LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Oprechte Olivier
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 apr 2010 15:14

De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Oprechte Olivier »

2012 kan het jaar van de doorbraak van zonnepanelen in Nederland worden.
Goedkoper dan ooit zullen zelfs wij aarzelende hollanders overgaan tot de aanschaf van deze blauw/zwarte juweeltjes.
Hieronder enkele feiten en misvattingen over zonnepanelen benoemd.

Zonnepanelen zijn te duur, weggegooid geld.
Één wattpiek geinstalleerd vermogen kost ongeveer 200 cent. Dit levert ongeveer 0,9 kwh stroom op, met een waarde van 19 cent. Zo gerekend verdient het zich in ongeveer tien jaar terug. Gaat u uit van prijsstijgingen, dan wordt dit korter.
Een financiering met een aflossingtermijn van 15 jaar/180 maanden stabiliseert uw stroomkosten (variabel verbruik, exc vastrechten en andere vaste kosten). Uw maandlasten blijven gelijk en na 15 jaar zijn de panelen van u. Daarnaast is er vaak een fiscaal voordeel.

Ik wacht nog een tijdje tot zonnepanelen nog goedkoper worden.
De prijzen zijn al gekelderd en een stabilisatie is mogelijk. En de stabiele installatiekosten zullen een steeds groter aandeel leveren in de totaalprijs.
Daarnaast, elk jaar dat u wacht geeft u óók weer geld uit aan de stroomboeren van Nuon, Delta en Eneco. Dan is het meestal niet voordeliger om nog een jaar te wachten.

Ik koop bij een gezamelijke inkoopactie of energieleverancier.
Er lopen wat inkoopacties die m.i helemaal niet voordeliger zijn dan individueel een offerte aan te vragen bij een (betrouwbaar!) leverancier/installatie bedrijf.
Dus ga er niet braaf van uit dat gezamelijk inkopen voordelig is. Correspondeer daar over met de organisatie van de actie, dat kan helpen in de aankoopprijs.
Bij een energieboer aankloppen? Je vraagt de slager toch ook niet hoe je het beste vegetarier wordt!

Je hebt een enorm dak nodig om genoeg op te wekken voor eigen verbruik.
Valt mee, met een dakruimte van ongeveer drie bij vier meter kun je al met 8-9 panelen de helft van je stroomverbruik dekken, een slordige 1750 kwh.

Er is te weinig zon in Nederland.
Het aantal uren dat de zon schijnt ligt in nederland ligt rond de 1500 per jaar. Bovendien leveren de panelen ook stroom met diffuus en minder fel licht. Wel minder, maar het tikt ook aan. Bij optimale plaatsing (platdak of richting zuiden) levert 1 wp ongeveer 0,9 kwh. Panelen op schuin dak gericht op oost en west leveren ook een prima productie.
Bij een slechte zomer is er ook nog geen man overboord, het voor en najaar leveren soms ook verrassend veel zonnestroom. En over een periode van tientallen jaren zijn de afwijkingen te verwaarlozen. Uiteraard scheelt het wel eens wat, maar dat wordt opgeheven door de betere jaren.

Een zonnepaneel maken kost meer energie dan ze ooit opleveren.
De productie van zonnepanelen is een volwassen industrie. Binnen enkele jaren hebben panelen zich energetisch terugverdiend. Daarna doen ze een slordige jaar of 25.

Zonnepanelen gebruiken allemaal milieuvervuilende grondstoffen.
Het ecologische voordeel weegt zeker op tegen de nadelen van productie, zeker als de vergelijking wordt gemaakt met andere onduurzame energie. Daarnaast maakt de industrie werk van recycling en zijn er nu minder grondstoffen nodig per paneel.

Wat doe ik bij verhuizen?
Meenemen of laten zitten. Zeker bij een forse installatie is het gunstig voor het energielabel. Een installatie van rond de 7000 euro is bij de totale huiswaarde bovendien een beperkte risicofactor. Bewaart u wel uw nota’s, dan kan een koper zwart op wit zien wat uw panelen leverden afgelopen jaren.

