LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energietegoed Energiedirect

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gesloten
aboogerd

Energietegoed Energiedirect

Ongelezen bericht door aboogerd »

Onlangs ben ik overgestapt naar Energiedirect. Daarbij heb ik via een vergelijkingssite een aantrekkelijk aanbod gekregen van €325,- in de vorm van een energietegoed. In het contract wat ik van Energiedirect heb ontvangen wordt dit aanbod opgesplist in een gas tegoed van €162.50 en stroom tegoed van €162.50. Bij navraag geeft energiedirect aan dat ze het totale tegoed van de jaarafrekening aftrekken.

Nu heb ik bij famillie een overstap geregeld met een aanbieding van €210 energietegoed. Ook in dit contract staat de korting ook weer opgesplits in een gas en stroom tegoed. Hierop heb ik ook weer navraag gedaan en dit maal wordt er aangegeven dat het €105,- per aansluiting is.

Kort gezegt zou het dus zomaar kunnen zijn dat als je geen €105,- gas verbruikt (of in mijn geval €162.50) het overgebleven tegoed niet van het stroom deel gehaald wordt (wat je wel via de vergelijkingssite is voorgehouden) en dan na een jaar komt het overige tegoed te vervallen!?

Zijn er mensen die ervaring hebben met het uitbetalen/verrekenen door Energiedirect van deze energietegoeden!?

Bob Schurkjens

Re: Energietegoed Energiedirect

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is een nieuwe kortingsvorm. Ik denk ze dat ze dit doen om zo min mogelijk korting uit te keren wanneer je bijvoorbeeld alleen maar een electriciteitsaansluiting hebt. Of wanneer je een onbewoond huis hebt.

Rim69

Ongelezen bericht door Rim69 »

Was die vergelijkingssite van Energiedirect dan?

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

De TS heeft een vergelijkingssite bezocht en daar de aanbieding van Energiedirect gevonden, waar hij op in is gegaan. Het staat er iets anders, maar zo interpreteer ik het.

Zoals ik de informatie verder lees, heeft Bob Schurkjens helemaal gelijk. De aanbieding is per aansluiting. Voor een aansluiting betaal je vastrecht en heb je een EAN code. Het verbruik doet er niet toe.

Dat zal overigens in de toekomst best wel eens kunnen veranderen als er veel klanten komen die weinig stroom afnemen als gevolg van de productie van zonnestroom. De korting wordt gegeven door het energiebedrijf. Energiebelasting en BTW spelen geen rol. Voor een jaarverbruik van bijvoorbeeld 3500 kWh ontvangt het bedrijf bij een tarief van 6 ct per kWh totaal €210,-.

Dan is het kortingsbedrag (alleen voor het eerste jaar) nog steeds kleiner dan de opbrengsten. Is het verbruik door plaatsing van zonnepanelen fors lager, dan kan zo’n korting niet meer uit. Zeker niet bij klanten, die jaarlijks overstappen.

Geldt de aanbieding overigens ook als de klant geen gasaansluiting heeft, bijv. door het gebruik van stadsverwarming ? Ik kan het mij haast niet voorstellen. Een klant met zonnestroom en stadsverwarming kost het energiebedrijf dan alleen maar geld.

Rim69

Ongelezen bericht door Rim69 »

e-chec schreef:De TS heeft een vergelijkingssite bezocht en daar de aanbieding van Energiedirect gevonden, waar hij op in is gegaan. Het staat er iets anders, maar zo interpreteer ik het.
Dus een vergelijkingssite spiegelt TS iets voor en als dat niet bevalt gaan we Energiedirect er op aanspreken. Beetje krom vindt je niet?

aboogerd

Rim69 schreef:
e-chec schreef:De TS heeft een vergelijkingssite bezocht en daar de aanbieding van Energiedirect gevonden, waar hij op in is gegaan. Het staat er iets anders, maar zo interpreteer ik het.
Dus een vergelijkingssite spiegelt TS iets voor en als dat niet bevalt gaan we Energiedirect er op aanspreken. Beetje krom vindt je niet?
Het lijkt mij niet dat het posten op een forum en daarbij vragen naar "ervaringen hoe men de vergoeding uitvoert" een vorm van aanspreken is? Dat zou idd krom zijn! Ik heb geprobeerd mij te weerhouden van een mening of directe aanval op een partij. Indien dit toch zo overgekomen dan is dit misplaatst omdat het idd zo is dat het misleiding kan zijn door de vergelijkingssite(s) of een verkeerde interpretatie van mijzelf.

