LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco Garantieprijscontract

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bertold
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2009 21:10

Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Bertold »

Ik kreeg op 31 mei een mailtje van Eneco met een aanbeveling om over te stappen naar een garantieprijscontract :"met een 3-jarig garantieprijscontract zet u uw tarieven vast op basis van het prijsnivo van dit moment".
Ik stapte daar in omdat het me gunstig leek om een vaste lage prijs te betalen. Natuurlijk (dom dom) niet in het contract gekeken en de prijzen gecheckd tot ik eind juli op mijn bankafschrift zag dat mijn voorschot verhoogd was van 117 naar 134 Euro . Wat schetst mijn verbazing: alle tarieven m.u.v. vastrecht zowel voor gas als electriciteit zijn verhoogd met zo'n 2,5 tot 3,8% t.o.v. wat ik eerder betaalde :x .
Men schermt nu met verschillen in tarieven tussen variabele en garantieprijscontracten. Dat is echter in hun eerdere correspondentie nooit vermeld.
Ik baal natuurlijk stevig en Eneco zal in ieder geval dan over 3 jaar aan het kortste eind trekken maar wat moet ik hier nu mee? Heb ik een poot om op te staan?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door newmikey »

Bertold schreef:Heb ik een poot om op te staan?
Ik vrees van niet. Het kan alsnog gunstig voor u uitpakken als de energieprijzen de komende jaren blijven stijgen. Of dat zo zal zijn zal na afloop van het contract pas blijken.

Uiteraard is het terecht dat de prijzen voor een langjarig contract iets hoger zijn dan de dagprijzen van dit moment, da's niet zo gek en daar alleen zou u niet van moeten schrikken.

De vraag is of u na afloop bekeken over die jaren van dat vaste contract meer of minder betaald zult hebben als in het geval dat u gewoon al die tijd dag/maand prijzen zou hebben betaald.

Dat vooraf te bezien is een hele lastige zowel voor u als voor de leverancier. Ook deze laatste neemt namenlijk een risico dat hij moet doorleveren tegen een lagere prijs als de prijzen plotseling omhoog schieten. Hij dekt zich daar tegen in door zich te verzekeren en zijn risico over meerdere producten (leveringsplannen) te spreiden. U kunt dat niet.

Statistisch gesproken trekken u en ik als consumenten vaker aan het korste eind dan de leverancier dus. Maar, het geluk zit in een klein hoekje dus je weet maar nooit. Zou er niet al te veel van wakker liggen als ik u was - gewoon niet meer doen, niet voor TV, niet voor telefoon, niet voor energie.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Bertold schreef:Heb ik een poot om op te staan?
Ik vrees van wel.
Een verhoogd maandelijks voorschotbedrag zegt helemaal niets, dat is slechts een schatting, maar heb je de reclame-uiting en prijsplan(nen) uit die periode nog?
Indien de leveringskosten (niet de bijkomende kosten van o.a. transport en netbeheer) toch stevig zijn verhoogd, zou je ze o.a. aan kunnen spreken op basis van de wet Oneerlijke Handelspraktijken.
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/We ... praktijken
Echter, je moet wel goed weten waarover je praat.
Het kunnen ontleden van een energienota is dan wel een eerste vereiste.

Bertold
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2009 21:10

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Bertold »

Het gaat mij uiteraard niet over het voorschotbedrag, ook niet over het garantieprijs idee maar om het feit dat ik me misleid voel door Eneco.
Ze stimuleerden me n.l. over om in te stappen tegen de toen geldende tarieven maar ze vermeldden er niet bij dat er twee soorten tarieven bestaan, namelijk voor vaste contracten en voor variabele contracten.
Naïef van me? Misschien wel maar ze zetten me wel op het bekeerde been.
Ik denk dat ik op termijn wat voordeel zal hebben van de deal maar veel minder voordeel dan verwacht.

Ik heb de emails van Eneco nog op m'n pc staan maar Ik heb geen zin in een moeizame procedure....

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Ozo.
Dan heb ik nog wel een tip voor je, als je Eneco helemaal zat bent.
Er zijn energieleveranciers die het boetebedrag voortijdige beëindiging contractuele looptijd wel voor hun rekening willen nemen, als je overstapt.
Erg onoverkomelijk zijn die boetes m.i. niet, zie:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... ract_stopt
Hoe lang zou het nog duren voordat het contract afloopt? / Hoeveel moet u maximaal betalen?
korter dan 1,5 jaar / 50 EUR
1,5 - 2 jaar / 75 EUR
2 tot 2,5 jaar / 100 EUR
langer dan 2,5 jaar / 125 EUR
Per elektriciteit- of gas contract.
Overigens, beiden opzeggen hoeft niet perse.
Men kan bijv. elektriciteit laten leveren door bedrijf A, en gas laten leveren door bedrijf B.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste Bertold,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u ontevreden bent over onze communicatie over het door u gekozen Garantieprijscontract. U heeft zelfs het gevoel dat we u misleid hebben.

