LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste,

Mijn zoon en zijn vrouw wonen momenteel in een huurwoning ; nu blijkt na een jaar dat zij een
extreem hoog gasverbruik hebben. Mijn zoon heeft er iemand van de woningbouw na laten
kijken en deze heeft bevestigd dat het verbruik veel te hoog is .
Het is een gemiddelde hoekwoning die goed is geisoleerd ( dubbel glas etc.).
De gasleiding is doorgespoten en de ketel gecontroleerd.
Nu wil mijn zoon de meter laten ijken , maar volgens de woningbouwvereniging valt deze onder
de verantwoording van de huurder en als blijkt dat deze meter goed is moet mijn zoon 400 euro
betalen. De meter is 1, 5 jaar geleden geplaatst en is een slimme meter die je als huurder niet kon
weigeren. In hoeverre staat mijn zoon in zijn recht om een ijking te laten uitvoeren voor eventuele
rekening van de woningbouw.
De bevestiging dat het verbruik van gas extreem hoog is , is door de medewerker van de woningbouw in een email bevestigd.

Mvg
Laatst gewijzigd door Radar op 08 aug 2014 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel topic aangepast.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U zegt niet hoe hoog het verbruik is geweest. Mogelijk dat hij in januari 2013 is geplaats, dus nog 3 stookmaanden extra + een zacht stook jaar. Zou ongeveer overeenkomen met een 2000m3 gas.
Mocht het veel hoger zijn, kunt u het risico van ijken wel nemen lijkt mij.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door berndv »

Hansw schreef:Beste,

Mijn zoon en zijn vrouw wonen momenteel in een huurwoning ; nu blijkt na een jaar dat zij een
extreem hoog gasverbruik hebben. Mijn zoon heeft er iemand van de woningbouw na laten
kijken en deze heeft bevestigd dat het verbruik veel te hoog is .
Het is een gemiddelde hoekwoning die goed is geisoleerd ( dubbel glas etc.).
De gasleiding is doorgespoten en de ketel gecontroleerd.
Nu wil mijn zoon de meter laten ijken , maar volgens de woningbouwvereniging valt deze onder
de verantwoording van de huurder en als blijkt dat deze meter goed is moet mijn zoon 400 euro
betalen. De meter is 1, 5 jaar geleden geplaatst en is een slimme meter die je als huurder niet kon
weigeren. In hoeverre staat mijn zoon in zijn recht om een ijking te laten uitvoeren voor eventuele
rekening van de woningbouw.
De bevestiging dat het verbruik van gas extreem hoog is , is door de medewerker van de woningbouw in een email bevestigd.

Mvg
Lastig dit. Misschien brutale vraag, maar hoeveel is het verbruik op jaarbasis? Ikzelf had een verbruik van bijna 1800 m3, dat was van februari 2013 tot februari 2014, waar dus het staartje van een koude winter aan zat en de geboorte van een kleine, dus werd het huis warmer gestookt dan normaal.

Een meter kan verkeerd geijkt zijn, en mocht dat zo zijn, heeft uw zoon daar geen kosten aan, maar is dat voor rekening van de netbeheerder. Mocht uit de ijking blijken dat de meter gewoon in orde is, dan zijn de kosten inderdaad voor uw zoon, en dan daarbij ook de kosten voor het verbruik. Aan de andere kant komt er ook nog bij dat als de meter niet goed geijkt is, de kosten voor het energieverbruik ook nog eens lager uitvallen.

Zoals ik lees zijn alle mogelijke overige oorzaken uitgesloten. Bij het uitspuiten van de gasleiding neem ik aan dat u het uitpersen bedoelt? Oftewel druk er op zetten en controleren of er geen druk verloren gaat? Dat een medewerker van de wbv zegt dat het verbruik te hoog is, zegt weinig, iedere situatie is anders. Als uw zoon bijvoorbeeld dagelijks stoofpot eet welke 4 uur op het vuur staat en vanaf september tot en met mei de cv op 23 graden heeft is het verbruik logischerwijs hoger dan bij een stel dat bijna nooit thuis is.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Hansw schreef:Beste,

