LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Piebe1 schreef:Sinds 08-08-2018 is mijn omvormer defect.
Gezien de huur overeenkomst die ik niet kan inzien. En de algemene voorwaarden die ik niet kan inzien. Of de automatische incasso die ik niet schriftelijk heb, kan ik niks controleren.
Hierdoor zal ik het huur bedrag door 31 dagen delen en alleen betalen voor de dagen dat deze installatie ook daadwerkelijk werkt.
Ik zou hier nog even mee oppassen. Er staat immers ook dat, wanneer de factuur niet volledig wordt voldaan, zij hun verplichtingen opschorten. Het lijkt me dan verstandiger in overleg na afloop te verrekenen en niet te hard de aanval in te gaan. Anders krijg je dat de gun-factor verdwijnt.
Piebe1 schreef:Hierbij verwacht ik dat de omvormer dan ook 17-08-2018 vervangen is.
Indien dit niet het geval is stel ik u in gebreken.
Dat is prima, maar van wanneer is dit bericht? Als je dit gisteren hebt verstuurd is de termijn niet echt redelijk.

Essent heeft als het goed is inderdaad niks met de verhuurde zonnepanelen te maken, als je deze bij een ander bedrijf hebt gehuurd. Zolang je de electriciteit gewoon blijft betalen zou je geen problemen met Essent moeten krijgen.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

Ik zeg niet te betalen, ik heb nog geen factuur gezien ;)

De melding is sinds 08-08 ( is wat kort, klopt )

Essent geeft inderdaad ook aan dat hun de verhuurder zijn en niet Essent, dus dat komt wel goed.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

Duidelijkheid over wie nou wat incasseert.

De offerte is via Essent aangevraagd.
Ontvangen van bedrijf x
Incasso gaat via energiewacht groep.

Ik word hopelijk deze week nog terug gebeld door de energiewacht groep.

Maar er staat nergens vermeld dat de incasso via hun gaat.
Hoor ik dan niet van Energiewachtgroep een voorwaarden te hebben?

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

Helaas werkt zowel Essent, Volta Solar en Energiewacht groep niet mee.
Eerder dan 19-09-2018 komen ze niks doen.

Op een e-mail met artikel 7:206bw en 7:207bw krijg ik alleen de algemene voorwaarden van hun toegestuurd en meer niet.

30-08 maar naar het juridisch loket en kijken of we er een zaak van kunnen maken ( dan is het gestelde termijn van 14 dagen voorbij )

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Piebe1 schreef:Helaas werkt zowel Essent, Volta Solar en Energiewacht groep niet mee.
Eerder dan 19-09-2018 komen ze niks doen.

Op een e-mail met artikel 7:206bw en 7:207bw krijg ik alleen de algemene voorwaarden van hun toegestuurd en meer niet.

30-08 maar naar het juridisch loket en kijken of we er een zaak van kunnen maken ( dan is het gestelde termijn van 14 dagen voorbij )
De klacht is nu 14 dagen oud, correct?
Wanneer heeft u ze 14 dagen gegeven?

Zodra die 14 dagen op zijn hen in gebreken stellen en sommeren direct/binnen een week het probleem op te lossen of anders abonnementsgelden te retourneren of verrekenen (al dan niet aansturen op ontbinding van overeenkomst indien gewenst).

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

13-08 termijn gesteld voor 17-08 ( geen gehoor)
16-08 termijn gesteld voor 30-08

Nu zie ik dat Volta Solar de incasso dus wel zelf doet nadat ze dit meerdere keren hebben ontkent.
Ze willen €56,85 afschrijven terwijl de offerte €53,40 is.
Momenteel weten zij niet waarom ik €3,45 meer moet betalen.

Ontbinding van overeenkomst is een groten stap. Ik zal dan zelf de verwijderings- kosten moeten betalen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door yan »

Als ze niet weten waarom een bedrag wordt afgeschreven dan krijgen ze van mij dat bedrag ook niet.
Zolang de panelen niet werken (dit is iets anders dan niet volledig) inderdaad ook geen betaling er voor verrichten.

