Er is saldering dus je levert pas terug voor dat bedrag van 7 cent als al je verbruik verrekend is. Dus je kan niets terugkopen voor het tienvoudige. Die vergelijking slaat nergens op zolang saldering nog bestaat.
Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen
Re: Lage terugleververgoeding van stroom uit zonnepanelen
Ik snap iets niet bij deze redenatie die ik wel vaker zie:
Dan kom ik met 9 cent vergoeding nog aardig weg. 

Je kunt van alles geloven maar natuurkunde is een exact vak. En daarmee kan je aantonen dat wat jij gelooft niet klopt.Nijogeth schreef: ↑12 nov 2022 12:37Omdat ik niet in een warm huis binnen wil komen, maar meteen wil kunnen genieten van de temperatuur.
Ik geloof in het feit dat op temperatuur houden minder energie kost dan warmte afkoelen of koude opwarmen. Zo stook ik ook overdag als ik ben werken in de winter. Mijn huis houdt gewoon een bepaalde temperatuur aan.
de auditu
vindt dit leuk
Dus wel. Ik heb het eenmalig geprobeerd. Ik verstookte op een dag meer als ik de temperatuur om 17.00 via de app omhoog zette, nadat ik hem in de ochtend flink omlaag had gezet, dan wanneer ik de temperatuur gewoon hetzelfde liet.
Ook na correctie voor graaddagen? (Zie https://www.mindergas.nl/)
Om het exact te kunnen vaststellen, heb je laboratoriumomstandigheden nodig.
Fysisch is het een vaststaand feit, dat er in totaliteit minder warmte naar buiten weglekt, als de temperatuur tijdelijk lager is binnen.
En daarbij is inbegrepen dat de kachel een inhaalslag moet maken, om temperatuur weer op nivo te krijgen.
Redenen dat je toch duurder uit kan zijn:
-Rendement van de kachel tijdens inhaalslag kan lager zijn, door bijvoorbeeld hogere ketelwatertemperatuur.
-Temperatuurregeling werkt niet goed, en bij de inhaalslag gaat gepaard met "overshoot" , waardoor temperatuur tijdelijk hoger wordt dan gewenste waarde.
Die redenen veranderen niets aan de natuurwetten.
Mijn huis is heel goed geïsoleerd en ik heb een warmtewisselaar als ventilatie. De buitenlucht die wel binnenkomt die wordt dus verwarmd met de binnenlucht die naar buiten gaat. Dat is natuurlijk vele malen effectiever als het binnen warmer is, dan wanneer het binnen koud is.
Zo'n WTW-unit heb ik ook in gebruik. Op die manier gaat er minder warmte verloren met ventileren.