LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Onlangs zij wij overgestapt van EnergieDirect naar BudgetEnergie en moet nu ineens 3x vastrecht kosten betalen! Dit komt volgens BudgetEnergie doordat ik stroom aan het net teruglever. 3x vastrecht, voor het leveren van (1)Gas, (2)Elektra en voor het (3)terugleveren van stroom! In totaal (3x77,88) 233,64 euro per jaar vastrecht kosten.

Ik heb niet eerder meegemaakt dat ik voor het terugleveren van stroom door mijn zonnepanelen extra vastrecht kosten moet betalen. De zonnepanelen leveren bij lange na niet wat ik aan stroom verbruik en dit wordt bij de eindafrekening gesaldeerd?

Er is mij bij de aanschaf van de 10 zonnepanelen niet verteld dat ik extra vastrecht kosten moet betalen voor het terug leveren van de energie die mijn zonnepanelen opwekken. De door mij terug geleverde groene-energie wordt notabene weer toegevoegd aan de hoeveelheid groene-energie van mijn energie leverancier. Die gebruikt dit weer om door te verkopen aan mensen die graag groene stroom willen afnemen.

Leveranciers van zonnepanelen geven allemaal aan dat Een investering in zonnepanelen na ca 10 a 12 jaar rendabel worden. Tenminste als er in de tussentijd geen storingen of defecten optreden. Het meer betalen van vastrecht ivm de zonnepanelen wordt nooit in deze berekening meegenomen.

Wie heeft er nog meer ervaring met het betalen van extra vastrecht kosten (77,88 euro per jaar) voor het hebben van zonnepanelen die stroom terugleveren aan het net?

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door Rim69 »

Weardye Mineur schreef: Er is mij bij de aanschaf van de 10 zonnepanelen niet verteld dat ik extra vastrecht kosten moet betalen voor het terug leveren van de energie die mijn zonnepanelen opwekken. De door mij terug geleverde groene-energie wordt notabene weer toegevoegd aan de hoeveelheid groene-energie van mijn energie leverancier. Die gebruikt dit weer om door te verkopen aan mensen die graag groene stroom willen afnemen.

Leveranciers van zonnepanelen geven allemaal aan dat Een investering in zonnepanelen na ca 10 a 12 jaar rendabel worden. Tenminste als er in de tussentijd geen storingen of defecten optreden. Het meer betalen van vastrecht ivm de zonnepanelen wordt nooit in deze berekening meegenomen.
Moeten leveranciers van zonnepanelen dan in een glazen bol kijken om te weten of jij in de toekomst gaat overstappen? Had jij dat zelf niet even moeten onderzoeken voordat je ging overstappen?

Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Sorry maar dat heb ik juist wel gedaan en daarbij is mij nooit aangegeven dat er ook extra kosten per jaar aan vastrecht bijkomen!

Is het betalen van vastrecht iets dat pas dit jaar is ingevoerd door de netbeheerders?
Dan begrijp ik uw reactie maar anders moeten de energie sites en zonnepanelen leveranciers deze extra vastrecht kosten voor het aangesloten hebben op de elektrameter duidelijk aangeven!

Zelfs nu ik op internet zoek op vastrecht betalen voor zonnepanelen word daaarover niets aangegeven!

Je kan van toekomstige zonne energie gebruikers toch ook niet verwachten dat zij wel een glazenb hebben :-(

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door e-chec »

Dag Weardye Mineur,

De afgelopen tijd heb ik mij aardig verdiept in de problematiek, die het plaatsen van zonnepanelen met zich meebrengt, maar van een vastrecht voor teruglevering heb ik ook nog nooit gehoord. Ik kan mij goed voorstellen, dat u zich bij een overstap naar een andere energieleverancier niet afvraagt of die leverancier nog kosten in rekening brengt, die u totaal onbekend zijn.

Toch blijkt dat vastrecht te bestaan, zo heb ik zojuist na googelen met vastrecht teruglevering elektriciteit gezien. Er worden meerdere berichten getoond, waarvan ik er twee heb gelezen. In http://www.nma.nl/images/Besluit_tot_ge ... 155416.pdf van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) wordt een interessant geschil behandeld, dat gaat over het genoemde vastrecht.

