LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
almere_kruidenwijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:59

EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk »

Allereerst onze huidige situatie thuis:
4 personen (2 volwassene, 2 kinderen), Hoekwoning, Vloerverwarming & verplicht gebruiker van de stadswarmte hier in Almere (enkel Nuon die dit aanbied).

Wegens verschillende privé omstandigheden gaat het financieel wat slechter, waardoor ik alle uitgaven eens onder de loep heb genomen. Tot mijn grote schrik, zie ik dat ondanks de hoge voorschotten (stroom & stadswarmte) ik nog eens een bedrag van €830 moet bij betalen over de periode 2012-2013. In diezelfde periode heb ik 3 maanden een voorschot van €245 p/maand betaald en 9 maanden €195 (omdat iedereen om mij heen minder betaalde per maand)

Totale energie kosten 2012-2013: €3320 (afgerond)!

Goed, wij hebben geen wietplantage in huis, dus kunnen wij het moeilijk terug verdienen en juist in 2012 hebben wij de TV, Koelkast & Kookplaat vervangen (allemaal AAA+).

Volgens de Nuon hebben wij 59,31GJ Warmte verbruikt, terwijl ik zojuist op dit forum in een reactie van de Nuon heb gelezen dat een gemiddelde klant zo tussen de 30GJ en 40GJ verbruikt per jaar.

Stroom: 5558 kWh (welke ook erg hoog is, voor een huishouden met 3/4 personen).

Ik wil hier echt zaak van gaan maken (met terugwerkende kracht), om er achter te komen of ik ben benadeeld (door de Nuon).

Een kleine opsomming van de afgelopen 3 jaar

2010-2011:
Stroom: 5778 kWh
Warmte: 68.97 GJ

2011-2012:
Stroom: 5088 kWh
Warmte: 44.60 GJ

2012-2013:
Stroom: 5558 kWh
Warmte: 59.31 GJ

Wat betreft de Tapwater zitten wij voor t afgelopen jaar op 43,40m3, omdat ik hier weinig over kon terug vinden wat betreft gemiddeld verbruik, laat ik dit even achterwege.

Nou wil ik graag van jullie forumlezers weten of jullie dit ook (extreem) hoog vinden?

Van Nuon zou ik graag willen dat zij dit uitzoeken, want aan de telefoon zijn ze helaas niet zo behulpzaam en volgens Mevr. Nuon die ik aan de telefoon had is ons verbruik vergelijkbaar met dat van een huishouden van 7 personen. Maar waar dit aan lag en waarom, helaas!

--
Even off-topic ter attentie van de Radar Redactie: Is het misschien een idee om de monopolie die bepaalde leveranciers van Stadsverwarmte hebben (Zoals Nuon in Almere), eens in de uitzending te bespreken. De aanbieders van Stadswarmte hebben op dit moment een monopoliepositie, hierdoor is het van belang dat de consument beschermd moet worden voor te hoge prijzen.

--TOEVOEGING:
Wij hebben vloerverwarming, die niet het hele jaar door aan staat. Ook hebben wij een elektrische thermostaat van Honeywell met programma. Gedurende 5/6 maanden staat deze tussen 10.00-22.00 op 21 graden en van 22.00 tot 10.00 (wanneer wij slapen) op 16/17 graden.

Volgens de Nuon Site: "Stadswarmte is heel geschikt voor vloerverwarming. Met vloerverwarming wordt de vloer opgewarmd en daardoor wordt de hele ruimte lekker warm. Vloerverwarming bespaart in bijna alle gevallen energie."

Energiefreak
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 nov 2012 00:25

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Je verbruik in Gj is wel hoog. Dat kun je niet op de leverancier van stadswarmte afwentelen.Daar zul je toch zelf iets aan moeten doen. Kortom: minder verbruiken. Je energienota is dan al een stuk lager.

Hoe oud is je woning? Is het mogelijk slecht geïsoleerd. Een slecht geïsoleerde woning levert automatisch een hoger verbruik op.

