LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mrs.applebee
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2011 00:59

Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door mrs.applebee »

Het is voor het eerst dat ik deelneem aan een forum, louter omdat ik mijn 'ei' kwijt moet en dan het liefst aan lotgenoten. Al jaren zijn wij klant bij Essent en tot volle tevredenheid. Echter het advies om niet altijd bij dezelfde leverancier te blijven maar ook eens te 'shoppen'' om wat voordeliger uit te zijn maakte dat wij in juni in verband met stijgende energieprijzen ons licht opstaken bij gaslicht.com. Nummer een met stip stond daar de Nederlandse Energie Maatschappij met een voordeelcadeautje van deze vergelijkingssite. Nu had ik een naar onderbuikgevoel bij de NEM omdat ik al eens wat negatieve dingen had gehoord maar dat was immers een paar jaar geleden. Kinderziekten dacht ik in mijn naïviteit maar daar waren ze vast overheen gegroeid. Ik meldde ons aan en kreeg een nette brief waarin werd gesteld om per 3 augustus over te stappen. Essent stuurde de eindafrekening en we kregen 333 euro retour en wel binnen drie weken. Netjes dus we waren niet anders gewend van Essent. Het nieuwe voorschotbedrag van de NEM zou 224 euro bedragen maar dat was wat aan de lage kant en werd bijgesteld op 300 euro per maand. Het geld zou per automatische incasso worden geïnd. Half september kregen we een rekening thuis gestuurd een herinnering met een voorschotbedrag van 481 euro. Een telefoontje naar mevrouw de Winter van de NEM leerde ons dat er een foutje in het systeem was geslopen en helaas voor ons dat kon niet veranderd worden en we moesten dit bedrag dan maar voldoen met de belofte dat het zeker in orde zou komen. We maakten het bedrag over en in diezelfde week werd voor oktober opnieuw 481 euro afgeschreven maar nu automatisch. Opnieuw een telefoontje dan maar. Duizendmaal excuses het zou niet meer gebeuren. Twee brieven ontvingen we vervolgens van de NEM: In de eerste werd het bedrag van 481 euro keurig bijgesteld naar het nieuwe voorschotbedrag van 300 euro en in de tweede brief dd 29 september werd dit bedrag nog eens bevestigd. Geen vuiltje meer aan de lucht dachten we. Tot woensdag (gisteren) 19 oktober opnieuw een brief op de deurmat viel. Uw nieuwe voorschotbedrag ingaande per oktober 2011 wordt 571 euro met vriendelijke groet was getekend Harald Dinger Operationeel Directeur. Een telefoontje naar de NEM bracht licht in de duisternis. 'U bent een van de weinigen waarbij iets is misgegaan', sprak mevrouw Raman. Het systeem heeft de vorige nota's uitgespuwd en een verkeerde berekening gemaakt. Nee dit kunnen we niet ongedaan maken deze nota wordt omstreeks 25 oktober van uw rekening afgeschreven maar de volgende maand zal het ongetwijfeld wel goed komen'. Verbijstering alom in nog geen drie maanden tijd bijna 1600,-- euro kwijt aan energielasten ipv 900,-- euro. En dat laat ik dus niet gebeuren. Als dit bedrag van de rekening is afgeschreven plaats ik een storno bij de bank en trek ik de automatische incasso door de NEM in. Driehonderd euro is afgesproken dat staat tweemaal zwart op wit. Een systeem kan van zichzelf niet fout zijn daar het wordt geprogrammeerd door mensen die daar hoop ik de juiste competentie voor hebben. Ik geef de NEM tot na mijn storno de tijd anders doe ik bij de politie aangifte van oplichting. Een mogelijk hersenspinsel van mij is dat als de NEM bij een aantal klanten deze voorschotvermeerderingstruc uithaalt en die mensen dat dan maar braaf betalen, dit ten onrechte in ontvangst genomen geld mogelijk wordt belegd en de NEM daar dan het rendement van opstrijkt. Tuurlijk ik blijf positief dat teveel betaalde geld krijg je bij de jaarafrekening terug maar zonder rente. Het is een uiteraard een hersenspinsel maar wel mogelijk want waar veel geld wordt geïncasseerd wordt nieuw geld gemaakt. Maar dan niet van mijn geld. Ik weet niet hoe dit zal aflopen maar ik houd u op de hoogte. Met vriendelijke groeten dan maar. En Harald Dinger als je dit leest zorg dan in je functie van Operationeel Directeur dat het systeem klopt dat zal het bedrijf zeker ten goede komen. :mrgreen:

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Kappen met die NEM. Per aangetekende brief je contract beëindigen en niet meer betalen dan voor je vebruik (per einddatum) nodig is. Verder niet meer bellen of anderszins communiceren; je aangetekende brief met einde contract en de meterstanden is het enige dat je hen nog stuurt.
mrs.applebee schreef:Een systeem kan van zichzelf niet fout zijn daar het wordt geprogrammeerd door mensen die daar hoop ik de juiste competentie voor hebben. Ik geef de NEM tot na mijn storno de tijd anders doe ik bij de politie aangifte van oplichting. Een mogelijk hersenspinsel van mij is dat als de NEM bij een aantal klanten deze voorschotvermeerderingstruc uithaalt en die mensen dat dan maar braaf betalen, dit ten onrechte in ontvangst genomen geld
Die zogenaamde "administratieve puinhoop" is gewoon hun geprogrammeerde werkwijze, in de hoop dat klanten erin tuinen en zo een poot wordt uitgedraaid.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

TIP gebruik gaslicht.com alleen om een eerste vergelijk te krijgen.
Je weet je verbruik van het voorgaande jaar ... maak dus daarna ZELF een berekening hoe het een en ander eruit zal zien op basis van jouw verbruik.

Het kan best zijn dat het kwh bij een bepaalde leverancier voordeliger is maar dat de andere kosten (vast recht of weet ik veel hoe dat heet) je maandelijkse/jaarverbruik uiteindelijk duurder maken dan wat je nu betaald ...

Kortom zelf doorrekenen!

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

Het nieuwe voorschotbedrag van de NEM zou 224 euro bedragen maar dat was wat aan de lage kant en werd bijgesteld op 300 euro per maand. Het geld zou per automatische incasso worden geïnd. Half september kregen we een rekening thuis gestuurd een herinnering met een voorschotbedrag van 481 euro. Een telefoontje naar mevrouw de Winter van de NEM leerde ons dat er een foutje in het systeem was geslopen en helaas voor ons dat kon niet veranderd worden en we moesten dit bedrag dan maar voldoen met de belofte dat het zeker in orde zou komen. We maakten het bedrag over en in diezelfde week werd voor oktober opnieuw 481 euro afgeschreven maar nu automatisch. Opnieuw een telefoontje dan maar. Duizendmaal excuses het zou niet meer gebeuren. Twee brieven ontvingen we vervolgens van de NEM: In de eerste werd het bedrag van 481 euro keurig bijgesteld naar het nieuwe voorschotbedrag van 300 euro en in de tweede brief dd 29 september werd dit bedrag nog eens bevestigd. Geen vuiltje meer aan de lucht dachten we. Tot woensdag (gisteren) 19 oktober opnieuw een brief op de deurmat viel. Uw nieuwe voorschotbedrag ingaande per oktober 2011 wordt 571 euro met vriendelijke groet was getekend Harald Dinger Operationeel Directeur.

Wauw ... wat een rotzooitje ...

Maar dat zijn flink hoge voorschotbedragen ... wat is je jaarverbruik dan???

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

UrbanSolitude schreef:
Het nieuwe voorschotbedrag van de NEM zou 224 euro bedragen maar dat was wat aan de lage kant en werd bijgesteld op 300 euro per maand.

Half september kregen we een rekening thuis gestuurd een herinnering met een voorschotbedrag van 481 euro.