Zodra de termijn verlopen is vermelden dat ze 14 dagen de tijd hebben om de panelen etc. op te halen, en u ze daarna als "defect / te vernietigen" beschouwd.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

Kan dat zomaar? Krijg ik dan geen kosten voor demontage?

Wanneer ik niet betaal kunnen hun mijn dan niet in gebreken stellen?

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Piebe1 schreef:Omstreeks 19 juni heb ik een offerte ondertekend met akkoord voor de huur van zonnepanelen.
Je hebt een aanbod aanvaard. Conclusie: je hebt een overeenkomst.
Piebe1 schreef:Rond 19.40 nogmaals gebeld, ja nee sorry wij krijgen geen monteur te pakken.
Altijd (ook) schrijven.
Piebe1 schreef:Conclusie: Ik heb alleen een digitale offerte waarin de algemene voorwaarden niet meer inzichtelijk is.
Wanneer het bedrijf zich beroep op algemene voorwaarden, dan kun je stellen dat jij andere voorwaarden hebt gehad. Gevolg is dat het bedrijf moet aantonen dat deze algemene voorwaarden op deze overeenkomst van toepassing is.
Piebe1 schreef:Zoals jullie wel snappen heb ik weinig zin om een maand huur te betalen terwijl de installatie niet eens werkt. Wat zijn mijn rechten hierin? Dit bedrijf is nogal dwars en valt slecht mee te praten.
Ik zou de opbrengst schatten en dat bedrag in mindering brengen. Dat mag gewoon, alleen je hebt een probleem als men betwist dat je gebeld hebt.
Artikel 7:207 lid 1 BW schreef:De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.
Artikel 7:209 BW schreef:Van de artikelen 206, leden 1 en 2, 207 en 208 kan niet ten nadele van de huurder worden afgeweken voor zover het gaat om gebreken die de verhuurder bij het aangaan van de overeenkomst kende of had behoren te kennen.
P.S. Als je uit de algemene voorwaarden citeert, kun je dan de tekst bewerken, zodat niet iedere regel op 1/4 van het scherm breedte een enter heeft? Dat leest echt een stuk prettiger. (Spaties tussen de artikels / leden helpen ook.)

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

Sorry, zal er rekening mee houden.

Ik heb inmiddels de klacht overal zo'n beetje geplaatst.
Ik heb 1 reactie van Volta Solar gehad:

Uiteraard hoeft een klant pas te betalen als het systeem werkend is opgeleverd, Het systeem van deze klant heeft gewerkt en hierdoor is er ook een factuur verstuurd. Dat er binnen korte termijn een defect optreedt ligt niet aan de montage, de fabrikant heeft inmiddels een vervangend exemplaar geleverd en de eerst mogelijke datum om deze te vervangen is 19 Sept 2018

Tevens willen zei me niet doorverbinden met de Directeur Hans Schoenmakers.
Ik heb ook aangegeven alleen voor de werkende dagen te betalen maar krijg dus een incasso van de volle huur plus €3,45. Daar krijg ik zelfs geen antwoord op.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door yan »

Piebe1 schreef:Kan dat zomaar? Krijg ik dan geen kosten voor demontage?
Wanneer ik niet betaal kunnen hun mijn dan niet in gebreken stellen?
Dat zullen ze vast wel proberen: echter hebben zij geen degelijk product geleverd en wordt er niet gereageerd op uw pogingen dit opgelost te krijgen, dan moeten er dus grotere maatregelen genomen worden.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

yan schreef:
Piebe1 schreef:Kan dat zomaar? Krijg ik dan geen kosten voor demontage?
Wanneer ik niet betaal kunnen hun mijn dan niet in gebreken stellen?
Dat zullen ze vast wel proberen: echter hebben zij geen degelijk product geleverd en wordt er niet gereageerd op uw pogingen dit opgelost te krijgen, dan moeten er dus grotere maatregelen genomen worden.
Dit is de reactie van Volta

Uiteraard hoeft een klant pas te betalen als het systeem werkend is opgeleverd, Het systeem van deze klant heeft gewerkt en hierdoor is er ook een factuur verstuurd. Dat er binnen korte termijn een defect optreedt ligt niet aan de montage, de fabrikant heeft inmiddels een vervangend exemplaar geleverd en de eerst mogelijke datum om deze te vervangen is 19 Sept 2018