Een belangrijk gegeven uit dit bericht is dat er inderdaad een transport onafhankelijk tarief (TOVT) in rekening kan worden gebracht. Het TOVT dekt de kosten die geen directe relatie hebben met het transporteren van elektriciteit. Dit zijn bijvoorbeeld de administratieve verwerking van meetgegevens, het beheer van het aansluitregister en de kosten voor facturatie.

In het rapport van de NMA wordt duidelijk, dat dit vastrecht weliswaar bestaat, maar dat het tarief daarvoor bij de aangeklaagde, Continuon, op dat moment nihil was. De reden daarvoor was tweeërlei.

Ten eerste waren er op dat moment (2007) nog slechts weinig terugleverende kleinverbruikers. De administratie daarvan zou meer kosten met zich mee brengen dan opbrengsten. Bovendien, de tweede reden, werd de levering bij kleinverbruikers op dat moment vrijwel uitsluitend gemeten met de ferrarismeter zonder terugleverblokkering. De saldering van elektriciteit gebeurt dan automatisch. Zolang de kleinverbruiker de teruglevering niet bij de netbeheerder meldt en de eigen productie administratief niet opgemerkt wordt (geen al te spectaculaire afname van de levering en zeker geen netto teruglevering) is de teruglevering niet waarneembaar. Dat laatste wordt echter wel het geval als de ferrarismeter wordt vervangen door een slimme meter.

Voor zover ik bij het doornemen van informatie op websites heb begrepen, is er door netbeheerders en energiebedrijven afgesproken om het tarief voor vastrecht op teruglevering op nihil te stellen. Het is dan ook vreemd dat Budget Energie dat vastrecht wel in rekening brengt, temeer omdat op de eigen website http://www.budgetenergie.nl/faq_zelf_opwek.php de volgende vraag:

Moet ik ook tweemaal vastrecht betalen als ik elektriciteit zowel afneem en terug lever?

wordt beantwoord met :

Het vastrecht voor afname en terug levering moet afzonderlijk worden betaald. Dit is wettelijk vastgesteld. Er is echter landelijk afgesproken dat maar één keer vastrecht in rekening wordt gebracht.

Ik heb op dit forum gezien dat Budget Energie over een webcare team beschikt. Ik ben met u benieuwd naar hun reactie.

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door dirkib »

Dit is niet iets wat via de netwerkbeheerder in rekening wordt gebracht, de netwerkbeheerder brengt "netwerkkosten" in rekening en dat is afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting (zwaarte van je hoofdzekering). Daarnaast heb je "meterkosten", en dan heb je kosten van de netwerkbeheerder wel gehad. Vastrecht komt van je energieleverancier. Van internet:
Vaste leveringskosten (vastrecht)
Vastrecht is een bedrag dat uw energieleverancier per maand, kwartaal of jaar in rekening brengt. Dit is vergelijkbaar met een abonnement voor zijn dienstverlening. Het staat los van uw elektriciteitsverbruik. Energieleveranciers zijn vrij in het in rekening brengen van vastrecht en in het bepalen van de hoogte van het tarief.
( http://www.energieleveranciers.nl/energ ... ingskosten )

Bij Essent betaal ik (op m'n laatste rekening van bijna een jaar geleden) iets van 65 euro vastrecht per jaar ("vaste kosten" op de eindafrekening), en ik lever ook terug met m'n zonnepanelen. Ik heb een meter die verbruik en teruglevering apart registreert (dus geen terugdraaiende ferrarismeter). Tot zover ik op mijn laatste eindrekening kan zien wordt er bij mij voor terugleveren geen aparte vaste kosten in rekening gebracht. Omdat deze kosten leveranciersafhankelijk zijn, en volgens het verhaal van e-chec hierboven meestal niet voor teruglevering in rekening worden gebracht, vind je dit niet terug in de berekeningen van de energiesites en zonnepaneelleveranciers. Dus Budget Energie denkt dan vooral aan hun eigen budget als je gaat terugleveren....

Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Beste E-chec,

Bedankt voor de moeite die je hebt genomen mij dit mee te delen. Ik had de quote op de BudgetEnergie site ook al gezien.