Ik vind het vervelend te lezen dat u zich misleid voelt. Het is zeker niet onze bedoeling u dit gevoel te geven. We vinden het juist erg belangrijk u duidelijk en volledig te informeren, zeker ook bij het aangaan van nieuwe leveringsovereenkomsten. Tijdens een telefonisch verkoopgesprek geven we u daarom alle informatie over onder andere de leveringstarieven. Na uw telefonische akkoord, sturen we een contractbevestiging waarin we alle gegevens en informatie over de leveringstarieven vermelden. U heeft vervolgens acht werkdagen de tijd deze gegevens goed te controleren en eventueel nog af te zien van de leveringsovereenkomst. Omdat u van mening bent dat we u niet correct of duidelijk hebben geïnformeerd tijdens het telefoongesprek, kom ik graag met u in contact. Als u dit op prijs stelt, verzoek ik u uw klantgegevens te mailen naar [email protected].

Eneco biedt klanten die kiezen voor de Garantieprijs de zekerheid van een vast leveringstarief gedurende de looptijd van het contract. Of dit voordelig is hangt af van de ontwikkelingen op de inkoopmarkten gedurende de looptijd van het Garantieprijscontract. Of er een stijging of daling aankomt in de standaard (variabele) tarieven de komende drie jaar kan Eneco niet voorspellen. Alleen achteraf kan worden vastgesteld of de Garantieprijs financieel voordeliger is ten opzichte van een variabel tarief. Wel stel ik graag voorop dat we de tarieven van onze Garantieprijscontracten zo veel mogelijk vaststellen met het doel u uiteindelijk financieel voordeel te bezorgen.

Ik ga er vanuit u te informeren en zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Kelly, medewerkster Eneco

Bertold
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2009 21:10

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Bertold »

Beste Kelly,
Ik ben ingestapt n.a.v. e-mail berichten, niet n.a.v. een telefonische verkoopgesprek.
Ik heb in eerste instantie een leveringsovereenkomst gekregen met tarieven die dicht in de buurt zaten van mijn toenmalige tarieven. Toen ik later een "verbeterd" contract ontving heb ik dat niet meer gecheckd. Dom van mij natuurlijk maar aangezien ik tot dan toe niet anders dan uitstekende ervaringen heb met Eneco vertrouwde ik erop dat het wel goed zou zitten.

Naar aanleiding van mijn klachten kreeg ik tot twee maal toe weinig meer dan een uitleg over het garantieprijscontract. Dat begrijp ik nu wel. Waar het mij om gaat is dat ik me misleid voel door het gegoochel met tarieven.

Ik neem graag uw uitnodiging aan om nog eens met u in contact te treden per e-mail. Ik zal uw e-mail waarop ik besliste om in te stappen meesturen zodat u kunt zien dat deze foute en misleidende informatie bevat.
M.vr.gr. Bertold

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door flepp »

Het is natuurlijk zakelijkheid waar eneco zelf garen bij wil spinnen.
Je legt legt je zelf vast voor x jaar die hebben ze al en een vehoogd tarief, denk dat je als consument er weinig mee opschiet. :(

Bertold
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2009 21:10

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Bertold »

@flepp: Nu ik me in de materie verdiep denk ik dat je gelijk hebt. Eneco dekt zich stevig in voor eventuele toekomstige prijsstijgingen. Elektriciteit zo'n 3%; gas zo'n 15%. In het beste geval speel je als quitte, tenzij de consumentenprijzen in 3 jaar met gemiddeld meer dan pak em beet 6% voor elektriciteit en 30% voor gas stijgen. We zullen zien.
Blijft overeind dat ik het gevoel heb dat Eneco me erin geluist heeft door een verkeerde voorstelling van zaken te geven. Aan de andere kant ben ik wel heel naïef geweest door niet alerter te zijn toen ik het contract in handen kreeg.

Ik ben inmiddels in contact met Eneco en ik hoop op een constructieve oplossing.

