LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
mailo
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2013 11:39

transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door mailo »

Wij hebben een casco woning (dus moet nog worden afgebouwd) en daarvoor is ons 3 jaar geleden gezegd dat we verplicht waren een meteraansluiting te hebben. Vanaf dat moment is Oxxio zijn meterstanden zelf gaan bedenken (denk ik) dus we hadden € 3500,- teveel betaald, maar dat is intussen terugbetaald. Blijft echter op de rekening staan de transportkosten voor gas en stroom van bij elkaar € 1000,-.Men schuift dat af op de netbeheerder (Liander). Die zegt dat we dat verplicht zijn te betalen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het komt mij zeer vreemd over dat je transportkosten moet betalen van iets wat niet ten behoeve van jou getransporteerd is.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Toch niet zo vreemd als u een meter heeft voor gas dat hiervoor betaald dient te worden. En inderdaad tot afgelopen 1 augustus zou die gefactureerd moeten worden door de netbeheerder. De kosten hiervoor zijn wettelijk vastgesteld onder de noemer "transportkosten". Vanaf 1 augustus dient de energie leverancier deze kosten bij u in rekening te brengen.

jantje7

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

mailo schreef:Wij hebben een casco woning (dus moet nog worden afgebouwd) en daarvoor is ons 3 jaar geleden gezegd dat we verplicht waren een meteraansluiting te hebben. Vanaf dat moment is Oxxio zijn meterstanden zelf gaan bedenken (denk ik) dus we hadden € 3500,- teveel betaald, maar dat is intussen terugbetaald. Blijft echter op de rekening staan de transportkosten voor gas en stroom van bij elkaar € 1000,-.Men schuift dat af op de netbeheerder (Liander). Die zegt dat we dat verplicht zijn te betalen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het komt mij zeer vreemd over dat je transportkosten moet betalen van iets wat niet ten behoeve van jou getransporteerd is.
Transportkosten is in deze situatie wel een beetje ongelukkig gekozen. Wat betaald dient te worden zijn, zowel voor elektriciteit en gas, de kosten die gebaseerd zijn op de aansluiting c.q. meter, namelijk de capaciteitskosten (gebaseerd op de grootte van de aansluiting en/of meter) en natuurlijk de meterkosten c.q. huur aan het netwerkbedrijf. Ze moeten tenslotte de aansluiting in tact houden om überhaupt te kunnen leveren als de afnemer energie vraagt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor 3 jaar zullen de netwerkkosten circa 1000 euro zijn. Echter is er ook nog de heffingskorting. Momenteel 385 euro per jaar. Dat is geld dat van de rekening wordt afgetrokken.

Als je op http://www.gaslicht.com gewoon even 1 m3 gas en 1 kwh elektriciteit invult, kun je zien wat je ongeveer per jaar zou moeten betalen. Ongeveer 200 euro over 3 jaar. En daar zit alles in. Ook de transportkosten (netwerkkosten).

Alles onder voorbehoud, ik ben geen expert.

"Per elektriciteitsaansluiting, met verblijfsvergunning, wordt een vermindering toegepast, een soort heffingskorting, van € 318,62 exclusief BTW (gelijk bedrag voor zowel 2009, 2010, 2011, 2012 als 2013)."

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Regulerend ... ebelasting

Oxxio heeft een zeer slechte reputatie; zie de rest van dit forum.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door e-chec »

Heel nuttige reactie, Bob. En mailo is drie jaar geleden klant geworden, dus de kans bestaat dat hij voor het eerste jaar nog een welkomstpremie tegoed heeft. Daar heeft mailo het in zijn bericht niet over.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Mijn mening is allereerst dat de heffingskorting energie, zoals het woord al zegt, een korting op de energie is. Dat wil zeggen op het verbruik (de kWh en m3), immers het is in het leven geroepen als compensatie op de energiebelasting. Volgens mij dus niet op de kosten van aansluiting en/of meter of transportkosten, die gebaseerd zijn op de grootte van de aansluiting c.q. meter, maar er wordt mijns inziens een vastbedrag per aansluiting in mindering gebracht op de verschuldigde energiebelasting. (Ook nog eens evenredig aan het aantal dagen van het jaar dat de aansluiting en verbruik heeft plaats gevonden).
Daarbij geldt deze bij locaties met een verblijfsfunctie, zoals bijvoorbeeld een woning, bungalow, flat of woonboot etc. Hierbij geldt een volledige heffingskorting, in 2012 en 2013 € 385,53 incl. BTW en voorliggende jaren iets lager.

Daarnaast heeft men locaties zonder een verblijfsfunctie, zoals een algemene voorziening in flats bijvoorbeeld de trappenhuisverlichting. Ook geldt een bouwaansluiting zonder aangesloten object dat geschikt is voor verblijf als locatie zonder verblijfsfunctie.
En dit laatste is van toepassing bij TS.
Hierbij geldt een verlaagde heffingskorting, in 2013 € 144,74 incl. BTW.
Maar nogmaals mijns inziens, indien er geen verbruik is zal en kan er ook geen energiebelasting berekent worden en dus ook geen heffingskorting worden toegepast. :roll:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door kweenie »

h@rm@n schreef:Maar nogmaals mijns inziens, indien er geen verbruik is zal en kan er ook geen energiebelasting berekent worden en dus ook geen heffingskorting worden toegepast. :roll:
Dat is onjuist. De heffingskorting krijg je ook als je geen (of minder) verbruik hebt dan de heffingskorting. Wat betreft je punt over locaties met een verblijfsfunctie, daarin kun je wel een punt hebben.

KarelD
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 dec 2008 20:10

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door KarelD »

@ Harmen,

Ik ben het niet met je eens...
Geen of weinig verbruik betekent weinig te betalen energiebelasting, maar de teruggave in vorm van heffingskorting geldt voor alle verbruikslokaties met een verblijfsfunktie, dus ongeacht echte verbruik of teruglevering!!

Natuurlijk kan het zijn dat iemand met een zg. bouwaansluiting voor zijn casco-woning nog geen heffingskorting verrekend krijgt..... Tja da's jammer...

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

http://www.energieleveranciers.nl/energ ... ebelasting

Een deel van uw energieverbruik is onbelast.
Deze belastingvermindering wordt de heffingskorting genoemd.

Heffingskorting is belastingvermindering van uw energieverbruik aldus energieleveranciers.nl

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Misschien dat het juiste antwoord door een of andere energieleverancier gegeven kan worden. :)
Anders kom ik hierop terug.

Ook geldt een bouwaansluiting zonder aangesloten object dat geschikt is voor verblijf als locatie zonder verblijfsfunctie.
Hierbij geldt een verlaagde heffingskorting, in 2013 € 144,74 incl. BTW.

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

De link naar energieleveranciers,nl was slechts bevestigend bedoeld net als deze...

http://www.energieleveranciers.nl/energ ... ebelasting

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: transportkosten voor stroom en gas bij 0 M3 gebruik

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Tot nu toe is er geen enkele reactie gekomen van een of ander energie (levering- en netwerk) bedrijf in deze TP. Hierdoor ben ik zelf "op onderzoek” gegaan. Ik neem aan dat de transportkosten duidelijk zijn en waarop gebaseerd, maar nu de heffingskorting energiebelasting.
Welnu het antwoord op de vraag wat betreft de heffingskorting energiebelasting is: De heffingskorting energiebelasting mag in mindering worden gebracht op de energiebelasting voor levering van elektriciteit als de aansluiting een verblijfsfunctie heeft ongeacht de hoeveelheid afname.

Gesloten