Mocht deze extra jaarlijkse vastrecht kosten voor zonnepaneel bezitters doorberekend worden, dan zullen veel mensen niet meer in zonne-energie investeren omdat dit dan simpelweg te duur zal gaan worden.

Ik heb BudgetEnergie van hun quot mbt het maar 1x vastrecht berekenen voor elektra als er ook terug geleverd wordt op de hoogte gebracht.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door e-chec »

Weardye Mineur,

Ik heb in mijn vorige bijdrage de verwachting uitgesproken dat de afdeling Webcare van BudgetEnergie wel op dit forumbericht zou reageren.

Ik zie dat u inmiddels ook via een andere weg contact hebt gezocht met BudgetEnergie. Dat zou er toe kunnen leiden dat er een oplossing wordt gevonden buiten dit forum om.

Wilt u in dat geval aan BudgetEnergie vragen om die oplossing ook op dit forum toe te lichten of bij afwijzing van dat verzoek die oplossing zelf hier willen melden? Het is voor forumbezoekers interessant om te weten wat er nu speelt.

Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Beste E-chec,

Zo als u mij vraagt zal ik mijn bevindingen en resultaten voor het betalen van extra vastrechtkosten bij het hebben van zonnepanelen bij BudgetEnergie op de hoogte houden.

Helaas, op mijn emailtjes hierover naar BudgetEnergie krijg ik geen enkele reactie. Bij het bellen van de klantenservice van BudgetEnergie (0800 3332 224) krijg ik steeds dat het nummer druk bezet is en ik op een ander tijdstip terug moet bellen.

Daarnaast heb ik zojuist van BudgetEnergie een email gekregen met daarin het verzoek zo snel mogelijk de helft van de extra vastrecht kosten (te weten 35,94 euro) voor het hebben van zonnepanelen (aangesloten op de slimme elektrameter) zo snel mogelijk te betalen. Daarbij geeft BudgetEnergie aan dat als ik niet op tijd deze extra vastrecht kosten betaal, het bedrag wordt verhoogt met de buitengerechtelijke incassokosten

Dus voor mij geen webcare team van BudgetEnergie. Hier wordt een nieuw klant van BudgetEnergie niet vrolijk van.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Weardye Mineur op 06 feb 2013 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door e-chec »

Dag Weardye Mineur,

Zoals ik al heb aangegeven heb ik alle begrip voor uw verontwaardiging, maar naar mijn indruk bent u teveel overstuur. Kalm aan, laat de rechtsbijstandverzekering nog maar even rusten. Als u geen rust hebt zou u onder protest kunnen betalen. Te eniger tijd zal blijken of BudgetEnergie het 3e vastrecht al dan niet terecht verlangt en zal het bedrijf uitleg geven over de afwezigheid van enige voorlichting daarover.

Het lijkt mij toe dat u tot op dit moment nog geen enkel mens bij BudgetEnergie hebt bereikt, alleen automaten, al dan niet werkend. Uw emailtjes worden niet beantwoord, uw telefoontjes niet aangenomen. Het bericht op dit forum is ook nog niet gelezen, anders was er al wel een reactie gekomen. En de e-mail van Floris de Haes is ongetwijfeld niet van hemzelf, maar van de betalingsachterstandherinneringsautomaat. Directeur de Haes houdt zich vast en zeker niet persoonlijk bezig met de betaling door een individuele kleinverbruiker.

Het is dus zaak om een mens bij BudgetEnergie te gaan bereiken. Ik zou in uw positie beginnen met het schrijven van een Persoonlijk Bericht (PB) van dit forum aan het Webcare Team van BudgetEnergie. In het topic “Budgetenergie huis aan huis zonder vergunning” heeft BudgetEnergie op 31 oktober onder diezelfde naam gereageerd, dus het bedrijf is actief op dit forum.

In het bericht kunt u verwijzen naar dit topic en vragen om een reactie op korte termijn, bijvoorbeeld voor het eind van deze week. Komt er geen reactie dan kunt u andere wegen gaan bewandelen, zoals contact zoeken met energieleveranciers.nl of Consuwijzer. Vroeg of laat zal er een reactie komen en zal blijken of BudgetEnergie op haar website en in de informatie van alle energievergelijkers onjuiste voorlichting geeft. Want daar wordt met geen woord gerept over het daadwerkelijk in rekening brengen van een vastrechttarief voor teruglevering.

