LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Danielboe
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2014 15:08

Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door Danielboe »

Hallo,

Ik heb een probleem gekregen met het mijn energieleveranciers. Onlangs is er een verkoper van Oxxio langs geweest. Wij hadden de jaarafrekening net gehad en waren aan het praten over goedkopere aanbieders toen deze meneer langskwam. Het hele bekende verhaal van wij zijn veel goedkoper etc. Jaarafrekening erbij gehaald, dingen vergeleken. En inderdaad ze zouden goedkoper zijn. Maar om het zeker te weten konden we een meterstanden kaart laten komen, dit invullen en dan zouden we te horen krijgen hoeveel goedkoper we zouden zijn (of we dat überhaupt zouden zijn). Daarna zouden we kunnen kiezen of we wilden overstappen of dat we wilden blijven bij onze huidige leverancier (Essent).

Nouja, geen probleem dachten we. Proberen kan altijd. Meerdere keren heb ik gevraagd of als ik iets tekende ik ergens aan vast zat. Meerdere keren is mij verzekerd dat dit niet het geval zou zijn, en dat we nergens aan vast zouden zitten. Zo gezegd zo gedaan, een week later viel een welkomst map op de deur met algemene voorwaarden en informatie over Oxxio. een paar dagen hierna een e-mail dat er 1 cent af is geschreven en dat het contract met de huidige leverancier was afgezegd.

Dit riep al direct vragen op. Echter is het door drukte niet voorgekomen dat ik hier achteraan gebeld had. 3 weken later gebeld naar Oxxio wat er aan de hand was. Nu blijken we getekend te hebben voor een contract, niet voor een mogelijkheid tot vergelijken. Niet handig van ons natuurlijk maar behoorlijk misleid door de verkoper lijkt me zo! In de algemene voorwaarden zou staan dat we 2 weken hadden om het contract met Oxxio af te zeggen, en dit kon dus niet meer. Er zijn al zodanig effecten ingegaan dat het niet terug te draaien is, en dus zitten we al bij Oxxio. Heel gesprek over dat ze wel goedkoper zouden zijn en dat hij geen reden ziet om terug te willen. Maar ik wil niet op deze manier naar een andere leverancier.

Wat is hier mogelijk, zitten we nu aan Oxxio vast? ik weet het allemaal niet zeker hier. Wij zijn studenten, en mijn handtekening staat er onder. Echter ben ik geen hoofdhuurder maar een inwonend student. kan ik hier überhaupt machtiging voor geven?

Alvast bedankt voor reacties!

birgitske
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 okt 2014 17:17

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door birgitske »

Brrrr. verkopers aan de deur. Het is nu al te laat....

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Danielboe.

In uw bericht van 25 november op dit forum vraagt u zich onder andere af wat hier mogelijk is.
Ik begrijp dat er een hoop verwarring is.
Om samen met u te kijken wat er gebeurd is verzoek ik u uw naam, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw bericht te mailen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Met vriendelijk groet,

Jeanne
Essent Klantenservice
Webcare

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door Jefdus »

Danielboe schreef: een paar dagen hierna een e-mail dat er 1 cent af is geschreven en dat het contract met de huidige leverancier was afgezegd.

Dit riep al direct vragen op. Echter is het door drukte niet voorgekomen dat ik hier achteraan gebeld had. 3 weken later gebeld naar Oxxio wat er aan de hand was.
Wat Oxxio doet is uiteraard niet goed te praten, maar bovenstaande is ook niet echt heel erg handig...

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door aarie25 »

allereerst moet je verkopers die aan de deur komen, altijd zeggen dat je geen interesse hebt,
zij zijn niet voordeliger!! ze liegen je vaak de mooiste dingen voor.
ten tweede snap ik niet, als jij alleen wilt vergelijken of zij goedkoper zijn, waarom jij een bankrekeningnummer in hebt gevuld, niet echt handig :roll:
maar ik denk dat je er weinig aan kan doen, de opzeg termijn is verlopen

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door encore »

Danielboe schreef:... Meerdere keren heb ik gevraagd of als ik iets tekende ik ergens aan vast zat....
En daar hield ik op met lezen. Want blijkbaar tekende de student zomaar een blanco A4tje? Je mag van een student toch wel verwachten dat hij/zij eerst wat leest voordat de handtekening eronder gaat?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hopelijk kan Essent dit oplossen. Oxxio gaat hier voor de goede sier ook reageren voor een "oplossing" maar dat kun je verder negeren.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Danielboe schreef:Wat is hier mogelijk, zitten we nu aan Oxxio vast? ik weet het allemaal niet zeker hier. Wij zijn studenten, en mijn handtekening staat er onder. Echter ben ik geen hoofdhuurder maar een inwonend student. kan ik hier überhaupt machtiging voor geven?
En toch leek het je een goed idee een energiemaatschappij jouw rekeningnummer te geven, zodat alle energiekosten direct door jou betaald gaan worden? Ik zou aannemen dat jij zelf energiekosten in de huur betaalt aan de hoofdhuurder of verhuurder? Waarom zou jij dan ineens rekeningen moeten gaan betalen aan een energieleverancier?

