LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwalijke colportage Budget Energie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
apneuer
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2011 11:29
Locatie: Gorinchem

Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door apneuer »

Vandaag (16/3/2015) belde hier een welbespraakte meneer aan die samen met een jongedame kwam colporteren voor Budget Energie. Hij was getraind in het stellen van vragen om de deur binnen te komen en stelde zich voor als "stagebegeleider" van de naast hem staande jongedame. Hij verwees naar de collectieve inkoop van de Consumentenbond waarbij Budget Energie de goedkoopste was gebleken.
Op zijn vraag of ik een emailadres had en of hij een offerte mocht maken via email voor levering van veel goedkopere energie via Budget Energie antwoordde ik bevestigend. Daarop vroeg hij of de jongedame dan even binnen mocht komen om e.e.a. te noteren. Na binnenkomst legde zij mij ter invulling een formulier voor met veel vragen die ik aan moest vinken en een formulier met een (door haar aangevinkt 3 jarig contract) dat compleet ingevuld moest worden (persoonsgegevens, emailadres, huidige leverancier, jaarverbruik, telefoonnummer, bankrekeningnummer). Of ik dat even wilde ondertekenen. Het waren volgens haar slechts "formaliteiten" die nodig waren voor een offerte en waarbij ik absoluut nergens aan vast zou zitten. Zij probeerde mij daarbij flink onder druk te zetten. "Uw bankrekeningnummer is alleen nodig om vooraf de kredietwaardigheid te kunnen controleren".
Op mijn weigering en mededeling dat ik aan de deur slechts had toegezegd mijn emailadres op te geven om een offerte te kunnen ontvangen bleef zij, tot vervelens toe, aandringen om de "aanvraag voor mijn offerte" toch maar te ondertekenen. Zij constateerde dat ik geïrriteerd raakte en vroeg waarom ik nu boos werd. Ik legde haar uit dat ik mij irriteerde aan de kwalijke praktijk van haar "manager" die haar bij mij naar binnen had gepraat om "mijn emailadres te noteren" en dat voor het maken van een offerte via email al die extra persoonlijke gegevens (nog) helemaal niet ter zake deden. De "manager" belde haar van buiten op via haar mobiel en zij gaf haar telefoon aan mij door nadat zij hem verteld had dat ik mijn bankrekeningnummer etc. niet wilde verstrekken. Ook hij probeerde het bij mij door te drukken maar ik kreeg er genoeg van en heb haar verzocht te vertrekken. Toen zij op het punt van vertrek stond belde de "manager" haar weer maar toen gaf zij hem een heel kort antwoord en vertrok. Buiten zag ik haar met een zeer ontstemd gezicht naar hem toe lopen.
Van dit soort colportage ben ik niet gediend en met Budget Energie wil ik dus nooit meer iets te maken hebben. Ik vind dit een vorm van oplichting waar, bij mensen die minder sterk in hun schoenen staan, ongewilde contracten worden aangesmeerd. Daar wil ik hiermee iedereen voor waarschuwen.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door dhc »

U gaat de fout al in door die gasten binnen te laten....
Niet/ nooit meer doen! Doe zoals ik: goeiedag zeggen en de deur sluiten. Hoe moeilijk is dat?

apneuer
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2011 11:29
Locatie: Gorinchem

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door apneuer »

dhc schreef:U gaat de fout al in door die gasten binnen te laten....
Niet/ nooit meer doen! Doe zoals ik: goeiedag zeggen en de deur sluiten. Hoe moeilijk is dat?
Bedankt voor de tip. Op die manier ga ik het vanaf nu ook zeker doen. Het druist wel in tegen mijn gevoel van vriendelijke benadering en gastvrijheid maar dat gevoel moet ik op zo een moment dan maar even wegstoppen om mijzelf te beschermen tegen dit soort praktijken. Die kwalijke colporteurs hebben een dik bord voor hun kop dus die zitten er, denk ik, niet mee als ik "nee en dag" zeg en mijn deur sluit. Wel jammer voor de "nette" colporteurs (die misschien ook bestaan).

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door dhc »

Vriendelijke benadering en gastvrijheid helpt niet bij colporteurs die alleen maar hun targets moeten halen. Die glimlach en gladde praatjes zijn alleen bedoeld om u over te halen hun product af te nemen.
Ik geef ze geen enkele kans, zie op 00 meter al wat hun plannen zijn.
Mijn tactiek: deur openen, kijk of ze een jas met bedrijfslogo dragen, en als dat zo is meteen zeggen dat ik geen interesse heb en sluit de deur. Dat ze daarna volledig afgebluft afdruipen heb ik geen enkele moeite mee.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door witte angora »

apneuer schreef:Hij was getraind in het stellen van vragen
Uiteraard, anders haalt hij zijn targets niet.
Daar wil ik hiermee iedereen voor waarschuwen.
Leuk dat je anderen wil waarschuwen die, net als jij, niet eerst op fora als dit kijken, maar éérst tekenen, en er dan pas achter komen dat het toch niet allemaal zo klopt.

