LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen naar Energiedirect?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
VCampen

Re: Overstappen naar Energiedirect?

Ongelezen bericht door VCampen »

Voordat een bedrijf een rekening verstuurt, is er echt wel over het bedrag nagedacht.
Alle kosten en risico's zijn gedekt en winst en bonus verzekerd.
Dat is goed maar bedrijven moeten niet met het verhaal aankomen dat ze vergeten zijn de acceptgiro's in rekening te brengen en dan een machtiging aanbieden die wel gratis is. Dat is manipulatie.

Ik denk dat ik toch ga overstappen op Energiedirect.
Van de welkomstkorting betaal ik dan de onnodige maandelijkse betaalinstructiebrief, dan ben ik toch goedkoper uit dan bij Eneco.

VCampen

alfatrion schreef:
VCampen schreef:Op het overstapformulier stond aangegeven dat ze alleen betalingen via automatische incasso accepteren.
Dat mag, maar jij kan de machtiging daarna gewoon intrekken.
VCampen schreef:Er werd gezegd dat ik, nadat ik mij had aangemeld, ook de optie zou krijgen om te betalen d.m.v. een betalingsinstructiebrief. Dat zou dan wel €2,- per maand kosten.
Dat mag niet. Op grond van art. 6:47 lid 1 jo 6:230k lid 1 BW heeft de EnergieDirect recht op maximaal de kosten die de bank inrekening brengt voor de overboeking. Ik begrijp dat er geen acceptgiro o.i.d. wordt verstuurd. U kunt bij de bank van EnergieDirect opvragen wat de betaling kost en dat overmaken.
Dank je wel, dit wilde ik weten.

VCampen

De betaalinstructiebrief waar je 2 euro voor betaalt, blijkt een brief te zijn die Energiedirect elke maand verstuurt omdat ze geen acceptgiro’s willen versturen.
In die maandelijkse brief staat dat er een nota voor mij klaar staat in Mijn Energiedirect.nl maar in de brief die ik krijg staat ook het notanummer vermeld en het bankrekeningnummer van Energiedirect.
Om de rekening te betalen hoef ik dus niet naar Mijn Energiedirect.nl want alles wat ik nodig heb voor een betaling staat al in de brief. Nu snap ik waarom ze er zoveel werk aan hebben. Ze maken er gewoon teveel werk van en dat maakt het duur.

Volgens 5 vergelijkingssites zou ik goedkoper uit zijn bij Energiedirect.
Dat blijkt in de praktijk niet het geval.
Ik gebruikte vorig jaar ietsje meer gas dan gemiddeld, dat is reden voor Energiedirect om de rekening te verhogen waardoor die leuke lage prijs op de vergelijkingssites is komen te vervallen.
Dat kreeg ik pas te horen toen de eerste rekening werd verstuurd.

Ik heb daarna op diezelfde 5 vergelijkingssites het iets hogere gasverbruik ingevuld om te kijken wie dan goedkoper was en overal kwam Energiedirect als ‘winnaar’ uit de bus met diezelfde lagere prijs waarmee ze mij hebben gelokt maar die daarna kwam te vervallen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je al lid was voor 13 juni dan kan het zijn dat ze tot 13 juni dit jaar hebben om de voorwaarden aan te passen.

VCampen

Ik ben klant sinds november 2014.

VCampen

Ik had dus voor betaalwijze via acceptgiro = betaalinstructiebrief bij Energiedirect gekozen.
Dat ging 8 maanden goed en daarna ontving ik ineens emails van Energiedirect dat ik een betaalachterstand had.
Ik had en heb geen betaalachterstand en dat heb ik Energiedirect keer op keer gemaild.
Ze reageren niet en elke keer die emails over een betaalachterstand vind ik vervelend en daarom heb ik vorige week de mails van Energiedirect geblokkeerd.

