LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
marcovtwout
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2014 15:30

Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door marcovtwout »

Essent heeft op dit moment een kortingsactie lopen, waarbij een MediaMarkt-cadeaubon wordt uitgekeerd bij het afsluiten van een nieuw contract. Bij het afsluiten van een jaarcontract is dit 100 euro, bij een drie-jarig contract is dit 175 euro. Ik heb hier na een vreemde ervaring mijn vraagtekens bij, en wil dit graag hier delen.

Afgelopen zaterdag was ik bij de MediaMarkt in Den Haag. Ik heb bij de stand van Essent geïnformeerd naar de kortingsactie, waarbij een MediaMarkt-kortingsbon wordt uitgegeven bij afsluiten van een contract. Omdat ik goed op de hoogte ben van de details van energiecontracten, heb ik gelijk gevraagd of de verkoper een voorbeeldberekening wilde maken gebaseerd op mijn schattingen voor een contract van 1 jaar.

De verkoper heeft mijn gegevens ingevuld op een website van een externe (onafhankelijke) vergelijkingswebsite, EasySwitch.nl, wat een beetje vreemd overkwam. Daaruit kwam Essent (o.a.) als tweede uit de vergelijking. De verkoper klikte deze aanbieding aan en vertelde mij dat deze berekening en het totaalbedrag zijn aanbieding was, en dat de kortingsbon hier nog bovenop kwam. Bij het ondertekenen van het contract werd verteld dat ik de tariefgegevens later via mail toegestuurd zou krijgen.

Eenmaal thuisgekomen heb ik de tarieven vergeleken, en deze kwamen helaas niet overeen (hoger vastrecht, hogere prijs per unit, geen eenmalige actiekorting). Het totaal is (los van de kortingsbon) in mijn geval 150 euro per jaar duurder dan de aanbieding van Easyswitch die de verkoper mij heeft getoond. Ik heb de aanbieding van EasySwitch.nl opgezocht, daarbij wordt zelfs vermeld dat het een actietarief betreft, exclusief verkrijgbaar via die website.

Ik ben teruggegaan en heb de verkoper hierop aangesproken. We hebben de aanbieding samen bekeken. Hij heeft mij nogmaals bevestigd dat het aangeboden tarief overeen zou moeten komen met het tarief op easyswitch.nl, en wederom vermeld de kortingsbon hier bovenop komt. Na doorvragen werd hij hier minder zeker van, en ik heb hem gevraagd het contract te annuleren. Hij zou het navragen en me hierover nog bellen.

Concluderend: Ik vind het vreemd dat de Essent-verkoper een aanbieding laat zien van een externe website en daarmee lijkt te misleiden alsof het hun directe aanbieding is. Door de onjuiste aanbieding te noemen ben ik overgehaald het contract te tekenen en met de cadeaubon een duurder product te kopen bij de MediaMarkt. Ik hoop dat dit op een vergissing berust, en dat het niet een misleidende techniek is om mensen over te halen een contract af te sluiten. Voor mij is de zaak afgedaan, de annulering is doorgegeven en ik heb van de MediaMarkt mijn cadeaubongeld teruggekregen. Met mijn individuele klacht kan ik niet bevestigen of er opzet in het spel is, maar ik wil deze ervaring graag delen om te zien of anderen ook dergelijke ervaringen hebben.

Link naar aanbieding van EasySwitch
Tarieven van Essent zelf, vast tarief, ZekerheidsGarantie
Laatst gewijzigd door marcovtwout op 05 feb 2015 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste heer marcovtwout,

We zagen dat u op 6 april 2014 een opmerking had over dat een medewerker van Essent bij de Media Markt u een contract aanbood via de externe site Easyswitch. Kunt u ons uw forumnaam, eventueel een klantnummer en in welke Media Markt dit is voorgekomen mailen naar [email protected]? Dan gaan we er zo snel mogelijk mee aan de slag. Natuurlijk houden we u op de hoogte: we mailen u zo snel mogelijk. Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,
Fleur
Essent Klantenservice
Webcare

marcovtwout
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2014 15:30

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door marcovtwout »

De verkoper heeft mij zoals beloofd netjes teruggebeld, en aangegeven dat ik de annulering wel nog zelf telefonisch moet doorgeven "om alles op te lossen". Dat ga ik morgen nog even doen. Het blijft vreemd dat hij die externe aanbieding heeft aangeboden, ik kan niet beoordelen of dit nu incompetentie of misleiding is.

marcovtwout
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2014 15:30

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door marcovtwout »

Een medewerker van Essent heeft me uitgelegd dat voorrekenen middels een externe prijsvergelijker wel vaker gebeurd. Ik heb geen uitsluitsel, maar het lijkt er ondertussen op dat de verkoper gewoon een fout maakte in plaats van dat dit opzettelijk was. Mijn contract is inmiddels geannuleerd.

