LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

via Gaslicht.com heb ik gebruikt gemaakt van een aanbieding bij Eneco voor 1 jaar (gas en electriciteit). Ik zou per 1 mei de sleutel krijgen van een appartement, dus ook aangeven dat ik per 1 mei klant wilde worden en energie wilde afnemen.

Bevestiging van Eneco zelf ontvangen op 2 mei, en vandaag de contractbevesitiging, tarieven etc. ontvangen. Zie ik alleen in deze bevestiging staan dat alles pas na 4 juni is omgezet. Daarnaast begint de brief ook met: " fijn dat we u als vaste klant weer een contractbevestiging mogen sturen. Hartelijk dank voor uw vertrouwen en uw blijven keuze voor ons als energie leverancier. Wat erg raar is want 1. ik ben nog nooit klant geweest bij Eneco of een andere energie leverancier en 2. de aanbieding die ik heb gekozen is alleen voor nieuwe klanten.
Wat mij het meest zorgen baarde is de 4 juni, dus klantenservice gebeld om te vragen hoe het dan zit met de periode 1 mei (moment dat ik het appartement inging) tot 4 juni, en waar ik daarvoor de meterstanden etc. kon doorgeven.

Krijg ik te horen dat mijn contract gister door Eneco geannuleerd is (zonder mij hiervan op de hoogte te brengen), omdat Stedin binnen 10 werkdagen na 1 mei bericht moet hebben van leveringsovereenkomst met een energieleverancier anders sluiten zij mij af. Ik heb hier ook een brief op 2 mei over ontvangen, maar deze brief sloot af met: "U kunt deze brief als niet verzonden beschouwen wanneer u inmiddels een overeenkomst met een energieleverancier hebt gesloten" (en aangezien ik toen al een bevestiging van Eneco had gekregen ging ik er van uit dat dit in orde was).

Volgens degene van de klantenservice had ik mij zeker 6 weken van te voren al aan moeten melden als klant bij Eneco (toen wist ik nog niet eens dat ik het appartement in zou gaan) "omdat ik natuurlijk niet gratis gebruik kan maken van gas en licht" (Daarvoor belde ik ook, en heb ik mij ingeschreven als klant voordat ik het appartement inging).

Nu diende er een spoedprocedure gestart te worden waarbij ik €400 als waarborgsom diende te storten, die ik aan het eind van het jaar pas terug krijg. Is dit een normale procedure, of maakt Eneco hier een fout?

gaslichtwebcare
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 apr 2012 10:13

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door gaslichtwebcare »

Deze procedure is ongebruikelijk bij een energieleverancier, hier zal zeer waarschijnlijk iets fout zijn gegaan. Als het goed is, heeft u direct na uw aanmelding een bevestiging ontvangen. We willen u verzoeken of u hierop wilt antwoorden, zodat we dit gelijk kunnen opnemen met Eneco, zodat u geen borg hoeft te betalen en uw contract alsnog met spoed kan worden verwerkt.

Eneco mdw
Berichten: 183
Lid geworden op: 03 feb 2010 11:43

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door Eneco mdw »

Beste kooskoekedoos,

Ik begrijp uit uw reactie op dit forum dat u zich per 1 mei 2012 bij ons heeft aangemeld en dat dit niet volgens de gemaakte afspraken verloopt. Inmiddels hebben we u gevraagd om een waarborgsom van 400 euro. Graag reageer ik hierop.

Ik kan me voorstellen dat het voor u onduidelijk is waarom we de energielevering pas na 4 juni 2012 wilden starten. U heeft zich immers per 1 mei 2012 bij ons aangemeld. Graag stel ik voorop dat het niet gebruikelijk is dat we onnodig langere tijd wachten met de energielevering. Als u zich aanmeldt, leveren we zo spoedig mogelijk energie. We zijn ons er van bewust dat het ongepast is dat we pas per 4 juni 2012 wilden leveren en het contract zonder uw opdracht hebben geannuleerd.

Graag kijk ik voor u na wat er mis is gegaan en hoe we zo spoedig mogelijk tot een passende oplossing kunnen komen. Mailt u mij hiervoor uw contactgegevens via [email protected].

Met vriendelijke groet,

Mike, medewerker Eneco

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

leuk dat als je zelf iets probeert uit te zoeken lukt het niet! wordt je afgescheept.

zodra er hier een klacht staat......contact opnemen...
als jullie nu gewoon beter opletten,dan zijn dit soort dingen niet nodig...


@koekekedoos...

ik hoop dat je snel gas en licht hebt,anders kan je niet lekker in je appartement gaan werken!
succes met je verhuizing!