Veel succes en rust.

e-chec

Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Uiteindelijk toch doorgedrongen tot de klantenservice van BudgetEnergie. Na overleg en na het controleren van de website werd mij aangegeven dat er staat dat er op de site staat dat er wel extra vastrecht kosten betaald moet worden voor een aansluiting met zonnepanelen!

Ik gaf aan dat dat bij ander energieleveranciers niet het geval was, dat landelijk is besloten maar 1x vastrecht voor elektra te berekenen! Het terug draaien van de overstap omdat ik niet op deze kosten ben gewezen was ook niet mogelijk.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door ruud_a »

e-chec schreef:Dag Weardye Mineur,

De afgelopen tijd heb ik mij aardig verdiept in de problematiek, die het plaatsen van zonnepanelen met zich meebrengt, maar van een vastrecht voor teruglevering heb ik ook nog nooit gehoord. Ik kan mij goed voorstellen, dat u zich bij een overstap naar een andere energieleverancier niet afvraagt of die leverancier nog kosten in rekening brengt, die u totaal onbekend zijn.

Toch blijkt dat vastrecht te bestaan, zo heb ik zojuist na googelen met vastrecht teruglevering elektriciteit gezien. Er worden meerdere berichten getoond, waarvan ik er twee heb gelezen. In http://www.nma.nl/images/Besluit_tot_ge ... 155416.pdf van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) wordt een interessant geschil behandeld, dat gaat over het genoemde vastrecht.

Een belangrijk gegeven uit dit bericht is dat er inderdaad een transport onafhankelijk tarief (TOVT) in rekening kan worden gebracht. Het TOVT dekt de kosten die geen directe relatie hebben met het transporteren van elektriciteit. Dit zijn bijvoorbeeld de administratieve verwerking van meetgegevens, het beheer van het aansluitregister en de kosten voor facturatie.

In het rapport van de NMA wordt duidelijk, dat dit vastrecht weliswaar bestaat, maar dat het tarief daarvoor bij de aangeklaagde, Continuon, op dat moment nihil was. De reden daarvoor was tweeërlei.

Ten eerste waren er op dat moment (2007) nog slechts weinig terugleverende kleinverbruikers. De administratie daarvan zou meer kosten met zich mee brengen dan opbrengsten. Bovendien, de tweede reden, werd de levering bij kleinverbruikers op dat moment vrijwel uitsluitend gemeten met de ferrarismeter zonder terugleverblokkering. De saldering van elektriciteit gebeurt dan automatisch. Zolang de kleinverbruiker de teruglevering niet bij de netbeheerder meldt en de eigen productie administratief niet opgemerkt wordt (geen al te spectaculaire afname van de levering en zeker geen netto teruglevering) is de teruglevering niet waarneembaar. Dat laatste wordt echter wel het geval als de ferrarismeter wordt vervangen door een slimme meter.

Voor zover ik bij het doornemen van informatie op websites heb begrepen, is er door netbeheerders en energiebedrijven afgesproken om het tarief voor vastrecht op teruglevering op nihil te stellen. Het is dan ook vreemd dat Budget Energie dat vastrecht wel in rekening brengt, temeer omdat op de eigen website http://www.budgetenergie.nl/faq_zelf_opwek.php de volgende vraag:

Moet ik ook tweemaal vastrecht betalen als ik elektriciteit zowel afneem en terug lever?

wordt beantwoord met :

Het vastrecht voor afname en terug levering moet afzonderlijk worden betaald. Dit is wettelijk vastgesteld. Er is echter landelijk afgesproken dat maar één keer vastrecht in rekening wordt gebracht.

Ik heb op dit forum gezien dat Budget Energie over een webcare team beschikt. Ik ben met u benieuwd naar hun reactie.

volgens mij kun je dit lezen als dat er 2 maal vastrecht betaald moet worden, maar dat het als 1 post vastrecht wordt gefactureerd

ik denk echter dat TS eerst eens goed moet kijken wat er precies in de algemene voorwaarden staat
die moeten uiteindelijk uitsluitsel geven
die zouden moeten zijn gelezen en die geven aan waarvoor getekend is

Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Uiteindelijk heb ik de klantenservice van BudgetEnergie aan de telefoon gekregen waarbij werd aangeven dat deze extra vastrechtkosten voor het terugleveren door zonnepanelen betaald moeten worden.

