Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
wrvh
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2021 12:10

Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door wrvh »

Sinds kort heb ik een woning met stadsverwarming van Eneco. In de meterkast hangt een Landis + Gyr 2WR5 meter. Er is geen aparte meter voor warm tapwater.

De meter geeft standaard de GJ stand aan. Als je op de knop drukt geeft hij een m3 stand aan. Bij het doorgeven van de (start)meterstanden moest ik beide waardes doorgeven.

Het is mij echter compleet onduidelijk of ik nu apart betaal voor de afgenomen GJ's warmte en de afgenomen m3 warm water, of dat ik enkel betaal voor de afgenomen GJ's. Van Eneco krijg ik wisselende berichten.

De ene medewerker zegt dat ik alleen voor de GJ's betaal en dat de m3 stand slechts een controlegetal is.

De andere zegt dat ik voor beide waardes wordt gefactureerd.

Maar welke is het nou? De Eneco medewerkers kunnen het blijkbaar niet vertellen. Is er een manier om dit in te zien? Is het afhankelijk van het type installatie?

De reden waarom ik dit wil weten is omdat de m3 waarde oploopt zelfs wanneer ik geen warm water gebruik. Als ik terugga in de tijd (dat kan op dit type meter) dan blijkt dat de m3 stand ongeveer 400m3 per jaar oploopt. Dat zou natuurlijk een absurd getal zijn voor warm water in een 2 persoons huishouden! Het zou me ook bakken met geld gaan kosten. Daarom wil ik het graag vooraf uitzoeken.

Welke Eneco gebruiker weet hier meer van? Alvast dank!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe je gefactureerd wordt, staat toch in (de kleine letters van) je overeenkomst?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door sjohie »

Een warmtemeter, die het aantal Gj berekent, doet dat met een formule, waarin het aantal kuub geleverde water tbv de verwarming ook meegerekend wordt. Warm douche-/kraanwater neem je simpel per kuub af. Bij de verwarming verbruik je geen kuub water, maar wél de warmte úit dat water. Die gaat via radiatoren je huis in.

Kortom, beide getallen hebben een nut en noodzaak in dit geheel.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

sjohie schreef:
24 jun 2021 11:36
Warm douche-/kraanwater neem je simpel per kuub af.
Wat u daarmee zegt is dat de klant het warme water uit de stadsverwarmingsinstallatie ontneemt. Dit is niet het geval. Het water wordt verwarmd door de warmtewisselaar of er hangt een aparte elektrische boiler. Uiteraard moet er ook m3 afgerekend worden, maar dat is uitsluitend van het water zelf, via de watermeter.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door sjohie »

J. Deltoer schreef:
24 jun 2021 12:09
sjohie schreef:
24 jun 2021 11:36
Warm douche-/kraanwater neem je simpel per kuub af.
Wat u daarmee zegt is dat de klant het warme water uit de stadsverwarmingsinstallatie ontneemt. Dit is niet het geval. Het water wordt verwarmd door de warmtewisselaar of er hangt een aparte elektrische boiler. Uiteraard moet er ook m3 afgerekend worden, maar dat is uitsluitend van het water zelf, via de watermeter.
Ik meen dat het bij een collega wel zo werkt. Maar goed, ik ben geen eigen ervaringsdeskundige. Linksom of rechtsom, die kuubs in die meter, hebben een functie voor het bepalen van de kosten.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door 16again »

Ik verwacht dat deze voor je verwarming is.
Je betaalt voor geleverde Giga-Joules, wat berekend wordt door het product van verschiltemperatuur aan- en afvoerleiding, en hoeveelheid water over de tijd te integreren.
Dit is de manier om echte verbruik te meten , ipv verdampings metertjes aan radiatoren te plakken.
sjohie schreef:
24 jun 2021 11:36
Warm douche-/kraanwater neem je simpel per kuub af.
Daar zal deze meter niet voor worden gebruikt.
Warm water per kuub af te rekenen is niet zo fair. Als is het gros van energieverbruik verwarming, dus zal fout in de rekening beperkt zijn

