LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
schröder
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2012 16:51

Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door schröder »

Hallo,
enthousiast gemaakt door de radiospotjes van het Energiecollectief Consumentenbond besloot ik me aan te melden.
Na het doorgeven van de meterstanden kreeg ik dit mailtje :

Stap nu over op
lagere energietarieven
Geachte heer Schröder,

U heeft zich vrijblijvend ingeschreven voor het Energiecollectief van de Consumentenbond. De veiling is gesloten, NLEnergie biedt u de laagste energietarieven. Uw besparing komt uit op 406 euro*.

Reageer vóór 6 mei. Ga naar uw persoonlijke aanbod en stap direct over. Uw persoonlijke code is IU4B5F.

Profiteer en stap over

Uw
besparing
€ 406,-
per jaar *
Stap over met het Energiecollectief
• Bespaar op uw energienota
• Geen tussentijdse stijgingen van het leveringstarief
• De Consumentenbond zorgt voor een soepele overstap
Mail voor vragen naar [email protected]
of bel 088 - 66 99 088. (4 c.p.m.)


Dat was een interessante korting die mij werd voorgespiegeld !
Overstappen dus!
Het maandbedrag wat ik bij de Nuon betaalde was 193,- , via het Energiecollectief werd het 191,- .
Een besparing van 24 euro op jaarbasis ! Nogal een verschil met wat me werd beloofd !.
Natuurlijk heb ik het Energiecollectief een mail gestuurd waarin ik om uitleg vroeg.
Dit is een deel van de retourmail:

De tarieven van het contract dat u heeft bij uw huidige energieleverancier zijn voor ons onbekend. Voor de berekening van uw besparing is zoveel mogelijk uitgegaan van uw persoonlijke situatie. De gemiddelde jaarkosten worden berekend op basis van de contracten die een energieleverancier momenteel aanbiedt. Hierin worden alle verschillende contractvormen meegenomen welke direct verkrijgbaar zijn bij uw huidige energieleverancier zelf: zowel eenjarige als meerjarige contracten, met zowel vaste als variabele tarieven.

Op basis van uw postcode en het opgegeven verbruik i.c.m. de gemiddelde jaarkosten, wordt een inschatting gemaakt van uw huidige energiekosten. Deze berekening van uw huidige energiekosten kan vervolgens worden afgezet tegen de berekening van uw energiekosten bij De Nederlandse Energie Maatschappij.

Voor meer informatie over uw voordeelberekening klikt u op uw persoonlijke pagina op “Meer informatie over de voordeelberekening”.

De hoogte van het maandelijks voorschot, het termijnbedrag, is afhankelijk van verschillende factoren. Het termijnbedrag wordt door uw energieleverancier vastgesteld. Wij hebben hier geen invloed op. Voor de inschatting van uw verbruik kijkt de energieleverancier onder andere naar het historisch verbruik op het leveringsadres.


Mijn vraag aan jullie is of ik nu met een kluitje het riet wordt ingestuurd met deze mail én of er nog meer mensen zijn die soortgelijke ervaring hebben met dit Energiecollectief van de Consumentenbond.

Met vriendelijke groet,
Andre

Frau
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2012 22:27

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Frau »

Nee, je bent niet direct opgelicht.

Aan de hand van een voorschot kun je niet berekenen of je ook daadwerkelijk voordeliger uit bent. Dit kun je pas op je jaarafrekening zien.

Het woord voorschot dat zegt het al.. Het is een voorschot van de jaarafrekening. (een jaarafrekening hoeft niet uit 12 maanden te bestaan) Zodra je een jaarafrekening hebt ontvangen kun je zien wat je moest betalen voor het gas en elektriciteit. Hieruit kun je opmaken of je daadwerkelijk voordeliger uit bent. Een voorschot is een schatting van je verbruik. Als je straks de jaarafrekening hebt ontvangen zou ik deze en de laatste van je vorige energie leverancier erbij leggen.