Walther Teekman
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2014 10:15

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door Walther Teekman »

Mijn echtgenote bracht afgelopen zaterdag een bezoek aan de Media Markt te Amsterdam Zuidoost.
Na het aankopen van een digitale fotocamera werd mijn echtgenote te verstaan gegeven dat zij op het aankoopbedrag een teruggave zou kunnen verwachten van € 175.
Aangekomen bij de balie van Essent werd er voor haar een berekening gemaakt.
Mijn echtgenote belde mij thuis op en vroeg aan mij welk bedrag wij nu maandelijks betalen aan onze huidige energieleverancier ( Greenchoice ), aangezien zij de gegevens niet paraat had. Mijn huidige verbruik zit op 5100 KWH electra en 1600 KWH. Wij betalen hiervoor maandelijks € 166 vertelde ik haar. Tevens vertelde zij de medewerker van Essent nog even dat wij afgelopen week net een nieuw energiecontract afgesloten hadden bij energieleverancier Energiedirect. Volgens de medewerker was dit geen probleem en kon hij dit contract cancelen.
De medewerker van Essent heeft een berekening gemaakt waar mijn echtgenote bijstond en vertelde letterlijk dat hij tegemoet kon komen aan het contract van Greenchoice.
Gelet op dit voorstel en de extra kadobonnen ( € 175 aftrek op de camera ) klonk dat op dat moment interessant.

Het contract wat zij heeft meegekregen wordt echter niet gesproken over verbruik en voorschotnota.
Ik heb hierover vanmorgen contact gehad met Essent klantenservice. Uit de berekening van Mevrouw Monique van der Pijl Essent klantenservice kwam een voorschotbedrag van € 186. Kortom € 20 duurder per maand dan werd overeengekomen in de winkel van de Media markt. Mevrouw van der Pijl adviseerde mij een klachtenformulier naar Essent op te sturen aangezien het contract onherroepelijk is,
aangezien mijn echtgenote direct getekend heeft en daardoor afziet van 14 dagen bedenktijd, gelet op de afgegeven kadobonnen.

Hoe kan ik dit contract toch annuleren???

Walther Teekman

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste heer Teekman,

Op 19 mei 2014 stelt u de vraag hoe u het contract kan annuleren. We willen hier natuurlijk snel een oplossing voor vinden. Daarbij hebben wij uw klantnummer en forumnaam nodig. Mail deze naar [email protected]. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Alvast bedankt.


Met vriendelijke groet,

Fleur
Essent Klantenservice
Webcare

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

ik wordt ook niet goed van die demo's bij de MM. Ook ooit eens een 'goedkoop je rijbewijs aktie' gehad,.. toen ik door bleef vragen kon de verkoper eigenlijk alleen nog maar stotteren.
Hetzelfde geldt voor Essent, de onwaarheden, berekeningen enz. kon ik makkelijk weerleggen.

Ik weet niet of deze praktijken vallen onder de colportagewet. op www.consuwijzer.nl vond ik dit:

Als u iets koopt buiten een verkoopruimte hebt u meer rechten dan wanneer u in de winkel iets koopt. Dat is in de wet geregeld. Want buiten een winkel is de kans groter dat u iets koopt zonder dat u daar van tevoren goed over hebt nagedacht. U kunt bijvoorbeeld verrast zijn als een ondernemer bij u voor de deur staat.