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

gaslichtwebcare schreef:Deze procedure is ongebruikelijk bij een energieleverancier, hier zal zeer waarschijnlijk iets fout zijn gegaan. Als het goed is, heeft u direct na uw aanmelding een bevestiging ontvangen. We willen u verzoeken of u hierop wilt antwoorden, zodat we dit gelijk kunnen opnemen met Eneco, zodat u geen borg hoeft te betalen en uw contract alsnog met spoed kan worden verwerkt.
@gaslichtwebcare ik heb inderdaad direct een bevestiging per mail van jullie gekregen op 28 april, en op 2 mei een bevestiging van Eneco. Ik probeer jullie een direct message te sturen met mijn gegevens zodat jullie dit kunnen uitzoeken. Dank voor de hulp!

@Eneco mdw ik heb mijn gegevens naar het opgegeven adres gemaild, hoop snel iets van jullie te horen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door Shine »

Aanmeldingen via Gaslicht.com komen bij de leverancier binnen als leveranciersswitches. Welbeschouwd zijn dergelijke websites ook alleen maar daarvoor bestemd. Wanneer iemand van zijn bestaande leverancier wil wisselen naar een andere leverancier.
Goed, bij de leverancier Eneco is uw aanmelding via gaslicht.com dus binnengekomen als zijnde een leveranciersswitch verzoek. Echter, u gaat niet switchen maar wilt en dient aangemeld (u bent nieuwe bewoner) te worden. In het computersysteem zal uw switch inzending uit gaan vallen. (dit neemt wat tijd in beslag voordat dit gebeurd)
De werknemers die op de afdeling uitval werken, hadden uw uitgevallen switchverzoek moeten oppakken en u moeten bellen en vragen moeten stellen. Of in het andere geval uw binnengekomen, maar uitgevallen switchverzoek opnieuw moeten uitsturen maar dan als een verhuizing (vakterm inhuizing). Dit heeft Eneco niet gedaan, maar heeft uw inzending klakkeloos geannuleerd en dat was het dan. Erg, erg Slordig!

Het verhaal van de medewerker dat u zich minimaal 6 weken vooraf had moeten aanmelden is onzin. Ik vrees dat de medewerker onvoldoende op de hoogte van de regeltjes.
Het geniet bij voorkeur 2 weken voor datum van overdracht de aanmelding door te geven. Maar als dat niet gebeurd is er zeker nog geen vrouw/man overboord.

Ik acht het niet correct dat u nu een waarborgbedrag van 400,- moet betalen omdat Eneco uw binnengekomen inzending onjuist heeft opgepakt en afgehandeld.

gaslichtwebcare
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 apr 2012 10:13

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door gaslichtwebcare »

Aanmeldingen via Gaslicht.com komen bij de leverancier binnen als leveranciersswitches. Welbeschouwd zijn dergelijke websites ook alleen maar daarvoor bestemd. Wanneer iemand van zijn bestaande leverancier wil wisselen naar een andere leverancier.
Dit is niet helemaal correct: op het aanmeldformulier kan gewoon worden aangegeven of er sprake is van een verhuizing, zodat dit goed doorkomt bij een energieleverancier. Dat wordt speciaal gevraagd, omdat het belangrijk is om de aanmelding goed te kunnen verwerken.

Er is nu contact geweest met Eneco, en deze zal de aanmelding alsnog op de juiste wijze en met spoed verwerken en de borg laten vervallen.

Overigens is het inderdaad zo dat een verhuizing of zogeheten inhuizing (starten vanuit een nulsituatie waarbij u uit een woning komt waar u zelf niet uw energie hoefde te regelen) het beste een aantal weken van tevoren doorgegeven kan worden. Lukt dit niet en gebeurt dit in de eerste week dat de consument op het nieuwe adres woont, dan is dit vrijwel altijd met spoed te regelen bij een energieleverancier. In de tussentijd verzorgt de netbeheerder dan de levering van stroom en gas. De netbeheerder zal de nieuwe bewoner wijzen op het ontbreken van een leveringscontract door middel van een brief.

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

Om even een update te sturen:

Gaslicht.com heeft mij ontzettend snel en goed geholpen. Met Eneco geregeld dat ik voor het pakket wordt ingeschreven wat ik gekozen heb, dat de borg die ik al heb betaald vandaag teruggestort wordt, en dat Stedin op de hoogte wordt gebracht van mijn inschrijving. Eneco heeft mij inmiddels ook gebeld om dit te bevestigen en hun excuses aan te bieden.

Compliment voor Gaslicht.com en Eneco dus.

En overige forumleden weer bedankt voor de hulp!

