LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groot verschil tussen slimme meter en zonnepanelen monitor

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jdboer73
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2015 20:04

Groot verschil tussen slimme meter en zonnepanelen monitor

Ongelezen bericht door jdboer73 »

In 2013 hebben wij een nieuw huis en energiezuinig huis gebouwd. De EPC zou maar 0,29 moeten zijn. De helft van de toen verplichtte 0,6. Op het dak, op het zuiden, hebben we 15 zonnepanelen van 255W met een Enphase Envoy monitor. Na 1 jaar hebben de zonnepanelen volgens de Envoy monitor zo'n 3700KW opgeleverd wat ongeveer klopt met wat de zonnepanelen zouden moeten doen.
Echter, volgens de slimme meter, is er maar amper 2100KW teruggeleverd. Een verschil van zo'n 40%.
Volgens die zelfde meter zouden we zo'n 4250KW verbruikt hebben. Ook een stuk hoger dan in voorgaande huizen en deze zou nou juist zuiniger moeten zijn. Ik geloof daarom ook niet dat we het verschil tussen wat de panelen opgebracht hebben en teruggeleverd is ook nog eens hebben verbruikt.

Zijn er anderen die soortgelijke ervaring hebben, dat de monitoring een hogere opbrengst aangeeft dan de slimme meter? Op fora staan allerlei uiteenlopende meningen, maar wat is nu de waarheid?

In oktober heb ik contact gezocht met Enexis, de netbeheerder hier. Binnen 2 dagen kreeg ik bericht dat onze meter vervangen zou worden. Daarna niets meer gehoord. In december weer contact gezocht, ze zouden snel contact opnemen. Nu weer 2 maanden verder nog steeds niet. Ondertussen blijft het verschil tussen opbrengst en slimme meter zo'n 40%.
Daarnet nog maar eens een klacht bij Enexis weggelegd. Maar wie is straks aansprakelijk voor het gemist in opbrengst door de verkeerde meting? De netbeheerder Enexis, of de leverancier? Elke dag dat Enexis niet handelt, verlies ik geld in feite.

Ik hoor graag van lotgenoten of experts op dit gebied.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Groot verschil tussen slimme meter en zonnepanelen monitor

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Is de zonnepanelen monitor geijkt?

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Groot verschil tussen slimme meter en zonnepanelen monitor

Ongelezen bericht door dirkib »

Je kan er niets van zeggen omdat je niet aangeeft wat voor apparatuur je in je huis hebt en hoe je verwarmt. Als je inderdaad een warmtepomp hebt voor verwarming en warm water, is zo'n verbruik aan elektriciteit niet slecht. En anders op zoek gaan naar verborgen slurpverbruikers, een vloerverwarmingspomp kan continu draaien, of een vijverpomp om maar iets te noemen.

Een meteronderzoek door het netwerkbedrijf moet je zelf betalen als de meter in orde blijkt te zijn en kost honderden euro's. Daarom eerst eigen gedrag en het verbruik van apparatuur in je huis onder de loep nemen voordat je de meter laat ijken.

Gesloten