LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
LadyDaisy
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 okt 2009 17:06

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door LadyDaisy »

sephora30 schreef:Je zegt op per een bepaalde datum, zij stoppen dan met leveren en jij hoeft niet meer te betalen.
Dat zij nog geen eindnota hebben opgemaakt staat hier los van.

Nee, dat klopt niet.
Essent en Nuon, en misschien ook wel andere leveranciers, blijven voorschotten in rekening brengen tot de eindafrekening is opgemaakt.
Meestal wordt de eindafrekening heel snel gemaakt, afhankelijk van wanneer zij de eindmeterstanden hebben ontvangen.
Maar als de eindmeterstanden niet of niet op tijd binnen zijn, gaat de netbeheerder een schatting van de meterstanden maken, daar moet de leverancier dan weer op wachten.
En dat kan soms lang duren.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Marceled,

In uw bericht van 9 augustus op dit forum geeft u aan dat u nog voorschotten in rekening gebracht krijgt ondanks uw overstap naar een andere leverancier op uw nieuwe adres.
Om samen tot een oplossing te komen, verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om samen tot een oplossing te komen.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent

Marceled
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2012 15:24

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door Marceled »

h@rm@n schreef:
Zoals Puma73 al opmerkt gaat het waarschijnlijk over rekeningen van de netbeheerder Enexis die door Essent (leveringsbedrijf) worden geincasseerd.
Immers als klant van beide wordt ook door Essent gefactureerd en geincasseerd.
Anders geschreven: Je hebt netwerkbedrijven, deze kun je niet kiezen en ben je afhankelijk van de plaats, regio en/of provincie waar je woont. Daarnaast heb je leveringsbedrijven, deze kun je wel kiezen. En nu komt het; Essent en Enexis hebben een overeenkomst, d.w.z. Essent factureert en incasseert voor Enexis en draagt het deel (netwerkgedeelte, transportkosten en meetkosten) af aan Enexis. Deze vorm van afhandeling en verrekening van de energie noemt men een leveringciersmodel. Is dit mogelijk aan de hand?

Daar naast heeft men ook nog een netwerkmodel waarbij de bedrijven , netwerk- en leveringsbedrijf onafhankelijk van elkaar nota’s sturen en incasseren.

Natuurlijk gaat het om voorschotnota’s van gas en elektriciteit. Deze worden maandelijks aangeboden c.q. automatisch afgeschreven. Maar bij deze nota’s kun je niet zien wat berekent wordt, daarvoor is de jaarafrekening.
Enexis is alleen nog op het nieuwe adres de leverancier, en niet meer op de oude.

Marceled
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2012 15:24

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door Marceled »

LadyDaisy schreef:
sephora30 schreef:Je zegt op per een bepaalde datum, zij stoppen dan met leveren en jij hoeft niet meer te betalen.
Dat zij nog geen eindnota hebben opgemaakt staat hier los van.

Nee, dat klopt niet.
Essent en Nuon, en misschien ook wel andere leveranciers, blijven voorschotten in rekening brengen tot de eindafrekening is opgemaakt.
Meestal wordt de eindafrekening heel snel gemaakt, afhankelijk van wanneer zij de eindmeterstanden hebben ontvangen.
Maar als de eindmeterstanden niet of niet op tijd binnen zijn, gaat de netbeheerder een schatting van de meterstanden maken, daar moet de leverancier dan weer op wachten.
En dat kan soms lang duren.
Ze hebben de eindstanden al lang.

Marceled
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2012 15:24

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door Marceled »

forumessent schreef:Beste Marceled,

In uw bericht van 9 augustus op dit forum geeft u aan dat u nog voorschotten in rekening gebracht krijgt ondanks uw overstap naar een andere leverancier op uw nieuwe adres.
Om samen tot een oplossing te komen, verzoek ik u uw klantnummer en forumnaam te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op om samen tot een oplossing te komen.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Afdeling Klantenservice
Essent
Ik ben niet overstapt, ik heb essent opgezegd op het oude adres. Met een flexibel contract kan ik toch op elk gewenst moment opzeggen ?

Essent heeft gelukkig niets te maken met de energie leverantie op ons nieuwe adres.

Mijn bezwaarschrift is al aangekomen bij essent.

Marceled
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2012 15:24

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door Marceled »

electomonteur schreef:2 vragen

1 was het vorige huis een huur of een koop huis

2 is er in de vorige woning al een andere bewoner?(in koop geval huis verkocht)

als er in een koop woning nog geen andere bewoner /woning verkocht is ben je wettelijk verplicht tot het moment van overdracht de nuts voorzieningen te betalen
dus water gas en elektra
water om te bewijzen dat er geen water lekkages zijn / verwijderde kranen
gas om het huis in de koude maanden te verwarmen
elektra om de warmte pomp te laten draaien voor verwarming en licht in het te verkopen huis
Het vorige huis was een huurhuis. De woningcorporatie van wie de woning is heeft voordat ik de sleutel had ingeleverd gecontroleerd of alles nog goed was in het oude huis. Na de sleutel overdracht betalen zij de nuts bedrijven voor het verbruikte totdat zij een nieuwe bewoner voor de woning hebben.