Maar wat heb je zelf hier nu van geleerd?

sweet-devil
Berichten: 123
Lid geworden op: 03 dec 2014 14:27

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door sweet-devil »

Ik vraag me dan altijl gelijk af hoeveel arme (oudere?) mensen hier wel ingetrapt zijn :(

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Upstairs »

Je kunt googlen op o.a. 'Geen gezeur aan de deur' of ' Geen geleur aan de deur'. Kijk dan bij afbeeldingen, er staan diverse stickers die je kunt bestellen. Naar wens als je bijvoorbeeld wel collectes wilt toestaan. Je kunt ze ook kopieren en daarna printen en sealen. Heb er al jaren een hangen, je ziet ze naarde deur lopen en weer omdraaien. Werkt prima.

Succes,
Brigitte
ps. Alleen de glasvezel aanbieders hielden zich er niet aan omdat ze voor 'advies' aan de deur kwamen, maar ze wilde wel een handtekening?!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Upstairs schreef:ps. Alleen de glasvezel aanbieders hielden zich er niet aan omdat ze voor 'advies' aan de deur kwamen, maar ze wilde wel een handtekening?!
Handtekeningen zijn voor overeenkomsten, niet voor advies geven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het druist wel in tegen mijn gevoel van vriendelijke benadering en gastvrijheid.....
Dat gevoel kennen alle beschaafde weldenkende mensen. Probleem is echter dat er meer dan genoeg lieden zijn die staan te popelen om stevig misbruik van uw goede intenties te maken voor eigen gewin. En zich daar beslist niet schuldig over zullen voelen! Leugens en halve waarheden: alles is daarbij geoorloofd.

In dit geval: bijvoorbeeld 50 euro of meer voor een afgesloten contract. Het kost energieleveranciers gemiddeld 300 euro om een nieuwe energieklant binnen te harken.

Mucha

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Mucha schreef:Colporteur. Ik blijf erbij. Er moet toch iets van een rat in je zitten om dat werk te kunnen doen. :evil:
Ook colporteurs moeten eten. Bijna geen enkele verkoper vertelt je hoe het werkelijk is. Ze maken er bijna allemaal een moooi verhaal van.

Mucha

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mucha schreef:Ben je soms colporteur Barre Barry ? Moeten eten is een ding. Maar er zijn genoeg andere banen om je brood mee te verdienen.
En zelfs als je geen baan hebt kun je eten, dus waarom mensen bewust oplichten (voorliegen en stiekem voor dingen laten tekenen d.m.v. misleiding)?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook colporteurs moeten eten.
Maar als het om de waarheid gaat, zijn ze ineens op een hongerdieet.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Bob Schurkjens schreef:
Ook colporteurs moeten eten.
Maar als het om de waarheid gaat, zijn ze ineens op een hongerdieet.
Dat is onzin.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Mucha schreef:Ben je soms colporteur Barre Barry ?
Ja, maar alleen in het weekend. Doordeweeks heb ik het veels te druk met mijn baan bij Schadecoach en het onderhoud van mijn sexdatingsites.

houtje24
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2015 12:43

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door houtje24 »

Het volgende mailtje naar Bugdet energie lijkt mij duidelijk.

Beste Budget Energie,

U heeft €35,88 van mijn rekening af geschreven en daar heb ik een storno gedaan.
Dit naar aanleiding van de aanbieding waar ik op heb gereageerd en ben overgestapt
naar uw bedrijf.

Bijgaand stuur ik u twee screenshots gemaakt van de aanbieding waar ik op heb gereageerd.
Zoals u ziet staat in de aanbieding dat ik een maandbedrag van 76,89 ALL IN zou gaan betalen.
In het tweede shot staat letterlijk

“Het genoemde bedrag is volledig en omvat alle onderdelen van
uw rekening. Geen extra’s of bijkomende toeslagen, inclusief BTW.”

Als ik dan vervolgens wordt geconfronteerd met een rekening van €35,88 als zijnde vaste leveringskosten en met een
veel hoger maandbedrag van €97,- ,wat gelijk staat aan het maandbedrag wat ik bij Nuon zou gaan betalen ,
zakt mijn broek af en moet ik denken aan een refrein in een liedje van Lily Allen over voormalige President Bush.