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou een brief sturen, waarin je aangeeft dat het systeem ondeugdelijk is, jij daardoor huurgenot mist en je op grond van art. 7:207 BW de huur mag verminderen evenredig aan de gemiste opbrengst.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

alfatrion schreef:Ik zou een brief sturen, waarin je aangeeft dat het systeem ondeugdelijk is, jij daardoor huurgenot mist en je op grond van art. 7:207 BW de huur mag verminderen evenredig aan de gemiste opbrengst.
Dat heb ik helaas al 3 keer gedaan zonder succes of enige reactie.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat hoeft dan inderdaad niet nog een keer. Je staat in je recht om te verrekenen. Kun je zelf een schatting maken van wat de zonnepanelen opbrengen deze hoogtij dagen?

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

alfatrion schreef:Dat hoeft dan inderdaad niet nog een keer. Je staat in je recht om te verrekenen. Kun je zelf een schatting maken van wat de zonnepanelen opbrengen deze hoogtij dagen?
Wat ik per dag mis loop is +- € 4

Maar ik huur de hele installatie a €53,40 per maand ( incasso is gek genoeg €56,85)
Huur bedrag delen door 31 dagen is €1,72 per dag dat voor de gedraaide dagen x9 €15,51 voor de maand Augustus.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

Dit is een nieuwe reactie van Volta

Wij betreuren het ten zeerste dat het systeem op zo`n korte termijn uitgevallen is, ik bied de volgende oplossing aan:
De bedragen die tot nu toe zijn geïncasseerd worden terug gestort, pas als het systeem geheel werkend opgeleverd is zullen wij weer tot incasso overgaan.

Klinkt goed.

Deze reactie wil ik plaatsen daarop

Wanneer het volledige systeem werkzaam is mag de volledige huur a €53,40 worden geïncasseerd.
Voor de maand augustus en de dagen van september/oktober kan er €1,72 per werkzame dag in rekening worden gebracht.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Piebe1 schreef:Huur bedrag delen door 31 dagen is €1,72 per dag dat voor de gedraaide dagen x9 €15,51 voor de maand Augustus.
Zonnepanelen brengen in de zomer meer op dan in de winter, omdat er in de zomer meer zonuren zijn. Wat jij berekend is niet wat je misloopt, maar wat het huurbedrag per dag is. Wat je misloopt hangt af van het aantal zonuren, het tarief van je stroom en of je meer of minder lever dan wat je verbruikt aan stroom.

Piebe1
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2018 06:20

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door Piebe1 »

alfatrion schreef:
Piebe1 schreef:Huur bedrag delen door 31 dagen is €1,72 per dag dat voor de gedraaide dagen x9 €15,51 voor de maand Augustus.
Zonnepanelen brengen in de zomer meer op dan in de winter, omdat er in de zomer meer zonuren zijn. Wat jij berekend is niet wat je misloopt, maar wat het huurbedrag per dag is. Wat je misloopt hangt af van het aantal zonuren, het tarief van je stroom en of je meer of minder lever dan wat je verbruikt aan stroom.
Klopt helemaal.
Maar is dat reëel om te eisen/vragen.

Variabele leveringskosten Enkeltarief € 0,05639
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 10.000 kWh) € 0,12654
Vaste leveringskosten € 0,17026 /dag
voor Liander NV : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A € 0,69031 /dag

Vermindering energiebelasting € 1,02284- /dag

75,80 gewone zon uren (berekend online )

Volle zonuren
Een vol zonuur komt overeen met de hoeveelheid energie die op een wolkenloze zomerdag in 1 uur op een op de zon gericht vlak valt. Dit is ongeveer 1 kWh/m2. Het aantal volle zonuren in een periode is de totale ontvangen zonne-energie per m2 in die periode gedeeld door 1 kWh. In juni zijn er gemiddeld 5 volle zonuren per dag en in december 0,5.

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huren zonnepanelen, offerte is overeenkomst?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Piebe1 schreef:Maar is dat reëel om te eisen/vragen.
Ja, dat de schade als gevolg dat zij hun verplichtingen niet nakomen. In de winter zouden zij dat ook aandragen om de kosten om laag te krijgen.

Gesloten