Geen vuiltje meer aan de lucht dachten we. Tot woensdag (gisteren) 19 oktober opnieuw een brief op de deurmat viel. Uw nieuwe voorschotbedrag ingaande per oktober 2011 wordt 571 euro met vriendelijke groet was getekend Harald Dinger Operationeel Directeur.

Wauw ... wat een rotzooitje ...

Maar dat zijn flink hoge voorschotbedragen ... wat is je jaarverbruik dan???
Dat jaarverbruik heeft er niets mee te maken. Dit is een vooropgezet pogramma gebaseerd op misleiding van de klant door steeds wisselende bedragen te factureren.

De klant snapt er iets meer van en grote kans dat ie teveel betaald.

En dat is wat NEM pobeert: doen als of het een chaos is, en de klant maar laten betalen.

Kappen z.s.m. met die NEM.

gineke
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2011 17:11

Re: Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door gineke »

Pas op met je storno, beloofde kortingen worden dan niet uitbetaald.
Laatst gewijzigd door gineke op 18 nov 2011 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Snertjong
Berichten: 141
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:52

Re: Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door Snertjong »

Ik had bij de naam : mvr de Winter - van een Energie Bedrijf al gaan lachen

hoe verzin je het :lol:

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door witte angora »

Snertjong schreef:Ik had bij de naam : mvr de Winter - van een Energie Bedrijf al gaan lachen

hoe verzin je het :lol:
Er zit hoe dan ook een hoop kou in de lucht bij dat bedrijf

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Snertjong schreef:Ik had bij de naam : mvr de Winter - van een Energie Bedrijf al gaan lachen

hoe verzin je het :lol:
Ach ik zat op vakantie een weerbericht te kijken gepresenteerd door mevrouw Amy Freeze.
http://abclocal.go.com/wabc/bio?section ... id=8205598

Maar even serieus de NEM is een partij waar ik niet zo snel mee in zee zou gaan. Teveel klachten hierzo, erger me groen/geel aan de reclames van dat bedrijf.

nintendo
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 apr 2011 05:21

Re: Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door nintendo »

De NEM is zoo bagger ^^

Bij mij ging de jaar afrekening fout met de verkeerde standen. Dit is opgelost maar ze berekenden gewoon ff een termijn bedrag dat niet eens in de buurt komt x 12 en mijn eind afrekening (totale verbruik). Ze denken daro dat ik het jaar er op maar ff 70% meer ga verbruiken. Ze hadden het 1e termijn bedrag verrekend met de afschrijving (jaarafrekening) en natuurlijk heb ik gecommuniceerd dat ik daar niet mee eens was. Bij de maand erop heb ik het bedrag gestorneerd omdat ze gewoon een uit de lucht gevallen bedrag automatisch afschrijven en dat is toch echt niet de bedoeling.

Nu gaan ze het proberen met een incasso bureau en ik zit te twijfelen of ik aangifte van diefstal of oplichting moet doen.


Zoals je ziet ben je niet de enigste met problemen met de NEM en ik raad iedereen af om een contract af te sluiten met deze oplichters.

Denhaag1
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2012 00:15

Re: Waarom moest ik zo nodig overstappen....

Ongelezen bericht door Denhaag1 »