Helpen zonnepanelen echt bij verduurzaming? Ze geven alleen stroom overdag!
Niemand beweert dat onze maatschappij 100% op zonnestroom (en windstroom)kan draaien. Maar onderzoek wijst uit dat een aandeel tot 50% een mogelijkheid is.
Maar vergeet u niet eerst de andere maatregels: gas besparen door isolatie plaatsen en de thermostaat een graadje lager, stroombesparing door die elektrische verwarming en elektrische warmwaterboiler de deur uit te doen. Dat levert sneller een flinke besparing op dan panelen.

Waarom komen die panelen uit china en japan? Dat is toch ook niet energiebewust?
Stel uzelf eerst eerlijk de vraag: hoeveel van uw eigen bezittingen zijn (deels) in China gefrabriceerd. Eet u ook altijd voedsel en vlees uit de eigen regio? Uiteraard is dat beter omdat de transportkosten lager zijn. U kunt ook panelen uit Duitsland of Canada kopen uiteraard.

Dank aan de volgende bronnen
Onze Heer die ons een goed verstand geeft(al gebruiken we het te weinig)en een prima kernfusie centrale, iets beter bekend onder de naam "zon".
Polderpv
Tweakers.net
Wouterlood
Herberg PV (op die website kom ik te weinig, ligt niet aan hen)
Diverse internetbronnen(Hoezo? Uiteindelijk is alles een vorm van plagiaat haha)
Laatst gewijzigd door Oprechte Olivier op 11 jan 2012 15:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Uhmpf........

Ik mis de woorden "Overheid" en "subsidie" in uw verhaal. En "energiebedrijven".

Die "doorbraak" is nergens op gebaseerd. En zal er ook niet komen zo lang de overheid aanschaf en installatie niet subsidieert. En energiebedrijven niet meewerken aan het salderen van stroom dat aan het stroomnet wordt geleverd.

We leven niet in Duitsland (waar dat allemaal wél gebeurt).

stofzuigertje

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nadelen? Ja die mis ik helaas.

1 Als je een plat dak hebt met bitumen zou ik eerst nieuwe dakbedekking eronder doen... want ze horen tenminste 25 jaren mee te gaan dus lukt dat ook met het dak zelf.

2 Hoek, ja onder 30 graden is het rendement het hoogste maar voor vervuiling is een hoek van 45 graden of meer beter voor het schoonspoelen door regen.

3 Montage, U moet de panelen wegens de wind goed vast zetten.
Plat dak is dat meestal zware beton tegels.
Maar een schuin dak moet je de balken zoeken.

4 Kabels, de kleine met 3 of 4 panelen kunnen gewoon in leeg stopcontact om stroom te leveren, maar de grotere via aparte groep in meterkast aangesloten worden...

5 Brand of stroomstoring, U blijft leveren dus gevaar en hoe zet je deze uit?

6 Levensduur, de meeste bieden 10 jaar garantie maar bestaat het merk over enkele jaren nog wel?
Dit geld voor de Panelen.

7 De kast op zolder die van gelijkstroom wisselstroom met 50 Hrz moet maken sneuvelen nog wel eens dus hoe is daar de garantie op?

8 Hoe betrouwbaar is de verkoper? Vele nieuwe ZZP bedrijfjes beginnen en ik zou liever een oude vertrouwde installateur van CV ketels nemen dan een onbekende gelukzoeker.

9 Onderhoud; Ik weet dat vogelpoep goed kan indrogen en rendement verlagen, dus zorg voor een redelijk bereikbare plek.
Jaarlijks wassen, net als de ramen en de goot is dus beter.

10 schaduw, een tak en alle panelen geven minder dus zorg voor gehele dag schaduwvrij dak.

11 Van Zuid Oost tot Zuid West, pal Oost of West is dus niets...

12 Meedraaiende panelen, gebruik in winter ook stroom en gaan wel eens stuk...
of lopen op verkeerde tijd.
Deze worden hoofdzakelijk op platte daken gemonteerd.

Een tevreden klant die vind dat U ook de nadelen vooraf duidelijk moet weten.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Oprechte Olivier schreef: Maar vergeet u niet eerst de andere maatregels: gas besparen door isolatie plaatsen en de thermostaat een graadje lager, stroombesparing door die elektrische verwarming en elektrische warmwaterboiler de deur uit te doen.
Dat levert sneller een flinke besparing op dan panelen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Pfff Polderboy het gaat erover dat eigenlijk TS de voor en nadelen heeft opgeschreven hier over zonnepanelen.
Maar dat je ook gewoon zelf kunt besparen met simpele dingen zoals de thermostaat een graadje lager zetten, goede isolatie etc.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Chocomelk »

polderboy schreef:
Maar u kopieert gewoon een stuk van zijn eigen betoog en levert verder geen commentaar. Wat is daar de meerwaarde van op een forum?