Uw vrouw was in een winkel. Echter alle handelingen die de verkoper poogt te doen zijn van gelike strekkking als een verkper aan uw deur.
Maar, u bevind zich niet bij Essent zelf. ik kan me zo voorstellen dat dit dan toch onder 'straathandel' valt?
Bij colportage gelden de volgende regels:

U moet het contract meteen op papier krijgen.
Het contract moet door u en door de colporteur zijn ondertekend.
Het contract moet in tweevoud zijn. Eén exemplaar van het contract is voor de colporteur en het andere exemplaar krijgt u na ondertekening. Allebei de overeenkomsten moeten hetzelfde zijn.
De bedenktijd van acht dagen moet op het contract staan.
De naam en het adres van de colporteur of het bedrijf waarvoor hij werkt moet op het contract staan.
Voldoet het contract niet aan deze regels? Dan is het contract nietig. Dit betekent dat er geen geldig contract is gesloten. Hebt u al betaald? Dan hebt u meestal recht op uw geld terug. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief over nietigheid.

Walther Teekman
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2014 10:15

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door Walther Teekman »

Beste Jan Tinus,

Dank voor je bovenstaande reactie op mijn bericht.
Ik ben zojuist gebeld door Fleur van Essent.
Binnen twee werkdagen komt Essent met een passende oplossing.
Daar ga ik vanuit, zoniet dan zal ik verdere juridische stappen ondernemen.

Nogmaals hartelijk dank voor je advies.

Walther Teekman
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mei 2014 10:15

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door Walther Teekman »

Beste Jan Tinus,

Ik ben gisteren gebeld door Essent en er werd mij medegedeeld dat het aangegane contract wordt ontbonden. Kortom het heeft niet bestaan.
De oplossing van Essent vind ik netjes en geeft aan dat zij de manier van werven in de Media Markt ook discutabel vinden hoe dit is gegaan.
Dank daarvoor.

Baho
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jun 2014 20:52

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door Baho »

Mijn schoonmoeder kocht een product (een Essent energie contract) bij de Media Markt. Geen cent te makken en chronisch ziek waardoor ze sommige keuzes niet kan overzien. Er werden cadeaubonnen, te besteden bij Mediamarkt, t.w.v. 225 voorgehouden waardoor het voor haar zeer aantrekkelijk werd om het Essent contract te ondertekenen. Niet de meest voordeligste keuze voor haar. Wij zijn geschokt van de agressieve verkoopmethodes maar beseffen ons wel dat zowel Mediamarkt als Essent in hun recht staan. Wij hebben met beide partijen contact opgenomen met de hoop dat ze uit coulance de mogelijkheid zouden bieden om onder het contract uit te komen. Helaas de menselijkheid is ver te zoeken en beide partijen melden niets te kunnen doen. Zou schoonmoeder opzeggen dan kost het haar 250 euro opzegkosten, financieel geen haalbare kaart voor haar. Daarnaast worden ook nog eens de bonnen van haar rekening geïncasseerd wat voor haar helemaal een financiële catastrofe zou inhouden. De mediamarkt zegt ook niets te kunnen doen omdat er geen sprake meer is van afkoelperiode omdat de cadeaubonnen direct zijn meegenomen (niet besteed). Erg teleurgesteld in de zakelijke hardheid van beide partijen.

Jerpauw
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door Jerpauw »

kijk eens even of er een leverancier is die de boete vergoedt, de boete van 3 jr mag max 250 euro zijn en de boete voor een verstrekt cadeau (kaart) is 100 euro. kijk eens even rond of reageer prive, er zijn leveranciers die alles vergoeden.

Stef012
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2014 14:33

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door Stef012 »

Goedemiddag,

Afgelopen weekend ben ik ook benaderd door één van de Essent verkopers in een Mediamarkt. Doordat ik op dat moment geen keuze kon maken voor een product ben ik niet op de Essent verkoper ingegaan. Thuis wou ik deze actie graag verder onderzoeken, omdat het natuurlijk erg interessant lijkt. Er is nergens iets terug te vinden van deze actie...

melkofpuur
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2008 21:10

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door melkofpuur »

Mediamarkt en Essent samen oplichters

Een uur geleden , 11 juli 2014 15,30, was ik in de Mediamarkt om een geweldige Razer muis met muismat aan te schaffen. Ik ben er blij mee en wil weglopen. De verkoper zegt dat ik korting krijg. Nou, fijn natuurlijk. Hij vertelt dat Mediamarkt een contract met Essent heeft en dat ze kijken of de energie goedkoper geleverd kan. Ik loop met de Essent medewerker mee.