Ook ik ben sinds augustus 2011 overgestapt naar de Nederlandse Energie Maatschappij. Ik trof in bushokken posters aan: Nederlandse Energie, goedkoper dan goedkoop etc.. Uiteindelijk ging ik overstag. Het bevreemdde mij dat de voorschotnota hoger was dan bij mijn vorige energieleverancier. Vervolgens ben ik eind september verhuisd, het contract heb ik meegenomen naar het nieuwe adres. De verhuizing werd op 17 oktober door NEM verwerkt, met dien verstande dat ik voor de maand oktober zowel voor mijn oude- als nieuwe adres moest betalen. Uiteraard heb ik hier melding van gemaakt. Volgens een medewerker van de afdeling klantenservice is dit alles verrekend. Helaas kon ik dit niet opmaken uit de eindafrekening, deze dateert van het moment van overstappen tot aan 17 oktober. De nieuwe termijn voor mijn nieuwe adres werd ook verhoogd van 199 euro naar 500 euro, Ik ben zelfs kleiner gaan wonen. Uiteindelijk, na veel aandringen, werd het bedrag teruggebracht naar 225 euro. Vervolgens ontving ik weer een brief: de nieuwe termijn wordt 377 euro. Ik heb hier verder geen aandacht aan besteed. Ik had immers een overeenkomst met de Nederlandse Energie, betreffende een voorschot van 225 euro. Gelukkig hebben ze het bedrag niet naar boven bijgesteld. Voorts hebben ze voor de verhuizing een opzegvergoeding in rekening gebracht van 200 euro. Hierover heb ik een klacht ingediend, middels een klachtenformulier op hun website. Tevens heb ik een melding gemaakt voor het onterecht in rekening brengen van de maandtermijn oktober betreffende mijn oude adres. Mijn klacht werd uiteindelijk gegrond verklaard. Voor de maandtermijn december heb ik een voorschotnota ontvangen, vervolgens ontving ik een herinnering en ten slotteontving ik een ingebrekestelling. De maandtermijn betreffende de maand december heb ik drie dagen na de vervaldatum van de ingebrekestelling voldaan. Betreffende de maandtermijn januari heb ik geen herinnering c.q. ingebrekestelling ontvangen. De vervaldatum stond vast op 25 januari. Op 4 februari ontving ik een brief van het incassobureau 'Vesting Finance'. De opdrachtgever zou mij meerdere malen hebben gewezen op de openstaande vordering betreffende de maand januari.
Volgens de Algemene Voorwaarden van de NEM dienen ze alvorens ze vordering uit handen geven aan het incassobureau eerst een herinnering te sturen. Vervolgens volgt een ingebrekestelling. Uiteraard heb ik een klacht ingediend bij de NEM. Een ractie is uitgebleven. Vervolgens heb ik Vesting Finance aangeschreven. Volgens Vesting Finance is de opdrachtgever niet verplicht om eerst een herinnering te versturen en vervolgens een ingebrekestelling. Vesting Finance stelt kennelijk de Algemene Voorwaarden van de NEM ter zijde. Vervolgens heb ik de klantenservice benaderd van NEM. De medewerker stelde dat de maandtermijn van december te laat is voldaan. Indien de volgende maandtermijn, januari dus, niet binnen vervaldatum wordt voldaan, volgt geen herinnering en ingebrekestelling, en gaat de vordering automatisch naar een incassobureau. Ze vond het zeer vervelend. Ze deelde mij mede dat hier meerdere malen over wordt geklaagd, maar ze kunnen de gang naar het incassobureau niet tegenhouden. Ook al handelen ze in strijd met hun Algemene Voorwaarden, door niet voorafgaand een ingebrekestelling te versturen. Dezelfe avond werd ik gebeld door NEM. Een medewerker stelde vast dat ik een klacht had ingediend en dat ik die bewuste mddag iemand van de afdeling klantenservice had gesproken. De arrogante medewerker vroeg of de kwestie was opgelost, helaas kon ik dit niet bevestigen. De arrogante medewerker beschouwde deze kwestie wel als opgelost. Sindsdien moet ik zorg dragen dat de voorschottermijnen op tijd worden voldaan, anders gaan deze zonder alvorens een ingebrekestelling te versturen, direct naar een incassobureau. Klachten indienen bij de NEM zullen voor mij geen enkel effect meer sorteren. Voor de goede orde heb ik de consumentenbond op de hoogte gebracht van deze vermeende handelswijze. Tevens heb ik Tros Radar verzocht deze kwestie te behandelen in een van hun uitzendingen. De NEM geeft immers zelf toe dat ik niet de enige ben die hierover klaagt. Wellicht is het geen slecht idee om over te stppen naar een concurrent. Weliswaar ben ik dan een opzegvergoeding verschuldigd.

Gesloten