LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tim boektoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:32

Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door tim boektoe »

Energiebedrijf Stedin stuurt mij een brief met een datum waarop zij bij mij een slimme meter komen monteren. Daarbij zeggen ze dat er "uit landelijk onderzoek is gebleken dat type energiemeter in uw woning niet goed functioneert."

Wat een onzin, dat dit doet het prima.

Is dit nog een smoes/maas in de wet om de opt-out te omzeilen om die meter ons door de strot te duwen? Het aantal opt-out's blijkt zeker iets te hoog naar hun zin.

Even navraag gedaan bij Stedin (5 min. wachtijd!). "Dat is een goede vraag meneer. Die hebben wij nog niet gehad." Maar ze kunnen mij niet zeggen waar ze dat 'landelijk onderzoek' vandaan hebben of waar ik dit onderzoek kan vinden.

"Van de overheid moeten wij de consument SLIMMER maken, zegt ze."

"Dat is niet nodig, mevrouw. Ik zie zo wel dat de overheid en energiemaatschappijen maar wat graag inzage hebben. Met profiling kan je een hoop geld verdienen!"

Maar dat weegt niet op tegen de nadelen:
http://www.nu.nl/tech/3357601/slimme-en ... evaar.html

Bij mij komt het er niet in.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door GJvdZ »

tim boektoe schreef:Daarbij zeggen ze dat er "uit landelijk onderzoek is gebleken dat type energiemeter in uw woning niet goed functioneert."

Wat een onzin, dat dit doet het prima.
Je hebt hem recent laten testen?

Maar daarnaast: om in de nabije toekomst verzekerd te zijn van een voldoende stabiele elektriciteitsvoorziening ontkomen we niet aan slimme meters. Er moet een smart grid komen om ervoor te zorgen dat we de stijgende vraag naar elektriciteit kunnen regelen. En daarvoor heb je slimme meters nodig.

En mensen die niet geloven in flinke veranderingen in de toekomst: be my guest. Dan kunnen mensen die de veranderingen wel zien aankomen daar mooi van profiteren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"uit landelijk onderzoek is gebleken dat type energiemeter in uw woning niet goed functioneert."
In het nadeel van u of Stedin?

Gewoon weigeren. Dat doe ik ook.

http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef: Maar daarnaast: om in de nabije toekomst verzekerd te zijn van een voldoende stabiele elektriciteitsvoorziening ontkomen we niet aan slimme meters. Er moet een smart grid komen om ervoor te zorgen dat we de stijgende vraag naar elektriciteit kunnen regelen. En daarvoor heb je slimme meters nodig.
Waarvoor moet je dan 100 slimme meters bij consument uitlezen, terwijl in het transformatorhuisje het totale verbruik van die groep gebruikers gemeten kan worden?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

"Ik zie zo wel dat de overheid en energiemaatschappijen maar wat graag inzage hebben. Met profiling kan je een hoop geld verdienen!"
En ook dat levert weer een hoop banen op. Misschien ben ik heel naief hoor maar het zal mij aan mijn derriere oxyderen wie mijn stroomverbruik kan zien.
Sommige mensen publiceren het zelfs op Internet :

http://www.bwired.nl/

Het wordt natuurlijk anders als de gemeente / overheid zou kunnen zien dat in een "eenpersoonsuitkeringsgezin" ineens wel veel stroom verbruikt wordt.

Jrn5
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2014 12:53

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door Jrn5 »

Vooruitgang…..alleen is dit wenselijk voor de consument?

Vraag: de netbeheerders gaan miljoenen meters vervangen om zo de consument bewuster te maken over zijn energieverbruik en (zowel de staat als netbeheerder en als energieleverancier) daardoor wellicht miljoenen euro’s mis te lopen aan inkomsten. Hè?......

O,ja.. De afgelopen 5 jaar werden er kleine mutaties doorgevoerd in netbeheer zodat u dit niet meer kon verifiëren met de vorige jaarafrekening. Maar de netbeheerskosten zijn duurder geworden. De kosten van deze omruiloperatie heeft u in de afgelopen jaren al betaald dmv een stelselmatige verhoging in de netbeheerskosten.