Of ik de cadeaukaart van 175 euro wil hebben. Natuurlijk geloof ik niet dat dat een cadeautje is en zeg dat ik niet zomaar een overeenkomst aan zal gaan voor een korting. Ook niet als de medewerker van Essent zegt dat ze zeker de goedkoopste zijn.
Maar de informatie mag hij sturen, die wil ik best bekijken. Ik geef mijn gegevens en ik geef duidelijk aan dat je nooit zomaar een overstap moet beslissen tijdens het winkelen. Dat daar overleg voor nodig is. Daarom gaat hij de informatie mailen.

Nu ben ik thuis en heb ik verdorie een overeenkomst in de mail. Ik moet hem zelf opzeggen. Essent gaat gelijk onze leverancier opzeggen. Zijn ze helemaal..... Ik heb gebeld. De medewerkers gaan het contact ontbinden, wat ik niet een heb afgesloten. En mijn id is echt niet bekeken. Er is zeker niet gezegd dat ik aan een contract vast zit.
Er is ook zeker niet gezegd dat Essent de overstap gaat regelen.

Voor mij vallen deze praktijken onder oplichting. In dit geval is het nog veel erger, omdat de medewerker van de Mediamarkt de start van de oplichtersactiviteit maakt. Stel ... ik had zo het adres en de geboortedatum van heel iemand anders op kunnen geven. Dan had ik de korting zo bij de kassa gekregen. Wat een oplichterij. Voor mij is dit heel jammer, ik ga nu nooit meer naar de Mediamarkt, wat een oplichtersclub is dit.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door jerwarm »

melkofpuur schreef:Mediamarkt en Essent samen oplichters

Een uur geleden , 11 juli 2014 15,30, was ik in de Mediamarkt om een geweldige Razer muis met muismat aan te schaffen. Ik ben er blij mee en wil weglopen. De verkoper zegt dat ik korting krijg. Nou, fijn natuurlijk. Hij vertelt dat Mediamarkt een contract met Essent heeft en dat ze kijken of de energie goedkoper geleverd kan. Ik loop met de Essent medewerker mee.

Of ik de cadeaukaart van 175 euro wil hebben. Natuurlijk geloof ik niet dat dat een cadeautje is en zeg dat ik niet zomaar een overeenkomst aan zal gaan voor een korting. Ook niet als de medewerker van Essent zegt dat ze zeker de goedkoopste zijn.
Maar de informatie mag hij sturen, die wil ik best bekijken. Ik geef mijn gegevens en ik geef duidelijk aan dat je nooit zomaar een overstap moet beslissen tijdens het winkelen. Dat daar overleg voor nodig is. Daarom gaat hij de informatie mailen.

Nu ben ik thuis en heb ik verdorie een overeenkomst in de mail. Ik moet hem zelf opzeggen. Essent gaat gelijk onze leverancier opzeggen. Zijn ze helemaal..... Ik heb gebeld. De medewerkers gaan het contact ontbinden, wat ik niet een heb afgesloten. En mijn id is echt niet bekeken. Er is zeker niet gezegd dat ik aan een contract vast zit.
Er is ook zeker niet gezegd dat Essent de overstap gaat regelen.

Voor mij vallen deze praktijken onder oplichting. In dit geval is het nog veel erger, omdat de medewerker van de Mediamarkt de start van de oplichtersactiviteit maakt. Stel ... ik had zo het adres en de geboortedatum van heel iemand anders op kunnen geven. Dan had ik de korting zo bij de kassa gekregen. Wat een oplichterij. Voor mij is dit heel jammer, ik ga nu nooit meer naar de Mediamarkt, wat een oplichtersclub is dit.