Nadat ik heb aangegeven hiervan nooit op de hoogte was gebracht en dat mijn oude energie leverancier deze kosten niet doorberekend en er landelijk is afgesproken de vastrechtkosten voor zonnepanelen niet door te bereken gaf de medeweker van BudgetEnergie aan dit intern nog een keer te gaan bespreken.

Ik ben daarna door BudgetEnergie teruggebeld en er werd mij aangegeven dat BudgetEnergie deze extra vastrechtkosten voor het terugleveren niet doorberekend zal worden en ik de berichten hierover als niet verzonden kan beschouwen.

Ben blij dat BudgetEnergie tot deze conclusie is gekomen want naast de onduidelijkheid mbt deze extra kosten ziet hun aanbieding voor het leveren van energie er prima uit. Daarvoor was ik namelijk ook overgestapt.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door e-chec »

Ik heb mijn eerdere reactie op het bericht van Weardye Mineur van gisterochtend verwijderd. Naar ik inschat heeft Weardye Mineur, kort na plaatsing van het bericht, van BudgetEnergie gehoord dat het vastrecht teruglevering alsnog wordt geschrapt. Het bericht is daarna aangepast. Die aanpassing heb ik niet opgemerkt toen ik mijn reactie plaatste.

Hoe het ook zij, het is goed afgelopen. Er wordt geen vastrecht teruglevering in rekening gebracht. Gefeliciteerd Weardye Mineur.

Maar een feit is dat de mogelijkheid van het in rekening brengen van een vastrecht teruglevering boven de markt blijft hangen.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door e-chec »

Vraag aan BudgetEnergie Webcare

Weardye Mineur (WM) heeft de Energierekening goed bestudeerd en het vastrecht teruglevering opgemerkt. Vervolgens heeft WM veel doorzettingsvermogen getoond. Aanvankelijk werd niet gereageerd op e-mails en werden telefoontjes niet opgenomen. Vervolgens is WM dit topic op Tros Radar Forum gestart, maar liet ook BudgetEnergie Webcare het afweten. Wel ontving WM stevige aanmaningen per e-mail.

Door zonder op te houden door te zetten heeft WM uiteindelijk de Klantenservice van BudgetEnergie bereikt. Het heeft veel overtuigingskracht gekost om de klantenservice uit evenwicht te brengen en intern door te sturen. Uiteindelijk heeft dat geleid tot het gewenste resultaat, BudgetEnergie houdt zich weer aan de gezamenlijke afspraak van de energiebedrijven en haar eigen webinformatie, wat neerkomt op een tarief nihil voor teruglevering.

WM heeft dus uitzonderlijk veel moeite gedaan om dit resultaat te bereiken. Ik kan mij voorstellen dat een aantal klanten de energierekening niet goed leest of in het traject van protest voortijdig afhaakt. Daar wordt het tarief teruglevering dus nog steeds in rekening gebracht, tenzij BudgetEnergie ook die rekeningen gaat corrigeren.

Daar ben ik benieuwd naar. Mijn vraag aan BudgetEnergie Webcare luidt dan ook :

Gaat BudgetEnergie (en eventueel gelieerde bedrijven als bijv. Atoomstroom) alle rekeningen controleren op vastrecht teruglevering en in voorkomende gevallen corrigeren ?

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door e-chec »

Op mijn oproep van 9 februari heeft BudgetEnergie niet gereageerd. Ik hield daarmee van begin af rekening. De behoefte om cliënten en belangstellenden goed te informeren is bij veel grote organisaties, waaronder energiebedrijven, niet sterk ontwikkeld.

Nu wil het geval dat ik over het vastrecht teruglevering een vraag heb gesteld aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Vandaag heb ik daarop antwoord gekregen.