Ik heb ze gebeld omdat ik geen rekeningen meer ontving.
Wat als eerste opviel is dat Energiedirect standaard zegt dat het telefoongesprek wordt opgenomen om aan hun juridische verplichtingen te voldoen.
De medewerkster van Energiedirect kapte mij direct af toen ik zei dat ik de rekening altijd per post kreeg.
Ze zei dat ze nooit brieven sturen per post, ook geen rekeningen, ze zijn een online bedrijf.
Elke keer als ik zei dat ik wel al die tijd een rekening per post kreeg werd ik afgekapt en daarna werd ze boos en ongeduldig omdat ik bleef volhouden dat Energiedirect wel rekeningen per post verstuurd.
Ze wilde geen gesprek over post want volgens haar vergiste ik mij enorm.
De medewerkster wilde wel in de administratie kijken hoe het staat met mijn ‘betaalachterstand’.
Ze zei dat ze kon zien dat ik inmiddels had betaald, ze zei dat ik te laat had betaald maar de betaling was nu in elk geval binnen.
Energiedirect verstuurde de rekening altijd op de 20ste van de maand.
Ik betaal altijd rond de 26ste van de maand en eerder kreeg ik nooit aanmaningen.
Ook dit keer rond de 26ste betaald en toch is het volgens Energiedirect te laat.

De betaalinstructiebrief kost bij Energiedirect €2,- en ik vertelde dan ook aan de medewerkster dat ik dat bovenop de energierekening betaalde.
Toen zei ze dat de betaalinstructiebrief €3,- koste. Dus ze versturen hem niet maar het kost wel geld.
Ze wilde en kon niet vertellen waarom ik de rekening niet meer kreeg. Ze wilde daarna alleen kwijt dat ik nooit eerder een rekening per post kon hebben ontvangen. Het was zo’n zinloos gesprek.
Wat wel duidelijk werd is dat als ik voor automatische incasso zou kiezen dat alle problemen dan voorbij zijn.

Ik begrijp dat gezeik van energiebedrijven niet. Ze jammeren constant over wanbetalers.
Volgens mij zijn er niet zoveel wanbetalers maar creëren ze gewoon problemen rondom iedereen die niet per automatische incasso wil betalen.

Omdat ik Energiedirect via de mail heb geblokkeerd zijn ze volgens hen gedwongen om mijn meterstanden te schatten omdat ze alleen via de mail communiceren maar als ik een probleem aankaart via de mail dan communiceren ze ineens niet via de mail maar via de telefoon. Rot bedrijf!

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@VCampen, jammer dat het nu na 8mnd weer mis gaat: zoals ik al schreef is mijn zoon toendertijd overgestapt , ze incasseren automatisch rond de 20e , zijn geld wordt ook pas rond de 27e gestort , is er onvoldoende saldo geweest en is het teruggeboekt door de bank , maakt ie het alsnog handmatig over via internet. Tot nu toe nooit gedonder hiermee gehad of extra kosten o.i.d. en dus schijnbaar ook nooit echt te laat geweest of daar iets over gehoord ; als er wel een stornering door de bank was geweest , kreeg hij dat via de mail of een sms-je te horen.
Als er echt een probleem zou zijn / komen zou hij dat via de telefoon bespreken en via de mail laten bevestigen.
Alles gaat via de mail tegenwoordig immers? Ik zou die blokkade weer opheffen. Dit soort dingen gaat bijna nooit meer per post, uitzonderingen daargelaten.

VCampen

@moederslink
Ik heb e.e.a uitgezocht en ben erachter gekomen dat emails van geblokkeerde personen rechtstreeks naar de prullenbak gaan. Heb de emails van Energiedirect uit de prullenbak gehaald en gelezen en het blijkt dat ze sinds juli de rekening op de 7e van de maand versturen.
Dat is bijna 2 weken eerder dan gebruikelijk en waarschijnlijk zijn daardoor de betalingen op de 26ste te late betalingen. Heeft jouw zoon dat ook?
Ik denk dat daar het probleem zit, dat ze de rekeningen 2 weken eerder per mail zijn gaan versturen want daardoor is een betaling op de 26ste te laat.
Bovendien betaal ik ook voor de betaalinstructiebrief terwijl ze die blijkbaar hebben afgeschaft.

Ik ontvang trouwens alle post van bedrijven gewoon via de postbode. Dat is geen uitzondering.
Bedrijven die mijn mailadres hebben gebruiken deze vrijwel allemaal voor onzin of ze verkopen mijn emailadres aan andere bedrijven. Het is hoog tijd voor een mail-me-niet-register.

