LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
de dromaai
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2012 20:51

Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Ongelezen bericht door de dromaai »

Na jaren tevreden klant te zijn geweest van oxxio kreeg ik in maart 2012 als gebruikelijk de jaarrekening voor de electra op de mat. Deze was tot mijn grote verbazing ruim 30% hoger dan de jaarrekening 2010. Nu wil ik opzeggen want in juni 2011 liep de 3 jaar vast termijn af die we drie jaar daarvoor afgesloten hadden. Tot mijn grote verbazing kreeg ik van oxxio te horen dat de overeenkomst is verlengt tot juni 2014, MET 3 JAAR DUS :twisted: . Ik heb geen toestemming gegeven voor een verlenging van 3 jaar en wil de overeenkomst opzeggen maar omdat het een zakelijk contract is gaat dit volgens oxxio rond de € 2000,- opzeg boete kosten.
Wat kan ik hier aan doen en bij wie moet ik aankloppen want oxxio geeft geen gehoor?

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Ongelezen bericht door JDII »

Oxxio mag uw contract voor 3 jaar verlengen. Evenwel heeft U, ook als zakelijke afnemer, een opzegtermijn van 30 dagen. U bent dus niet gebonden om al die jaren uit te zitten. U bent alleen gebonden om na opzegging nog 30 dagen af te nemen.

Dit geldt overigens niet voor zeer grote aansluitingen (industrie, kantoorgebouwen, supermarkten enz) maar daar zal U niet toe behoren

U kunt dus boetevrij overstappen naar een nieuwe leverancier.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Ongelezen bericht door berndv »

Kunt u eens uitleggen volgens welke regeling dat zou mogen?

Zelfs de wet van Dam, die niet geld voor zakelijke overeenkomsten, heeft het over een opzegvergoeding voor energiecontracten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Ongelezen bericht door berndv »

de dromaai schreef:. Ik heb geen toestemming gegeven voor een verlenging van 3 jaar en wil de overeenkomst opzeggen maar omdat het een zakelijk contract is gaat dit volgens oxxio rond de € 2000,- opzeg boete kosten.
Wat kan ik hier aan doen en bij wie moet ik aankloppen want oxxio geeft geen gehoor?
Die toestemming heeft u gegeven bij het aangaan van uw eerste contract, dit staat als het goed is opgenomen in de ALV die horen bij uw contract. Vaak staat hier in dat na de 1e termijn uw contract wordt verlengd met een gelijke termijn. U had waarschijnlijk 3 jaar vast, de tarieven zijn in 3 jaar aardig gestegen, mogelijk heeft u nu weer 3 jaar vast.

Waar u moet zijn voor de afkoop? Lullig gezegd, bij de bank. Als zakelijke gebruiker valt u niet onder de bescherming van de consumentenwetgeving.

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Ongelezen bericht door JDII »

Een opzegvergoeding is ook terecht, indien het contract voortijdig is beeindigd door de klant. Echter, TS heeft het contract volledig uitgediend en de leverancier heeft het contract eenzijdig verlengd. Terecht, want daarmee wordt de energieleverantie ook na de contractperiode gewaarborgd. De opzegtermijn is voor huishoudelijke en (klein) zakelijke klanten dan 30 dagen.

Ik ben het overigens niet eens met berndv. Zakelijke kleinverbruikers vallen wat betreft de opzegging onder de consumentenwetgeving

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Ongelezen bericht door berndv »

JDII schreef:Een opzegvergoeding is ook terecht, indien het contract voortijdig is beeindigd door de klant. Echter, TS heeft het contract volledig uitgediend en de leverancier heeft het contract eenzijdig verlengd. Terecht, want daarmee wordt de energieleverantie ook na de contractperiode gewaarborgd. De opzegtermijn is voor huishoudelijke en (klein) zakelijke klanten dan 30 dagen.

Ik ben het overigens niet eens met berndv. Zakelijke kleinverbruikers vallen wat betreft de opzegging onder de consumentenwetgeving
Maar zoals ik al gebraagd heb, op basis van wat? Op het moment dat het huidig lopende contract in ging was de wet van Dam nog niet van kracht. Dat u en ik het redelijk zouden vinden is mooi, maar een onderbouwing zou ook fijn zijn.

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Ongelezen bericht door JDII »

Bronvermelding:

http://www.nma.nl/regulering/energie/default.aspx

Hierin staat:

Zakelijke afnemers
Zakelijke afnemers (of grootverbruikers) zijn de afnemers van elektriciteit met een aansluitwaarde van boven de 3*80 A, en een jaarverbruik van gas van meer dan 170.000 m3. Kleinzakelijke afnemers hebben meestal een kleinere aansluiting en/of geringer verbruik en vallen dus onder de regulering van de kleinverbruikersmarkt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Ongelezen bericht door berndv »

En het gedeelte over de regels van het niet stilzwijgend mogen verlengen van een contract in juni 2011?

Van het de regel die je hierbiven vermeldde was ik niet op de hoogte, dus weer wat geleerd. :D

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste de droomaai,

U geeft aan dat Oxxio eenzijdig uw zakelijke overeenkomst met drie jaar heeft verlengd. Graag informeer ik u hierover.

Zodra het initiële contract ten einde loopt en er wordt niet ingegaan op een verlengingsaanbod, dan verlengt Oxxio de overeenkomsten met maximaal één jaar. Oxxio verlengt nooit een contract automatisch met drie jaar.

Nu u aangeeft dat dit wel heeft plaatsgevonden, zou ik graag voor u willen uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Wilt u daarom zo vriendelijk zijn om uw klantgegevens te e-mailen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

MAXIEM

Re: Ongevraagde verlenging van oxxio contract met 3 jaar!!!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

deoxxiomedewerker
Zodra het initiële contract ten einde loopt en er wordt niet ingegaan op een verlengingsaanbod, dan verlengt Oxxio de overeenkomsten met maximaal één jaar. Oxxio verlengt nooit een contract automatisch met drie jaar.
Kijk! zo hoort het!!! Dit is echt de allereerste keer dat ik lees, dat Oxxio iets afwikkelt zoals het in de W.v.D staat.

Maxiem.

Gesloten