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

sjohie schreef:
24 jun 2021 12:30

Ik meen dat het bij een collega wel zo werkt. Maar goed, ik ben geen eigen ervaringsdeskundige. Linksom of rechtsom, die kuubs in die meter, hebben een functie voor het bepalen van de kosten.
Als het zo zou werken krijgt eneco een drukprobleem in haar warmtenet.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
24 jun 2021 12:09
sjohie schreef:
24 jun 2021 11:36
Warm douche-/kraanwater neem je simpel per kuub af.
Wat u daarmee zegt is dat de klant het warme water uit de stadsverwarmingsinstallatie ontneemt. Dit is niet het geval. Het water wordt verwarmd door de warmtewisselaar of er hangt een aparte elektrische boiler. Uiteraard moet er ook m3 afgerekend worden, maar dat is uitsluitend van het water zelf, via de watermeter.
Het warme water komt inderdaad gewoon uit de stadsverwarmingsinstallatie. Dus daar is geen boiler of warmtewisselaar voor nodig.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
24 jun 2021 13:13
sjohie schreef:
24 jun 2021 12:30

Ik meen dat het bij een collega wel zo werkt. Maar goed, ik ben geen eigen ervaringsdeskundige. Linksom of rechtsom, die kuubs in die meter, hebben een functie voor het bepalen van de kosten.
Als het zo zou werken krijgt eneco een drukprobleem in haar warmtenet.
Waarom? Die kuubs van de toevoer gaat terug de afvoerleiding in.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nee, het gaat in deze discussie om het warme drinkwater. Die zouden als de lady en anderen gelijk zouden hebben na gebruik de riool ingaan. Maar de kwaliteitsnormen van drinkwater in nederland zijn zo hoog, daar voldoet de stadsverwarmingsinstallatie van eneco natuurlijk niet aan.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Eneco heeft dus een open systeem. En het drinkwater is dus hetzelfde water als waarmee verwarmd wordt.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat u dus beweert is dat eneco water opwarmt, wat zowel door de warmtewisselaar kan, als afgetapt kan worden. Dat betekent dat als er water afgetapt wordt ditzelfde water "vers" kan zijn, dwz vers opgepompt, dan wel al 1000 keer door hoofdleidingen en leidingen en warmtewisselaars van anderen kan zijn geweest.
Bijzonder. Vraag me af hoe zij de kwaliteit waarborgen. Drinkwater is een ander vak dan energieboer. Maar als u het zegt geloof ik u.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dat hoeft niet hoor, maar mijn broer zit aangesloten op dat systeem. Geen boiler, geen warmtewisselaar. Heet water uit de kranen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat het warme verwarmingswater dat door roestige radiatoren loopt ook uit de warme kraan komt. Maar dat is meer een kwestie voor een afzonderlijk topic.

Wat betreft de meterstanden van TS betreft:
Eneco schreef:Op de warmtemeter lees je de meterstand in GJ af. Je betaalt voor de hoeveelheid gigajoule (GJ) die je hebt afgenomen. Bij sommige meters vragen wij ook een kubieke meterstand (m³) als controlestand. Zo kunnen we zien of je warmtemeter nog goed meet.
Wat er dan in m³ gemeten wordt, kan ik zo snel niet vinden bij Eneco, maar omdat die waarde een controle geeft voor de afgenomen GJ's, dus inclusief de verwarming, gaat het in ieder geval niet om het afgenomen aantal m³ warm tapwater.

wrvh
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2021 12:10

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door wrvh »

Zo te zien is mijn verwarring niet onterecht!

Na nog wat research heb ik het volgende begrepen. Er zijn twee mogelijkheden:

1) Je ontvangt warmte van Eneco, dit reken je af per GJ. Met die warmte worden je radiatoren voorzien van warm water EN wordt je koude water (wat bijvoorbeeld door Vitens wordt geleverd) verwarmd om vervolgens uit de kraan te komen. In dit scenario reken je dus alleen GJ's af.

