LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waterbelasting 2014

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Willem2015
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2015 22:03

Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door Willem2015 »

Tot grote verbazing zag ik op mijn meest recente factuur waterverbruik van PWN dat de "waterbelasting" in 2014 enorm is gestegen ten opzichte van 2013.

Betaalde ik in 2013 over 134m3 water een bedrag van 22,77 euro aan waterbelasting, in 2014 staat er voor 136m3 water een bedrag van 44,88 euro aan belasting. Een verdubbeling dus!!!

Ik heb hierover niets in de media vernomen.

Heeft iemand enig idee waar deze stijging vandaan komt en wat deze "waterbelasting" überhaupt inhoudt?

Vriendelijke groet,
Willem

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De belasting wordt bepaald door de regering, en is in het nieuws geweest. Even googlen levert duizenden resultaten op.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door tenormin »

@Willem2015, maak uw borst maar nat, met water, want dit is nog maar het begin van de stijging van Waterbelasting. En om alles nog vrolijker te maken: de afvalstoffenheffing is flink omhoog gegaan, evenals de Rioolheffing. In mijn Gemeente dan. Kreeg afgelopen Vrijdag de rekening: €402,60 en dat is voor een 1-persoons huishouding.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door ciske »

tenormin schreef: En om alles nog vrolijker te maken: de afvalstoffenheffing is flink omhoog gegaan, evenals de Rioolheffing. In mijn Gemeente dan. Kreeg afgelopen Vrijdag de rekening: €402,60 en dat is voor een 1-persoons huishouding.


Absurd gewoon, wat een geld zeg.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door sjohie »

ciske schreef:
tenormin schreef: En om alles nog vrolijker te maken: de afvalstoffenheffing is flink omhoog gegaan, evenals de Rioolheffing. In mijn Gemeente dan. Kreeg afgelopen Vrijdag de rekening: €402,60 en dat is voor een 1-persoons huishouding.


Absurd gewoon, wat een geld zeg.
Tsja, als jonge ouders eens wat minder kontendoekjes in de WC zouden gooien, of dames hun hygiëneproducten, zouden die dure en relatief kwetsbare rioolwaterzuiveringen fors minder kostten, en deze belastingen dus lager kunnen zijn. Dit nog los van die idioten die frituurvet en afgewerkte olie in het riool dumpen.

En door de klimaatverandering, welke oa meer en intensievere buien hier in Nederland betekend, zijn veel rioolstelsels gewoon niet meer groot genoeg om die pieken op te vangen. En als gemeenten en waterschappen daar niks aan doen, en de kelder een paar keer per jaar blank staat, is het ook niet goed.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door ciske »

Kul argument sjohie. Ze hebben geld nodig dus waarom niet de burger zwaar belasten. Zie tenormin toch niet echt met de luiers nog zitten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door sjohie »

ciske schreef:Kul argument sjohie. Ze hebben geld nodig dus waarom niet de burger zwaar belasten. Zie tenormin toch niet echt met de luiers nog zitten.
Nou werk ik in de (milieu) ingenieursbranche, en doen wij veel werk op/aan riolen, rioolplannen en gemalen, en die problemen die ik noemde, zijn gewoon serieus. Ga maar eens kijken bij een lokale zuivering, ze zullen a) je interesse waarderen, en b) met plezier die witte koek die bij de inlaat drijft laten zien.

Idem trouwens voor een project als "ruimte voor de rivieren", waar denk je dat de miljarden vandaan komen om dat allemaal mogelijk te maken?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door kweenie »

De grootste kul is dat in dit topic weer eens alle belastingen en heffingen door elkaar worden gebruikt. Waterbelasting, afvalstoffenheffing,verontreinigingsheffing, rioolrechten, gebruik het allemaal maar door elkaar waar het jou uitkomt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door tenormin »

ciske schreef:
tenormin schreef: En om alles nog vrolijker te maken: de afvalstoffenheffing is flink omhoog gegaan, evenals de Rioolheffing. In mijn Gemeente dan. Kreeg afgelopen Vrijdag de rekening: €402,60 en dat is voor een 1-persoons huishouding.


Absurd gewoon, wat een geld zeg.
Okay, kweenie en vogels, dan vanmorgen in de bus (zal wel eerder in gelegen hebben): buiten het genoemde: voor 1 persoonshuishouden Waterschapsbelastingen; waar het topic dan wel over ging: Watersysteemheffing ingezetenen: €102,91; zuiveringsheffing woonruimten €47,25. Samen €150,16. Is toch bij elkaar een hoop geld €552,76.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door ciske »

tenormin schreef:
Okay, kweenie en vogels, dan vanmorgen in de bus (zal wel eerder in gelegen hebben): buiten het genoemde: voor 1 persoonshuishouden Waterschapsbelastingen; waar het topic dan wel over ging: Watersysteemheffing ingezetenen: €102,91; zuiveringsheffing woonruimten €47,25. Samen €150,16. Is toch bij elkaar een hoop geld €552,76.

Nogmaals absurd hoog en ja er wordt veel in het riool gegooid, maar niet door iedereen.

Dat er geld nodig is , dat is overduidelijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door kweenie »

Tenormin, het topic gaat over de waterbelasting op drinkwater. Dus wat er uit je waterleiding komt.

