LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Vorig jaar heb ik via de energieveiling van VEH een 1jarig contract met de NEM (NLE) afgesloten die op 16-1-2012 inging, met een maandelijks termijnbedrag van 138 euro. In november kreeg ik al een oproep van NEM om de meterstanden door te geven. Dat heb ik op 23-11-2012 gedaan. Gedateerd 3-1-2013 kreeg ik een afrekening en daaruit bleek dat ik over die periode 173.14 euro te veel betaald heb die verrekend zou worden met het termijnbedrag van december 2012, die ze meteen verhoogd hadden naar 168 euro. Anderhalve maand voordat het contract afgelopen is hanteren ze -zoals ik op de "samenstelling nieuw termijnbedrag" kan zien dus al hogere energieprijzen. Dat zou dus betekenen dat het niet een contract van een jaar maar van 10,5 maand is.
Zijn er meer mensen met deze ervaringen met de NEM (NLE)?

Groet, H.A.M. Burger

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door Brainless »

U heeft nog steeds een contract van 1 jaar (met 1 jaar vaste prijzen).
Helaas blijk dat het (berekende) voorschot van 138E niet toereikend is geweest (of zal zijn voor 2013).
Hoe meer u verbruikt, hoe meer u per maand moet betalen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

H.A.M. Burger schreef:Vorig jaar heb ik via de energieveiling van VEH een 1jarig contract met de NEM (NLE) afgesloten die op 16-1-2012 inging, met een maandelijks termijnbedrag van 138 euro. In november kreeg ik al een oproep van NEM om de meterstanden door te geven. Dat heb ik op 23-11-2012 gedaan. Gedateerd 3-1-2013 kreeg ik een afrekening en daaruit bleek dat ik over die periode 173.14 euro te veel betaald heb die verrekend zou worden met het termijnbedrag van december 2012, die ze meteen verhoogd hadden naar 168 euro. Anderhalve maand voordat het contract afgelopen is hanteren ze -zoals ik op de "samenstelling nieuw termijnbedrag" kan zien dus al hogere energieprijzen. Dat zou dus betekenen dat het niet een contract van een jaar maar van 10,5 maand is.
Zijn er meer mensen met deze ervaringen met de NEM (NLE)?

Groet, H.A.M. Burger
Een termijnbedrag is iets anders dan uw echte verbruik.
Het is een voorschotbedrag en dat is verhoogd.
De energieprijs is dus niet verhoogd.

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Brainless schreef:U heeft nog steeds een contract van 1 jaar (met 1 jaar vaste prijzen).
Helaas blijk dat het (berekende) voorschot van 138E niet toereikend is geweest (of zal zijn voor 2013).
Hoe meer u verbruikt, hoe meer u per maand moet betalen.
Vanwege een lager verbruik kreeg ik juist 173.14 euro terug. Het berekende voorschot was dus te hoog!

NLEnergie
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:38
Contacteer:

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door NLEnergie »

Beste H.A.M. Burger,

U heeft een bericht achtergelaten op dit forum. De Nederlandse Energie Maatschappij zou graag contact met u opnemen om te onderzoeken of we een passende oplossing kunnen bieden.

Om u beter van dienst te zijn vragen wij ons uw naam, adresgegevens en telefoonnummer te sturen via een privé bericht.

Met vriendelijke groet,
NLE Klantenservice

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Vanmorgen gebeld door NLE klantenservice. Als ik het goed begreep was het kennelijk wel de bedoeling van NLE om na 23 november, -de dag waarop de door hen opgevraagde meterstanden zijn doorgegeven- over te gaan op variabele tarieven terwijl het 1 jarig contract nog ruim 1,5 maand te gaan had. Volgens de jaarafrekening van NLE (ja zo noemen ze dus de afrekening van een kleine 10,5 maand energieverberuik) heb ik in de afgelopen periode ruim 16 euro per maand te veel betaald. Het nieuwe voorschotbedrag werd 168 euro, 30 euro hoger als in de afgelopen periode, dus ze verhogen het voorschotbedrag met 46 euro ten opzichte van wat ik de afgelopen 10 maand betaald heb; een verhoging van 33%.

Groet, H.A.M. Burger.

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Gisteren weer gebeld door NLE klantenservice. Ik had het niet goed begrepen.

Als ik het nu wel goed begrepen heb gaan de variabele tarieven pas op 16 januari in maar is het voorschotbedrag wel alvast aangepast naar dat prijsniveau. Dat betekent dan volgens mij dat het prijsverschil tussen het eenjarig contract en de variabele tarieven nog groter is, omdat ik de laatste (ruim) anderhalve maand van het eenjarig contract al hogere voorschotbedragen aan het betalen ben.

Het is in ieder geval wel duidelijk dat NLE niet kan wachten om hogere voorschotbedragen te gaan incasseren.

Als de klantenservice van NLE een ander visie heeft, graag hier reageren. Dan kan iedereen het tenminste lezen wanneer ik het fout heb.

Groet, H.A.M. Burger.

NLEnergie
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:38
Contacteer:

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door NLEnergie »

Beste H.A.M. Burger,

De ingangsdatum van de variabele tarieven is 29-12-2012 voor elektra en 16-1-2013 voor gas. Dit is een jaar na de startdatum van onze levering.