Wat je nu wel kan doen is je tarieven van je huidige en vorige leverancier bij elkaar te leggen. Kijk dan ook naar de vaste kosten die je betaald per maand. Bij de Nederlandse Energie Maatschappij zijn die erg hoog, de prijs per eenheid is wel voordeliger. Je moet daar veel verbruik hebben mocht het voor je uit kunnen.

Ik hoop dat je het zo wat begrijpt anders dan zeg je het maar!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door GJvdZ »

[off topic] De Consumentenbond begeeft zich wel in een grijs gebied. Hoe kan je immers onafhankelijk advies geven als je zelf ook diensten levert in een segment waar je leveranciers scherp moet houden?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Consumentenbond krijgt geld van de energieleverancier per afgesloten contract. De voorgespiegelde korting is gebakken lucht.

Ook topicstarter kijkt alleen naar zijn termijnbedragen. De Consumentenbond weet dat de meeste mensen toch helemaal niets snappen van hun energierekening. Tel daar het betrouwbare imago van de Consumentenbond er bij op. En daarbij de voorgespiegelde korting: de overstap is een feit.

Voor een eenpersoonshuishouden is de daadwerkelijke korting eerder slechts 50 euro in plaats van 406 euro.

Je kan dan beter via bijvoorbeeld www.energieleveranciers.nl of www.energieprijzen.nl overstappen.

MAXIEM

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door MAXIEM »

schröder

Ook ik vind dat de Consumentenbond behoorlijk verkeerd bezig is, maar om een andere reden. Het is nu toch echt wel algemeen bekend dat je alleen een substantieel voordeel kunt halen als je elk jaar verkast en gebruik maakt van het aktietarief dat energieboeren hanteren om nieuwe klanten te werven. Wat je dan wél op de koop toe moet nemen is de administratieve chaos waarin je terecht komt. Als je de berichten op de verschillende fora leest, dan zit je wat dat betreft goed fout bij de NEM/NLE. Ook zijn er geluiden dat (al verkas je jaarlijks) je op langer termijn niet meer dan ongeveer 40 euro op jaarbasis kunt besparen. Of dat klopt, kan ik niet beoordelen, maar bij wat de Consumentenbond roept zet ik een groot ?.
Maxiem

schröder
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2012 16:51

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door schröder »

Bedankt voor jullie reacties !
@ frau duidelijke uitleg ! Dat ik niet ben opgelicht is helder,maar ik heb toch mijn bedenkingen bij de werkwijze van de Cb. De Cb kan dus pas reppen over een besparing van 406,- na de jaarrekening ! De Cb is,laten we het mild uitdrukken,erg enthousiast over mijn korting .Je vraagt je af waarom ze deze werkwijze hanteren.

@GJvdZ helemaal mee eens !

@Bob Schurkjens Ik weet niet of de Cb een bedrag krijgt per afgesloten contract(zou wel heel erg een twee petten verhaal zijn).Op de een of andere manier moeten ze hier wel voordeel uit halen.Ik ga ze daar nog over mailen.

@MAXIEM wat mij ook dwars zit is dat de Cb onvolledig of op zijn minst niet helder is over de administratieve afwikkeling bij overstappen.Het was me wel duidelijk dat je per product overstapkosten moest betalen maar dat je ,zo vlak na de winter, een forse eindafrekening ontvangt was mij niet duidelijk.Nu is me dat duidelijk, maar naar mijn mening mag de Cb dat best wat prominenter in hun verhaal zetten. Juist omdat de Cb altijd zo hamert op heldere communicatie richting de consument !

EnergieHenk
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mar 2012 18:45

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door EnergieHenk »

Vergelijk de tarieven anders maar met die van mij...[Oxxio].

Stroom ......................Verbruik: 1150 Kwh.
..........Tarief:€0,2328 Kwh
..........Vastrecht:€23,85 pj.
Gas.............................Verbruik: 600 m³
..........Tarief:€0,6528 m³
..........Vastrecht:€29,85 pj.