Het is belangrijk om te weten waar je verbruik vandaan komt. Heb je al eens een enerie-expert ingeschakeld? Bij mijn leverancier (Essent) hebben ze die. Betaal je wel wat voor (ik moest 200 euro betalen) maar mijn verbruik is wel met meer dan de helft gedaald.

almere_kruidenwijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:59

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk »

Energiefreak schreef:Je verbruik in Gj is wel hoog. Dat kun je niet op de leverancier van stadswarmte afwentelen.Daar zul je toch zelf iets aan moeten doen. Kortom: minder verbruiken. Je energienota is dan al een stuk lager.
Mijn verbruik vind ik ook buitensporig hoog, vandaar mijn klacht/bericht hier. Ja, ik snap dat verbruik en kosten gerelateerd zijn met elkaar. Hoog verbruik > Hogere kosten (spreekt voor zich).
Energiefreak schreef:Hoe oud is je woning? Is het mogelijk slecht geïsoleerd. Een slecht geïsoleerde woning levert automatisch een hoger verbruik op.
Onze woning is van 1986, redelijk goed geisoleerd. In 2007 heb ik al het voegwerk rondom de huis laten vernieuwen, ook dit zou goed voor de isolatie zijn.
Energiefreak schreef:Het is belangrijk om te weten waar je verbruik vandaan komt. Heb je al eens een enerie-expert ingeschakeld? Bij mijn leverancier (Essent) hebben ze die. Betaal je wel wat voor (ik moest 200 euro betalen) maar mijn verbruik is wel met meer dan de helft gedaald.
Nee, ik heb nog geen energie expert ingeschakeld, zou ook niet weten welke. Iemand ervaring mee? Want dit is zeer zeker een optie. Ik wil weten waarom ons verbruik zo hoog is, terwijl vergelijkbare huishoudens in vergelijkbare omstandigheden vele malen minder betalen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Om te kijken of u woning enigszins goed geisoleerd is kunt u als de verwarming lager staat kijken hoe snel de temperatuur daald n de woning. Normaal gesproken mag een een vloerverwarming niet meer een verschil hebben van 2 graden dit ivm met traagheid van verwarming,bekijk u systeem is hoe oud /pomp en temperatuur regeling. Het kan dus zo zijn dat u met uw hoge verlaginging temperatuur er heel veel energie wordt gevraagd om de woning weer op temperatuur te krijgen.Veelal is bij oudere systemen veel eer te behalen bv pompsnelheid te verlagen,en een andere energiezuinige pomp te plaatsen en vloerverwarming uitzetten is zeer schadelijk voor de pomp ik zou er een tiijdklok tussenzetten zodat hij iedere dag een poosje kan pompen ivm vastlopen.

Ik ben nooit voorstander geweest van stadswarmte/eco/bio etc want uiteindelijk betaal je meer en je heb bijna geen grip op je verbruikersaantallen.

Wat mij wel verbaasd is watergebruik 43m3 voor een heel jaar met 4 personen dat is heel zuinig er zijn niet veel die dit nadoen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Slobberbone »

snuffel1 schreef:Wat wel onlogisch is is dat het elektra gebruik met het warmte gebruik oploopt. Normaliter ga je in een periode van kou wel meer warmte gebruiken maar elektra gebruik blijft nagenoeg gelijk. Kan die vloerverwarming daar iets mee te maken hebben als die niet op de stadswarmte is aangesloten moet die elektrisch aangesloten zijn. Wat de eindafrekening betreft die zal in één keer opgehoest moeten worden, door het verlagen van het voorschot is er geen regeling meer mogelijk. Voor u een zaak aanspant tegen de NUON zult u toch eerst een gedegen onderzoek moeten doen.

Best wel logisch om de warmte rond te pompen is een elektrische pomp nodig en die kan bij oude types behoorlijk aandeel van de elektranota voor rekening nemen.

Heeft u zo,n syteem :

http://www.heatnet.nl/conventioneel2.html

Energiefreak
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 nov 2012 00:25

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Ik zou gewoon eens bellen met je leverancier. Nuon lijkt mij een maatschappij die ook wel technische experts in dienst heeft en informatie kunnen geven over goede isolatie. Via hun site zie ik dat je in ieder geval een gratis adviesgesprek kunt aanvragen voor een isolatieadvies. Je kunt natuurlijk ook de Nuon Medewerker hier aanschrijven in een privébericht als je liever niet belt.

Het is altijd goed om je verbruik terug te willen dringen. Maar ik ben je eens, dan moet je eerst weten wat het veroorzaakt.

