LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Frijo
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2013 21:28

Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Frijo »

Bij mij is in feb 2012 de watermeter gewisseld door VITENS. Vanaf sept 2011 was mijn verbruik 30 m3 (=6 m3/mnd). Direct daarna was mijn verbruik tot opname sept 2012 opeens 70 m3 (=10 m3/mnd), waarvan ik ook nog 2mnd op vakantie ben geweest. (dus was eigenlijk verbruik ca 12 m3/mnd. DUS 2x ZOVEEL als ervoor. Na de laatste opname tot heden heb ik het steeds bijgehouden en is mijn verbruik weer ca 6 m3/mnd. Mijn verbruik is dus, net als voorgaande jaren ca 70-80 m3 per jaar geweest.
Ik heb dus ca 30 m3 TEVEEL gebruikt NA de PLAATSING. VITENS negeert klacht en wijst naar lekkage e.d.
Niet dat de NieuweMeter niet goed loopt of met verkeerde stand is begonnen.
Wie heeft ook een HEEL HOOG verbruik geconstateerd na plaasen NIEUWE Meter.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door bprosman »

en wijst naar lekkage e.d.
Dan moet je meter dus doorlopen als je alle verbruikers dichtzet, daar al eens naar gekeken ?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb precies het omgekeerde: circa 15 jaar oude watermeter geeft te laag verbruik aan (2 kubieke meter in 1 jaar) terwijl hij wel door loopt als je de kraan open zet.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door e-chec »

Bij de plaatsing van een nieuwe meter is de beginstand van de meter van belang. Was die 0 m3 of stond er al "enig verbruik op de teller?" Hebt u een rekening/overzicht/certificaat, waarop de beginstand is vermeld, Frijo?

Van belang is mogelijk ook het verbruik voor bijzondere doeleinden. In de winter zal niemand zijn tuin sproeien, maar een hoger verbruik in voorjaar en zomer kan daarmee wel worden verklaard. Een uur sproeien zorgt voor een verbruik van ongeveer 0,6 m3 (ordegrootte).

Tot slot, een meter die eerst geruime tijd fout meet en vervolgens weer wel juist gaat meten, dat lijkt uitgesloten.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door thecure »

wellicht gaf de oude meter te weinig aan, en wordt nu het juiste verbruik gemeten.
Vitens zal niet voor niets de meters periodiek vervangen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben er inmiddels achter gekomen waarom mijn meter stil staat: hij blijft hangen op xxxxx,499

De 9 wil natuurlijk doordraaien naar 0, maar tikt dan terug.

Patrick.S
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2013 21:53

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Patrick.S »

Frijo schreef:Bij mij is in feb 2012 de watermeter gewisseld door VITENS. Vanaf sept 2011 was mijn verbruik 30 m3 (=6 m3/mnd). Direct daarna was mijn verbruik tot opname sept 2012 opeens 70 m3 (=10 m3/mnd), waarvan ik ook nog 2mnd op vakantie ben geweest. (dus was eigenlijk verbruik ca 12 m3/mnd. DUS 2x ZOVEEL als ervoor. Na de laatste opname tot heden heb ik het steeds bijgehouden en is mijn verbruik weer ca 6 m3/mnd. Mijn verbruik is dus, net als voorgaande jaren ca 70-80 m3 per jaar geweest.
Ik heb dus ca 30 m3 TEVEEL gebruikt NA de PLAATSING. VITENS negeert klacht en wijst naar lekkage e.d.
Niet dat de NieuweMeter niet goed loopt of met verkeerde stand is begonnen.
Wie heeft ook een HEEL HOOG verbruik geconstateerd na plaasen NIEUWE Meter.
Bij mij exact hetzelfde alleen zou ik dus een extra verbruik hebben van 488!!! m3 meer hebben gehad terwijl ik daarvoor altijd een verbruik had rond de 100 m3.Ook hier zegt Vitens dat ik ergens een lek moet hebben wat dus niet zo is want als ik geen verbruikers aan heb staan staat de meter stil.Dit kan toch haast niet.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Zijn dit compleet nieuwe meters of de nog alom bekende watermeters :?