Het zal ongetwijfeld lucratief zijn voor de Cb...

Kijken en vergelijken...
Laatst gewijzigd door EnergieHenk op 09 jun 2012 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.

schröder
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2012 16:51

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door schröder »

Tja,

kijken en vergelijken...

Naïef van mij te denken dat de Cb een eerlijke partij is in deze .

EnergieHenk
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mar 2012 18:45

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door EnergieHenk »

Naïef of niet... Ze weten exact waar mensen gevoelig voor zijn...maar zet je NEM tarieven er even bij...voor het vergelijken.
Laatst gewijzigd door EnergieHenk op 09 jun 2012 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door osseworst »

Ook ik had mij ingeschreven voor deze aktie.
Ik had mijn gemiddeld jaarverbruik meegegeven voor een advies op maat.
Mijn voordeel zou volgens de cb 480 euro zijn.
De meegeleverde kWh, m3 en vastrecht bedragen uit de aanbieding vergeleken met mijn huidige tarieven. Ik kwam uit op een verschil van 100 euro per jaar. Dat is toch echt 380 euro minder als mij was voorgespiegeld.
Vervolgens de normale prijzen van NLE vergeleken met mijn huidige. Deze zijn bij de NLE een stuk hoger, dus zou ik volgend jaar veel meer gaan betalen. Weg voordeel. Dus ben ik 'verplicht' volgend jaar weer over te stappen.
Ik ben daarom maar niet op het aanbod ingegaan.

EnergieHenk
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mar 2012 18:45

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door EnergieHenk »

Voorspiegelen doe je met I-pads of Utopische bedragen...

Het gaat om Tarieven en Vastrecht...

Vastrecht iets hoger...dan behoren daar iets lagere Tarieven bij....balans.

Hoog-verbruik...iets hoger Vastrecht...iets lager Tarief...voordeel.

Laag-verbruik...iets lager Vastrecht...iets hoger Tarief...voordeel.

Zet je Tarieven bij je bericht ter vergelijking...

MAXIEM

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door MAXIEM »

osseworst

Is het mogelijk dat jij hier ook even zo'n overzichtje van jouw leverancier maakt, zoals respondent Energiehenk heeft gedaan van OXXIO? Ik zal dat dan vanmiddag ook doen m.b.t. Eneco.
Vergelijk de tarieven anders maar met die van mij...[Oxxio].

Stroom ......................
..........Tarief:€0,2328 Kwh
..........Vastrecht:€23,85 pj.
Gas
..........Tarief:€0,6528 m³
..........Vastrecht:€29,85 pj.
Maxiem.

EnergieHenk
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mar 2012 18:45

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door EnergieHenk »

Schröder

Ik denk dat Maxiem jouw bedoelt..??..

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door osseworst »

Ik heb de bedragen nog kunnen vinden. Ze zijn van afgelopen april, het is dus mogelijk dat de tarieven ondertussen gewijzigd zijn.

Code: Selecteer alles

Aanbod Consumentenbond bij NLE:

Soort          Vast     Tarief  Verbruik  Totaal
Elektriciteit  € 83,88  0,2041  2400 kWh  €  573,72
Gas            € 83,88  0,5779  3900 m3   € 2337,69
Totaal                                    € 2911,41

Huidige leverancier (NUON):

Soort          Vast     Tarief  Verbruik  Totaal
Elektriciteit  € 27,00  0,2266  2400 kWh  €  570,84
Gas            € 33,00  0,6162  3900 m3   € 2436,18
Totaal                                    € 3007,02

Verschil                                  €   95,61
Het verschil is dus € 95,61 per jaar, ofwel een kleine € 8 per maand.
Voor dat bedrag ga ik niet veranderen.
De Consumentenbond heeft opnieuw een inschrijving geopend (loopt tot 12 juni), waarvoor ik me heb aangemeld. Ik ben benieuwd naar dit aanbod.
Laatst gewijzigd door osseworst op 10 jun 2012 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is voor de Consumentenbond moeilijk om mee te gaan in het digitale tijdperk. Ze waren heer en meester met hun Consumentengids toen er nog geen internet was. Nu vind je op internet gratis allerlei testgegevens die kwalitatief vaak beter zijn. Ik denk dat ze daarom dit soort dingen moeten doen (energiecollectief) om geld binnen te krijgen. Heel jammer.

