LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krachtstroom zonder dit te melden?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gesloten
Poantje

Krachtstroom zonder dit te melden?

Ongelezen bericht door Poantje » 20 mei 2014 09:41

Goedemorgen,

Per januari zijn wij een winkel begonnen en hiervoor huren wij een pand bij een makelaar. We zagen de winkel en waren al bezig met de financiën hiervoor maar doordat alles zo snel ging, hadden we het pand al voor de financiëring. Gelukkig hadden we al een webshop en daarmee een grote voorraad waardoor de winkel wel al gevuld kon worden. Echter zaten we nu wel ineens met nog maar 1 inkomen en een nieuwe stapel aan terugkerende rekeningen. Eigen schuld en gelukkig hadden we nog wat spaargeld waarmee we de tijd tot de financiëring rond zou zijn wel door zouden komen.

We zitten nu alweer in eind mei en doordat onze adviseur voor de financiëring in scheiding lag, zijn we nu al 6 maanden bezig om alle papieren bij elkaar te krijgen. Elke keer als we alles af hadden dan kregen we weer een e-mail met dat hij nog iets vergeten was en wat ook weer nodig was, terwijl die vanaf het begin af aan wist wat ons verhaal was en dit dus allemaal kon weten. Gelukkig duurt het nu nog maar een paar dagen tot wij eindelijk het allesbepalende gesprek hebben en kan het nu dus allemaal snel rond zijn.

Echter lopen we nu weer tegen het volgende probleem aan.. Soms lijkt het wel alsof alles tegenzit en is het even moeilijk om nog positief te blijven, maar we zijn absoluut niet van plan om op te geven.

We krijgen gas en stroom geleverd door Eneco, alleen hebben de verhuurder/makelaar en Eneco beide niet gemeld dat we een grootverbruik meter hebben. Om me heen krijg ik te horen dat zij dit verplicht zijn maar online kom ik ook niet zoveel verder. Ook hebben ze ons energieverbruik geschat op hetgeen wat de vorige huurder verbruikte. Voor ons heeft het een jaar leeg gestaan maar daarvoor zat er een groot scheepsvaartkantoor in waar dus zoveel computers etc. stonden. Dit kwam dus ook nog eens 2x zo hoog uit als hetgeen dat wij verbruiken. Gelukkig hebben we dit bedrag wat omlaag kunnen krijgen, maar wel moeten we alles van de vorige maanden betalen en ook in 1 keer. Betalingsregelingen etc. doen ze niet aan.

Wat ik wil weten is of we hier iets tegen kunnen, waren beide de verhuurder/makelaar en Eneco verplicht om aan te geven dat het om groot verbruik gaat?

berndv

Re: Krachtstroom zonder dit te melden?

Ongelezen bericht door berndv » 20 mei 2014 09:50

Poantje schreef: We krijgen gas en stroom geleverd door Eneco, alleen hebben de verhuurder/makelaar en Eneco beide niet gemeld dat we een grootverbruik meter hebben. Om me heen krijg ik te horen dat zij dit verplicht zijn maar online kom ik ook niet zoveel verder. Ook hebben ze ons energieverbruik geschat op hetgeen wat de vorige huurder verbruikte. Voor ons heeft het een jaar leeg gestaan maar daarvoor zat er een groot scheepsvaartkantoor in waar dus zoveel computers etc. stonden. Dit kwam dus ook nog eens 2x zo hoog uit als hetgeen dat wij verbruiken. Gelukkig hebben we dit bedrag wat omlaag kunnen krijgen, maar wel moeten we alles van de vorige maanden betalen en ook in 1 keer. Betalingsregelingen etc. doen ze niet aan.

Wat ik wil weten is of we hier iets tegen kunnen, waren beide de verhuurder/makelaar en Eneco verplicht om aan te geven dat het om groot verbruik gaat?
Wat is nu het probleem? Het feit dat je een grootverbruikmeter hebt? Of het feit dat je nu opeens een aantal maanden tegelijk moet betalen? Uw voorschot kan misschien te hoog zijn ingeschat, maar dat is inmiddels bijgesteld. U betaalt inderdaad meer vastrecht voor een grootverbruikmeter.

