LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erin geNEST door essent!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gesloten
ravian53

Erin geNEST door essent!

Ongelezen bericht door ravian53 » 03 dec 2015 17:40

Hoi,
Ik vind technologie leuk en handig en ik weet ook hoe ik met een computer moet omgaan. van c.v. installaties heb ik echter geen kaas gegeten. Het enige wat ik weet is dat ze warm wordt en daarna weer afkoeld op commando van de thermostaat.
De laatste tijd echter ben ik zo langzamerhand een expert in c.v. installaties geworden door het zoveelste rookgordijn van een grote firma, in dit geval dus E$$ent.. of RWE...
Het (lange ) verhaal.
Ik woonde zeker 9 jaar in een huis met een HR c.v. ketel en bijbehorende digitale thermometer.
Na een tijdje, en gezien de ontwikkelingen leek het mij wel leuk, handig en energiebesparend om een "slimme"thermostaat in huis te gaan halen. Na diverse zoektochten kwam ik uiteindelijk bij Essent die bij een 3 jarig contract de NEST van google gratis leverde ( in mijn geval GEEN VERPLICHTE gratis installatie ). Prima apparaatje verder, het viel me alleen op dat het huis toch wel wat kouder voelde als met de oude thermostaat en ook last had van warmte en koude pieken.. Je leert ermee leven want het is toch best wel een kikke ding .
Na 1 jaar hebben we een nieuw huis gevonden en gekocht en de NEST ging ook mee, en hier begon mijn inwijding in de c.v. wereld.
Toen ik de heatlink van de NEST loskoppelde van de c.v. ketel viel mij op dat er 2 klemmen op de c.v. zaten. 1 was aan/uit en de andere modulerend. de Nest zat op aan /uit. Ik ben toen de oude thermostaat eens wat meer van naderbij gaan bestuderen en zag dat het om een modulerende thermostaat ging die ABSOLUUT niet op de aan /uit klemmen mocht worden aangesloten. uiteraard heb ik vriend google gevraagd wat tekst en uitleg te geven over modulerende c.v. systemen .
Blijkt dus dat mijn gevoel van het afgelopen jaar correct was. een niet modulerende thermostaat zorgt voor pieken en dalen in het verwarmingsproces, EN is minder efficient.
Na mijn crash cource c.v. technieken middels wikipedia,etc was ik dus nogal verbaasd dat men de nest bij mij heeft geinstalleerd zonder ook maar een woord te reppen over het feit dat ik van een modulerende thermostaat naar een niet modulerende thermostaat ging met alle negatieve eigenschappen erbij .
Inmiddels gaat Essent door met de NEST actie met een vernieuwde versie V3 die WEL modulerend is.
Kan ik nu van Essent eisen mij die V3 te geven zodat ik nu wel krijg wat mij destijds belooft is? namelijk energie besparing door een slimme termostaat ?
dit zegt essent zelf over modulerende thermostaten:
Wat is beter: een modulerende of aan/uit regeling?
Als de cv-ketel is uitgerust met de mogelijkheid voor een OpenTherm (modulerende) regeling, dan raden we u aan de E-Thermostaat hierop aan te sluiten.
Een OpenTherm regelaar heeft als voordeel dat de cv- watertemperatuur wordt gestuurd op basis van de warmtevraag in de ruimte waar de E-thermostaat is geplaatst. Als er tussen de gewenste temperatuur en de gemeten temperatuur een groot verschil zit, vraagt de OpenTherm regelaar een hogere watertemperatuur dan wanneer de gewenste temperatuur bijna bereikt is.