Op dat antwoord heb ik zojuist een reactie gestuurd aan de NMa. Ik wil de vraag, het antwoord en de reactie met plezier delen met de forumbezoekers. Die moeten dan wel de belangstelling en het doorzettingsvermogen hebben om een grote hoeveelheid tekst te doorworstelen.

Vraag aan NMa, gesteld 2 februari 2013

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) kan benaderd worden in geval een consument een geschil heeft met zijn energieleverancier. Op internet heb ik een rapport gelezen over een geschil, waarover door de NMa een uitspraak is gedaan. Over de inhoud van dat rapport heb ik een vraag. Het betreft rapportnummer 102477/34 “Besluit tot geschilbeslechting inzake Aanvrager versus Continuon” uit 2007.

In dat – voor leken als ik goed leesbare – rapport staat onder punt 38 het volgende:

De Raad overweegt in geschil het volgende. Vast staat dat Continuon op dit moment geen (tweede) TOVT in rekening brengt voor de terugleverende energierichting bij kleinverbruikers. Om pragmatische redenen heeft Continuon ervoor gekozen het tarief voor vastrecht voor de terugleverrichting bij kleinverbruikers, met voorbehoud van rechten, vooralsnog op nihil te stellen. Voorts staat vast dat aanvrager momenteel beschikt over een zogeheten Ferrarismeter.

Omdat deze meter meestal geen terugloopblokkering heeft, saldeert hij automatisch de geïmporteerde energie met de geëxporteerde zonne-energie. Wanneer Continuon zou besluiten voor de groep afnemers waartoe ook aanvrager behoort, te weten de groep afnemers die jaarlijks minder dan 3000 kWh terugleveren aan het net, een tweede TOVT in rekening te brengen dan gaat dit voor aanvrager pas spelen wanneer zijn huidige meter vervangen wordt.

Mijn vraag gaat over het onderstreepte deel van het citaat. Ik kan deze bewering niet opmaken uit de rest van het rapport. Kunt u mij uitleggen waarom dit het geval is ?


Antwoord van NMa 19 februari 2013

Hartelijk dank voor uw e-mail van 2 februari 2013. Onze reactie is later dan gebruikelijk, onze excuses hiervoor. In uw e-mail hebt u een vraag gesteld over een geschil, waarover de NMa eerder een uitspraak heeft gedaan (102477/34 ). Uw vraag gaat over de zin ‘een tweede TOVT in rekening te brengen, pas gaat spelen voor de aanvrager wanneer de huidige meter vervangen wordt’.

U geeft aan dat u deze bewering niet kunt opmaken uit de rest van het rapport en u vraagt waarom dit het geval is.

Uw vraag is mij niet geheel duidelijk, maar over het algemeen kan het volgende gezegd worden over deze eerder uitspraak van de NMa:

Deze uitspraak is gedaan in 2007, voor de invoering van het capaciteitstarief (onderdeel van de netwerkkosten) voor afnemers van elektriciteit. Dit is pas per 1 januari 2009 ingevoerd. Het begrip ‘TOVT’ staat voor ‘transport-onafhankelijke verbruiktarief’ en is de wijze waarop er voor de invoering van het capaciteitstarief netwerkkosten in rekening werden gebracht. In de periode voor de invoering van het capaciteitstarief heeft er zich een discussie voorgedaan over het betalen van 2x vastrecht, wanneer er sprake is van teruglevering van energie.

Dat is op dit moment niet meer aan de orde, aangezien er sinds de invoering van het capaciteitstarief, slechts 1 tarief wordt gerekend afhankelijk van de grootte van de aansluiting. Het maakt dan voor de hoogte van dit tarief niet meer uit of er elektriciteit wordt afgenomen of teruggeleverd. Ook de vraag over de vervanging van de meter bij het in rekening brengen van een tweede TOVT, is hierdoor niet meer van toepassing op de huidige situatie.

Inmiddels wordt er ook een andere wettelijke grens gehanteerd voor salderen, namelijk tot 5000 kWh in plaats van eerdergenoemde 3000 kWh.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

NMa Informatie- en Tiplijn


Ik maak uit het bericht van de NMa op dat het vastrecht teruglevering van de baan is. Daarmee vervalt m.i. ook het belangrijkste bezwaar tegen de vervanging van de Ferrarismeter door de slimme meter.