Jerpauw
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door Jerpauw »

gaslicht.com is het niet zo dat je via jullie website alleen maar switches kan indienen en niet een inhuizing (als je geen leverancier hebt)? kunt u hier antwoord op geven? want je kan geen ingangsdatum neerzetten, dus wordt het CCP geraadpleegt door de nieuwe leverancier.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door berndv »

Even lezen, dit antwoord hebben ze namelijk al gegeven omdat de vraag hiervoor ook al gesteld is
gaslichtwebcare schreef:
Aanmeldingen via Gaslicht.com komen bij de leverancier binnen als leveranciersswitches. Welbeschouwd zijn dergelijke websites ook alleen maar daarvoor bestemd. Wanneer iemand van zijn bestaande leverancier wil wisselen naar een andere leverancier.
Dit is niet helemaal correct: op het aanmeldformulier kan gewoon worden aangegeven of er sprake is van een verhuizing, zodat dit goed doorkomt bij een energieleverancier. Dat wordt speciaal gevraagd, omdat het belangrijk is om de aanmelding goed te kunnen verwerken.

Er is nu contact geweest met Eneco, en deze zal de aanmelding alsnog op de juiste wijze en met spoed verwerken en de borg laten vervallen.

Overigens is het inderdaad zo dat een verhuizing of zogeheten inhuizing (starten vanuit een nulsituatie waarbij u uit een woning komt waar u zelf niet uw energie hoefde te regelen) het beste een aantal weken van tevoren doorgegeven kan worden. Lukt dit niet en gebeurt dit in de eerste week dat de consument op het nieuwe adres woont, dan is dit vrijwel altijd met spoed te regelen bij een energieleverancier. In de tussentijd verzorgt de netbeheerder dan de levering van stroom en gas. De netbeheerder zal de nieuwe bewoner wijzen op het ontbreken van een leveringscontract door middel van een brief.

Jerpauw
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door Jerpauw »

via Prizewize of Easyswitch is het makkelijker een inhuizing aan te vragen. Maar dat is mijn mening als ik de websites naast elkaar zet.

gaslichtwebcare
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 apr 2012 10:13

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door gaslichtwebcare »

Wanneer een consument een aanmelding doet, krijgt hij/zij op het aanmeldformulier de vraag: 'Gaat u binnenkort verhuizen, of bent u zojuist verhuisd?' Wanneer een klant 'ja' aanvinkt, komt er de mogelijkheid om de datum van de sleuteloverdracht in te vullen.

Deze aanmeldingen worden dus als inhuizingen doorgegeven en niet als leverancierswitches. Hierbij hoeft daarom ook geen CCP-controle uitgevoerd te worden, de leverancier weet op deze wijze precies hoe de aanmelding verwerkt moet worden.

Jerpauw
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door Jerpauw »

dank voor uw reactie, is het zo dat dit nieuw is, want een paa rmaanden geleden was dit niet mogelijk via gl.com

groet

gaslichtwebcare
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 apr 2012 10:13

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door gaslichtwebcare »

Voorheen was dit bij enkele energieleveranciers mogelijk, maar nadat de aanmeldpagina's zijn vernieuwd, is dit veel eenvoudiger en duidelijker aan te geven. Dus het kan inderdaad kloppen dat u dit voorheen als lastig heeft ervaren op de website.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@koekedoos

ben blij dat het zo goed geregeld is nu!
en je ziet soms zijn dingen toch oplosbaar,alleen jammer dat het eerst hier moet staan voor er actie komt...

maar maakt niet uit verder,wie wat en hoe en waar,het is gelukkig opgelost!
dat er dan goede aktie ondernomen wordt mag ook wel eens gezegd worden,ipv altijd negatieve dingen(heb zelf eneco en nooit problemen gehad)

ik hoop dat je lekker kan genieten in je nieuwe huis..

kooskoekedoos
Berichten: 135
Lid geworden op: 28 jun 2010 12:21

Re: Eneco annuleert contract, nu spoedprocedure starten

Ongelezen bericht door kooskoekedoos »

Het leek toch allemaal iets te mooi om waar te zijn:

10 mei van een vriendelijke eneco medewerkste te horen gekregen dat het bedrag met spoed teruggestort zou worden. En dat het binnen enkele dagen op mijn rekening zou staan.

Vorige week woensdag (16 mei) toch maar even gebeld omdat ik geen kaarten voor de meterstand had gekregen, en geen terugstorting. Meterstanden kon ik gelijk online doorgeven, en het bedrag stond klaar om die dag over gemaakt te worden.

Vandaag nog steeds geen terugboeking, dus weer gebeld. Krijg ik te horen dat er helaas weer iets mis is gegaan. Er wordt weer een spoedaanvraag tot overboeking gedaan.."Dus nu wordt het binnen 10 werkdagen naar u overgemaakt, want zolang mag de afdeling er over doen".

Ik ben onder de indruk van het tempo bij Eneco. Volgend jaar lekker via gaslicht.com op zoek naar een ander! :)

Gesloten