LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] energie nota achteraf betalen!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door sephora30 »

bprosman schreef:Geen geld voor een prepaid kaart , geen licht , ik zie een stijging in de aanvragen kinderbijslag aankomen ;-)
Nee joh, die gaan massaal bij de Mac zitten :lol:

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door manondoris »

ik las op teletex dat de energie bedrijven er ook fel tegen zijn ! gelukkig maar en begrijpelijk :wink:

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door ronald g »

Iedereen denkt aan een systeem, prepaid/muntmeters gewoon te moeilijk. Je legt dan de verantwoordelijkheid bij de afnemer neer. Als je zelf al het verwachte jaarverbruik moet gaan inschatten en maandelijks een x bedrag opzij leggen. Gaat natuurlijk nooit lukken, wij zijn geen economen en weerkundigen die een globale voorspelling kunnen doen over energiekosten en weersgesteldheid. Als die malloten in Brussel dit doordrijven krijgen we in de winter een hoop witte daken. Het systeem van een maandelijks voorschot verdient de voorkeur boven alle kaarten slimme meters en zo meer.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door bprosman »

Je legt dan de verantwoordelijkheid bij de afnemer neer.
Ja de consument zou ook eens ergens verantwoordelijkheid voor moeten nemen, dat moeten we niet hebben :wink:
Als je zelf al het verwachte jaarverbruik moet gaan inschatten en maandelijks een x bedrag opzij leggen. Gaat natuurlijk nooit lukken,
Hoef je zelf niet te doen... er is historie genoeg en kan maandelijks "bijgestuurd" worden , nu krijg je de "verassing" ineens aan t einde van t jaar. Als je in een nieuwbouwhuis gaat wonen heb je t zelfde.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door Rema »

's Winters gewoon de hele dag bij Ikea, bibliotheek of andere grote winkel gaan zitten, daar is het altijd lekker warm, en kan thuis de verwarming uit blijven.
Broodtrommeltje en thermoskan mee, internetten kun je in de bieb ook.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Slecht plan.

Ik heb in iedergeval geen problemen met het huidige stelsel van vooruit betalen. Rente dervring is onzin, een energie maatschappij gaat dit echt niet gratis voor financieren. Dit wordt gewoon in de prijs meegerekend.

Het komt er dus op neer dat een gemiddeld huishouden in een rijtjes woning in de zomer 25 euro betaald en in de winter 350 euro. Nou ik voorzie dat veel mensen in de winter in de kou komen te zitten omdat ze zijn afgesloten.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door nevermind »

ik las op teletex dat de energie bedrijven er ook fel tegen zijn ! gelukkig maar en begrijpelijk :wink:
Gelukkig?
Zij verdienen heel veel aan rente , dus dat noem ik niet gelukkig, dan ben ik ook tegen deze beslissing!

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door ronald g »

En die verrassing is zo groot!! ja als je twee tientjes per maand in de zomer betaald en als het een beetje tegen valt 300 tot 400 euro per maand in het stook seizoen moet ophoesten. Denk eens na elke klant moet per maand alle verbruik noteren liefst in een spreadsheet van excel en op basis van weerkundige voorspellingen een totaal jaarverbruik uitrekenen, het verwachte totaal bedrag op een spaarrekening zetten om maar niet in de kou te zitten. Nee het voorschotbedrag zoals nu gehanteerd wordt is de beste.
Rente over het teveel betaalde aan voorschot zal dan ook moeten gelden als je te weinig betaald hebt, kom je per definitie op nul uit.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

evdbeek99 schreef:Het komt er dus op neer dat een gemiddeld huishouden in een rijtjes woning in de zomer 25 euro betaald en in de winter 350 euro. Nou ik voorzie dat veel mensen in de winter in de kou komen te zitten omdat ze zijn afgesloten.
Dat is dus een hele grove afrekenmethode.

