LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door kiz »

De betalingstermijn van uw energienota is 14 dagen. Betaalt u niet binnen deze termijn, dan ontvangt u een herinnering. Aan een eerste herinnering zijn geen kosten verbonden. Voor elke volgende herinnering in hetzelfde kalenderjaar, betaalt u € 10 administratiekosten. bron
Ik ben in de jaren 80 akkoord gegaan met een betalingstermijn van 30 dagen... en dat hele boetebeding stond destijds ook niet in de voorwaarden!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kiz schreef: Ook niet als ze onredelijke voorwaarden stellen.
Onredelijke voorwaarden kunnen wel altijd worden aangevochten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bob Schurkjens schreef:10 euro voor een volledig automatisch verzonden herinnering is verder belachelijk veel. Eneco geeft 1,19 euro korting per maand wanneer per incasso wordt betaald. Die 1,19 zijn dus de werkelijke kosten voor een acceptgiro per post. De herinnering kan niet veel afwijken van die 1,19.

Winst voor de aandeelhouders van Eneco: circa € 8,80 per herinnering. Waarbij de gemiddelde voorschotbetaler een te hoog standaard voorschot heeft en er daarom de facto van een betaalachterstand vaak helemaal geen sprake zal zijn.
Da's een beetje te kort door de bocht gerekend. Een herinnering is niet hetzelfde als een acceptgiro. Er treedt ook renteverlies op bij het te laat betalen. Als alle klanten 4 dagen te laat zouden betalen, is dit een behoorlijk bedrag op jaarbasis voor Eneco. Als ze dit missen, zullen de tarieven omhoog moeten. Nu de markt vrijgegeven is, staan tarieven onder druk en moeten ze die kosten gaan halen bij de veroorzaker. Daarmee wil ik nog niet zeggen dat 10 euro redelijk is, alleen dat ik 1,19 te weinig acht.

Daarbij heeft TS al minimaal 1 herinnering gehad zonder kosten.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bob Schurkjens schreef:Eneco geeft 1,19 euro korting per maand wanneer per incasso wordt betaald. Die 1,19 zijn dus de werkelijke kosten voor een acceptgiro per post. De herinnering kan niet veel afwijken van die 1,19.
Wat de werkelijke kosten zijn kun je hier niet uit afleiden. Het kan gaan om een bijdrage waarmee slechts een deel van de werkelijke kosten worden vergoed. De bank brengt voor een acceptgirokaart 25 cent in rekening en voor een overboeking 14 cent.

De korting die Eneco kennelijk geeft kan, overigens, naar alle waarschijnlijk niet door de beugel. Het is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar (art. 6:248 BW) dat je een onredelijk bezwarend beding via een korting toch implementeert. Het in rekening brengen van een hogere vergoeding dan deze wanneer de kant geen machtiging tot automatische incasso wilt afgeven aan het bedrijf mag naar alle waarschijnlijkheid niet. (LJN: BJ4855) (LJN: BQ6459)

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door kiz »

alfatrion schreef:
Bob Schurkjens schreef:Eneco geeft 1,19 euro korting per maand wanneer per incasso wordt betaald. Die 1,19 zijn dus de werkelijke kosten voor een acceptgiro per post. De herinnering kan niet veel afwijken van die 1,19.
Wat de werkelijke kosten zijn kun je hier niet uit afleiden. Het kan gaan om een bijdrage waarmee slechts een deel van de werkelijke kosten worden vergoed. De bank brengt voor een acceptgirokaart 25 cent in rekening en voor een overboeking 14 cent.

De korting die Eneco kennelijk geeft kan, overigens, naar alle waarschijnlijk niet door de beugel. Het is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar (art. 6:248 BW) dat je een onredelijk bezwarend beding via een korting toch implementeert. Het in rekening brengen van een hogere vergoeding dan deze wanneer de kant geen machtiging tot automatische incasso wilt afgeven aan het bedrijf mag naar alle waarschijnlijkheid niet. (LJN: BJ4855) (LJN: BQ6459)
Eneco brengt op de jaarnota € 14,28 "administratiekosten" in rekening. Deze worden met een korting van € 14,28 verrekend als er een machtiging voor automatische incasso is afgegeven óf als men gebruik maakt van de electronische nota (in dat geval stuurt Eneco maandelijks een e-mail met een link om via iDeal te betalen).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er treedt ook renteverlies op bij het te laat betalen. Als alle klanten 4 dagen te laat zouden betalen...
Ik kan je geruststellen hoor. De rentederving op een bedrag van 50 euro dat 4 dagen te laat binnenkomt is:

Circa € 0,015 (anderhalve eurocent). Om daar nou een boete op te zetten die 700 keer zo hoog is?