Mijn zoon en zijn vrouw wonen momenteel in een huurwoning ; nu blijkt na een jaar dat zij een
extreem hoog gasverbruik hebben. Mijn zoon heeft er iemand van de woningbouw na laten
kijken en deze heeft bevestigd dat het verbruik veel te hoog is .
Het is een gemiddelde hoekwoning die goed is geisoleerd ( dubbel glas etc.).
De gasleiding is doorgespoten en de ketel gecontroleerd.
Nu wil mijn zoon de meter laten ijken , maar volgens de woningbouwvereniging valt deze onder
de verantwoording van de huurder en als blijkt dat deze meter goed is moet mijn zoon 400 euro
betalen. De meter is 1, 5 jaar geleden geplaatst en is een slimme meter die je als huurder niet kon
weigeren. In hoeverre staat mijn zoon in zijn recht om een ijking te laten uitvoeren voor eventuele
rekening van de woningbouw.
De bevestiging dat het verbruik van gas extreem hoog is , is door de medewerker van de woningbouw in een email bevestigd.

Mvg
De woningbouw heeft met de meter niets te maken, dus het kan ook niet voor rekening van de woningbouw gaan. De netbeheerder heeft de meter geplaatst, dus die is de eigenaar. Voor het gebruik ervan betaal je als verbruiker jaarlijks een bepaald bedrag.

Als je zoon een meter wil laten ijken die goed blijkt te zijn, moet je niet raar staan te kijken dat hij de kosten daarvan ook moet betalen. En als het ding niet goed is, dan is het inderdaad voor rekening van de eigenaar = netbeheerder.

Over het gasverbruik valt niet veel te zeggen. Dat de ramen uit dubbel glas bestaan, betekent nog niet per definitie dat de woning goed geïsoleerd is. Is er bijvoorbeeld sprake van spouwmuurisolatie? Hoe zijn de vloer en het dak geïsoleerd? Vergeet ook niet dat het een hoekwoning is. Je zou eerst eens bij een aantal buren kunnen informeren hoe hoog hun gasverbruik is, liefst mensen met een vergelijkbare hoekwoning natuurlijk. Dan weet je al een stuk meer dan, zoals nu, je licht te laten schijnen op een anoniem forum. Wat de medewerker van de wbv er over zegt, daar kan ik geen mening over vormen.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Om iets zinnigs te zeggen moet het aantal m3 gas opgegeven worden over de betreffende maanden. Dit kan dan met de graaddagenmethodiek worden "geanalyseerd".
Een uitspraak van een medewerker van een woningvereniging over het (te) vele gasverbruik moet toch ook ergens van afgeleid zijn. En niet door te vergelijken met andere verbruikers.
Er zijn meerdere factoren die het gasverbruik kunnen beinvloeden.
Ook is er er al eerder terecht opgemerkt dat de huurder en dus de verbruiker/klant verantwoordelijk is voor de meter en aansluiting. Dus de kosten op basis van ongelijk voor een ijking zijn of voor het netwerkbedrijf of voor de verbruiker.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door hawkwind »

TS reageert niet meer ,eea zal dus allemaal wel loslopen.

Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste leden,
Hierbij nog even een aanvulling :

Ongeveer een jaar voor dat mijn zoon in de huurwoning trok is de meter door een slimme meter
vervangen . Omdat je deze meter niet kan weigeren als huurder en door de woningbouw wordt
verplicht , vindt ik het vreemd dat als deze meter niet goed zou functioneren je als huurder
hier voor verantwoordelijk bent.
Of zie ik dit verkeerd.?

Mvg

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Hansw schreef:Beste leden,
Hierbij nog even een aanvulling :

Ongeveer een jaar voor dat mijn zoon in de huurwoning trok is de meter door een slimme meter
vervangen . Omdat je deze meter niet kan weigeren als huurder en door de woningbouw wordt
verplicht , vindt ik het vreemd dat als deze meter niet goed zou functioneren je als huurder
hier voor verantwoordelijk bent.
Of zie ik dit verkeerd.?