Vergelijk het met boodschappen doen. Je doet bijv. 2x per week boodschappen en dat kost je zoveel €'s.

Analoog doe je de energiehuishouding. 2x per week wordt aan de hand van je energieverbruik (vastgesteld door de slimme meter) je energieverbruik gemeten én afgerekend. Niets mis mee toch? Op zo'n korte termijn (van 2-wekelijks) kan je prima met die energie uitgaven rekening houden.

Het systeem start in de winter (dan heb je de hoogste kosten) en in de zomer kan je weer bijtanken.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door Wim2007 »

bprosman schreef:Beste Wim , WAAR staat dat de elektriciteits maatschappij dit bepaalt en niet of ik als KLANT er voor kies dat mijn wasmachine aanspringt als de "slimme meter" het laagste tarief aangeeft zoals nu ook al met "nachtstroom" het geval is ?.
Wellicht een interessante video over deze proef: http://www.youtube.com/watch?v=t1FT707kUFY (en inderdaad: door het indrukken van een knop op de wasmachine bepaalt de afnemer niet meer wanneer de wasmachine gaat starten)

Ook interessant is de bewering van de medewerker van KEMA dat het gasverbruik zal stijgen door de 'smart grid': http://www.youtube.com/watch?v=N-X17FbKoP4

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door JtC »

In mijn ogen is de beste manier, zo'n eerder aangehaalde slimme meter. Je betaalt wat je hebt verbruikt + de vaste kosten van de aankomende maand, net als met je GSM abonnement. Het voordeel hiervan is denk ik toch wel dat mensen (voornamelijk de minder welgestelden onder ons) toch wel beter opletten met het verbruik en niet gokken op een dure jaarafrekening. Voor hen zou dat een soort van gespreid betalen worden, ipv mogelijk een flinke rekening voor de kiezen krijgen door de jaarafrekening zoals dat nu nog gebeurt. Het nadeel daarintegen is denk ik dat die energieprijzen weer omhooggaan omdat iemand die meters moet betalen (tja, en wie zal daar weer voor op moeten draaien?...)

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door ronald g »

Die slimme meter gaat niets bijdragen, als je per maand afrekent op werkelijk verbruik dus buiten het stookseizoen bar weinig betaald moet je dat in het stookseizoen weer opvangen. je moet als afnemer per maand geld gaan sparen om die maanden te overbruggen, bij de meesten gaat dat niet lukken die leven van maand tot maand en komen nu al een paar dagen inkomen te kort. Energieboeren gaan anders werken i.p.v. een voorschot laten ze je energie voor een heel jaar inkopen, kun je ineens betalen krijg je korting betaal je in termijnen dan weer niet. En wat te denken van de netbeheerder die moet alles ook anders in rekening brengen, elektriciteit gaat al op ampère per aansluiting, gas daarentegen weer niet, hoe gaan de energiebelastingen betaald worden ook één keer per jaar!. Die lui op het pluche in Brussel hebben weer eens een onuitvoerbaar plan geopperd, opdoeken dat hele Europarlement. Weggepromoveerde oude bijna demente politici die denken de wijsheid in pacht te hebben.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het wordt gewoon helemaal niks, alleen ellende komt ervan. Net zoals met de Euro....

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door lostlovey »

Slecht plan, de consument wordt hiermee weer iets door de neus geboord: de slimme meter. Reken maar dat het installeren van het ding voor onze rekening komt. Ook de extra administratieve investeringen (nieuwe computersystemen etc.) die de leveranciers moeten doen, gaan wij betalen. We gaan hoe dan ook duurder uit zijn. We hebben nu onderhand toch wel geleerd dat zo ongeveer iedere "verbetering" ons alleen maar meer heeft gekost.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door bprosman »