De jaarnota is verrekend in januari. Daardoor is geen voorschot in rekening gebracht in januari. Gemiddeld is dan ook € 84,- (de helft van het nieuwe voorschot) per maand in rekening gebracht in december en januari. Dit is minder dan het voorschot tot de jaarnota.

Met vriendelijk groet,
NLE Klantenservice

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

NLEnergie schreef:Beste H.A.M. Burger,

De ingangsdatum van de variabele tarieven is 29-12-2012 voor elektra en 16-1-2013 voor gas. Dit is een jaar na de startdatum van onze levering.

De jaarnota is verrekend in januari. Daardoor is geen voorschot in rekening gebracht in januari. Gemiddeld is dan ook € 84,- (de helft van het nieuwe voorschot) per maand in rekening gebracht in december en januari. Dit is minder dan het voorschot tot de jaarnota.

Met vriendelijk groet,
NLE Klantenservice
Volgens de jaarnota zou er (in de maand december?) 5,14 euro op mijn bankrekening bijgeschreven worden. (168 - 173,14) Dat is op 17 januari gebeurt, dus als ik het goed begrijp hoef ik nu over de maand januari geen voorschotbedrag meer te betalen? Ik heb immers al 2 x 84 euro betaald?

Groet, H.A.M. Burger.

NLEnergie
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:38
Contacteer:

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door NLEnergie »

Beste H.A.M. Burger,

de jaarnota is op 3 januari 2013 aan u verzonden. Het tegoed op de nota is twee weken later op 17 januari 2013 aan u uitbetaald.

Er wordt in januari inderdaad geen voorschotbedrag geïncasseerd.

Met vriendelijke groet,

NLE Klantenservice

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Hartelijk dank NLE!

Groet, H.A.M. Burger.

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

H.A.M. Burger schreef:Hartelijk dank NLE!

Groet, H.A.M. Burger.
Het leek even dat ze aardig en royaal waren, maar het was natuurlijk een sigaar uit eigen doos want eens komt de eindafrekening, en die kwam dus een paar dagen terug vanwege mijn overstap naar een andere energieleverancier op 5-2-2013.

Wanneer ik alle voorschotten en de eindafrekening bij elkaar optel kom ik op een totaalbedrag van 1899 euro. Het elektracontract ging in op 29-2-2011 en het gascontract op 16-1-2012, dus dat is voor een totale leveringstijd van ca. 13 maanden. In de kostenspecificatie naar aanleiding van de veiling van VeH zou ik 1632,65 moeten betalen op basis van een gasverbruik van 1762, piektarief 1720 en daltarief 1531. Als ik het totaalbedrag door 13 deel en vermenigvuldig met twaalf kom ik op een bedrag van ca. 1750 euro, en dat bij een ca 5% lager verbruik.(gas 1664, piek 1604 en dal 1601) Trek daar nog eens een tientje af voor de hogere btw sinds oktober en nog eens een tientje voor de hogere prijzen na aflopen van het eenjarig contract dan is dat dus nog meer dan 100 euro te hoog.
Heet dit nu witteboordencriminaliteit?

Trouwens de NLE heeft er een grote puinboel van gemaakt. Ten eerste al door het contract voor gas en elektra op twee verschillende data in te laten gaan en vervolgens hebben ze het nog erger gemaakt door de jaarnota op 23-11-2012 op te maken, 1,5 maand voor het aflopen van het jaarcontract. Ik verdenk ze er van dat ze het expres gedaan hebben, want een juiste berekening is zo nagenoeg niet meer te maken, maar dat het te hoog is, en dat het meer dan 100 euro te hoog is, is wel duidelijk, en die ga ik niet klakkeloos betalen.
Wordt vervolgd!

Groet, H.A.M. Burger.

H.A.M. Burger
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 jan 2013 11:31
Contacteer:

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door H.A.M. Burger »

Na een telefoontje van NLE waarin we het niet eens werden toch nog maar eens aan het rekenen, en wel op de leveringskosten van na het 1jarig contract. Wat een ellende, al die verschillende bedragen en verbruiksperioden. Wat wel duidelijk werd -en dat is ook logisch in de winter- is dat het verbruik ruim boven het gemiddeld verbruik lag. Het verbruik komt na het 1 jarig contract op ca. 285 euro uit, en als ik dat van het totaalbedrag van 1899 euro aftrek kom ik onder de 1632,65 uit die door VeH berekend was en dat kan door het lagere verbruik in de contractperiode.
Ik trek hierbij dus mijn klacht vanwege een onterecht hoge rekening in.

Mijn frustratie over het op verschillende data in laten gaan van het contract, en over de veel te vroege afrekening blijven. Dat zijn twee oorzaken waardoor het geheel onoverzichtelijk werd terwijl een "normale" eindafrekening al moeilijk genoeg is.

Groet, H.A.M. Burger
Laatst gewijzigd door H.A.M. Burger op 21 feb 2013 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: NEM voortijdig verhogen termijnbedrag.

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste mensen.
Toch mag het niet! De NEM moet zich netjes aan de regels houden en daarin staat dat er niet persé een kalenderjaar in acht genomen hoeft te worden i.v.m. de gespreide verwerking maar er tellen wel steeds twaalf maanden. U hebt dus recht van beroep/bezwaar/spreken..

Gesloten