Reactie naar NMa

Hartelijk dank voor uw reactie. Het antwoord op mijn vraag is heel bevredigend. Toch voel ik behoefte om te reageren en u op iets te wijzen.

U geeft aan dat mijn vraag niet geheel duidelijk is. Nu, mijn vraag is bij mij opgekomen als gevolg van het lezen van een bericht op Tros Radar Forum. https://forum.www.trosradar.nl/posting. ... &t=128879! Ik ben op dat forum actief onder de naam e-chec.

Op uw website hebt u op 18 februari 2013 een bericht geplaatst, waarin de volgende opmerking voorkomt:

De NMa vindt ook dat energieleveranciers en regionale netbeheerders consumenten beter en actiever kunnen informeren over de vele mogelijkheden die de slimme meter biedt.


Ik ben het geheel met deze opmerking eens. En ik zou graag zien dat deze betere informatie, die u beoogt, zou leiden tot helderheid bij de kleinverbruikers en tot verdieping van de kennis bij energiebedrijven. Want zoals u kunt lezen op het forumbericht wil BudgetEnergie anno 2013 een vastrecht teruglevering in rekening brengen.

Na veel inspanning van de topic starter heeft BudgetEnergie de eis tot betaling van dit vastrecht ingetrokken. De duidelijkheid, die ik heb gevraagd over de terugbetaling van deze kosten aan andere cliënten, waar dit vastrecht in rekening is gebracht, wil BudgetEnergie niet geven, althans op een vraag daarnaar is geen reactie gekomen.

Ik vraag u om BudgetEnergie hierover te benaderen en het bedrijf te wijzen op uw regelgeving uit 2009.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door e-chec »

De NMa heeft vanmorgen gereageerd op mijn reactie van 19 februari. Het inhoudelijke deel van de reactie luidt:

U geeft aan dat energiebedrijven meer duidelijkheid moeten geven over de mogelijkheden van de slimme meter en u vraagt om opheldering waarom Budget Energie eerder 2x vastrecht in rekening heeft gebracht. U vraagt ons om BudgetEnergie hierover te benaderen.

Meldingen vanuit de samenleving over specifieke situaties zijn van groot belang voor de effectiviteit van de NMa. Uw signaal heb ik dan ook geregistreerd en doorgegeven aan de Directie Regulering Energie en Vervoer. De informatie verkregen uit meldingen wordt gebruikt om inzicht in de structuur van de betreffende sector te vergroten en patronen van gedragingen in kaart te brengen.

Bij de NMa komen meer signalen, meldingen en klachten binnen dan aan een individueel onderzoek kunnen worden onderworpen. De NMa doet in beginsel geen uitspraken over lopende of op te starten onderzoeken. Hierdoor kunnen wij u helaas niet vertellen wat er met uw melding gebeurt. Of uw melding uitmondt in concrete actie van de NMa kan ik u dan ook niet melden.


Wat betreft de vraag over het in rekening brengen van 2x vastrecht is de reactie duidelijk. Het bericht is overgekomen en geregistreerd. Dat de NMa op dit moment geen nadere informatie geeft over haar verdere acties is heel begrijpelijk en volgens verwachting.

Op mijn opmerking over de slimme meter gaat de NMa helaas niet in.

sourencs
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 mar 2011 21:26
Locatie: Zuid-Nederland

Re: Vastrecht kosten BudgetEnergie bij gebruik zonnepanelen !

Ongelezen bericht door sourencs »

@e-chec:
Hartelijk dank voor de grote hoeveelheid tijd en moeite die jij hierin gestoken hebt.
Nu ben ik volkomen bewapend tegen BudgetEnergie die ongetwijfeld mij ook zullen gaan bestoken met extra vastrecht voor de zonnepanelen met slimme meter.
De eerste aanvaringen en schermmutselingen met deze zeeeeeer klantonvriendelijke firma heb ik reeds aan de hand: "omdat hun ICT de slimme meter niet aan kan hebben ze mijn vier telwerken bij de overstap maar geschat en natuurlijk verbruik veel te hoog en teruglevering NUL want dat zit niet in hun ICT-service". Dus waarom dan wel extra vastrecht ????

Gesloten