moederslink

@VCampen , dat weet ik niet of ze het nu 2 weken eerder versturen, ik zal het morgen aan mijn zoon vragen;
het is een voorschot op de volgende maand, toch? Dan is een betaling op de 26e toch nooit te laat?
Van deze betaalinstructiebrief weet ik trouwens niets , als deze is afgeschaft hoef je daar toch ook niet meer voor te betalen?
Tja zo.n prullenbak is ideaal! Ik heb trouwens meerdere accounts , 1 voor zakelijk / bedrijven // 1 voor vrienden //1 voor familie . O ja ook nog 1 voor vage kennissen, maar die wordt 6x pj gelezen of zo :mrgreen:
Ook ik krijg nog gewoon post hoor van bedrijven hoewel er meer en meer digitaal wordt aangeleverd of via een inlogsysteem bv via Digid ( nu ook bij mijn zorgverzekeraar) .
Dus je moet alles goed bijhouden , zeg maar, en je administratie goed blijven nalopen.
Een " mail me niet register " gaat er niet komen , haha.
Het " bel me niet register " vind ik ook niet werken trouwens :(
Ik hoop dat je er uit komt met EnergieDirect , het zijn echt de beroerdsten niet.

VCampen

moederslink schreef:@VCampen , dat weet ik niet of ze het nu 2 weken eerder versturen, ik zal het morgen aan mijn zoon vragen;
het is een voorschot op de volgende maand, toch? Dan is een betaling op de 26e toch nooit te laat?
Op de rekeningen vóór juli (dus per brief) staat de datum van de 20ste.
Op de rekeningen daarna, dus per mail, staat de 7de als datum.

Bij Energiedirect betaal je geen voorschot. Je betaalt bij hen achteraf.
Met te late betaling op de 26ste bedoel ik dat de betaaltermijn van 14 dagen is verstreken als een rekening op de 7de wordt verzonden.

Ik ben benieuwd of je zoon de rekening ook eerder krijgt dat eerst. Misschien is het hem niet opgevallen want ik heb het ook pas net ontdekt.

moederslink

Vanavond met mn zoon gesproken : hij heeft alles nagekeken en er werd steeds tussen de 25e en de 28e
automatisch geïncasseerd , wel viel op dat er over juli pas op de 31e werd geïncasseerd ; in theorie zou het dus kunnen dat het nu ook gaat opschuiven en dat is nu niet gebeurd rond 7 aug en hij verwacht het nu gewoon laatste week augustus weer , over augustus.
En ja , je betaalt bij ED achteraf, dat weet ik nu van mijn zoon. Het blijft natuurlijk wel een maandelijks voorschot ( naschot?) in afwachting vd jaarafrekening.

En je weet zeker dat die nota vd 7e niet over de maand daarvoor was ?
( ik bedoel , dat je de mail vd te betalen nota over die maand misschien toch hebt gemist? )
Het moet na te kijken zijn in je afschriften vd afgelopen 8 maanden.

VCampen

moederslink schreef: En je weet zeker dat die nota vd 7e niet over de maand daarvoor was ?
( ik bedoel , dat je de mail vd te betalen nota over die maand misschien toch hebt gemist? )
Het moet na te kijken zijn in je afschriften vd afgelopen 8 maanden.
Nee, ik heb geen enkele maand een betaling overgeslagen.
Wel miste ik de betaalinstructiebrief van 20 juli maar ik weet het bedrag en mijn klantnummer en heb gewoon het geld overgemaakt.
Energiedirect zegt ook dat ik nu geen betaalachterstand heb maar dat ik de laatste rekening te laat heb betaald.
De betaling was op de 26ste bij ze binnengekomen. Dat was te laat.

Ik had vorig jaar bij aanvang van het contract Energiedirect gemaild omdat ik geen rekening ontving.
Ik wist toen namelijk niet dat ze achteraf een rekening versturen.
Toen kreeg ik op 18 november 2014 onderstaande antwoord.
Ze noemen het zelf een voorschotbedrag maar dat is het niet want ik heb achteraf betaald.
Maar als ze zo blijven schuiven naar het begin van de maand wordt het vanzelf een voorschotbedrag.

Mail van Energiedirect:
Beste xxx,

Naar aanleiding van je bericht heb ik je geprobeerd te bellen op het telefoonnummer xxx.
Helaas heb ik je niet kunnen bereiken. Om deze reden stuur ik je een e-mail.

Je gaat deze maand voor de eerste keer een brief ontvangen met de betaalinstructie voor het voorschotbedrag.
De betaalinstructie komt maandelijks rond de 20ste van de maand.
Het bedrag dient de eerste van de volgende maand voldaan te zijn.

Ik wens je nog een fijne dag.