De watersysteemheffing is een heffing van het waterschap, die ervoor zorgt dat het regenwater tijdig afgevoerd kan worden en het (grond-)waterniveau in de polders niet te hoog wordt. Dat is dus iets heel anders. Heeft dus vooral te maken met neerslag en hoe snel dat afgevoerd kan worden (de kwantiteit)

De zuiveringsheffing is weer wat anders. Dat is namelijk een heffing om het rioolwater te zuiveren. Dus meer de 'troep' die de mensen zelf door het riool spoelen (meer de kwaliteit van afvalwater).

En zo kan ik nog wel enen doorgaan. Er zijn dus allerlei verschillende kosten die allemaal wel 'iets' met water te maken hebben, maar waarbij het ook eigenlijk de enige overeenkomst is dat het allemaal 'iets' met water te maken heeft.

semmetje12
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2015 14:18

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door semmetje12 »

Wie weet of gemeentes bij het regelen van een betalingsregeling voor de afvalstoffenheffing alle inkomensgegevens mogen vragen?

gr Yvete

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door puma73 »

semmetje12 schreef:Wie weet of gemeentes bij het regelen van een betalingsregeling voor de afvalstoffenheffing alle inkomensgegevens mogen vragen?

gr Yvete
Ik denk het wel, anders kunnen de gemeenten geen afweging maken wel of geen betalingsregeling. Welke inkomensgegevens had u niet willen opgeven?? Bovendien moet u meestal teken met de slotzin dat u alle gegevens naar waarheid hebt ingevuld. Houdt u bepaalde inkomens gegevens achter tekent u met een leugen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ciske schreef:Ze hebben geld nodig dus waarom niet de burger zwaar belasten.
Waar zouden "ze" het anders vandaan moeten halen? Wij zijn met z'n allen de overheid en met elkaar moeten we alle voorzieningen in dit land betalen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door tenormin »

GJvdZ schreef:
ciske schreef:Ze hebben geld nodig dus waarom niet de burger zwaar belasten.
Waar zouden "ze" het anders vandaan moeten halen? Wij zijn met z'n allen de overheid en met elkaar moeten we alle voorzieningen in dit land betalen.
Ja, dat schrijf je goed: alle voorzieningen. En de onvoorziene uitgaven moeten we ook dokken. Want Den Haag heeft geen vooruitziende blik; maar 1 blik: geld innen bij de burger. Wil voor alles betalen maar niet zoals men nu bezig is.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Ik kreeg de afgelopen week mijn eindafrekening binnen.
Omgerekend (exclusief rioolrecht) betaal ik minder dan 6% aan water.
De rest is vast recht en belasting !
Als ik het rioolrecht mee reken dan is het waterverbruik minder dan 2% van de totale rekening!
Ordinaire diefstal dus.
En dan roept men steeds weer over hoe je kunt besparen?
Als ik absoluut geen water meer verbruik betaal ik amper 2% minder???

semmetje12
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2015 14:18

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door semmetje12 »

puma73 schreef:
semmetje12 schreef:Wie weet of gemeentes bij het regelen van een betalingsregeling voor de afvalstoffenheffing alle inkomensgegevens mogen vragen?

gr Yvete
Ik denk het wel, anders kunnen de gemeenten geen afweging maken wel of geen betalingsregeling. Welke inkomensgegevens had u niet willen opgeven?? Bovendien moet u meestal teken met de slotzin dat u alle gegevens naar waarheid hebt ingevuld. Houdt u bepaalde inkomens gegevens achter tekent u met een leugen.
Waar zou ik die informatie kunnen vinden? Ze moeten werkelijk alles van je weten. Inkomen, schulden, huur/hypotheek woning, zorgkosten enz enz

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door puma73 »

semmetje12 schreef:
puma73 schreef:
semmetje12 schreef:Wie weet of gemeentes bij het regelen van een betalingsregeling voor de afvalstoffenheffing alle inkomensgegevens mogen vragen?

gr Yvete
Ik denk het wel, anders kunnen de gemeenten geen afweging maken wel of geen betalingsregeling. Welke inkomensgegevens had u niet willen opgeven?? Bovendien moet u meestal teken met de slotzin dat u alle gegevens naar waarheid hebt ingevuld. Houdt u bepaalde inkomens gegevens achter tekent u met een leugen.
Waar zou ik die informatie kunnen vinden? Ze moeten werkelijk alles van je weten. Inkomen, schulden, huur/hypotheek woning, zorgkosten enz enz
Ik denk op de website van de organisatie waar je kwijtschelding wilt krijgen. En ja ze willen werkelijk alles van je weten om te beoordelen of je aanvraag correct en terecht is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waterbelasting 2014

Ongelezen bericht door sjohie »

acjzr1 schreef:Ik kreeg de afgelopen week mijn eindafrekening binnen.
Omgerekend (exclusief rioolrecht) betaal ik minder dan 6% aan water.
De rest is vast recht en belasting !
Als ik het rioolrecht mee reken dan is het waterverbruik minder dan 2% van de totale rekening!
Ordinaire diefstal dus.
En dan roept men steeds weer over hoe je kunt besparen?
Als ik absoluut geen water meer verbruik betaal ik amper 2% minder???
Maar je kan wel naar de WC, en wat je doorspoelt wordt onzichtbaar afgevoerd en schoongemaakt. En je hebt ook droge voeten in en om je huis.. :wink:

Gesloten