Patrick.S
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2013 21:53

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Patrick.S »

Slobberbone schreef:Zijn dit compleet nieuwe meters of de nog alom bekende watermeters :?
Dit is een nieuwe meter vorig jaar geplaatst.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er zijn nogal wat domme meters in omloop bij Vitens:
http://www.elfregadero.nl/foto/ad-utrec ... uctiefout/

Kom je er niet uit met Vitens, gewoon dreigen met een geschil via www.sgc.nl

Kan nog wel eens helpen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Patrick.S schreef:
Slobberbone schreef:Zijn dit compleet nieuwe meters of de nog alom bekende watermeters :?
Dit is een nieuwe meter vorig jaar geplaatst.

Welke ? er zijn zoveel types ik dacht dat ik de alom bekende blauwe had volgens Vitens type 2 watermeter. Zie : http://www.vitens.nl/english/Pages/Faq.aspx

Maar ik heb de Sensus 620 lijkt mij zich keurig te gedragen :D Dat is bij nader inzien type 1 meter van Vitens enkel andere kleur.

boosopvitens
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2013 10:14

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door boosopvitens »

Op 22 april jl. is ook bij ons een nieuwe watermeter geplaatst in ons zomerhuisje. Na 3 maanden gaf deze een verbruik van 30 m3 aan, terwijl wij een jaarverbruik van plm 43 m3 hebben. Gemeld bij Vitens, en we werden teruggebeld door een uiterst sjagrijnige mevrouw die ook bij ons begon dat zij niet naar ons verbruik kon kijken vanuit haar kantoor bla bla, waarschijnlijk dezelfde mevrouw die ook de andere klagers hier op het forum te woord heeft gestaan. Toen ik tenslotte net zo sjagrijnig vroeg waarom zij eigenlijk de discussie aan ging, kon er plotseling wel een afspraak met een monteur gemaakt worden. Op de dag van de afspraak stond er inderdaad een monteur voor de deur... 130 km verderop, bij onze hoofdwoning. Gelukkig echter kon er diezelfde dag nog een monteur bij onze vakantiewoning komen. Die heeft een nieuwe nieuwe watermeter geplaatst (en ijken van de 'oude nieuwe' heb ik toch echt geweigerd, dat doen ze zelf maar) op 27 augustus.
Een paar weken later voicemailbericht van vitens dat ze een nieuwe watermeter willen komen plaatsen. Oeps, het eerste teken dat de interne communicatie alweer niet goed gaat daar.
Met de mw. van klant&facturatie, die door de monteur op 27 augustus gebeld werd, afgesproken dat op de jaarafrekening die 30 m3 teruggebracht zou worden naar 16 m3. Dat is ook keurig gebeurd, zo bleek hedenochtend.
Maar... je verzint het niet, maar zij wel: er staat ook voor 1 dag, nl. 27 augustus, dus de dag van de plaatsing van de 'nieuwe nieuwe' watermeter, een geschat verbruik van 16 m3 opgevoerd. Nou stond die nieuwe nieuwe watermeter niet op 0 maar op 159 liter, maar vooruit, laten we niet moeilijk doen anders raakt Vitens in de war. Maar 16 m3, dat is 16000 liter op 1 dag, in een zomerhuisje????
Je zou nog kunnen zeggen, laat die 16 m3 maar staan, wordt volgend jaar wel verrekend, ware het niet dat ook de rioolheffing van de gemeente door vitens wordt geheven, gebaseerd op... jawel het aantal kuubs op de jaarafrekening.

Fout op fout op fout. En bovenstaand verhaal is niet de eerste keer. Als we konden kiezen voor een andere waterleverancier, waren we allang op een holletje weggelopen.

Oproep aan andere reageerders bij dit onderwerp: Ga alsjeblieft niet iemands verhaal in twijfel brengen door te suggereren dat de oude meter dan wel te laag zal hebben aangegeven, of dat je de tuin wel zult hebben zitten sproeien (uiteraard doe je dat andere jaren ook, dus dat kan het verschil niet maken) - dat zijn precies het soort zinnen die die vitensdame gebruikt om te zorgen dat jij niet langer protesteert. Terwijl uit meerdere verhalen op internet (zie ook klacht.nl) keer op keer blijkt dat Vitens er een flinke puinhoop van kan maken.

ledzeppelin
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:32

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door ledzeppelin »