Blijkbaar geldt nu niet meer dat het bedrag de eerste van de volgende maand voldaan moet zijn.
De rekening van augustus heb ik al op 7 augustus per mail ontvangen en wat ik nu ga doen is deze rekening gewoon rond de 26ste betalen en kijken of ik weer aanmaningen via de mail krijg.
Als ik die aanmaningen krijg dan betekent het gewoon dat ze aan het schuiven zijn om van de maandelijkse betalingen een voorschotbedrag van te maken.
Ik vind dat prima maar het hoeft van mij betref niet in het geniep.

moederslink

VCampen schreef: Nee, ik heb geen enkele maand een betaling overgeslagen.
**a ) Wel miste ik de betaalinstructiebrief van 20 juli maar ik weet het bedrag en mijn klantnummer en heb gewoon het geld overgemaakt.
Energiedirect zegt ook dat ik nu geen betaalachterstand heb maar dat ik de laatste rekening te laat heb betaald.
De betaling was op de 26ste bij ze binnengekomen. Dat was te laat.

kreeg ik op 18 november 2014 onderstaande antwoord.
Ze noemen het zelf een voorschotbedrag maar dat is het niet want ik heb achteraf betaald.
Maar als ze zo blijven schuiven naar het begin van de maand wordt het vanzelf een voorschotbedrag.

Mail van Energiedirect:
Beste xxx,

**b ) De betaalinstructie komt maandelijks rond de 20ste van de maand.
Het bedrag dient de eerste van de volgende maand voldaan te zijn.

** c) De rekening van augustus heb ik al op 7 augustus per mail ontvangen en wat ik nu ga doen is deze
rekening gewoon rond de 26ste betalen en kijken of ik weer aanmaningen via de mail krijg.
Als ik die aanmaningen krijg dan betekent het gewoon dat ze aan het schuiven zijn om van de
maandelijkse betalingen een voorschotbedrag van te maken.
ik vind dat prima maar het hoeft van mij betref niet in het geniep.
@VCampen,
De crux zit hem volgens mij in :
ad a : dat je niet op de 20e juli van hen een betaalinstructiebrief hebt ontvangen en het eigenhandig hebt
overgemaakt toen , weliswaar met je juiste klantnummer etc , waardoor " hun systeem " wellicht in
de war is geraakt
ad b : want ze schrijven dat je steeds rond de 20e zo.n brief zult ontvangen , vandaar dat je
ad c : van hen een " aanmaning " kreeg op 7 aug, omdat je niet nav hun (niet) ontvangen instructiebrief hebt
kunnen handelen.

Dit moet goed uit te leggen zijn denk ik, anders weet ik het ook niet nl.
Vind je het heel vervelend om er nu toch maar een automatische incasso van te maken? Het wordt dan , zonder gedoe , gewoon rond de 26e geïncasseerd + je betaalt niet voor hun -dure- instructiebrief , scheelt toch € 36 per jaar immers?
Volgens hun site blijft het een achteraf betaling en wordt het geen vooruitbetaling.
Mijn zoon logt in met zijn account en wachtwoord en kan exact de betalingen of storneringen, what ever, on- line in de gaten houden en volgen.
Probeer er uit te komen , wacht hun instructiebrief rond 20 aug eerst af , betaal naar aanleiding daarvan rond de 26e het bedrag over aug en dan moet het goedkomen.

NB : wat ik niet snap is dat je nu op 7 aug al de nota van aug hebt ontvangen :?:
Dan zou je idd denken dat het een vooruitbetaling wordt , maar dan zou je dat voor 1 aug
moeten hebben ontvangen en niet op 7 aug. :roll:
Ik denk dat hun systeem nu gewoon wat in de war is

VCampen

@moederslink
Een automatische incasso afgeven aan een bedrijf moet een vrije keus zijn.
Anders kunnen winkels ook wel eisen dat ik mijn portemonnee afgeef omdat andere klanten niet betalen.

De mail van 7 augustus heeft als onderwerp ‘energienota met je termijnbedrag’ dus dat is duidelijk geen aanmaning.
De aanmanings-mails in juli hebben als onderwerp ‘betaal alsnog en voorkom extra kosten’, dat lijkt mij ook duidelijk.

Wat ik van Energiedirect heb begrepen is dat er geen betaalinstructiebrief meer zal komen.
Bovendien hebben ze die ook nooit verstuurt zeggen ze.
Ik zal gewoon op de 26ste betalen en ik laat hier wel weten of ik aanmaningen ontvang.

moederslink

Nou prima, dan merken we het wel. Bedankt zover en sterkte.

VCampen

Deze maand heb ik op 27 augustus weer een aanmaning van Energiedirect ontvangen.