Marceled
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2012 15:24

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door Marceled »

LadyDaisy schreef:Is de eindafrekening al gemaakt?
Zo nee, dan schrijven zij het maandbedrag af.
Doen zij dit niet heeft u kans op een te grote bijbetaling op de eindafrekening.
Een paar weken voordat ik heb opgezegt was er al een jaarafrekening geweest. Er is geen een enkele kans dat ik moet bijbetalen op de jaarafrekening.

Marceled
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2012 15:24

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door Marceled »

Bloempie schreef:Heb jij je eindstanden van de meters wel opgegeven, zodat Essent de eindafrekening kan opmaken?
Ja dat heb ik

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Enexis is alleen nog op het nieuwe adres de leverancier, en niet meer op de oude.
Zie mijn eerdere reactie: Enexis is géén leverancier maar netwerkbedrijf (zorgt voor de transport). Desalnietemin, kan er toch door ESSENT voor Enexis geincasseerd worden over het oude adres. Heb je je ook op de juiste manier afgemeld op het voorgaande adres?
Na de jaarafrekening begint een nieuw verbruikersjaar, dan wordt het eerste voorschot gemaakt en aangeboden. Indien je vervolgens de levering, in dit geval, bij Essent opzegt moet je weer opnieuw de dan op de meter staande standen doorgeven voor een EINDAFREKENING, anders neem je je leveringsovereenkomst mee over naar het nieuwe adres. En om het helemaal "moeilijk" te maken: Stel dat er al een nieuw maandelijks voorschot gemaakt is door voorgaande leverancier Essent over het oude adres, dan volgt hierna de eindafrekening waarin uitgegaan wordt dat de eerste voorschotnota betaald is. Indien die niet betaald is kun je later alsnog aanmaningen krijgen. :roll:

Marceled
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 aug 2012 15:24

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door Marceled »

h@rm@n schreef:
Enexis is alleen nog op het nieuwe adres de leverancier, en niet meer op de oude.
Zie mijn eerdere reactie: Enexis is géén leverancier maar netwerkbedrijf (zorgt voor de transport). Desalnietemin, kan er toch door ESSENT voor Enexis geincasseerd worden over het oude adres. Heb je je ook op de juiste manier afgemeld op het voorgaande adres?
Na de jaarafrekening begint een nieuw verbruikersjaar, dan wordt het eerste voorschot gemaakt en aangeboden. Indien je vervolgens de levering, in dit geval, bij Essent opzegt moet je weer opnieuw de dan op de meter staande standen doorgeven voor een EINDAFREKENING, anders neem je je leveringsovereenkomst mee over naar het nieuwe adres. En om het helemaal "moeilijk" te maken: Stel dat er al een nieuw maandelijks voorschot gemaakt is door voorgaande leverancier Essent over het oude adres, dan volgt hierna de eindafrekening waarin uitgegaan wordt dat de eerste voorschotnota betaald is. Indien die niet betaald is kun je later alsnog aanmaningen krijgen. :roll:
Op de 11 juni is Enexis opgehouden met de incasso op mijn oude adres. Vanaf de 11e alleen op het nieuwe adres. (daar heb ik contact over gehad met enexis)
De meterstanden zijn ook op tijd doorgeven.
De flexibele leveringsovereenkomst is al bijna 4 maanden geleden opgezegt, op mijn essent is ook geen overeenkomst meer te vinden.

Maar waarschijnlijk probeer essent kosten die niet door enexis voor het oude adres toch bij mij te incasseren en zullen ze waarschijnlijk ook proberen om daarboven op nog wat meer verzonnen bedragen bij mij weg te halen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen ze op deze manier proberen op te lichten.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Maar waarschijnlijk probeer essent kosten die niet door enexis voor het oude adres toch bij mij te incasseren en zullen ze waarschijnlijk ook proberen om daarboven op nog wat meer verzonnen bedragen bij mij weg te halen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen ze op deze manier proberen op te lichten.
Dit geloof je toch zelf niet? :shock: Wat heb je met de reactie van Angeliqie gedaan, gereageerd of niet en al iets gehoord?

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Essent stuurt rekeningen maar levert geen gas en stroom

Ongelezen bericht door Wubo »

Wanneer je al niet weet dat enexis geen energieleverancier is, is het wel erg treurig gesteld met je. :D

Gesloten