Dan de meter zelf: ook de “domme” meter geeft zeer regelmatig uw verbruik en stand door aan de netwerkbeheerder (en derden?). Alleen de energieleverancier krijgt dan geen afgesproken update van uw meterstanden. Kostenbesparend?……….Absoluut niet, iemand die maar een beetje zijn verbruik in de gaten houdt heeft hier niets aan.

Dus ik heb een domme meter en hoef mij geen zorgen te maken want mijn verbruik wordt niet doorgegeven en is dus niet traceerbaar……blijf dromen…..uw toekomstige gegevens worden nu al per opbod verkocht aan bedrijfjes die het “beste” voor u gaan berekenen……

Beïnvloedbaarheid van de meter: dat wordt het grootste probleem.

Ook al hebt u een “domme” slimme meter, er zal altijd een communicatiemodule in zitten die er voor kan zorgen dat de meter op afstand beïnvloedbaar is, manipuleerbaar of aan de andere kant te bewerken is.
Volgens de netbeheerders voor software-updates en onderhoud……WTF!
Dat stomme ding moet alleen kWh’s meten (en die worden echt niet anders) op een fatsoenlijke manier en als het even kan zonder problemen de aankomende dertig jaar.

Kan zo worden in de toekomst dat als er weinig aanbod cq. veel afname op een verkeerd moment uw meter anders gaat registreren dan de werkelijkheid. Wordt in ieder geval de dure inkoop (per kwartier soms!!) van de leveranciers gecompenseerd.

Conclusie: de “ouderwetse” ferraris meter is maar op twee manieren te beïnvloeden, via een verkeerd TF signaal (dubbele meter) of een grote voorhamer……

De nieuwe meters kunnen op elk moment (zonder dat u het weet) een ander algoritme ontvangen waardoor het zuiver meten van de verbruikte kilowatturen een heel andere (gebaseerd op aanbod) dimensie krijgt.

Zie maar welke kant u op wilt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

veel afname op een verkeerd moment uw meter anders gaat registreren dan de werkelijkheid.
Onzin, slimme meters moet net als de oude ook gewoon geijkt zijn. De slimme meters zijn bovendien geijkt voor teruglevering, de oude niet.

Jrn5
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2014 12:53

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door Jrn5 »

@bprosman

Ook onzin, geijkte meters moeten geen mogelijkheid hebben voor een van buitenaf interveniërende variatie een verandering in de meetgegevens te bewerkstelligen. Dus absoluut geen mogelijkheid om de meetconstante dmv een ander algoritme te wijzigen. En dat kan bij een slim metertje dus wel....

Jrn5
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2014 12:53

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door Jrn5 »

Tussendoor!

Mensen met een ferrarismeter (draaischijf) die terugloopt op geleverde energie vanaf de panelen. Houden zo!

Met een slimme meter wordt het een stuk beroerder.....levering, zzp, btw, etc, etc.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

levering, zzp, btw, etc, etc
Dus met een slimme meter word ik ineens ZZP'er ? :wink:

Jrn5
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2014 12:53

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door Jrn5 »

@bprosman

Lijkt vergezocht maar hier is al gesteggel over geweest.

Als de opgewekte energie vanaf de panelen apart wordt geregistreerd en daarna wordt “verkocht” aan de energieleverancier is men hier omzetbelasting (BTW) over verschuldigd aan de belastingdienst.

Mag je als particulier dus elk kwartaal (voor zover ik weet) je omzet aan geleverde energie aan de belasting opgeven. En een dag te laat…..dikke boete!

Maar je hebt als particulier geen enkele mogelijkheid om de ingehouden BTW (inkomensverlies) te verhalen.

Door dan (op papier) een ZZP’er te worden kan je de ingehouden omzetbelasting verrekenen met de betaalde BTW van spulletjes voor jouw “bedrijfje”.