Toen er een welkomspakket kwam ging er geen lampje branden, en toen geld werd afgeschreven ging je er niet achteraan? Sorry hoor, maar dat is erg onverstandig. Je laat door gebrek aan actie namelijk zien dat je akkoord gaat met die gang van zaken.

Zie dit als een leermoment:
- Teken nooit ergens voor als je niet weet of je überhaupt bevoegd bent om een dergelijke overeenkomst aan te gaan.
- Geef nooit je rekeningnummer tenzij je echt iets gaat kopen bij een partij.
- Zet nooit je handtekening zonder te lezen waarvoor je eigenlijk tekent.
- Vertrouw colporteurs nooit. Gewoon niet doen. Ze krijgen namelijk meer betaald als ze meer contracten verkopen, dus hun motivatie is niet voor de klant, maar voor hun eigen portomonnee.
- Als je ergens een welkomspakket van krijgt waaruit blijkt dat je ongewild ergens klant van gaat worden, doe er dan iets aan. Niets doen is namelijk het zelfde als akkoord gaan. Het bedrijf weet niet beter dan dat jij het okay vindt, want je geeft niet aan dat je dit niet wil. De colporteur en jouw handtekening geven namelijk aan dat jij een contract willens en wetens bent aangegaan, of dat nou waar is of niet.
- Als er dan ineens geld afgeschreven wordt zonder dat je daar (wetend) een machtiging voor hebt gegeven, ga er dan achteraan! Neem contact op met de partij die afschrijft en storneer eventueel het bedrag na contact te hebben gehad met die partij.

Wat je nog kan proberen is je beroepen op een oneerlijke of, rather, misleidende handelspraktijk en de overeenkomst ontbinden. Probleem is wel dat je geen bewijs hebt, en dat je door je acties hebt aangegeven dat je akkoord gaat.

Misschien is het niet bevoegd zijn om een dergelijk contract aan te gaan als (niet-hoofd)huurder ook nog iets om je op te beroepen, maar al met al ben je erg onverstandig geweest (no offence).

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Danielboe schreef: Wat is hier mogelijk, zitten we nu aan Oxxio vast? ik weet het allemaal niet zeker hier. Wij zijn studenten, en mijn handtekening staat er onder. Echter ben ik geen hoofdhuurder maar een inwonend student. kan ik hier überhaupt machtiging voor geven?
Och hemel. Hopelijk krijg je over een paar jaar niet meteen de verantwoordelijke baan waarvoor je wordt opgeleid.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er zijn ook hele slimme mensen die aan de deur tekenen hoor. Die al zo'n goede baan hebben. Dit forum is bedoeld om mensen te helpen en niet om ze af te zijken. Colportage zou verboden moeten worden.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door eddy123 »

Danielboe schreef:Wij zijn studenten, en mijn handtekening staat er onder. Echter ben ik geen hoofdhuurder maar een inwonend student.
Het lijkt erop dat je niet bevoegd was te tekenen, zeker niet als de energie-overeenkomst met Essent niet op jouw naam staat/stond. Je kunt nu eenmaal niet andermans overeenkomsten wijzigen of opzeggen.
Stond de overeenkomst met Essent wel op jouw naam, dan wordt het een heel lastige kwestie om er nu nog onderuit te komen.

dalmonfajacha
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2015 20:18

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door dalmonfajacha »

Ik wilde overstappen op Oxxio maar schrok van de prijzen, dus opgezegd volgens de colportagewet. Helaas is hier iets fout gegaan waardoor we nu met een eindafrekening zitten enz...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Oxxio deur aan deur verkoper misleid

Ongelezen bericht door Julie4444 »

dalmonfajacha schreef:Ik wilde overstappen op Oxxio maar schrok van de prijzen, dus opgezegd volgens de colportagewet. Helaas is hier iets fout gegaan waardoor we nu met een eindafrekening zitten enz...
Kun je aantonen dat je op tijd hebt opgezegd en ook bij je oude maatschappij hebt aangegeven dat je niet meer wilde overstappen?

Gesloten