LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht indienen ... heeft dat nut?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gesloten
jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door jsp »

Ik lees op dit forum (en andere) regelmatig reacties van mensen die via de SGC of de Dte een klacht hebben ingediend tegen hun energieleverancier. Helaas lees ik bijna nooit de uitstlag daarvan. Schiet het een beetje op met zo'n ingediende klacht, als je al een tijdje aan het lijntje bent gehouden door de energieleverancier? Hoe lang duurt het voor er een uitspraak is? En, stel dat er een bindende uitspraak is, hoe snel krijg je dan een teveel betaald bedrag terug van de leverancier? Of moet je daar ook weer zelf achteraan? Over de afloop lees ik zo weinig op de sites van de (consumenten)organisaties, wie heeft er ervaring?

gast77
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 aug 2005 16:09

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door gast77 »


gast77
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 aug 2005 16:09

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door gast77 »

JA
veel bedrijven willen het daar niet laten aankomen en zullen willen schikken oid

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door medewerker »

Even korte info,

Bij een geschil moet je natuurlijk wel aantonen dat je het voldoende duidelijk hebt gemaakt bij de andere partij en hun in de gelegenheid hebt gesteld het antwoord te geven...

De uitspraak van een geschil moet binnen afzienbare tijd worden uitgevoerd...

En het laatste, helaas geven maar weinig mensen hier terugkoppeling... Vaak komen klachten voort uit een vorm van miscommunicatie, of het antwoord wordt niet begrepen of geacepteerd. Niet eens met het beleid is een vorm van een klacht. Een bedrijf mag echter binnen het redelijke een eigen beleid voeren. Een geschil zal dan gaan om de redelijkheid van het beleid. Echter, als mensen zo'n geschil verliezen zullen ze het niet snel hier vermelden. Immers, deze sites zijn vooral om je klacht te ventileren, meestal niet om de bedrijven een pluim te geven als ze de klacht uiteindelijk goed afhandelen, of om je verlies toe te geven en aan te geven dat je uiteindelijk ongelijk had...

Uitzonderingen zijn er echter... Ik vond de terugkoppelingen die ik hier heb gekregen zeer vriendelijk... De meeste mensen moesten toch uiteindelijk betalen, maar hebben dat hier ook aangegeven. Hierdoor zullen de medelezers niet het gevoel hebben "He, ik heb een zelfde klacht" ik ga gelijk alle juristen uit de kast halen"...

Mvg

Bob Schurkjens
Berichten: 7789
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb bij SGC een geschil ingediend. Is voortreffelijk afgehandeld!

Heeft me per saldo niets gekost (op een postzegel na).

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door medewerker »

??? (speciaal voor sprokkel even het uhh vervangen door vraagtekens, omdat sprokkel daar wat moeite mee schijnt te hebben)

de reiskosten naar de plaats van zitting worden verder niet vergoed, dat zijn kosten voor jezelf...

Maar verder gefeliciteerd met de winst van het geschil
Laatst gewijzigd door medewerker op 25 sep 2005 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door sprokkel »

Medewerker;uhh,
de reiskosten naar de plaats van zitting worden verder niet vergoed, dat zijn kosten voor jezelf...

Kijk dit is nu types weer zo`n reactie van een energiebedrijf, UHH,UHH.

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door medewerker »

nee,
dat is het voorkomen van teleurstellingen...

Staat ook op de sites van de geschillencommissie...

kosten die gemaakt worden om het geschil in te dienen zijn voor jezelf.
Het klachtengeld krijg je terug als je het geschil wint...
Als je de reiskosten even vergeet kan dat inderdaad neerkomen op alleen de postzegel die je nodig hebt om het formulier op de bus te doen...

Sprokkel lees dus eerst even de voorwaarden voor je gaat twijfelen aan andermans woorden... Daarbij ben ik geen energiebedrijf, ik ben slechts een medewerkster die informatie kan geven als mensen vragen hebben over de energiemarkt...

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door sprokkel »

medewerker;
Waar het mij om ging is dat de betreffende persoon zijn geschil gewonnen had.
En uw reactie daarop precies de reactie is van een energiebedrijf, verloren maar toch nog een beetje je gelijk willen halen (kost je toch nog reisgeld).
:wink:

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door medewerker »

nee hoor daar ging het mij helemaal niet om...
Daarom feliciteerde ik hem ook...
Alleen de posting lijkt te suggereren dat het winnen van een geschil ook vergoeding van bijv de reiskosten inhoudt.
Dit is echter niet het geval.
Dat is puur een stukje informatie...
De kosten die je maakt bij het indienen van een geschil zijn de postzegel + eventuele reiskosten.. (deze kosten zijn ongeacht winst/verlies)

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door sprokkel »

medewerker;
Het zou een energie bedrijf die mensen op kosten jaagd door altijd hun gelijk te willen hebben, sieren dat als men bij een geschil verliest men alle kosten zou vergoeden, dus ook de reiskosten, hoewel dit niet verplicht is.

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door medewerker »

en als een energiebedrijf wint betaalt de klant alle gemaakte onkosten :roll: ???

Dat gaat matuurlijk op wanneer dit wederzijds is...

Vaak is er al sprake van een tegemoetkoming in de gemaakte onkosten, die de klant vaak ook al aangeboden is...
In de uitspraak wordt dan meegenomen of dit aanbod voldoende is (meestal is dat het geval) of wordt er een ander bedrag aangegeven.

In het zakelijk verkeer worden onkosten niet vergoed, wel kan er een tegemoetkoming worden gegeven... Vaak gebeurt dit ook.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door sprokkel »

mederwerker;
Vaak is er al sprake van een tegemoetkoming in de gemaakte onkosten, die de klant vaak ook al aangeboden is...
In de uitspraak wordt dan meegenomen of dit aanbod voldoende is (meestal is dat het geval) of wordt er een ander bedrag aangegeven.

Kijk hier wordt er al anders over gepraat, ik lees hier namelijk iets heel anders dan in het begin.

Kom ik toch terug op mijn eerdere bericht.
Of wel toch nog het laatste woordt willen hebben.

Mohawkmarcje
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2005 21:44

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door Mohawkmarcje »

Beetje zielig... :roll:

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Klacht indienen ... heeft dat nut?

Ongelezen bericht door jsp »

Ik heb 9 september 2005 een geschil met OXXIO aanhangig gemaakt bij de SGC. Het ging over het feit dat ik sinds april 2003 nooit een specificatie of afrekening had ontvangen, terwijl ik recht had op teruggave wegens een te hoog voorschotbedrag en aftrek van heffingskorting. Herhaaldelijk bellen, mailen en schrijven naar OXXIO hielp niet. In 2 jaar tijd geen enkele zinnige reactie gehad, alleen maar afgescheept met loze belofen, zoals zovelen.

Vandaag, precies 2 maanden na de klacht bij de SGC, ontving ik
€ 330,00 van OXXIO en € 25,00 klachtengeld terug. Klacht indienen, heeft dat nut? Dacht het wel.

Gesloten