LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vervanging elektriciteitsmeter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Hansw
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 apr 2004 12:01

vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door Hansw »

Beste ,

Ik heb via Eigenhuis een contract gesloten voor levering zonnepanelen.

Nu krijg ik van Liander bericht dat mijn meter door een slimme-meter moet worden vervangen
ivm telling van teruggeleverde energie.
Op de meter die ik nu heb staat vermeld : R= teruggeleverde energie
De meter heeft geen wieltje maar wel de mogelijkheid meerder standen weer te geven en
bij de stand die nu R0000000 weergeeft staat de R voor teruggeleverde energie.
Waarom moet mijn meter worden vervangen door een slimme-meter, ik heb hier geen goed gevoel bij
vanwege privacy/fraude en kan ik niet volstaan met mijn oude meter.

Mvg Hans

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door riddert »

Hansw schreef:Beste ,

Ik heb via Eigenhuis een contract gesloten voor levering zonnepanelen.

Nu krijg ik van Liander bericht dat mijn meter door een slimme-meter moet worden vervangen
ivm telling van teruggeleverde energie.
Op de meter die ik nu heb staat vermeld : R= teruggeleverde energie
De meter heeft geen wieltje maar wel de mogelijkheid meerder standen weer te geven en
bij de stand die nu R0000000 weergeeft staat de R voor teruggeleverde energie.
Waarom moet mijn meter worden vervangen door een slimme-meter, ik heb hier geen goed gevoel bij
vanwege privacy/fraude en kan ik niet volstaan met mijn oude meter.

Mvg Hans
Vraag het Liander eens, vertel ze wat voor meter u heeft. Dat is de enige partij die u kan zeggen of deze meter voldoet of niet.

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Omdat hun dat meer oplevert en meer controle geeft.
Er is al een hele hoop bekend over de zogenaamde slimme meter en waarom het geen goede keuze is daar mee akkoord te gaan. U bent ook nimmer verplicht de slimme meter te accepteren. Kijk voor de zekerheid even verder op dit forum en u vindt daar nog veel meer over.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door bprosman »

Er is al een hele hoop bekend over de zogenaamde slimme meter en waarom het geen goede keuze is daar mee akkoord te gaan.
Dan kun je dat misbruik ook vast aantonen :wink: Of praat je alleen anderen na ?
Dat 2e telwerk zou niet heeeeeel toevallig voor nachtstroom/daltarief zijn ?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door olaf79 »

Volgens mij kun je het uitlezen op afstand op de slimme meter ook uitschakelen. Dan is je privacy "gewaarborgd".

Michelle_L
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 apr 2015 17:20
Contacteer:

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Ik ben blij met mijn tandwieltje. Gewoon terug draaien, zodat er niet gerekend en gegoocheld wordt met getallen.

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door aarie25 »

Michelle_L schreef:Ik ben blij met mijn tandwieltje. Gewoon terug draaien, zodat er niet gerekend en gegoocheld wordt met getallen.
je kunt ook als je echt een nieuwe meter nodig hebt, vragen om een normale digitale meter.
ik had mij meter kapot en wil ook geen slimme meter erin, kreeg toen netjes een gewone digitale meter erin. maar ik weet niet of ze dat bij jou dan gratis doen, omdat het geen slimme meter is,
maar je kan het altijd vragen

stofzuigertje

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je meer leverde dan gebruikte mogen ze die geleverde gratis achterover drukken in bepaalde contracten als je geen slimme meter hebt...

Ik was elke nacht op lage tarief en lever 5 dagen hoog tarief.

Van hoge tarief krijg ik al jarenlang geld terug.
Het lage tarief moet ik bijbetalen.
Als ik geen slimme meter zou hebben betaal ik het lage tarief wel bij maar krijg de geleverde hoge dag tarief van Ma/vrijdag niet meer vergoed!