WEET IEMAND MISSCHIEN WAT DE BESTE WATERMETER VAN VITENS IS?WIJ KRIJGEN ONZE WATERMETER IN HET TOILET,DUS WIL IK GRAAG DE KLEINST MOGELIJKE...EEN FLAT UIT 1955.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Dirkie »

ledzeppelin schreef:WEET IEMAND MISSCHIEN WAT DE BESTE WATERMETER VAN VITENS IS?WIJ KRIJGEN ONZE WATERMETER IN HET TOILET,DUS WIL IK GRAAG DE KLEINST MOGELIJKE...EEN FLAT UIT 1955.
Wie zegt dat de kleinste ook de beste is. Voor bijna iedereen is de regel hoe groter hoe beter :mrgreen:
En controleer je toetsenbord even, want de caps-lock toets zit vast zo te zien :wink:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij heb je slechts keuze uit één watermeter...

arnolddew
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2015 12:34

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door arnolddew »

Beste topicstarter en Patric.s,

Ik ben heel nieuwsgierig hoe het uiteindelijk is afgelopen met Vitens?

Bij mij is ca. anderhalf jaar geleden ook een watermeter vervangen. Dit was geen reguliere vervanging, maar naar aanleiding van een noodreparatie aan de hoofdkraan voor de meter. De montuur vond het zinvol om naast twee kranen gelijk even de (zeer oude) meter te vervangen. Na doorgeven van de meterstand blijkt nu dat mijn verbruik op 360m3 extra zit. Normaal verbruik ik zo'n 70m3 per jaar. Er is geen enkele lekkage of wat dan ook geweest. Ook zijn er geen nieuwe apparaten aangeschaft, en heb ik geen buitenkraan. De ''nieuwe'' meter functioneer goed. Ik weet dat Vitens gereviseerde meters plaats. Op de kunstof ring/behuizing van mijn meter (Sebsus 620) staat een datum?: 08/02. Dit zou min inziens er op kunnen duiden dat het een gereviseerde meter is. Mijn verklaring voor de hoge stand is dan ook dat er een meter is geplaatst zonder 0 stand. Ik heb de stand tijdens de vervanging niet gecontroleerd, het enige dat ik mij kan herinneren is dat de monteur aangaf dat de standen vanzelf gecorrigeerd zouden worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo is het. Dit gaat helemaal vanzelf en tevens in uw nadeel.

U kunt hier een geschil aanspannen www.sgc.nl

Eerst per e-mail correctie aanvragen.

Jmcderidder
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2016 13:07

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Jmcderidder »

Bij ons is ook de watermeter ook vervangen in juli 2014 en daarna bleek het waterjaarverbruik ook gestegen. Het verbruik was altijd rond de 30 m3 en steeg ineens naar naar 78 m3 in het jaar van de vervanging. Bij navraag bij de Vitens zou dit binnen de normen vallen. Voor lekkage was het verschil te klein zeiden ze bij de klantenservice. Het zou aan ons verbruik moeten liggen. Er is ook helemaal geen lekkage en ook geen ander verbruik. Maar wel een onverklaarbare stijging van de m3. Ik ben benieuwd wat in 2016 het totaal verbruik zal zijn.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door GJS »

30 m³ is wel erg weinig voor 2 personen, volgens het nibud is het gemiddelde waterverbruik voor 1 persoon al 46 m³
Voor 2 personen is het gemiddelde 93 m³, dus lijkt mij dat die nieuwe watermeter goed werkt en die oude juist veel te weinig aangaf.

Bij RB Thomas lijkt het mij ook dat die nieuwe watermeter niet goed is of er moet na vervanging iets zijn gaan lekken, heb je geen lekkage bij de aansluiting van de watermeter op je binnenleidingen?
Staat de meter stil als alle kranen dichtzitten?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Heel HOOG verbruik na plaatsen Nieuwe Watermeter VITENS

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Frijo schreef: . . . Na de laatste opname tot heden heb ik het steeds bijgehouden en is mijn verbruik weer ca 6 m3/mnd. Mijn verbruik is dus, net als voorgaande jaren ca 70-80 m3 per jaar geweest . . .
Volgens mij constateer je daar zelf dat het verbruik op dit moment klopt in verhouding met het verleden. Mogelijk dat je hogere verbruik in die periode toch een reden heeft die je ontschoten is, of dat je meting niet goed is geweest.

Gesloten