Ik wil u er op wijzen dat ik deze mail doorstuur naar Kassa, Consumentenbond, en diverse andere belanghebbenden
zodat uw bedrijf met zeer misleidende reclameactiviteiten keihard wordt aangepakt.


m.v.g.

dreyal
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2015 10:55

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door dreyal »

Ik heb 2,5 week gewerkt als colporteur, ik liep via een marketingbedrijf voor een energieaanbieder om hun slimme thermostaat aan te prijzen. Was al 5 maanden werkeloos en was hard op zoek naar een baan.
Want tja ook zonder werk kun je eten maar helaas zijn er ook rekeningen die betaald dienen te worden en een huis.

Vanuit het energiebedrijf kregen we eerst voor je werd aangenomen een cursusdag. Een goede leerzame cursus, werkelijk waar. MAAR ook daar werd gezegd dat agressieve verkoop niet getolereerd wordt. Enfin ik was geslaagd. En werd aangenomen. er was iets misgegaan met aanvraag contract dus dit kwam later. Mijn salaris werd verteld en dat klonk goed.

van 11.00 tot 12.30 cursus deurpraten en salestechnieken. Wat niks voorstelde. om 13.00 reden we naar de locatie 2 auto's met beide een team van 4 a 5 personen en gingen we eten, rond 14.00 gingen we de wijk in. we zouden tot 20.00 lopen echter werd dit na 1 dag al tot 21.00 dan moest je wachten tot je manager je oppikte en reden we terug naar kantoor waar we rond 22.00 waren daar moest je nog formulieren invullen van wat je sales waren. rond 22.15/22.30 was ik op weg naar huis. Je bent dus minstens 12 uur op 1 dag op het werk. Als je van 5 maanden werkeloos afkomt is dat niet te doen. daarnaast moet je naar de wc? ben je afhankelijk van wie je binnenlaat.

Er was gevraagd om 9.30 de dinsdag ergens te gaan koffiedrinken met het team als teambuilding. echter waren we s'avonds pas rond 22.30 op kantoor. Ik vertrok rond 23.00 van kantoor en was 23.30 thuis dus Ik was inmiddels 13,5 uur bezig geweest "op" mijn werk. over de **** en van het padje af en moest nog avondeten. Toen besloot ik dat dit niks ging worden..
na 19.00 aanbellen vind ik sowieso not-done.

Ik had fijne en lieve collega's en de manager had vriendelijkere technieken en was niet pusherig.
Maar er heerst teveel haantjespolitiek in de sales. Je had een basissalaris maar als je binnen een maand niet een bepaald aantal sales haalt ben je het haasje. Hoewel de informatie die ik moest geven wel 100% klopte en het echt geen onzin was dat we verkochten want daar waren ze wel echt heel streng in moet ik ze nageven. Want de info die ik gekregen had en wat op de tablet stond heb ik gegoogled en klopte echt. Mijn moeder is overgestapt en zeer tevreden.

Achteraf bleek het bedrijf net zijn naam veranderd te hebben en toen ik googelde op de oude naam kwam er veel duidelijkheid.

Wat ik hiermee wil zeggen?
Colportage is absoluut geen makkelijk beroep. Ik heb veel respect gekregen voor colporteurs. Ook al zal ik niet via colporteurs iets kopen (zakelijke colportage werkt anders) Maar het is zwaarder dan je denkt. Want moet je naar de wc? Vergeet het maar. Want je bent afhankelijk van wie je binnenvraagt.
Daarnaast werken energiebedrijven met marketingbedrijven/salesbedrijven. Persoonlijk vind ik dat het beter zou zijn als energiebedrijven dit zelf in de hand hadden zodat er meer controle is over de regels. Ik heb het werk gedaan uit nood voor een baan. Veroordeel aub niet de colporteurs of energieaanbieders maar de marketingbureau's zij zijn degene die de agressieve verkoop techniek hanteren. Een energieaanbieder is daar vaak echt niet van gediend. Krijg je dus een agressieve verkoper aan de deur (agressieve verkoop is het doorpushen, voet tussen de deur en leugens verkopen dus niet fysieke agressie maar psychisch) licht dan het betreffende energiebedrijf in. Want geloof me die zijn er echt niet van gediend.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kwalijke colportage Budget Energie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Veroordeel aub niet de colporteurs of energieaanbieders maar de marketingbureau's zij zijn degene die de agressieve verkoop techniek hanteren.
Colportage moet uitgeroeid worden. Helaas heeft een wetsvoorstel daartoe het niet gehaald. Energiebedrijven maakt het niet uit hoe die nieuwe klant wordt binnengehaald. Daarom gaan ze ook gewoon door met colportage en het inhuren van marketingbureaus, ook al worden onschuldige mensen zo het slachtoffer van oneerlijke handelspraktijken.

Gesloten