Pfffffff :roll: :roll: :roll:
Er staat iets onderstreept, ja dat heb ik onderstreept daarmee wilde ik dus duidelijk maken dat je dus ook kan besparen zonder die dure dingen te moeten aanschaffen.

Verder laat ik het hier maar bij Polderboy, lijkt me verstandiger.

NielsTn
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2011 23:38
Locatie: Gennep
Contacteer:

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door NielsTn »

voor alle critici die de duurzame energievoorziening verafschuwen: er zijn vele (nederlandse) sites van particulieren die graag raad geven en ervaringen uitwisselen.

een ding weet ik zeker: de fossiele brandstoffen stijgen in prijs, waar ik met mijn systeem voor komende decennia van ben verlost.

en niets doen en je laten uitmelken heeft een nog beroerdere terugverdientijd ;)

Oprechte Olivier
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 apr 2010 15:14

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Oprechte Olivier »

Prima om iets te citeren. Maar ik vraag me af wat het punt is?

Ik ben harte mee eens dat je eerst je verbruik moet verminderen door energiezuinig te leven. Zonnepanelen zijn m.i een uitroepteken aan het eind van een aantal duurzame maatregels die je kunt treffen. Maar wel een flinke :!:
Voor een 7500 euro heb je een installatie waar je met een beetje goede wil je stroomverbruik kunt dekken. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je energieboer betalen, dat geld ben je dan sowieso toch kwijt en nog een zooi extra ook.
Natuurlijk zijn panelen minder zinvol als je de hele dag je elektrische deken en boiler aan laat staan, je wordt zoals door anderen hier aangegeven wordt vanzelf zuiniger. Natuurlijk begin je met dingen met een korte terugverdientijd, het zogenaamde laaghangende fruit. Met de tijd begin je dan meestal ook interesse voor middellange en lange termijn te krijgen. En zonnepanelen zijn nou veel leuker gespreksonderwerp, een stuk sexier dan melden dat je isolatie heb geplaatst. Maar ere wie ere toekomt, panelen zijn de kroon op een verduurzaaming van je huishouden en tegenwoordig prima te betalen.
Financiering? Grote massa's mensen lenen geld voor producten die de investering nooit terugverdienen, zonnepanelen doen het terugverdienen voor jou. Mevrouw zonnepaneel klaagt nooit, werkt van zonsopgang tot zonsondergang, ziet er altijd patent uit en vraagt weinig terug dan af en toe een discreet wasbeurtje en een goede omvormer. Blijft werken tot ze oud en grijs is zeurt nooit over hitte en kou, terwijl jij binnen om je gemak de meter terug ziet lopen. Steekt als een ruwe pvv 'er bolster dr middelvinger op naar Den Haag maar heeft een blankgroene pit. Doet niet aan woekerwinsten maar zorgt gewoon als gedegen arbeidster voor geld in het laatje, getrouw en gestaag.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 30 jan 2012 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

JaEnNee
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 apr 2009 22:30

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door JaEnNee »

Het plaatsen van panelen is in de huidige omstandigheden voordeliger dan niet plaatsen. Enige echte gevaar is de overheid. Die verdient namelijk heel veel per geleverde kWh van het energiebedrijf (ongeevr 15 cent van de 21 cent die je betaald gaat naar de overheid). Met panelen heb je het ene moment een overschot aan stroom, het andere moment neem je af van het net. Als dit 1 op 1 verrekend wordt (nu het geval) dan zit je goed. Als je voor 6 cent je overschot verkoopt en voor 21 cent je tekort terugkoopt, dan wordt de terugverdientijd langer.