En inderdaad: die € 1,19 zijn aan de erg hoge kant. In de praktijk zal het bedrag nog lager liggen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

kiz schreef:Eneco brengt op de jaarnota € 14,28 "administratiekosten" in rekening.
Ik neem aan dat de kosten in de algemene voorwaarden staan.
- In het geval dat de overeenkomst via internet tot stand is gekomen, bied Eneco deze voorwaarden dan zo aan dat deze zijn op te slaan door haar klanten?
- In het geval dat de overeenkomst via telefoon tot stand heeft de Eneco hier dan wel op gewezen?
- In het geval dat de overeenkomst op papier tot stand is gekomen, zat daar dan een kopie van de algemene voorwaarden bij?
- In het geval dat het hier gaat om oude overeenkomsten heeft Eneco dan een kopie van de algemene voorwaarden toegestuurd en de klanten een redelijke termijn gegeven om de overeenkomst op te zeggen?
kiz schreef:Deze worden met een korting van € 14,28 verrekend als er een machtiging voor automatische incasso is afgegeven óf als men gebruik maakt van de electronische nota (in dat geval stuurt Eneco maandelijks een e-mail met een link om via iDeal te betalen).
Voor mensen met een computer en een internet aansluiten zal dat niet bezwarend zijn. Dat laat nog de mensen over zonder computer of internet aansluiting.

borisje
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 okt 2011 17:19

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door borisje »

Sorry, ik zit zo die verhalen te lezen en lig gewoon dubbel, echt waar.
Meer om de domheid van die boeven.
Ik ben zelf al vanaf 1992 bij deze boevenbende (eneco)
Dit jaar is er een probleem ontstaan.
Dat probleem zou opgelost worden als mijn jaarnota betaald zou zijn.
Mijn verbruik voor een alleen wonend iemand dus zonder kinderen en partner, werd in in november vast gestelt op 187 euro en nog een paar centjes.

U zal wel denken, het is niet voor niets zo hoog geschat.
Dat klopt, ik zal dat dan ook even uitleggen hoe dat komt..

In oktober kreeg ik een ernstig ongeluk.
Ik was toen helemaal vergeten een afspraak te maken met de cv monteur.
Die zou in november/december langs komen voor controle.
Doordat ik totaal van de wereld was, wiplash opgelopen flink medicijnen,
was ik dat dus totaal vergeten.
Ik kwam in januari er dus achter dat er een afspraak gemaakt moest worden.
De monteur kwam langs, die zei: nou je zal wel een hoge nota hebben gekregen, want de cv is niet meer in orde.
Hij draaide dus volle toeren wat niet moest.
Tja, dat is mijn eigen schuld dat ik die afspraak ben vergeten.

Toevallig komen ze aanstaande woensdag weer langs.
Dan zal ik eens vragen wat er de vorig keer nou precies aan de hand was.
En hoe het zit met het verhalen vd kosten.
Eneco vertelde mij dat ik dat kon verhalen bij mijn woningbouw.
Kan je nagaan hoe dom ze zijn. Geen uitleg nodig toch?

Dus mijn verbuik was dan ook stukken hoger dan normaal.
Tja daar schrok ik natuurlijk van.
Hoe moet ik dat in godsnaam betalen??
Heb inkomen van bijna niets, echt bijna niets.
Ik ga niet in op mijn prive situatie :wink:
De afspraak was, dat als de jaarnota voldaan zou zijn dat dan mijn termijn geen 187 euro meer is maar weer naar 75 euro pm zou gaan.

In mei was het dan eindelijk zo ver, alles was betaald geen achterstanden niets.
Eindelijk weer normaal leven.
Dus niet.

Ik heb paar keer het bewijs gestuurt naar speciaal hotmail van eneco.
Ik kreeg telkens netjes bericht terug dat ze het binnen hadden gekregen.
En vriendleijk dat ze waren aan de telefoon, nouw nouw.
Wat denk je, inderdaad, na de betaling kreeg ik geen reaktie meer niks.
Het geld was immers toch al binnen, lekker rente trekken hoppaaaa.

Tot aan september gebeld en gemaild etc...
Kreeg steeds nul op het rekest.

Ik betaal niet voor iets wat ik niet verbruik.
En afspraak is afspraak, toch??
Je gaat toch ook niet naar een bakker en je bestel 1 brood en je moet er voor twee afrekenen.
Ik betaal niet voor iets wat ik niet verbruik.
Ik ga het even niet hebben over dat je het eind vh jaar toch wel terug rkijg.
Daar had ik het afgelopen jaar even niets aan.
Dat werd mij ook door de telefoon verteld: ach mevrouw, u te veel betaalde verbruik word eind vh jaar verrekend.
nee, dat is niet eerlijk afspraak is afspraak.
Ik heb amper eten kunnen kopen in al die maanden.
Als je mij een duwtje geef lig ik om, 47 kl.
Ja want eneco zuigt je letterlijk en figuurlijk leeg.

Ik had ook aangegeven dat ik niks meer zou betalen tot de nieuwe nota binnen op mijn mat zou vallen, van 75 euro.
Maar ze bleven komen met 187 euro en nog wat..