Dus daarom mogen ze eisen dat je een slimme monteerde en ze zien hoeveel zon er is dus ook hoeveel stroom ze op het net moeten leveren.....
Als ze dat niet weten kan er stroom teveel of tekort ontstaan dus voor hun zelf ook beter.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door ruud_a »

Misschien kun je tijdens het laagtarief een accu opladen en die tijdens het hoogtarief weer teruggeven aan het net?

Tuihanti
Berichten: 86
Lid geworden op: 27 apr 2015 20:49

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door Tuihanti »

Aarie25, ik heb het nergens over misbruik. Kun jij b.t.w. aantonen dat het niet zo is?

Het uitzetten van het doorgeven van data stopt niet het doorgeven van data door de meter aan de ontvanger van de data, maar het doorgeven aan de leverancier. De netwerkbeheerder ontvangt dan nog steeds de data. Er zijn diverse websites waarop info te vinden is.

De oude meters voldoen uitstekend.
Niets mooier dan een teruglopende oude meter en wettelijk kan men je niet verplichten.

Lees dit maar even. Googel daarna maar eens met :waarom geen slimme meter.

http://www.energieleveranciers.nl/blog/ ... imme-meter

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door bprosman »

Aarie25, ik heb het nergens over misbruik. Kun jij b.t.w. aantonen dat het niet zo is?
Volgens mij is het zo wettelijk dat als je "Misbruik" roept je dat aan moet kunnen tonen anders is het laster. Niet andersom (aantonen dat het niet zo is).

http://www.energieleveranciers.nl/blog/ ... imme-meter
Ben niet onder de indruk...van de "Nadelen".

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door aarie25 »

Tuihanti schreef:Aarie25, ik heb het nergens over misbruik. Kun jij b.t.w. aantonen dat het niet zo is?

Het uitzetten van het doorgeven van data stopt niet het doorgeven van data door de meter aan de ontvanger van de data, maar het doorgeven aan de leverancier. De netwerkbeheerder ontvangt dan nog steeds de data. Er zijn diverse websites waarop info te vinden is.

De oude meters voldoen uitstekend.
Niets mooier dan een teruglopende oude meter en wettelijk kan men je niet verplichten.

Lees dit maar even. Googel daarna maar eens met :waarom geen slimme meter.

http://www.energieleveranciers.nl/blog/ ... imme-meter
???? hoe zo moet ik aantonen dat het niet zo is, ik heb geen slimme meter!!

Pvdmeul52
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2015 20:14

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door Pvdmeul52 »

In oktober 2014 een slimme meter "gekregen"
Eind september 2015 de jaarlijkse afrekening van Essent. Blijkt mijn kWh van 2000 naar 2600 kWh te zijn gestegen!
Had eigenlijk een daling verwacht, omdat ik de diepvriezer afgelopen jaar niet heb aangehad, in tegenstelling tot vorig jaar. Geen energie vretende apparaten aangeschaft. In ons twee persoonshuishouden zijn we ook altijd attent op bovenmatig stroom verbruik.
De enige verklaring die ik kan vinden voor toename van het verbruik met 30% is de installatie van de "slimme"" meter.
Het gaat om een meter KaifaMA105.
Zijn er nog mogelijkheden om bezwaar aan te tekenen tegen de getallen van de "slimme" meter?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: vervanging elektriciteitsmeter

Ongelezen bericht door bprosman »

De enige verklaring die ik kan vinden voor toename van het verbruik met 30% is de installatie van de "slimme"" meter.
Het gaat om een meter KaifaMA105.
Toen UPC en Ziggo samen gingen was dat voor veel mensen ook ineens de oorzaak voor problemen. De slimme meter kunt u ook zelf uitlezen en per 10 seconden het verbruik laten zien, voor 3 fasen zelfs per fase. Ik zou eerst tijd investeren om te kijken of het toch niet klopt wat de meter registreert.
Kan ook zomaar zijn dat de oude meter te weinig aangaf :wink:

Gesloten