een nieuwe ( analoge ) meter geplaatst, omdat ik geen slimme meter wil.
De medewerker van Stedin nam een foto van de stand van de oude meter en adviseerde mij om dat zelf ook te doen.
Hij zei : dan kan er nooit een discussie over de eindstand ontstaan.

Wellicht heeft de medewerker van de netbeheerder ook een foto van de verwijderde meter genomen?

kabouter9090
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2009 18:08

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door kabouter9090 »

ook ik heb totaal geen vertrouwen in de nieuwe meters, hoewel ik deze nog niet heb.
Zijn alle mensen die klagen dom en onwetend?, ik denk het niet, kijk naar andere bedrijven zoals telecomprofiders, fitnesscentra e.d.
Als je niet goed oplet, en niet de kleine lettertjes goed leest en ook begrijpt, kan het zomaar gebeuren dat je ergens aan vast zit wat je niet echt wil.
Maar terug naar de slimme meters, ik stel voor om bij plaatsing van de slimme meter de `domme`er gewoon b.v. 5 jaar naast te laten zitten, dan kan je zelf controleren of de `slimme`de standen goed aangeeft.
Èèn van de twee, de klant of de energiebeheerder valt dan door de mand (of niet).
Ik denk dat mijn oplossing door de energiebeheerders niet in dank zal worden afgenomen, ze zullen wel met argumenten komen als, te ingewikkeld, te moeilijk, niet precies e.d.
Hoe denkt het forum over mijn oplossing?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar terug naar de slimme meters, ik stel voor om bij plaatsing van de slimme meter de `domme`er gewoon b.v. 5 jaar naast te laten zitten, dan kan je zelf controleren of de `slimme`de standen goed aangeeft.
Èèn van de twee, de klant of de energiebeheerder valt dan door de mand (of niet).
Ik denk dat mijn oplossing door de energiebeheerders niet in dank zal worden afgenomen, ze zullen wel met argumenten komen als, te ingewikkeld, te moeilijk, niet precies e.d.
Hoe denkt het forum over mijn oplossing?
Prima oplossing, maar wel betaald door diegene die dit graag wil ( consument ) en niet omgeslagen naar alle anderen die hier niet op zitten te wachten. Er worden dan op basis van ongelijk 2 meters gehangen ( een nieuwe domme en een nieuwe slimme ).. Op kosten van de consument. Blijkt na 5 jaar dat dit terecht was, dan neemt de leverancier ( wel verplicht 5 jaar bij die leverancier blijven ) de kosten over. Bij ongelijk zijn en blijven de kosten voor de klant die ook nog eens de kosten voor het verwijderen van de onnodig geplaatste domme meter betaalt..

Eens kijken hoeveel klanten voor die optie gaan?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door vroem »

ikweethettoch schreef:
16again schreef:@renewouters
Onder de pet houden, of leesvaardigheid…..
Wat bedoelt de netbeheerder dan met mogelijke oorzaak #6 ?
@16again brengt het op het punt, zoals de praktijk is.

Dit onderwerp is al heel veel besproken in de media, maar reageerders geven constant de verbruiker de schuld, i.p.v. Een ondeugend product!
TS heeft dus jaren met zijn oude meter maar de helft van zijn verbruik betaald, en nu met de "Kl.te meter", wordt het duidelijk.Pffff
En waarom zou dat niet aan de oude meter kunnen liggen? Ik sta inmiddels structureel op 20% electra minder na installatie slimme meter...

andere oorzaken: afgetapt voor wietplantage?
Ander moment van afrekening waardoor nu alleen winterverbuik berekend is? (kan je niet extrapoleren op jaarverbruik).

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
alfatrion schreef:De stap die je moet zetten is om de netbeheerder de opdracht te geven om de nieuwe meter te controleren. Als daaruit komt dat de meter een gebrek heeft, dan kun je hier wat tegen ondernemen.
Dan mag je een ijking gaan betalen....en wordt getest met sinusvormige laststroom, waarbij geen fouten optreden.

In dit topic kwam pas schot in de zaak nadat TS zelf met domotica spul aan de gang ging:
Heb je dat topic wel gelezen, er is in dat topic geen sprake van een ijking geweest.

dschaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 nov 2016 21:16

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door dschaap »

Omdat energie met toch wel hoge maandelijkse bedragen wordt afgerekend/betaald aan voorschot zou het voor iedereen handig zijn om ook maandelijks de meterstanden op te nemen en deze vast te leggen in een tabel. Zo is altijd een actueel overzicht beschikbaar waar de netbeheerder/ leverancier niet omheen kan ( omgekeerde bewijslast)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Dan mag je een ijking gaan betalen....en wordt getest met sinusvormige laststroom, waarbij geen fouten optreden.
Je kunt ook zelf de "Leferink truuk" uithalen, bestel bij Conrad een (geijkte) Ferraris meter, laat die een electricien of handige neef er tussen zetten, en vervolgens "zoek de verschillen, kleur de plaatjes".

Eerde
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Eerde »

tttlocke schreef:
16again schreef:Ik mis toch een andere mogelijke oorzaak:
7. Meetafwijking nieuwe meter

Uiteraard houdt netbeheer dat onder de pet
Pas of met smadelijke en/of lasterlijke uitspraken.
Heeft u bewijzen voor dergelijke praktijken, leg ze hier op tafel!
Die zijn er voldoende b.v. Radar heeft er al vaker aandacht aan besteed !
Die bracht ook enkele experts [één was zelf slachtoffer, dus die kon met eigen apparatuur de oplichting meten] te berde !

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

vroem schreef:En waarom zou dat niet aan de oude meter kunnen liggen? Ik sta inmiddels structureel op 20% electra minder na installatie slimme meter...
Het lijkt me sterk dat oude meter sneller gaat lopen, langzamer ligt meer voor de hand

In het artikel van Frank Leferink in "2016 IEEE Electromagnetic Compatibility Magazine" is getest met dimmers en klassieke gloeilampen.
In deze meting werden afwijkingen van +260% , maar ook -50% geconstateerd.

Jouw -20% zit in deze bandbreedte

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:Het lijkt me sterk dat oude meter sneller gaat lopen, langzamer ligt meer voor de hand
Als de "rem magneet" zijn kracht verliest , kan de oude meter sneller gaan lopen

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door jhogaarts »

16again schreef:
16again schreef:Het lijkt me sterk dat oude meter sneller gaat lopen, langzamer ligt meer voor de hand
Als de "rem magneet" zijn kracht verliest , kan de oude meter sneller gaan lopen

volgens mij gaf de nieuwe slimme meter meer verbruik aan

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

jhogaarts schreef:volgens mij gaf de nieuwe slimme meter meer verbruik aan
Bij vroem niet

Ipswich
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:24

Re: Energieverbruik 2 keer zo hoog na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Ipswich »

Heb ik dan zo'n mazzel. Na het plaatsen van de slimme meters lijkt het alsof mijn stroomverbruik wat minder is geworden.
Dit kan ook natuurlijk het leef gedrag als oorzaak zijn. Het verschil is niet noemenswaardig.
Echter ik doe al vanuit de 70er jaren wekelijks op zondagavond mijn standen opnemen en in excell plaatsen.
Zo kan ik dus wekelijks zien of er noemenswaardige verschillen zijn.
Voor de energie leverancier en de transporteur is iedere klant in principe een oplichter en een klager en kost een klacht je
handenvol met geld behoudens bij "op kosten van ongelijk". Helaas wordt niets door een onafhankelijke instantie gekeurd maar door de
monopolisten zelf. Verlies je dus vrijwel altijd.
Vandaar mijn wekelijkse opname.

Gesloten