Daarnaast, wat zou u nu nog willen vragen aan de makelaar? Vervangen van de meter? Als u dit had geweten had u het pand niet gehuurd? In veel bedrijfspanden zit een grootverbruikmeter.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 » 20 mei 2014 09:52

Bij mij weten is de makelaar dit niet verplicht te melden. Eneco zal dit beslist melden, al is het maar via de jaarafrekening. Vanaf 1 augustus 2013 is de energieleverancier voor u het aanspreekpunt.
Wat ik niet begrijp is dat u dit niet gezien heeft bij het opnemen van de (begin)meterstanden toen het pand betrok. U kunt vragen de meters te vervangen door op afstand afleesbare meters, en de hoofdzekering laten vervangen door 3 x 25 Amp. Dit haalt de netwerkkosten een heel stuk naar beneden.

Poantje

Ongelezen bericht door Poantje » 20 mei 2014 10:12

Het probleem is dat wij hier niet van op de hoogte waren en dat niemand ons dit heeft gemeld. Dat we nu al 850 euro moeten betalen per jaar zonder stroom te hebben verbruikt. We willen weten of we hier iets tegen kunnen doen of niet.

Als we dit hadden geweten van te voren dan hadden we iets met de makelaar kunnen regelen. Dan hadden we kunnen voorstellen om dit te veranderen etc. Nu zitten we er zomaar ineens aan vast. Als we dit nu zelf laten vervangen dan moeten we een elektriciën inhuren etc. Dit gaat allemaal geld kosten wat er op dit moment dus heel simpel gezegd nog niet is.

Ik snap dat het allemaal heel dom over komt, maar ik kan het niet terugdraaien, dit is waar we nu inmiddels staan. Ik heb verstand van hoe ik dingen zakelijk moet doen etc. maar niet van stroom. Voordat wij erin kwamen was alles afgesloten. De verwarmingsketel werkte niet, stroom en gas waren afgesloten etc. Dit heeft allemaal meer tijd gekost dan dat het had moeten kosten. Wij hebben het weer laten aansluiten en blijkbaar is er niemand geweest die vond dat dit even moest worden gemeld. Datt het handig had geweest als we dit wisten. Ook het aanvraagformulier etc. is ingevuld op basis van klein zakelijk.

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a » 20 mei 2014 14:43

er is zo veel wat je zou kunnen melden als makelaar zijnde.
de makelaar kan echter ook niet weten wat u belangrijk vindt.
u had als huurder naar de energiekosten kunnen vragen.
en u had kunnen vragen naar de stroom, het gas, het water en de riolering.
dan had de makelaar u dat graag verteld.

Poantje

Ongelezen bericht door Poantje » 20 mei 2014 16:03

Een energiecertificaat hadden zij niet, ook omdat het al een jaar leeg had gestaan. Maar ik ben dus niet benieuwd naar wat had gekunt of wat ik had moeten doen want ik weet heel goed dat we achteraf dingen anders hadden moeten doen. Ik wil weten of niemand dit verplicht was, makelaar/verhuurder of energiemaatschappij?

ruud_a

Ongelezen bericht door ruud_a » 20 mei 2014 21:40

ik zou geen reden kunnen bedenken, waarom iemand u zou moeten vertellen wat voor electra aansluiting er zit.
de energiemaatschappij zeker niet, want die heeft niets te maken met de verhuur van het pand.
als er geen electra aansluiting had gezeten, had u nog een punt kunnen hebben.
en de gebruikscijfers van een winkel zeggen niet zo veel.
het is maar net wat er vroeger voor bedrijf in heeft gezeten.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 20 mei 2014 23:30

Bij een pand in eigendom kun je het gewoon laten verlagen als je het niet nodig hebt. Voor een huurpand kan dat wel eens anders liggen, overleg het eens met de eigenaar.

https://www.aansluitingen.nl/algemeen/

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 21 mei 2014 09:09

Volgens mij is het haast standaard voor bedrijfspanden dat er zo'n grotere aansluiting is, juist omdat veel bedrijven relatief veel stroom verbruiken. Daarnaast geldt voor zakelijke overeenkomsten dat men er vanuit gaat dat je als klant/huurder heel wat beter de zaken van tevoren uitzoekt dan als 'domme' consument. En dat er dus een veel sterkere 'onderzoeksplicht' is bij de klant dan in het consumentenrecht. Je had dit dus van tevoren moeten/kunnen nagaan.