Verder moet je niet alleen naar de korting kijken, maar ook naar de leverancier. Word geen klant van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLEnergie) of Oxxio.

MAXIEM

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door MAXIEM »

EnergieHenk

Zoals afgesproken, de huidige ENECO berekening in mijn (niet geheel vergelijkbare) situatie:

Soort/Vast/Tarief/Verbruik

Elektriciteit € 27,27 0,2126 2400 kWh € 582,75*
Gas € 27,27 0,6285 3900 m3 € 2478,42**

Totaal € 3061,17

*) gemiddeld dag/nachttarief
**) het verschil wordt aanmerkelijk gunstiger als je maar ongeveer 1260 m3 gas per jaar gebruikt (zoals ik nu met de nieuwe cv sinds begin november 2011)

Note: voor een verschil van pakweg 10 euro per maand ga ik echt niet naar de NEM/NLE of Oxxio (met de zekerheid dat ik in een administratieve puinhoop terecht kom.)

Met collegiale groet, Maxiem,.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 10 jun 2012 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.

EnergieHenk
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mar 2012 18:45

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door EnergieHenk »

Maxiem

Mischien niet vergelijkbaar met Schröder of Osseworst...maar wel met andere Laag Verbruikers..zoals bv. Witte Angora..of ikzelf..[1150 Kwh./600 m³.. 6 jaar vaste klant Oxxio].

ps...Je stroom-verbruik staat er nog niet bij...

Of zet je verbruik even op het topic van Shine: ..Wat is Uw Gemiddeld Verbruik?..

osseworst
Berichten: 157
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:10

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door osseworst »

Dit onderwerp gaat over het discutabele aanbod van het energiecollectief van de Consumentenbond, niet over de tarieven van energiemaatschappijen, die kan je zelf wel opzoeken op internet.

In mijn geval zou ik er € 480 op vooruitgaan als ik zou overstappen. Dat blijkt slechts € 95 te zijn. Oke, het voordeel zou berekend zijn aan de hand van de gemiddelde jaarkosten van de verschillende contracten bij de huidige leverancier, in mijn geval Nuon. Maar zelfs als ik het duurdere 3-jarige contract pak, dan is het voordeel slechts € 177. Waar komt die € 480 vandaan?
Ik ben in ieder geval blij dat ik niet klakkeloos op het aanbod ben ingegaan.

Op zich heb ik er geen moeite mee als de Consumentenbond ook wat verdient aan deze veiling voor een lagere energierekening (win-win situatie).
Ik zal het komende aanbod (sluiting inschrijving 12 juni, aanbod na 19 juni) opnieuw met een kritische blik bekijken.

schröder
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2012 16:51

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door schröder »

Goed dat er zo uitgebreid over wordt gediscussieerd !
Inmiddels ben ik er wel achter wat me zo dwars zit !
Het feit dat je een instituut als de Consumentenbond niet meer kunt vertrouwen vind ik eigenlijk veel erger dan de verlaging van mijn energiekosten die ik dus niet krijg.
Ik ben gewoon weer een stukje vertrouwen in de mensheid kwijtgeraakt.

schröder
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2012 16:51

Re: Energiecollectief Consumentenbond licht verkeerd voor

Ongelezen bericht door schröder »

Niet alleen het woordje ''bond'' , maar ook hun verleden hebben mij op het verkeerde been gezet.
Ze hebben in het verleden best het een en ander voor elkaar gekregen, maar met deze actie hebben ze zich,wat mij betreft,behoorlijk gediskwalificeerd.

Gesloten