Seippie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:51

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Seippie »

Beste Bertold,

Ik begrijp helemaal hoe je je voelt.
Ook ik, die NOOIT aan dit soort contracten begin, ben erin gestonken.
Ik vind niet dus dat je jezelf verwijten moet maken, want het was absoluut een VRESELIJKE instinker op de manier hoe Eneco deze mail heeft opgesteld. Ook ik dacht dat Eneco zijn (jarenlange) trouwe en vaste klanten nu (uit dank) de mogelijkheid bood om de komende tariefsverhoging te voorkomen door je nu voor 3 jaar vast te leggen. Nergens stond duidelijk dat er dan andere tarieven gelden!!!
Ik vind dat we hier kunnen spreken van een afschuwelijk KLANTEN BEDROG door Eneco.
Verwacht niets van je contact met de klanteservice van Eneco, want dat traject heb ik al doorlopen.
Ze gaan dan eerst je gesprek terug luisteren (duurt weken), dan geven ze onomstotelijk toe dat er in het gesprek ook niet is gewezen op andere tarieven en dat je klacht wordt door gegeven aan de manager klantenservice (Hans Valk). Deze stuurt dan vervolgens een brief dat ik binnen acht dagen na het ontvangen van het contract had moeten reageren, ondanks dat ik tijdens het aanmelden al had opgegegen een dag later met vakantie te gaan.
Ik ga er niet mee accoord en zal blijven vechten met alle mogeljjke middelen die ter beschikking staan.
Als ik er al in ben getrapt, kan ik mij niet voorstellen dat er niet HEEL VEEL mensen meer zijn ingetrapt.
Het ljjkt mij een goed plan om het TROS RADAR team te vragen via TV een oproep te doen om alle slachtoffers van dit klantenbedrog van Eneco zich te laten melden, zodat we gezamenlijk ten strijde kunnen trekken.

Ik heb nooit interesse gehad om over te stappen, maar als Eneco al hun klanten weg willen jagen zijn ze nu op de goede weg.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@Seippie:

Omdat in uw geval sprake is van telefonische verkoop, kunt u makkelijk checken wat uw rechten zijn. In de meeste gevallen wordt hier niet aan voldaan door de verkoper (Eneco). Het contract kan dan ook na de bedenktermijn kosteloos worden ontbonden. Als Eneco weigert, kunt u de kwestie voorleggen aan de Geschillencommissie Energie en Water, http://www.sgc.nl


Wat moet de verkoper mij aan het begin van het telefoongesprek vertellen over het energiecontract dat hij wil verkopen?

Hij moet u vertellen:

Namens welk energiebedrijf hij belt, en wat het adres is van dit energiebedrijf.
Hoe duur de energie is. De verkoper moet de totale prijs noemen. Dus met belastingen en toeslagen.
Hoeveel het transport en de aansluiting op het energienet kost.
Op welke manier u de energie kunt betalen.
Hoe lang het energiecontract minimaal duurt.

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... oongesprek

Bertold
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2009 21:10

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Bertold »

Stand van zaken:
Eneco blijkt niet in staat om de tarieven die ik nu uiteindelijk betaal te op korte termijn te achterhalen want ze hebben twee verschillende contracten gestuurd.
Hun eerste aanbod is om gratis over te stappen terug naar het variabele contract maar dan wel tegen de prijzen die nu gelden terwijl hun aanbieding was :"met een 3-jarig garantieprijscontract zet u uw tarieven vast op basis van het prijsnivo van dit moment".
Dat aanbod vind ik uiteraard niet gepast.
Ik hoop nog steeds op een goede afloop. We hebben het hier immers over Eneco en niet over de eerste de beste prijsvechter.......

Bertold
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2009 21:10

Re: Eneco Garantieprijscontract

Ongelezen bericht door Bertold »

Uiteindelijk toch maar gezwicht. Hoewel Eneco erkent dat hun aanbod per e-mail "onduidelijk" is (ik noem het gewoon misleidend) houden ze zich star vast aan de diverse contracten die me toegezonden zijn en daaruit hebben ze uiteraard de voor mij meest ongunstige gekozen. Ik zou dan een kleine procent of 10 méér gaan betalen dan vóór 1 juli. Dat noemen ze dus het "huidige" tarief van 31 mei. Begrijpt u het nog?

Ik heb nu om van de frustratie, irritatie en tijdsverspilling af te zijn voor het aanbod gekozen om gratis (jawel, gratis) het Eneco Garantieprijscontract te ontbinden en met terugwerkende kracht terug te stappen naar een variabel contract en ik krijg een vette compensatie van 25 euro (jawel, dat hebben ze binnen 2 maanden aan me terugverdiend middels de verhoogde tarieven) en nog een attentie (ben benieuwd, reisje naar de zon, all inclusieve 14 dagen voor het hele gezin?)

Hopelijk verdwijnt het wrange gevoel dat ik aan deze zaak heb overgehouden. Wat me vooral steekt is dat ik (nooit een andere leverancier gehad) de Eneco niet anders kende dan een goede, betrouwbare leverancier. Op dit momen zijn ze in mijn ogen in niets anders dan al die andere straatvechters op de energiemarkt. Eigenlijk nog erger, want ik voel me misleid.

Case closed!

Gesloten