Mvg
Klassieke meters worden zoetjesaan allemaal vervangen door digitale. De woningbouw verplicht je dit niet, dit is een voortvloeisel uit de wet. U heeft de vraag nog steeds niet beantwoord welk verbruik u extreem vind. Zie ook de eerste reactie op uw topic van jantje 7

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door hawkwind »

berndv schreef:

Bij het uitspuiten van de gasleiding neem ik aan dat u het uitpersen bedoelt?
zoiets heet afpersen dude,

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door berndv »

hawkwind schreef:
berndv schreef:

Bij het uitspuiten van de gasleiding neem ik aan dat u het uitpersen bedoelt?
zoiets heet afpersen dude,
Sorry, was even in de war met het toilet :oops: :mrgreen:
Hansw schreef:Beste leden,
Hierbij nog even een aanvulling :

Ongeveer een jaar voor dat mijn zoon in de huurwoning trok is de meter door een slimme meter
vervangen . Omdat je deze meter niet kan weigeren als huurder en door de woningbouw wordt
verplicht , vindt ik het vreemd dat als deze meter niet goed zou functioneren je als huurder
hier voor verantwoordelijk bent.
Of zie ik dit verkeerd.?

Mvg
Leuke aanvulling, ook nog de moeite genomen om enige reacties te lezen?

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door mart2345 »

De woningbouwvereniging is geen partij. Hoe jammer het ook is. Zij zijn namelijk op geen enkele manier verantwoordelijk voor de meter en het is ook hun bezit niet. Er is geen recht om de uitvoering van de ijking op hen te verhalen. Dat is onmogelijk. De meter is van de netbeheerder, het verbruik van de bewoner. De woningbouwvereniging is alleen partij als de oorzaak van het hoge verbruik zit in iets dat onder haar verantwoordelijkheid valt. Bijvoorbeeld een verwarmingsketel die niet goed onderhouden is door de woningbouwvereniging, terwijl ze daar volgens het huurcontract wel verplicht toe zijn. De nieuwe slimme meter is geen argument. Dat zou het sowieso niet zijn, maar omdat die er al zat toen de bewoner erin trok is dat nog minder het geval.

Het is jammer dat er nog altijd niet vermeld wordt wat het verbruik dan is.

Wat ook belangrijk is: Is de beginstand goed? Ondanks dat het een slimme meter is altijd de standen controleren. Iedereen die in een nieuwe woning trekt zou ik adviseren om een foto van de meter te maken met een datum erbij (bijvoorbeeld door een krant in beeld te houden). Doe dat altijd, slimme meter of niet. En hoe is het met het gasverbruik van na de hoge jaarnota?

Ik weet dat ongeveer 9 op de 10 ijkingen uitwijzen dat de meter goed was. En de meters die niet goed blijken zijn vooral verouderde meters. Het komt in Nederland nog sporadisch voor dat er meters van voor 1970 in huizen zitten (elektrameters vooral).

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door 16again »

mart2345 schreef:Iedereen die in een nieuwe woning trekt zou ik adviseren om een foto van de meter te maken met een datum erbij (bijvoorbeeld door een krant in beeld te houden).
Wat toont dat aan? Ik kan nu een foto maken met een half jaar oude krant in beeld.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Je zult, als je in een nieuwe woning trekt, sowieso de beginstanden door moeten geven. Als die erg afwijken van wat de vertrekkende bewoner heeft opgegeven, komt er vanzelf wel iemand de boel controleren neem ik aan.

#sonja#
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2014 17:15

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door #sonja# »

goedenmiddag,

ik woon in een huurwoning en wij hebben blokverwarming.op zich geen probleem maar nu krijg ik al voor het tweede achtereenvolgende jaar een afrekening van honderden euro's.de verwarming word afgerekend via metertjes op de radiator dus dat geloof ik wel maar gas water en overige kosten worden gedeeld.het verbruik van ieder huishouden word op een hoop gegooid en gedeeld door vloeroppervlak per woning terwijl wij nog maar met zijn tweeen in dit huis wonen en zes dagen per week werken.ik heb weliswaar een grote woning maar wat ik niet gebruik hoef ik toch ook niet te betalen??de elektra gaat via eneco en die afrekening was weer lager als ervoor.tevens hebben wij al een water bedrag in de huur van 60 euro!!!!per maand ook een beetje aan de hoge kant lijkt mij?kan iemand mij tips geven of ik die afrekening kan aanvechten??