Wel kunt u uit mijn post halen dat energiedirect (welke de tegoeden verrekenend) in 2 gevallen een ander antwoordt geeft over de wijze waarop zij de vergoeding verrekenen.

Vandaar mijn vraag "Zijn er mensen die ervaring hebben met het uitbetalen/verrekenen door Energiedirect van deze energietegoeden!?"

Bob Schurkjens

De opzet die EnergieDirect heeft gekozen is zoals gezegd nieuw. Daarom kunnen er nog geen ervaringen mee zijn. Over het algemeen gesproken komt het vaak voor dat energieleveranciers "vergeten" om de korting uit te keren danwel te verrrekenen. Ik heb dit zélf meegemaakt met Dong, Greenchoice en Essent. Je moet er dan om bedelen en eventueel dreigen met een geschil bij de http://www.sgc.nl

Energiefreak

Ongelezen bericht door Energiefreak »

@bob. Heb je het uiteindelijk wel gekregen?

Uit je bericht maak ik ook op dat je regelmatig switched. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is of je na 3/4 jaar switchen inderdaad veel voordeliger uit bent geweest.

Ik ben nu een aantal keer geswitched, maar het heeft me niet behoorlijk veel opgeleverd.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik heb begin dit jaar een soortgelijk contract bij ED afgesloten. (Ben dus ook geswitched) In mijn geval gaat het om. een energie tegoed van 2x113,00 per product, gekoppeld aan 1 jaar vaste prijs contracten E&G. Overigens afgesloten via gaslicht.com
Als je de voorwaarden bij dit tegoed leest, staat er niet als eis bij vermeld dat je een minimum aan energie afname moet hebben om voor deze tegoeden in aanmerking te komen. U krijgt gewoon op uw jaarafrekening het tegoed per product uitbetaald middels een verrekening. Mocht dit betekenen dat u dan, door uw zuinige verbruik, slechts 5,00 moet bijbetalen, dan is dat zo. En mocht dit betekenen dat u alleen geld terug krijgt, dan is dat ook zo.

Bob Schurkjens

@Energiefreak

De korting die wordt gegeven is vaak een vast bedrag. Bij Dong was de korting ooit 400 euro. Als je vervolgens in een jaar 900 euro uitgeeft aan gas en licht, ben je dus bijna de helft goedkoper uit. Het was voor mij dus wel lonend. De kortingen zijn altijd uitbetaald.

Omdat de energiemarkt helemaal verzadigd is, kunnen leveranciers eigenlijk alleen nog maar klanten werven door met de prijs te stunten of door klanten voor te liegen (zie de energiecolportage-items op dit forum).

Ik stap gewoon elk jaar over via http://www.energieleveranciers.nl of gaslicht.com. De rotte appels (Oxxio en de Nederlandse Energie Maatschappij/NLEnergie) moet je uiteraard ontwijken. Hetzelfde geldt voor energieveilingen van Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond etc. Die leveren in mijn geval een korting op van minder dan 100 euro.

aboogerd

Inmiddels via het kassa forum een verhelderende reactie ontvangen:
Beste a.boogerd,

Naar aanleiding van je vraag en de reacties hierop wil ik toch graag wat meer duidelijkheid geven wat betreft je energietegoed.

Wanneer je bij je aanmelding gebruikt maakt van een korting die verrekend wordt op de jaarnota noemen we dit je energietegoed.

Het klopt dat je energietegoed afhankelijk is van je aansluitingen. Wanneer je bijvoorbeeld stadsverwarming hebt en alleen een stroomaansluiting ontvang je alleen het energietegoed voor stroom.

Het energietegoed is echter niet afhankelijk van je verbruik . Wanneer je een erg laag gas- of stroomverbruik hebt krijg je gewoon je volledige energietegoed waarvoor je je hebt aangemeld.

Met vriendelijke groet,
Renske van energiedirect.nl

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Ik switch de laatste jaren ook regelmatig van energieleverancier en dat scheelt behoorlijk. Zeker als je relatief weinig stroom en gas verbruikt zijn die kortingen een behoorlijk percentage van je jaarverbruik.

Ik zat in het verleden altijd bij NUON. Dat beviel me altijd wel erg goed, geen omkijken naar. Maar die waren aanzienlijk duurder dan de prijsstunters. Ik ben overgestapt o.a. op Energie Direct en daar heb ik geprofiteerd van een goede korting op de jaarafrekening (300 euro). Om dit moment zit ik bij OXXIO die een energietegoed bood. Je moet wel zelf in de gaten houden dat je een soort kortingscode krijgt die je moet activeren.

Met het overstappen zelf heb ik steeds weinig problemen gehad.

Gesloten