Makkelijker kunnen we het niet maken….

tim boektoe
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:32

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door tim boektoe »

De ‘Slimme meter’ wordt u door de strot geduwd
De invoering van 'slimme meters' is simpelweg een traject van overheden in samenwerking met energiemaatschappijen dat zowel in de VS als in Europa stapsgewijs wordt uitgerold. De verschillende stappen beginnen bij een trendsettende stap, om te eindigen bij een simpele keiharde verplichting. Dat zien we bijvoorbeeld in de VS al, waar deze privacy-uitlezers onder dwang in aanwezigheid van een politieagent worden aangebracht bij weigeraars thuis (genoeg videomateriaal beschikbaar op YouTube).

https://www.youtube.com/results?search_ ... ter+police

7 redenen waarom u een ‘Slimme meter’ wordt aanbevolen

1. Zou een bedrijf dat winst genereert uit de consumptie van gas en stroom, z'n klanten gratis tools ter beschikking stellen om z'n eigen winsten te drukken? Natuurlijk niet. Tenzij de tools meer winst genereren dan een eventueel omzetverlies door zuiniger consumerende klanten. En dat klopt, want de big data die het 24/7 uitlezen van slimme meters oplevert, is méér dan goud waard.

2. Zou Stedin zich zo druk hebben gemaakt om uw huidige meter als er geen alternatief was? Natuurlijk niet. Simpelweg omdat uw huidige meter naar behoren functioneert.

3. De meter slurpt data op en verzendt die naar de leverancier. Die heeft niets te maken met uw dagelijkse verbruiksdata. Het argument dat u exactere rekeningen krijgt gaat ook al niet op want de kosten stijgen licht i.p.v. dat ze dalen.

4. U kijkt als klant echt niet dagelijks of wekelijks naar uw verbruiksdata. Misschien in het begin, maar al snel laat de consument de eindeloze reeksen data links liggen. Het is daarom onzin om een argument aan te voeren dat u regelmatig uw energieverbruik langs de meetlat legt. Energie consumeren is een dagelijks ingeburgerde handeling die zó vanzelfsprekend is, daar staan we niet bij stil.

5. Energie bespáren?! Wie kent niet die reclame van een energiebedrijf, waarin een vrouw in de trein zit en alvast via haar app op haar smartphone de verwarming aanzet, zodat wanneer ze thuiskomt, de CV al een tijd nutteloos staat te pompen. Hoezo energie besparen?? Er wordt ingespeeld op het gouden woord 'handig', en niet op bewust omgaan met energie, = dus meer omzet, kassa!

6. Een ander toverwoord van deze tijd is 'slim'. Slimme ovens, slimme horloges, slimme auto's en slimme...energiemeters. Wie niet overstapt op een 'slimme' variant van een apparaat, krijgt al snel de indruk dom, onverstandig of een dief van eigen portemonnee te zijn. In werkelijkheid helpt iedereen die een 'slimme' variant van een apparaat in werking zet, mee aan het big data graaien van bedrijven. Data = goud waard, dus extra inkomsten. Ten koste van ieders recht op privacy.

7. Stedin probeert middels een excuus achter uw voordeur te komen om die big data graaimachine te plaatsen en verzwijgt bewust een alternatief. De belangen zijn immers groot. Er moet en zal vanuit ieder pand in Nederland een dagelijkse stroom van private informatie op gang moeten komen, die een onvoorstelbare hoeveelheid kostbare informatie gaat opleveren. Net als NS dat reeds doet met uw reisgegevens.

RF (Radio Frequentie) straling is 4x sterker dan Wifi!

Een belangrijk aspect van de slimme meter is de straling ten behoeve van de draadloze communicatie, om de meter op afstand te kunnen uitlezen. Om zeker te zijn van zo min mogelijk storing in de datavloed, zijn de meters uitgerust met potente apparatuur. Hierover wordt door de aanbieders niet gesproken!