Overigens, iedereen begrijpt dat als je kapitaal wil opbouwen dat je dan beter een huis kan kopen dan huren, maar bij zonenpanelen is men opeens bang voor de inevstering.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 30 jan 2012 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door piet jagers »

Chocomelk schreef:Pfff Polderboy het gaat erover dat eigenlijk TS de voor en nadelen heeft opgeschreven hier over zonnepanelen.
Maar dat je ook gewoon zelf kunt besparen met simpele dingen zoals de thermostaat een graadje lager zetten, goede isolatie etc.

miss door heel simpel bijv de zomertijd aan te houden scheelt toch voor heel nederl een uurtje dat ze later het lampje aan hoeven te doen :mrgreen: :mrgreen:

Oprechte Olivier
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 apr 2010 15:14

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Oprechte Olivier »

Belangrijk! Naar mijn bescheiden mening is dat een gezamelijke inkoop actie alleen zinvol is als je voordeliger uitbent dan individueel aan te schaffen. Natuurlijk is het reuze goed en gezellig om zo anderen te onmoeten op bijhorende organisaties en fora, maar primair gaat het erom dat die panelen voor een voordelige prijs op je dak komen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die panelen komen pas voordelig op je dak wanneer er een links kabinet komt met GroenLinks en D66. In dit politieke klimaat zijn er geen subsidies beschikbaar.

Oprechte Olivier
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 apr 2010 15:14

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Oprechte Olivier »

Bob Schurkjens schreef:Die panelen komen pas voordelig op je dak wanneer er een links kabinet komt met GroenLinks en D66. In dit politieke klimaat zijn er geen subsidies beschikbaar.
Kerel, het hele idee is dat er in facto geen subsidie meer nodig is om zonnepanelen financieel aantrekkelijk te maken! Alleen de bestaande regeling( in bijzonder) het salderen zou verbeterd moeten worden.
Werk voor fabrieken,installateurs, burgers die geld overhouden en kunnen besteden en belastinggeld dat op al deze geldstromen geheven wordt. De overheid hoeft er niet armer op te worden. Sinds wanneer is werkgelegenheid en inkomen bevorderen links? Als de gewone burger ondernemend genoeg is en panelen op zijn dak legt, is dat geen GL of SP. Dat is gewoon VVD! En met de spreekwoordelijke middelvinger naar Den Haag (PVV) en met de CDA motto "Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn en doen wij het ook maar."

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Tsja, sweet sundreams dan maar. Welke evangelist haal je van zijn geloof af?

Subsidie, anders hoeft 't nie 8)

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door piet jagers »

Chocomelk schreef:
Oprechte Olivier schreef: Maar vergeet u niet eerst de andere maatregels: gas besparen door isolatie plaatsen en de thermostaat een graadje lager, stroombesparing door die elektrische verwarming en elektrische warmwaterboiler de deur uit te doen.
Dat levert sneller een flinke besparing op dan panelen.
bijv zomertijd laten.. scheelt in de winter weer een uur dat u later de lamp aan moet maken :mrgreen:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Die panelen komen pas voordelig op je dak wanneer er een links kabinet komt met GroenLinks en D66. In dit politieke klimaat zijn er geen subsidies beschikbaar.
Van de extra belasting die je dan moet gaan betalen kan je ongetwijfeld een leuk setje zonnepanelen aanschaffen....

Wallieanw
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2011 19:50

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door Wallieanw »

Geduld is een schone zaak.
Nog even en je koopt zonnepaneel van de rol, op je dakpannen plakken, aan elkaar koppelen, kabeltje naar binnen en bezuinigen maar.
In ons eigen Nederland worden al proeven gedaan net als in Duitsland en andere landen.
Vreemde vindt ik dan dat je daar eigenlijk totaal niets meer van hoort.
Productie ging nog niet (weet even niet meer wat daar de reden van was maar was iets technisch) maar de laatste proeven (nu zo'n maand of 3-4 terug) waren zeer veel belovend.
En toen werd het ineens weer eens stil omtrent 'dit project'.
Zoals wel vaker met mooie en goede uitvindingen?!

Alsof het grote geld er achter zit om dit soort dingen in de ijskast te zetten.
Eerst de eigen investeringen eruit halen alvorens met nieuwe dingen te beginnen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: De doorbraak van zonnepanelen komend jaar in Nederland

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik betaal voor de electra ongeveer 15 euro per maand.
hoe lang gaat het duren voordat ik de installatie van zonnepanelen heb terugverdiend?
ongeveer 100 jaar misschien?

Gesloten