LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete Essent van 10.000 euro

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gesloten
VanVliet78
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 aug 2014 02:18

Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door VanVliet78 » 19 aug 2014 02:26

Goedenavond,

Ik dacht op dit moment van mijn vakantie op Aruba te kunnen genieten, maar ik heb een boete van Essent Grootzakelijk ontvangen.

Ik neem zakelijk ongeveer 300 MWh af en ik heb volgens Essent te laat opgezegd en ik heb daarom een boete van meer dan 10.000 euro gekregen.
Zij beweren namelijk dat ze al voor mij hebben ingekocht en ze lopen daardoor meer dan 10.000 euro mis. Volgens Essent zelf.

Ze willen mij echter geen specificatie van de boete geven.
Wat kan ik doen?

Ik heb inmiddels begrepen dat Essent al jarenlang op deze manier zaken doet.

kweenie
Berichten: 14585
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door kweenie » 19 aug 2014 05:29

Wat je kunt doen is je contract er op nalezen... Verder is jouw situatie geen consumenten zaak en valt het niet onder consumentenrecht.

Je lijkt niet te betwisten dat je te laat hebt opgezegd. Daar zal dus een boete bij horen. Hoe hoog zal ook afhangen van hoe lang de contactduur is.

sjoegel
Berichten: 3084
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door sjoegel » 19 aug 2014 07:30

Beter is het om variabele energiekosten te nemen en niet te trappen in de praatjes dat wellicht de tarieven gaan stijgen.

witte angora
Berichten: 19463
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door witte angora » 19 aug 2014 08:37

VanVliet78 schreef: Wat kan ik doen?
Contract alsnog door laten lopen. Dat is toch niet zo moeilijk?

Een contract van 300 Mwh, neem me niet kwalijk, dan heb je nogal een flinke stroomafname. En daarmee een groot bedrijf. Dan zullen die 10.000 boete peanuts zijn, vergeleken met de omzet.

Verder: het is inderdaad geen consumentenkwestie. Het hoort hier dus niet thuis.

sjohie
Berichten: 8854
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door sjohie » 19 aug 2014 09:04

Essent wekt zelf stroom op, maar koopt een deel ook in op de energiemarkt. Dat ze voor te laat opzeggen een boete-clausule opnemen lijkt me wel logisch. Maar goed, als groot-zakelijke klant van ze, heb je toch wel een juridische hulplijn in de vorm van een in-huis jurist, een advocatenkantoor wat je vaker inschakelt, of tenminste een rechtsbijstandverzekering?

Of zijn we hier weer bezig met een huiswerkopdracht van een luie student?

[email protected]@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door [email protected]@n » 20 aug 2014 00:05

Ik neem zakelijk ongeveer 300 MWh af en ik heb volgens Essent te laat opgezegd en ik heb daarom een boete van meer dan 10.000 euro gekregen.
Zij beweren namelijk dat ze al voor mij hebben ingekocht en ze lopen daardoor meer dan 10.000 euro mis. Volgens Essent zelf.
Is het wel een boete? Verbruik moet altijd betaalt worden en als je tijdens de vakantie minder verbruikt hoeft dit natuurlijk niet betaalt te worden.
Is het misschien het bedrag dat je maandelijks moet betalen voor het gecontracteerde vermogen? Hiervan betaal je sowieso 60%, ook al heb je in een maand dit niet bereikt of afgenomen.
(Dit was eerder zo, maar ik ben al een tijdje uit deze materie, maar misschien is dat niet veranderd?)

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door forumessent » 22 aug 2014 11:01

Beste VanVliet78,

U heeft op dit forum aangegeven dat u een klacht heeft over een zakelijke aansluiting. Onze zakelijke afdeling heeft een eigen Klantenservice en handelt alle correspondentie zelf af. Als service willen wij uw klacht graag doorsturen naar de juiste afdeling.
Wilt u hiervoor uw naam, klantnummer, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw bericht mailen naar [email protected]?
Wij zorgen dan dat uw klacht door de juiste afdeling in behandeling wordt genomen.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

stofzuigertje

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door stofzuigertje » 22 aug 2014 17:29

Een park met 193 recreatiewoningen kregen vele zonnepanelen.
Daardoor daalde het verbruik van gehele park met 81%.

Dit moest vooraf gemeld worden en toen kregen ze een hoger tarief per Kwh.
omdat ze een kleinere verbruiker werden.

Ja, voor ondernemers gelden andere voorwaarden.
Tijdig melden is noodzakelijk en anders mogen de meeste aanbieders, afhankelijk waar je welk contract hebt gesloten meestal een boete rekenen.

marineman
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2014 18:19

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door marineman » 20 sep 2014 19:52

Ik krijg onderhand wel de indruk dat de diverse providers een mannetje, c.q. vrouwtje in dienst hebben die de gehele dag de diverse fora nakijken op klachten van hun klanten. Wat een vak!

berndv
Berichten: 6761
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door berndv » 20 sep 2014 20:10

marineman schreef:Ik krijg onderhand wel de indruk dat de diverse providers een mannetje, c.q. vrouwtje in dienst hebben die de gehele dag de diverse fora nakijken op klachten van hun klanten. Wat een vak!
Dat heet webcare, zie je inderdaad bij veel bedrijven. De meeste hier reageren op persoonlijke titel. Helaas is het antwoord niet altijd wat een ts wil horen. Soms, heel soms, hebben de grote boze bedrijven het wel eens goed en is de klacht niet geheel gegrond. Over het algemeen zijn de mensen die op persoonlijke titel te herkennen aan het feit dat ze reageren op topics die over verschillende onderwerpen gaat. Die mensen worden soms ook wel eens heel erg flauw als er weer eens geroepen wordt dat deze personen werken bij ...

Waakvlam
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 sep 2014 19:14

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door Waakvlam » 20 sep 2014 20:46

Bij opzegging van grootzakelijke contracten waarbij de opzegtermijn niet in acht is genomen door de klant wordt er vaak een percentage van het te verwachten nog te leveren verbruik in rekening gebracht. Ik weet dat Essent bij grootzakelijke aansluitingen vaak een opzegtermijn hanteert van zes maanden. De boete bedraagt over het algemeen 25% van de resterende contractwaarde. Bij een verbruik van 300 mWh per jaar (300.000 kWh voor de leken onder ons), betaal je ergens om en nabij de € 30.000,- per jaar puur aan leveringskosten (excl. netbeheer en meetdiensten). 25% van € 30.000 is € 7.500. Dus je contract liep waarschijnlijk nog 1 jaar en 3 maanden door. Opzeggen kan maar dan alleen per einde contractdatum en met inachtneming van de juiste opzegtermijn. Misschien kun je de opzegging nog terug laten draaien en bij Essent blijven. Zeg dat het op een fout berust. Anders rest er niet veel dan de boete te betalen. Sterkte.

Wim2007
Berichten: 948
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Boete Essent van 10.000 euro

Ongelezen bericht door Wim2007 » 02 okt 2014 23:16

VanVliet78 schreef:Ik dacht op dit moment van mijn vakantie op Aruba te kunnen genieten, maar ik heb een boete van Essent Grootzakelijk ontvangen.
Volgens de gedragsregels is dit forum bedoeld voor consumenten, die willen praten over onderwerpen die in de uitzendingen van Radar behandeld zijn en over andere onderwerpen op het gebied van consumentenkwesties. Klanten van Essent Grootzakelijk zijn geen consumenten.

Gesloten