Succes ermee.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Energiefreak schreef:
Het is belangrijk om te weten waar je verbruik vandaan komt. Heb je al eens een enerie-expert ingeschakeld? Bij mijn leverancier (Essent) hebben ze die. Betaal je wel wat voor (ik moest 200 euro betalen) maar mijn verbruik is wel met meer dan de helft gedaald.

Ik ben wel benieuwd naar de besparingen zeker meer dan 50 % :shock:

almere_kruidenwijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:59

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk »

Dat zijn al heel wat reacties, dank!

Slobberbone: Begin 2012 is er een installateur langs geweest en hebben wij de pomp vervangen met een nieuwe pomp. De oude pomp kregen wij na de winter (na 9 jaar) niet meer aan de praat. Het watergebruik van 43m3 is enkel het warme tapwater wat via de Nuon gaat. Daarnaast krijgen we de gewone water rekening van Vitens.

Snuffel1:gedurende de wintermaanden op 21 graden lijkt mij best normaal. Gezien het hoge verbruik, zal ik hier de komende paar dagen even mee te werk gaan om zo de meter in de gaten te houden.

Toch blijf ik erbij dat het een enorm hoge rekening is. Is er iemand bekend met zo'n 'onafhankelijk' energie expert? Die niet in dienst is bij de Nuon?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Slobberbone »

almere_kruidenwijk schreef:Dat zijn al heel wat reacties, dank!

Slobberbone: Begin 2012 is er een installateur langs geweest en hebben wij de pomp vervangen met een nieuwe pomp. De oude pomp kregen wij na de winter (na 9 jaar) niet meer aan de praat. Het watergebruik van 43m3 is enkel het warme tapwater wat via de Nuon gaat. Daarnaast krijgen we de gewone water rekening van Vitens.


Snuffel1:gedurende de wintermaanden op 21 graden lijkt mij best normaal. Gezien het hoge verbruik, zal ik hier de komende paar dagen even mee te werk gaan om zo de meter in de gaten te houden.


Toch blijf ik erbij dat het een enorm hoge rekening is. Is er iemand bekend met zo'n 'onafhankelijk' energie expert? Die niet in dienst is bij de Nuon?


Weet u wat voor pomp en heeft u in het hele huis vloerverwarming ? Vondt het al verdacht laag die
waterstanden. Hoe oud is vloerverwarming ?

Meet is aanvoertemperatuur en retourtemperatuur, welke pomp ? systeem goed op druk ? Temperatuurdaling na het stoken dat geeft wel aan hoe goed woning geisoleerd is.

Ik zou eerst zelf kijken, geld uitgeven kan altijd nog.

almere_kruidenwijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:59

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk »

snuffel1 schreef:
Snuffel1:gedurende de wintermaanden op 21 graden lijkt mij best normaal. Gezien het hoge verbruik, zal ik hier de komende paar dagen even mee te werk gaan om zo de meter in de gaten te houden.
Dus niet, u verwarmt als er niemand thuis is voor de kat zijn viool. Verwarmen doe je pas als er iemand thuis is.
Kennelijk is er dus wel iemand thuis. 4 personen, waarvan 1 iemand altijd wel in huis aanwezig is. Op de 2 bovenverdiepingen staat enkel in 1 (kleine) zolderkamer de verwarming aan (op 2/3) , verder staat deze uit.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Weet je ook hoeveel een Gj verbruik is omgezet naar m3 gasverbruik.

Kom verschillende cijfers tegen en ik dacht dat Gj ook een vaste waarde was net als M3 :?

Ik heb ergens gelezen 1 Gj =28 M3 gas

59.31 x 28 =1660 M3 gasverbruik hoekhuis misschien minder geisoleerd zijn dat geen slechte cijfers Zeker niet als de verwarming best lang hoog staat.
Laatst gewijzigd door Slobberbone op 14 apr 2013 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

almere_kruidenwijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:59

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk »

Slobberbone schreef:
Weet u wat voor pomp en heeft u in het hele huis vloerverwarming ? Vondt het al verdacht laag die
waterstanden. Hoe oud is vloerverwarming ?