2) Je ontvangt warmte EN warm tapwater van Eneco. Hierbij koopt Eneco koud water in (van bijvoorbeeld Vitens) en verwarmt dat. Dit warme water komt vervolgens uit je kraan. In dit scenario reken je zowel GJ's af voor warmte als m3 warm tapwater.

De verwarring zit erin dat in scenario 1 de meter zowel GJ als m3 aangeeft. De m3 waarde is dan slechts een controlegetal. Dat getal wordt echter WEL gevraagd bij het opnemen van de meterstanden. Daardoor lijkt het alsof je beide waardes afrekent.

De verwarring wordt nog groter doordat de medewerkers van Eneco zelf niet eens weten tot welke categorie jij behoort.

Ik durf door die wisselende informatie van Eneco nog steeds niet met 100% zekerheid te zeggen tot welke groep ik behoord. Maar ik vermoed groep 1, omdat de klanten in groep 2 waarschijnlijk een losse (oranje/rode) watermeter hebben voor warm tapwater. Die heb ik niet.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn broer is, jammer genoeg met vakantie, anders had ik een en ander nog verder kunnen navragen bij hem.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door kiz »

Als je warm tapwater hebt, heb je een aparte m3 meter (voor warm tapwater) en dit wordt ook op de jaarrekening apart afgerekend.
Ala je maar 1 meter hebt (en geen boiler) dan wordt je warm tapwater door de warmtewisselaar (of 'afleverset') geleverd en het verbruik gemeten in GJ. Het water daarvoor komt via je waterleverancier binnen en is gescheiden van het water in je radiatoren. De m3 stand is ter controle.
Ik heb stadsverwarming en sinds een aantal jaar een afleverset en één GJ meter.
Daarvoor had ik warm tapwater met een aparte m3 meter.
Dat Eneco medewerkers je dat antwoord niet kunnen geven verbaast me niet. Eneco presteert het zelfs om stadsverwarming afnemers te benaderen voor een 'stroom en gas' aanbod (ik heb gevraagd wanneer ik die gasaansluiting zou krijgen).
Via de app (of mijn Eneco) kan je zien of je een afleverset hebt, je betaalt daar namelijk maandelijks een huurbedrag voor, afhankelijk van de CW waarde van die afleverset.

hwbrink
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 nov 2011 19:36

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door hwbrink »

Om de hoeveelheid GJ te kunnen meten heeft de meter de hoeveelheid m3 nodig en het verschil tussen de aanvoer en de retour.
Aan de hand van die drie waardes kan de afgenomen hoeveelheid warmte worden berekend. Als er geen warmte word afgenomen of geen warmwater word getapt is het temperatuur verschil 0 en zal het aantal GJ ook niet oplopen. Dat er water blijft lopen is er voor om bij warmtevraag, cv of warmtapwater zo snel mogelijk dat te kunnen leveren. Anders zouden de leidingen afkoelen en duurt het heel erg lang voordat er warmwater is of de radiatoren warm worden. Het opgeven van de hoeveelheid m3 is alleen ter controle.

nicolas.reid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2017 22:01
Contacteer:

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door nicolas.reid »

Hoe of waar kan ik nauwkeurig berekenen hoeveel het mij kost om met stadsverwarming een liter koude tapwater op te warmen tot (heet 70°C) warmtapwater?

Ik wil heel simpel weten wat duurder is: een liter koude tapwater verwarmen in een elektrische koker, of de warmtapwater kraan met 5 meter leiding vanaf de warmtewisselaar een minuut of langer laten lopen tot er water van 70°C uitkomt en daar een liter van opvangen.

Voor het elektrische is er deze handige calculator https://www.eclecticsite.be/calc/waterkoker.htm
Voor stadsverwarming mis ik zoiets.

Ik weet de aanvoertemperatuur en prijs/m3 van mijn koude tapwater.
Ik weet de prijs van een kWh.
Ik weet de prijs per GJ van mijn stadsverwarming.
Ik weet de eindtemperatuur van de warmtapwater van de stadsverwarming (70°C)

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco stadsverwarming - betalen voor GJ en m3 warm water?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met een waterkoker verspilt u in ieder geval minder water.

Plaats reactie