Moedt

Ongelezen bericht door Moedt » 21 mei 2014 11:36

Ik zou zeggen, trap eerst die adviseur voor de financiëring de laan uit.
Vervolgens lijkt het mij nou weer niet zo'n heel groot bedrag als je het over 850 euro per jaar hebt.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ » 21 mei 2014 16:42

En nu maar hopen dat de bedrijfsvoering niet zo chaotisch gaat als de manier waar het openingsbericht is geschreven. Anders zien we TS hier volgend jaar terug met vragen over torenhoge schulden als gevolg van een mislukt winkelavontuur...

[email protected]@n

Ongelezen bericht door [email protected]@n » 23 mei 2014 00:58

Het is allemaal jammer, maar net als van je als goede Nederlander geacht wordt de wet te kennen geldt dit hier ook voor de voorwaarden van de aansluiting elektriciteit en/of gas. Dus de verantwoordelijkheid ligt geheel bij de klant/afnemer.
Je hebt je moeten aanmelden bij een energieleverancier. Gezien de leegstand van het pand had je bij aanmelding kunnen aangeven wat je als (geschat) verbruik zou gaan hebben zodat de energieleverancier niet op basis van het historisch verbruik een voorschot heeft moeten bepalen. Dit allemaal is je eigen verantwoordelijkheid. Overigens wordt met de jaarafrekening verrekend wat je teveel betaald hebt.
Dit geldt niet voor het vastrecht. Dit wordt bepaald door de capaciteit van de aansluitingen. Bij elektriciteit is hiervoor de waarde van de hoofdveiligheid bepalend en bij gas de grootte van de gasmeter. Indien jij niet zo’n grote aansluiting nodig hebt kun je de waarde natuurlijk laten terugbrengen (een willekeurige elektricien mag niet aan de aansluiting komen, want tot en met de meters is eigendom van het netwerkbedrijf). Ik zou met de makelaar c.q. eigenaar overleggen want het netwerkbedrijf brengt kosten hiervoor in rekening. Daarbij zal als de aansluiting weer verzwaard dient te worden er weer kosten voor uitvoering en mogelijk voor verzwaring in rekening worden gebracht. Ik zou indien de makelaar of eigenaar niet akkoord zou gaan met een verlaging van de aansluiting(en) en dat daardoor een hoger vastrecht betaald dient te worden dit verrekenen met de huur van het pand.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor » 23 mei 2014 08:15

Moedt schreef:Ik zou zeggen, trap eerst die adviseur voor de financiëring de laan uit.
Vervolgens lijkt het mij nou weer niet zo'n heel groot bedrag als je het over 850 euro per jaar hebt.
Mee eens.

Waar heb je overigens nu nog een financiering voor nodig als je de winkel (huurpand) al hebt geopend en de handelsvoorraad reeds aanwezig is ?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ » 23 mei 2014 08:19

Leo The Emperor schreef:
Moedt schreef:Ik zou zeggen, trap eerst die adviseur voor de financiëring de laan uit.
Mee eens.

Waar heb je overigens nu nog een financiering voor nodig als je de winkel (huurpand) al hebt geopend en de handelsvoorraad reeds aanwezig is ?
Om de operationele kosten te dekken totdat er voldoende inkomsten zijn misschien?

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor » 23 mei 2014 08:28

GJvdZ schreef:
Leo The Emperor schreef:
Mee eens.

Om de operationele kosten te dekken totdat er voldoende inkomsten zijn misschien?
Als je na 5 maanden dat de winkel open is , de lopende operationele kosten niet kunt betalen uit de omzet, zul je deze operationele kosten moeten verlagen. Het lijkt me ook niet dt je daarvoor een financiering gaat krijgen van de bank

Gesloten