Meet is aanvoertemperatuur en retourtemperatuur, welke pomp ? systeem goed op druk ? Temperatuurdaling na het stoken dat geeft wel aan hoe goed woning geisoleerd is.

Ik zou eerst zelf kijken, geld uitgeven kan altijd nog.
Alleen onze woonkamer is voorzien van vloerverwarming, de pomp is in 2012 vervangen. De pomp is van het merk GrundFoss. De meter (Kampstrup) geeft op dit moment aan invoer: 46 graden en uitvoer van 34 graden.

almere_kruidenwijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:59

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk »

snuffel1 schreef:Tja als er altijd iemand thuis is dan zijn de energiekosten hoger. Edoch refererend aan de vorige jaarrekeningen valt enkel die van 2011- 2012 gunstig uit, klopt ook wel want het was een jaar waarin weinig gestookt werd. Tijd voor een verandering in uw stookgedrag lijkt me op zijn plaats.
Ik heb zojuist even via Nuon Online in oudere jaarrekeningen gekeken.
In 2009: 57 GJ
In 2008: 29 GJ
In 2007: 34 GJ
In 2006: 50 GJ
(afgerond)

Flinke schommelingen.. Ik snap niet dat het verbruik in 2007 / 2008 anders is, want onze verbruik is er niet meer of minder op geworden en ook de temperatuur in huis is gelijk gebleven. Waren de winters in 2007/2008 minder streng?

Morgen ga ik even googlen naar een onafhankelijk Energie deskundige. Mocht iemand hier ervaring mee hebben, laat dan aub van u horen. Ben benieuwd of de Nuon reageert op mijn bericht, aangezien ik dit op meerdere fora heb geplaatst.

almere_kruidenwijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:59

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk »

snuffel1 schreef:Als uw stookgedrag niet veranderd blijft u een hoge energie prijs betalen. Denk eens na, energie besparen begint bij u zelf.
Ik begrijp dat er iets moet veranderne, vandaar mijn toevlucht op dit forum. Toch blijf ik van mening dat gezien mijn situatie (welke ik nogmaals vergelijk met (vergelijkbare) situaties van vrienden & familie), de kosten en verbruik niet matchen.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Slobberbone »

almere_kruidenwijk schreef:
snuffel1 schreef:Tja als er altijd iemand thuis is dan zijn de energiekosten hoger. Edoch refererend aan de vorige jaarrekeningen valt enkel die van 2011- 2012 gunstig uit, klopt ook wel want het was een jaar waarin weinig gestookt werd. Tijd voor een verandering in uw stookgedrag lijkt me op zijn plaats.
Ik heb zojuist even via Nuon Online in oudere jaarrekeningen gekeken.
In 2009: 57 GJ
In 2008: 29 GJ
In 2007: 34 GJ
In 2006: 50 GJ
(afgerond)

Flinke schommelingen.. Ik snap niet dat het verbruik in 2007 / 2008 anders is, want onze verbruik is er niet meer of minder op geworden en ook de temperatuur in huis is gelijk gebleven. Waren de winters in 2007/2008 minder streng?

Morgen ga ik even googlen naar een onafhankelijk Energie deskundige. Mocht iemand hier ervaring mee hebben, laat dan aub van u horen. Ben benieuwd of de Nuon reageert op mijn bericht, aangezien ik dit op meerdere fora heb geplaatst.

Ik denk dat 2007/2008 systeem wel goed stond afgesteld en vaak bij onderhoud resetten ze je systeem en zo stook je niet meer optimaal.

Een delta van 12 graden is niet veel 46 aanvoer >retour 34

Voor een LTV is retour te hoog en aanvoer zou lager kunnen maar bij aantal vloeren is dat juist.
Je zou eerst de temperatuur moeten meten een dag om het uur blijft hetzelfde zou je zelf de pompsnelheid kunnen verlagen dat kan bij Grundfos heel makkelijk (3pompstanden) en dan kijken wat de temperaturen dan doen.

En een goede instelbare klokthermostaat zo dat je in stappen kunt verwarmen ik doe zelf nooit meer dan 1,5 graad verhoging zie hier vergelijk ook met vloerverwarming.

http://www.olino.org/articles/2008/01/0 ... ndeert-wel

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Slobberbone »

snuffel1 schreef:kan wel kloppen dat het niet matcht u stookt zich een slag in de rondte en vrienden en kennissen gaan bewust met hun stookgedrag om. Als eerste de thermostaat anders instellen overdag op 18 graden en voor de avond uren op 20 graden, voor de nacht op 15 graden.