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door berndv »

#sonja# schreef:goedenmiddag,

ik woon in een huurwoning en wij hebben blokverwarming.op zich geen probleem maar nu krijg ik al voor het tweede achtereenvolgende jaar een afrekening van honderden euro's.de verwarming word afgerekend via metertjes op de radiator dus dat geloof ik wel maar gas water en overige kosten worden gedeeld.het verbruik van ieder huishouden word op een hoop gegooid en gedeeld door vloeroppervlak per woning terwijl wij nog maar met zijn tweeen in dit huis wonen en zes dagen per week werken.ik heb weliswaar een grote woning maar wat ik niet gebruik hoef ik toch ook niet te betalen??de elektra gaat via eneco en die afrekening was weer lager als ervoor.tevens hebben wij al een water bedrag in de huur van 60 euro!!!!per maand ook een beetje aan de hoge kant lijkt mij?kan iemand mij tips geven of ik die afrekening kan aanvechten??
Misschien handiger om je eigen topic te openen in plaats van een topic van een ander te kapen. Dit topic sluit zelfs niet eens aan bij jou onderwerp.

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door mart2345 »

16again schreef:
mart2345 schreef:Iedereen die in een nieuwe woning trekt zou ik adviseren om een foto van de meter te maken met een datum erbij (bijvoorbeeld door een krant in beeld te houden).
Wat toont dat aan? Ik kan nu een foto maken met een half jaar oude krant in beeld.
Sssst. :) Dat is waar natuurlijk. Maar doorgaans is het zo'n beetje het enige dat een energiebedrijf misschien nog accepteert. Ze gaan er vanuit dat je een half jaar later geen krant meer hebt van die dag. Als je het bij andere standen dan de beginstanden zou doen heb je je er uiteindelijk alleen jezelf mee.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Hansw schreef:Beste leden,
Hierbij nog even een aanvulling :

Ongeveer een jaar voor dat mijn zoon in de huurwoning trok is de meter door een slimme meter
vervangen . Omdat je deze meter niet kan weigeren als huurder en door de woningbouw wordt
verplicht , vindt ik het vreemd dat als deze meter niet goed zou functioneren je als huurder
hier voor verantwoordelijk bent.
Of zie ik dit verkeerd.?

Mvg
Op het moment dat je een overeenkomst c.q. contract aangaat ga je akkoord met de voorwaarden van het energiebedrijf. Dat houdt in dat je verantwoordelijk bent voor de aansluiting in de meterkast en de respectievelijke meters en o.a. verzegeling van de aansluiting en ook meters. Dit zullen niet zoveel mensen weten en ten goeder trouw ervan uitgaan dat alles klopt. Indien later blijkt dat e.e.a. niet in orde is heb je wel een probleem, tenzij je duidelijk kunt aantonen dat je niet schuldig bent voor datgene waarvoor je eventueel aansprakelijk wordt gesteld. Bijvoorbeeld blijkt later dat de verzegeling van de hoofdveiligheid eraf is dan kun je moeilijk aantonen dat jij dit niet gedaan hebt en zullen je de kosten voor de nieuwe verzegeling in rekening kunnen worden gebracht. Bij de meter(s) is de verzegeling van en door de fabrikant aangebracht. Blijkt nu dat deze niet in orde is dan kan men de meter(s) in rekening brengen, want deze worden niet door het energiebedrijf aangebracht.

Yiepje
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 sep 2014 15:43

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door Yiepje »

Hoge energiekosten zijn vervelend...Je hebt tegenwoordige handige app's om je verbruik bij te houden via zo een slimme meter. Ik gebruik zelf EnergyVikings (http://www.energyvikings.com), handig om je verbruik uit te lezen en eerdere periodes met elkaar te vergelijken, je krijgt trouwens ook een bericht wanneer je te veel verbruikt. Het is gratis en eenvoudig :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Extreem hoog verbruik gas in huurwoning

Ongelezen bericht door sjohie »

Yiepje schreef:Hoge energiekosten zijn vervelend...Je hebt tegenwoordige handige app's om je verbruik bij te houden via zo een slimme meter. Ik gebruik zelf EnergyVikings , handig om je verbruik uit te lezen en eerdere periodes met elkaar te vergelijken, je krijgt trouwens ook een bericht wanneer je te veel verbruikt. Het is gratis en eenvoudig :wink:
Dat gratis komt dan waarschijnlijk omdat ze zelfs na beëindiging van hun dienst, ze je gegevens nog 2 jaar bewaren om je te kunnen benaderen met nieuwe diensten. Aldus artikel 4.2 van de algemene voorwaarden. :wink:

Gesloten