Op dit moment had u het gesprek moeten afkappen en moeten weglopen.

bij het onderstreepte deel had het jachtluipaard de antilope al te pakken, :mrgreen:

bij het schuingedrukte deel bent u gewoon zelf verantwoordelijk, nooit persoonlijke gegevens overhandigen aan een vertegenwoordiger/praatjesmaker en zeker niet als je gewoon aan het winkelen bent!

maar ik ben het met u eens; men moet gewoon nooit in zee gaan met dit soort verkooptechnieken en verkooppraatjes.
meteen weglopen zonder nog iets te zeggen, dat is de taal die ze verstaan.
het is wel erger geworden sinds de crisis deze verkooptechnieken/misleidingen, en het wordt alleen nog erger.


het is triest dat ze zo aan klanten moeten komen. --> MM en Essent spelen onder 1 hoedje, oftewel handjeklap. :roll:

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door jerwarm »

Walther Teekman schreef:Beste Jan Tinus,

Ik ben gisteren gebeld door Essent en er werd mij medegedeeld dat het aangegane contract wordt ontbonden. Kortom het heeft niet bestaan.
De oplossing van Essent vind ik netjes en geeft aan dat zij de manier van werven in de Media Markt ook discutabel vinden hoe dit is gegaan.
Dank daarvoor.

Dit gelooft natuurlijk geen mens,

Deze twee firma's wassen de handen op deze manier in onschuld terwijl ze zelf onderhands de regeling in beginne laten bestaan! --> Ergo; houden elkaar de hand boven het hoofd. :roll: :?
Wisselen persoonsgegevens uit en maken zelfs een standje voor Essent in MM ruimte zodat zij haar verkooptechnieken kan gaan uitproberen op nietsvermoedende en argeloze consumenten!
waar MM ook uiteraard een percentage van bijsnabbelt in de winst van "verkochte" energiecontracten....


zo werkt het; en niet anders.


oplichting
misleiding

hoe je het ook noemt. :wink:

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door jerwarm »

Daarnaas't; Essent en MM calculeren gewoon een percentage "zeurende klanten in" degene die in verweer gaan en in de pen klimmen, de mensen die dat niet doen zijn in hun ogen gewoon winstmarge.

Maar er zijn zat mensen die het maar laten zitten en met gezakte schouders het "lot" aanvaarden.
Deze bedrijven hebben dit ingecalculeerd en maken alsnog meer dan genoeg winst en slachtoffers met deze verkooptechnieken die ze botvieren op de gewone winkelende consument. ;)


dat is op z'n minst niet netjes te noemen! :roll:

juri38
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2014 20:52

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door juri38 »

Wat u moet bedenken is dat dit, sinds 13 juni 2014, onder 'overeenkomst buiten de verkoopruimte' valt. De vroegere colportagewet, maar dan veel uitgebreider. U denkt misschien dat dit binnen de verkoopruimte valt, maar dat is niet zo. Dit is niet de gewoonlijke verkoopruimte van Essent, maar een tijdelijke standplaats van een stel colporteurs die is neergezet in de verkoopruimte van Media Markt.

U heeft daarom altijd een bedenktijd van 14 dagen. Daar moet de colporteur de klant op wijzen. Verder moet u een formulier mee zijn gegeven om dit contract ongedaan te maken. Alleen met uw nadrukkelijke toestemming mag dit formulier per mail naar uw mailadres worden gestuurd. Heeft u dit formulier niet gekregen dan wordt de bedenktijd verlengd tot maximaal een jaar.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door 16again »

juri38 schreef:Wat u moet bedenken is dat dit, sinds 13 juni 2014, onder 'overeenkomst buiten de verkoopruimte' valt. De vroegere colportagewet, maar dan veel uitgebreider.
Ook voor 13-6-2014 viel deze verkooppraktijk m.i. al onder colportage.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door 16again »

Je kan bij consuwijzer klagen over handelswijze van bedrijven
http://www.consuwijzer.nl/hoe-dien-ik-een-klacht-in
Bij voldoende klachten kan forse boete volgen.

juri38
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 apr 2014 20:52

Re: Kortingsactie Essent met MediaMarkt-cadeaubon

Ongelezen bericht door juri38 »

16again schreef:
juri38 schreef:Wat u moet bedenken is dat dit, sinds 13 juni 2014, onder 'overeenkomst buiten de verkoopruimte' valt. De vroegere colportagewet, maar dan veel uitgebreider.
Ook voor 13-6-2014 viel deze verkooppraktijk m.i. al onder colportage.
Dit is niet juist. De straatverkoop en verkoop via stands viel niet onder colportage. Wel vielen onder colportage de beroemde busreizen waarbij men in een aparte ruimte wordt aangezet tot koop.
Deze omissie is nu rechtgezet in de wetsveranderingen van 13 juni.

Gesloten