Tot uiteindelijk iemand langs kwam om af tesluiten.
Ik heb alle email verkeer laten lezen.
Die meneer vond het een grof schandaal dat eneco mij zo heb laten zitten.
Hij heeft dan ook niet afgesloten.
Ik sta immers in mijn recht.

Na heel wat gedoe bellen etc de afgelopen weken, zou ik dan een bedrag terug krijgen, maaaaaaaaar moest zelf eerst een fors bedrag betalen.

Tja, dat zijn nou eenmaal de regels mevrouw..werd er gezegt.
Ik kon dan zelf ook niet meer praten, ik werd echt gek, en heb iemand anders laten bellen.
Kwamen er niet uit, ook nog een uur met het 0900 aan de telefoon gezeten.
ook daar kwam ik geen stap verder.
Tot ik opeens een email kreeg, dat het verrekend kon worden.
Nou opeens wel...
Terwijl ik belde die mevrouw aan de telefoon zei : ow, ja ik wou net de emial naar u verzenden.
Das wel heel raar, want in de email staat toch echt dat het verrekend kan worden.
En even daarvoor meld door de telefoon dat het niet kan.
Is toch raar??


Nu is het zo, dat die boeven zijn eigenlijk boeven vd staat, mij vanaf mei een boete op hebben gelegt op het te laat betalen.
Ik vind dit niet acceptabel.
Waarom niet??
Omdat mijn termijn op 187 euro en nog wat bleef staan,
terwijl hun een belofte hebben gemaakt van als het bedrag binnen is dat het termijn bedrag dan naar beneden zou gaan.
Ik heb daar helaas geen bewijs voor, want het werd door de telefoon gemeld.
En dat is voor hun geen bewijs.

Het is echt te triest voor woorden dat eneco je alleen maar als een huisnummer ziet inplaats van een mens.

energie1984
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 okt 2010 21:42

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door energie1984 »

@ Smits,

U bent dan eigenlijk al weken te laat met betalen (niet beginnen te tellen met de uiterste vervaldatum).

Neem uw eigen verantwoordelijkheid en bel altijd wanneer een achterstand na een vervaldartum dreigt de organisatie en vertle dit. Dan krijgt u altijd eenmalig een paar week uitstel. Tja dat u dit niet doet dan loopt u het risico een aanmaning te krijgen (dat zijn de bedrijfsprocedures).... ik vind dat eigen schuld dikke....

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Nuon hanteerd bij "wanbetalers" (dat zijn mensen die 3x of meer na de betalingstermijn van 2 weken hebben betaald, of mensen waarbij het maandtermijn 3x of meer niet direct te incasseren was) een incassobeleid wat veel weg heeft van maffiapraktijken;
Deze groep ontvangt direct na de betalingstermijn (of direct na de incassopoging) een aanmaning a 5,-. Exact 14 dagen daarna incassokosten a 50,-. We praten dan 30 dagen na facturatiedatum (welke ook nog eens geantidateerd wordt)

Praktijkvoorbeeld;
Op 20 augustus krijg je de nota, welke voldaan moet worden voor 1 oktober. Op 3 oktober heb je dan de aanmaankosten reeds te pakken, en op 17 oktober ook de incassokosten, per saldo 55,-.

Als je een maand achterloopt en niet aangeeft op welke faktuur er betaald moet worden, boekt Nuon constant de oudste faktuur af waardoor elke maand deze situatie ontstaat. Uiteindelijk kan het voorkomen dat er een vordering komt van honderden euro's aan aanmaan-en incassokosten op straffe van afsluiting !

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Ik ben wel van mening dat de rekening van laat betalers niet bij de keurige betaler moet komen te liggen. Maar dik verdienen hierop vind ik immoreel.

Je hebt een kleine groep die bewust lak hebben aan betalen voor diensten en geleverde goederen. Maar het overgrote gedeelte zit in financiele nood. En duw je met dit soort incasso praktijken de afgrond in.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Die groep is veel kleiner dan men doet voorkomen. Een ieder die gewoon stroom/stadsverwarming nodig heeft (huishouden) zal heus wel zijn rekeningen betalen als hij/zij dat kan.
Door dit soort praktijken loopt de rekening zo hard op dat mensen die het allemaal net aan kunnen betalen (en daardoor ook vaak te laat betalen) het helemaal niet meer kunnen betalen, met alle gevolgen vandien.

De Nuon verdient enorm aan "wanbetaling". Enkele jaren geleden is er een schatting gemaakt, toendertijd draaide de incasso-afdeling al een omzet van 14 miljoen euro ! Dat zal alleen maar hoger zijn geworden gezien de slechte economie (werkeloosheid, hogere lasten etc)
Nuon geeft geen inzicht in de exacte bedragen, maar met een nettowinst van 269 miljoen euro over het eerste halfjaar 2010, en een omzet van bijna 2,7 miljard euro hoeft de Nuon nog lang niet bij de staat aan te kloppen !

Gesloten