Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
angel1978

Re: Moet ik kiezen voor een enkel of normaal/dal-tarief?

Ongelezen bericht door angel1978 »

mahadma schreef:
11 mei 2022 16:49
Effectief zal enkel/dubbel meter geen groot bedrag uitmaken. Je moet wel erg veel avond/nachtstroom gebruiken wil je meer als 25 euro op jaarbasis verdienen.
Met een lading zonnepanelen bereik je deze situatie toch echt al vrij snel. Als je genoeg opwekt om overdag in je eigen behoefte te voorzien en je gebruik in de avond/nacht en weekend plant ( timers op wasmachine, droger, elektrische verwarming, ww boiler ), dan zit je zo aan je omslagpunt, daar hoef je weinig spannends voor te doen en dat kan best nog oplopen.
Zo lang je wat je overdag opwekt nog mag salderen is dat niet zo’n probleem.

Wiebren

Ongelezen bericht door Wiebren »

Mijn dank voor al de adviezen. Ik ga er mee aan de slag. Ik ben er wel achter dat er veel mogelijkheden zijn. Maar ik doe mijn best. Voorlopig maar de stroomslurpers maar overdag gebruiken.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wiebren schreef:
12 mei 2022 09:14
Mijn dank voor al de adviezen. Ik ga er mee aan de slag. Ik ben er wel achter dat er veel mogelijkheden zijn. Maar ik doe mijn best. Voorlopig maar de stroomslurpers maar overdag gebruiken.
Wat u ook kunt meenemen in de berekening is de winterperiode. De opbrengst is dan een stuk minder en zal u moeten kijken naar wanneer u welke apparaten aan kan zetten. Verwarmen doen wij met de airco en zorgt ervoor dat het stroomverbruik op slechte dagen dus hoger is. Voordeel dan wel weer dat we minimaal 4m3 gas per dag besparen. Het is even een rekensommetje, maar als u het goed doet kan dat veel geld besparen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Wiebren schreef:
12 mei 2022 09:14
Of dat handig is hangt ook af van hoe je energiebedrijf saldeert. Bij sommige energiebedrijven wordt je totale teruglevering namelijk eerst afgetrokken van het verbruik tijdens het hoge tarief en pas als je meer teruglevert dan je hoge verbruik, de rest van het laag tarief afgetrokken.

klaartje59

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Voor nu zal het niet veel uitmaken denk ik.
Wij zijn bij budget energie en hier heb je automatisch dag en nachttarief. Ik gebruik de wasmachine dus altijd 's avonds of in het weekend.
Vaatwasser staat ook altijd 's nachts aan.

Salderen is id weer uitgesteld en dan wordt de situatie heel anders.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik heb hoog/laag en dat verhoudt zich in de praktijk als als 42% hoog/ 58%laag. Enexis gaat hier over de schakeltijden, en die geeft iets meer daluren dan sommige andere netbeheerders. Hier gaat de daltijd in om 21.00 uur, bij andere om 23.00 uur.
Overigens ligt het enkeltarief vaak tussen de hoog/laag tarieven in. Onder de streep maakt het dan nauwelijks verschil welke keuze je maakt, tenzij je een bijzonder verbruikspatroon hebt wat zwaar afwijkt van 50/50.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

angel1978 schreef:
10 mei 2022 18:48
NeoDutchio schreef:
10 mei 2022 18:22
angel1978 schreef:
10 mei 2022 18:09

De minister heeft al aangekondigd 1-1-23 niet te gaan halen en te gaan uitstellen ( op zijn minst naar 24 ), dus daarmee kom je met een jaarcontract nog ruim uit. Als het nog verder wordt uitgesteld kunnen we voorlopig nog prima uit.
Dat bericht had mij nog niet bereikt. Mocht TS een flexibele of jaarcontract nemen, dan volstaat een berekening van het verbruik in de daluren keer het verschil tussen dal- en normaal tarief. En natuurlijk wat de terugleverprijs doet in beide gevallen. Mits er stroom overblijft.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... ar-uitstel

en

https://tweakers.net/nieuws/193188/nede ... w-uit.html
(inclusief link naar brief die naar de 2e kamer is gegaan)

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... g-salderen

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nog een jaartje profiteren dus. Mijn terugverdientijd is hierdoor verkort naar iets boven de 2 jaar. Nu maar hopen dat er binnen 5 jaar goede en vooral betaalbare alternatieven komen om stroom tijdelijk op te slaan.

Plaats reactie