Deze straling is 4 keer sterker dan die van een Wi-Fi-netwerk en werkzaam in hetzelfde frequentiespectrum als waarin onze magnetrons werken. Met de slimme meters van je buren erbij gerekend is dat 12x potente straling! Dit is een risico voor onze gezondheid, en vanwege de veroorzaakte gezondheidsklachten is de slimme meter in een aantal Amerikaanse staten inmiddels wettelijk verboden!

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door prem »

Wat is het voordeel van de slimme meter. Ik heb nog zo'n kast met schijven in de kelder, is dat gniet oed meer?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

En dat klopt, want de big data die het 24/7 uitlezen van slimme meters oplevert, is méér dan goud waard.
Nou vertel, welke "Big data" levert de slimme meter nog meer dan mijn energieverbruik afgezet aan de tijd ?
De meter slurpt data op en verzendt die naar de leverancier. Die heeft niets te maken met uw dagelijkse verbruiksdata.
Zelfde vraag, wat verstuurt hij nog meer dan ?
waarin een vrouw in de trein zit en alvast via haar app op haar smartphone de verwarming aanzet, zodat wanneer ze thuiskomt, de CV al een tijd nutteloos staat te pompen.
Als ik op mijn werk zit zet ik de verwarming aan op het moment dat ik naar huis vertrek. Loopt mijn werkdag uit gaat ook de verwarming later aan, hoezo nutteloos pompen ?
Deze straling is 4 keer sterker dan die van een Wi-Fi-netwerk en werkzaam in hetzelfde frequentiespectrum als waarin onze magnetrons werken. Met de slimme meters van je buren erbij gerekend is dat 12x potente straling! Dit is een risico voor onze gezondheid,!
Onzin, werkt gewoon in het GSM network dus dan moet je ook je mobiele telefoon de deur uit doen.
en vanwege de veroorzaakte gezondheidsklachten is de slimme meter in een aantal Amerikaanse staten inmiddels wettelijk verboden
En welke staten zijn dat ?

Stedin
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 feb 2012 16:05

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door Stedin »

Volgens mij voeren we nu dezelfde discussie als op het forum van Kassa. Deze discussie zag ik pas wat later, mijn excuses hiervoor.

Zoals ook aangegeven om het forum van Kassa, maak ik uit je verhaal op dat wij een brief hebben gestuurd naar aanleiding van afkeur door Verispect. Dit is een aanname omdat ik geen beschikking heb tot uw klantgegevens, maar op dit proces kan ik wel toelichting geven.

Als een meter wordt afgekeurd, moeten wij deze gehele meterserie vervangen. In dat geval schrijven wij de betreffende klant aan waarin we aangeven dat we langs willen komen om de meter te vervangen. In onze brief geven we dan ook aan dat er een slimme meter geplaatst wordt. Dan is de situatie weer geheel up-to-date met de situatie van vandaag.

In sommige gevallen willen mensen geen slimme meter. De reden daarvoor verschillen en zijn individueel. Maar wat de reden ook is, je mag de slimme meter altijd weigeren. Omdat de oude meter wel vervangen moet worden, plaatsen wij in dat geval een traditionele meter.

@Jrn5: Je geeft in je uitgebreide post onder meer aan dat de netwerkkosten de afgelopen jaren flink zijn gestegen. Ik weet niet hoe dit zit bij andere netbeheerders, maar bij ons is het als volgt:
2013:€ 261,35 - 2014: € 245,10 - 2015: € 227,84 (voor standaard woning elektra). Zie ook: https://www.stedin.net/tarieven.

@Prem: Zeer waarschijnlijk werkt die meter nog prima. Tenzij je bent aangeschreven zoals hierboven aangegeven, dan moet de meter vervangen worden. Wel is vanuit de overheid besloten dat iedereen in Nederland voor 2020 een gratis slimme meter moet zijn aangeboden, dus daar kan je ook voor worden benaderd.


Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

evdwesp
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2013 21:56

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door evdwesp »

Het lijkt me verstandig dat iedereen bewust wordt van het "nut" van deze meter. Het is in iedergeval niet nuttig voor de consument. Het is 1 grote geldverspilling. Het lijkt me om die reden ook erg wenselijk dat dit onderwerp op TV komt.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb, in mijn tijd voordat de Nuon bestond, nog wel de jaarlijkse metercontrole moeten regelen. Paar uitzendkrachten geregeld (dat deed iemand anders), maar vervolgens het hele koor de spullen geven die ze nodig hadden, kaarten mee met de gegevens die ze nodig hadden, pen, legitimatie en nog wat dingetjes.

De volgende dag komen de eerste kaarten al binnen, en die moesten handmatig verwerkt worden, want een computer op kantoor hadden we niet. Wel een centrale computer in Haarlem. Alle ingevulde gegevens moesten naar Haarlem, waar een aantal dames alles intikte, en terug stuurde zodat wij het konden controleren, was het akkoord, dan kon de eindnota aangemaakt worden. En ook dan was er nog een nacontrole nodig, want ook bij de correctieronde konden er nog fouten gemaakt worden.

Was niks mis mee, en het had ook wel wat. Maar het was een ongelooflijke hoeveelheid werk. In een tijd dat alles sneller en goedkoper moet, is het niet vreemd dat dit systeem er komt. Of het technisch nu zoveel beter is weet ik niet. En hoe het zit met mensen die zonnepanelen hebben, of die daadwerkelijk ineens BTW-plichtig zijn weet ik ook niet.

Eerlijk gezegd wordt ik een beetje moe van de snelle ontwikkelingen van de laatste 10-20 jaar. Ik heb een simpele mobiel waarmee ik kan bellen en verder niks; al dat internet gedoe, het gaat me boven de pet. Touch-screens, het zal allemaal mooi zijn, maar bij mij werkt het niet. En van mij hoeft het ook niet.

Niettemin kunnen we ontwikkelingen niet tegen houden. Mensen denken dat ze, door flink te protesteren en flink tegen te werken een 'daad' kunnen stellen, en misschien menen ze zelfs dat ze de vooruitgang een stukje kunnen vertragen. Maar uiteindelijk komt het toch zoals het komt. Waarom zou je je druk maken om veranderingen die je toch niet tegen kunt houden?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Het is in iedergeval niet nuttig voor de consument.
Tja, dat is dan jouw mening. Zelf vind ik het heel handig dat ik per dag mn stroomverbruik kan zien, en omdat ik het per fase kan zien kan ik ook sluipstroom zien, of wat ik kan verwachten nu mn airco al een week staat te zoemen.
Als consument kun je je electriciteitsverbruik binnen bepaalde grenzen prima bijsturen (bezuinigen) maar dan moet je wel je verbruik meten. Het totale verbruik aan het eind van de rit is daar totaal ongeschikt voor.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik moet zeggen dat, nu ik iedere dag de standen even naloop en in een excel-bestandje verwerk, mijn verbruik inderdaad een heel eind naar beneden is gegaan. Dan praat je voor elektra toch zeker wel over een procent of 20. Juist door het bewuster worden.

Staat bijvoorbeeld de (grote glasbak)-tv een hele dag te loeien omdat ik te beroerd ben om het ding uit te zetten? Dan zie ik het de volgende dag direct. En dan staat hij voorlopig niet aan als ik toch niet kijk. Dat soort dingen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter

Ongelezen bericht door ruud_a »

[verwijderde quote]

Er is wel wat overeenkomst, behalve dat u waarschijnlijk wel voor de stroom betaalt, waarbij dat met zwartkijken niet zo was.
Alleen de leverancier van de electra zal wel zenuwachtig worden.
Maar volgens mij is er geen wet die u verbiedt uw meter in te pakken.
U bent namelijk bang voor de electromagnetische straling van die meter.

Er is overigens een kunstenaar die dat inpakken doet met hele bouwwerken(dus ook de meter).

Dat is trouwens pas milieuvervuiling ten top.
Al dat verpakkingsmateriaal.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 jul 2015 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast: verwijderde quote

Gesloten