Dit schrijven ze o.a.:
Je hebt je termijnbedrag van 10 augustus 2015 met een bedrag van € 93,00 nog niet betaald, terwijl de betalingstermijn is verstreken. We vragen je om binnen 10 dagen alsnog te betalen.

Ze schrijven dat de rekening van 10 augustus is.
Eerder ontving ik de rekeningen altijd op de 20ste van de maand.
Die betaalachterstand komt dus doordat ze de rekening eerder zijn gaan versturen.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Op enig moment ga je overal de vaste kosten vooraf betalen, de variabele kosten blijven achteraf. Bij heel veel zaken betaal je de vaste lasten al vooraf, zorgverzekering, telefoon,televisie en internet waterbedrijf etc. Dus ook bij energie-direct ontkom je daar niet aan.
VCampen schreef: Een automatische incasso afgeven aan een bedrijf moet een vrije keus zijn.
Anders kunnen winkels ook wel eisen dat ik mijn portemonnee afgeef omdat andere klanten niet betalen.
Dit is natuurlijk complete onzin. En automatische incasso is voldoende afgedekt om eventuele fouten te kunnen corrigeren.

VCampen

puma73 schreef:Op enig moment ga je overal de vaste kosten vooraf betalen, de variabele kosten blijven achteraf. Bij heel veel zaken betaal je de vaste lasten al vooraf, zorgverzekering, telefoon,televisie en internet waterbedrijf etc. Dus ook bij energie-direct ontkom je daar niet aan.
Vooraf betalen is niet het probleem dat ik hier aankaart.
puma73 schreef:
VCampen schreef: Een automatische incasso afgeven aan een bedrijf moet een vrije keus zijn.
Dit is natuurlijk complete onzin. En automatische incasso is voldoende afgedekt om eventuele fouten te kunnen corrigeren.
Die onzin heb ik ook niet geschreven. Daar ben jij mee gekomen.

VCampen

vogels schreef:
VCampen schreef:Deze maand heb ik op 27 augustus weer een aanmaning van Energiedirect ontvangen.

Dit schrijven ze o.a.:
Je hebt je termijnbedrag van 10 augustus 2015 met een bedrag van € 93,00 nog niet betaald, terwijl de betalingstermijn is verstreken. We vragen je om binnen 10 dagen alsnog te betalen.

Die betaalachterstand komt dus doordat ze de rekening eerder zijn gaan versturen.
Als je zo door gaat, kun je niet eens meer overstappen naar een andere leverancier zonder een fikse borg van honderden euro's te betalen.
Lees jij wel?

moederslink

VCampen schreef:Deze maand heb ik op 27 augustus weer een aanmaning van Energiedirect ontvangen.

Dit schrijven ze o.a.:

@VCampen , ik snap dat je knap gefrustreerd raakt van dit gedoe rondom ED , maar een forummer op deze manier bejegenen is niet in de haak.
Ik heb je verhaal steeds gevolgd immers en weet dus ook dat je niet achter loopt , wel volgens hun systeem , maar feitelijk niet.

Dit ontving je dus , een aanmaning op 27 aug nav de nota van 10 aug , maar wel zonder extra kosten dus nog en de kans ,nu nog steeds , om binnen 10 dagen te betalen .
In juli ontving je de nota op 7 juli, in aug op 10 aug, alweer 3 dagen later, maar vooralsnog zonder extra kosten gelukkig.
Waarschijnlijk krijg je rond 10 sept weer een nota//herinnering//.... :roll:
Feit blijft dat jij de nota steeds eerder krijgt dan voorheen en ik ben bang dat dat nu zo blijft.
Ik denk dat daar weinig aan te veranderen valt , je weet hoe dat gaat met systemen , net een brok graniet! :evil:
Mijn voorstel zou zijn : log iedere maand rond de 20e in op " mijn energie direct.nl " en betaal, indien mogelijk , voortaan gelijk rond de 20e . Anders probeer je het nogmaals via mailcontact rustig uit te leggen.
Met boos worden heb je die callcentermederwerkers niet hoor, nee leg het nog eens klip en klaar via de mail uit, log iedere maand met je account in , betaal indien mogelijk deze maand al op de 20e sept en dan betaal je het nog steeds achteraf over sept en dan moet het toch goed komen ??
BTW: met automatische incasso.s krijg je sowieso geen mails , maar wordt het door ED rond de 26e-28e geïncasseerd, altijd dus achteraf .

Gesloten