(en inderdaad: door het indrukken van een knop op de wasmachine bepaalt de afnemer niet meer wanneer de wasmachine gaat starten)
<zucht> Wim je snapt het concept niet, door het indrukken van een knop op de wasmachine bepaal je als afnemer WEL wanneer deze gaat starten , namelijk bij het ingaan van het "laag/nachttarief" , wat door de slimme meter aangegeven wordt. En of dat nachttarief 's-nachts nu om 02:00,... 03:00, of 04:00 of iets anders valt bepaald inderdaad de energiemaatschappij maar wat zal jou t bommen of dat 02:00 ...03:00 of whatever is, dan slaap je toch en als je 's-morgens wakker word is je was klaar. Maar... je HOEFT die knop niet te gebruiken... je kunt nog steeds 's-avonds om 18:00 tijdens "piektarief" wassen als jij dat wil. Dit geeft de energiemaatschappij de mogelijkheid de mensen naar de nachttarieven te lokken omdat ze dan overcapaciteit op het net hebben.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

bprosman schreef: Dit geeft de energiemaatschappij de mogelijkheid de mensen naar de nachttarieven te lokken omdat ze dan overcapaciteit op het net hebben.
Dat klopt, en zo heb je eigenlijk als consument voordeel van die slimme meter (eigenlijk een "slim e-net"); je kan op 'n hele lage kWh-prijs je verbruik afstemmen.

Vroger, toen ik nog in de kernenergie zat, zei ik wel eens smalend over zonne energie "als de zon gaat schijnen, kan je je lampen aan gaan doen". Beetje gechargeerd, maar het komt er nu op neer dat je kan gaan profiteren van overschot in de productie. Niks mis mee, juist voor mensen met een smalle beurs een mogelijkheid goedkope kWh's te gebruiken.

Alleen voor gas zal 't niet zo werken, hoewel....met die gasrotondes die aangelegd worden....

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door ruud_a »

het grootste probleem vind ik dat politici constant bezig zijn om dingen te veranderen.
het lijkt ze niet te interesseren of het verbetering is of een verslechtering.
en al helemaal niet of de burger dit wel wil.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

"Verbetering of verslechtering" is natuurlijk subjectief en pas achteraf vaak enigszins te beoordelen.

Let wel op: iedere verbetering is een verandering en veranderingen leiden per definitie tot weerstand bij mensen. Daar zal je rekenig mee moeten houden als je iets wilt verbeteren en moeten proberen die weerstand weg te halen.

Maar goed, dat politici er niet om talmen om je een poot uit te draaien als ez de kans krijgen....kan je geen ongelijk geven. Maar of politici nou daarin zo veel slechter zijn dan andere mensen (h........a.......s bijv.); vraag ik me af.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door marnix »

lostlovey schreef:Slecht plan, de consument wordt hiermee weer iets door de neus geboord: de slimme meter. Reken maar dat het installeren van het ding voor onze rekening komt. Ook de extra administratieve investeringen (nieuwe computersystemen etc.) die de leveranciers moeten doen, gaan wij betalen. We gaan hoe dan ook duurder uit zijn. We hebben nu onderhand toch wel geleerd dat zo ongeveer iedere "verbetering" ons alleen maar meer heeft gekost.
Als iets je door de neus geboord wordt, krijg je het niet.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: energie nota achteraf betalen!

Ongelezen bericht door manondoris »

marnix schreef:
lostlovey schreef:Slecht plan, de consument wordt hiermee weer iets door de neus geboord: de slimme meter. Reken maar dat het installeren van het ding voor onze rekening komt. Ook de extra administratieve investeringen (nieuwe computersystemen etc.) die de leveranciers moeten doen, gaan wij betalen. We gaan hoe dan ook duurder uit zijn. We hebben nu onderhand toch wel geleerd dat zo ongeveer iedere "verbetering" ons alleen maar meer heeft gekost.
Als iets je door de neus geboord wordt, krijg je het niet.
nee dit is meer in de trant van word ons door de strot gedouwd :mrgreen:

Gesloten