Daar kon je nog wel in vergissen vloerverwarming is zeer trage verwarming dus als jij hem voor het slapen gaan en s,nachts op 15 graden zet zal het is in veel gevallen de 20 graden s,avonds niet gehaald worden en deze 5 graden verhogen vreet zoveel energie dat soms beter is om bij vloerverwarming ook s,nachts op 18 graden te laten staan.

Energiefreak
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 nov 2012 00:25

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Energiefreak »

Slobberbone schreef:
Energiefreak schreef:
Het is belangrijk om te weten waar je verbruik vandaan komt. Heb je al eens een enerie-expert ingeschakeld? Bij mijn leverancier (Essent) hebben ze die. Betaal je wel wat voor (ik moest 200 euro betalen) maar mijn verbruik is wel met meer dan de helft gedaald.

Ik ben wel benieuwd naar de besparingen zeker meer dan 50 % :shock:
Electra verbruik zat hem bij mij met name in een waterbed (maar dat wist ik deels ook wel) (is inmiddels de deur uit)
Daarnaast heb ik mechanische ventilatie, die was nog nooit schoongemaakt. Deze later reinigen en het systeem verbruikte het jaar erop zo'n 300 kwh minder. Daarnaast alles uit i.p.v. standby. Automatische thermostaat (gas). Ook hebben ze iets bij mijn ketel gedaan. Wat weet ik niet precies maar we zijn daardoor wel minder gaan verbruiken.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Energiefreak schreef:
Slobberbone schreef:
Energiefreak schreef:
Het is belangrijk om te weten waar je verbruik vandaan komt. Heb je al eens een enerie-expert ingeschakeld? Bij mijn leverancier (Essent) hebben ze die. Betaal je wel wat voor (ik moest 200 euro betalen) maar mijn verbruik is wel met meer dan de helft gedaald.

Ik ben wel benieuwd naar de besparingen zeker meer dan 50 % :shock:
Electra verbruik zat hem bij mij met name in een waterbed (maar dat wist ik deels ook wel) (is inmiddels de deur uit)
Daarnaast heb ik mechanische ventilatie, die was nog nooit schoongemaakt. Deze later reinigen en het systeem verbruikte het jaar erop zo'n 300 kwh minder. Daarnaast alles uit i.p.v. standby. Automatische thermostaat (gas). Ook hebben ze iets bij mijn ketel gedaan. Wat weet ik niet precies maar we zijn daardoor wel minder gaan verbruiken.

En daarmee meer dan 50% behaald.

Vindt wel erg veel die mechanische ventilatie 300Kwh minder wat verbruikt hij nu dan :o

Ik heb de mijne wel eens nagemeten en dat viel best mee en de helft van het jaar staat hij bij mij uit :)

Dus als je 3000 kwh verbruikte verbruik je nu 1500 Kwh :shock:
Ik heb best wat besparingen op mijn naam staan maar 50 % in een keer is mij nooit gelukt ,maar ik heb ook nooit een waterbed gehad :lol:

almere_kruidenwijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:59

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door almere_kruidenwijk »

snuffel1 schreef:Dan nog de vloerverwarming is een extra op de bestaande verwarming, in principe helemaal niet nodig om de woning te verwarmen.
Dit klopt niet. Op de gehele beneden verdieping (keuken + woonkamer) hebben wij enkel de vloerverwarming als hoofdverwarming. Dus geen radiatoren ed.

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: EXTREEM Hoge energierekening(en) Nuon (stroom & stadswarmte)

Ongelezen bericht door Slobberbone »

almere_kruidenwijk schreef:
snuffel1 schreef:Dan nog de vloerverwarming is een extra op de bestaande verwarming, in principe helemaal niet nodig om de woning te verwarmen.
Dit klopt niet. Op de gehele beneden verdieping (keuken + woonkamer) hebben wij enkel de vloerverwarming als hoofdverwarming. Dus geen radiatoren ed.

Dat had ik ook zo begrepen, heeft u het laten leggen? en weet u nog welk systeem?

Gesloten