Een modulerende regeling biedt twee voordelen:

Het comfort wordt verhoogd doordat de temperatuur minder schommelt in de ruimte die u wilt verwarmen.
Bij een goed ingeregelde verwarmingsinstallatie kunt u ook nog eens tot drie procent op de stookkosten besparen. De installatie wordt namelijk veel efficiënter aangestuurd.
Bij een aan/uit-regeling zal de E-thermostaat de cv-ketel aan- en uitschakelen zonder dat dit invloed heeft op de ingestelde cv-watertemperatuur. In dat geval zal bij het bijna bereiken van de gewenste temperatuur er vaak te warm water worden geleverd door de ketel. Dit kan leiden tot een marginaal hoger gasverbruik en een soms merkbaar lager comfort.De temperatuur is namelijk minder stabiel in de ruimte die u wilt verwarmen.
linkje:https://www.e-thermostaat.nl/help/faq/q ... ?locale=nl

Erg raar dus dat Essent NIET modulerende thermostaten laat installeren....

Uiteraard essent al om uitleg gevraagd, waarbij ze niet genoeg rookgeneratoren kunnen aanzetten en dus ook niet hun fout willen toegeven ....

en aan alle nest /essent mensen zou ik willen adviseren goed te controleren hoe uw nest is aangesloten. Ik hoop dat we met z'n alle alsnog een vuist kunnen maken tegen dit soort inluis//err. innest praktijken .

olaf79

Re: Erin geNEST door essent!

Ongelezen bericht door olaf79 » 03 dec 2015 17:59

Kijk eens op dit forum:
https://forum.essent.nl/topic/450-nest- ... n-nest-v3/#

Misschien met genoeg klachten gaat Essent wat doen hiermee.

Ik vond het sinds het bestaan van de NEST onvoorstelbaar dat deze niet modulerend en niet openTherm is, daarom de NEST links laten liggen en voor de homewizard gekozen (veel meer mogelijkheden). Komt omdat dit in de VS, thuisland van Google / Nest, niet gebruikelijk is, maar een product dient aangepast te zijn aan de lokale marktomstandigheden.

ravian53

Ongelezen bericht door ravian53 » 04 dec 2015 17:49

hoi,
idd idioot dat een hypermoderne termostaat niet in staat is een ketel van 10 jaar fatsoenlijk td besturen. Maar daar wordt door essent met geen woord over gerept. ik vindt dus dat het product niet voldoet aan de eisen die je er rederlijker wijs aan mag stellen.
Ik sta dus in mijn recht, maar nu komt het grootste probleem. hoe ga ik dat recht halen, want essent zal het een grote zorg zijn. klantje meer of minder...
Tijd voor een RADAR item? geen diesel gate maar NEST gate... ;-)

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 » 04 dec 2015 18:57

ravian53 schreef:hoi,
idd idioot dat een hypermoderne termostaat niet in staat is een ketel van 10 jaar fatsoenlijk td besturen. Maar daar wordt door essent met geen woord over gerept. ik vindt dus dat het product niet voldoet aan de eisen die je er rederlijker wijs aan mag stellen.
Ik sta dus in mijn recht, maar nu komt het grootste probleem. hoe ga ik dat recht halen, want essent zal het een grote zorg zijn. klantje meer of minder...
Tijd voor een RADAR item? geen diesel gate maar NEST gate... ;-)
Tsja het stond wel altijd vermeld op de website van NEST. Het gaat lastig worden om te bewijzen dat je hierdoor juist meer of gelijkblijvend verbruik hebt, wat je het recht op ontbinding van het contract zou kunnen geven.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 04 dec 2015 19:03

De NEST thermostaat is wel modulerend en kan heel goed met de modernere ketels communiceren. Uw vorige thermostaat in de meeste gevallen een Honeywell stond standaard al op modulerend ingesteld met de optie deze op optimal comfort in te stellen omdat die stand door menigeen als prettiger wordt ervaren. Optimal comfort is niet meer dan de thermostaat op aan/uit in te stellen zoals bij bimetalen thermostaten het geval was. Het rendement van de HR ketel loopt met ca 3% terug maar daar staat tegen over dat de radiatoren sneller opwarmen en ook de hitte uitstralen zoals men gewend is. Bij een op modulerend ingestelde thermostaat warmen de radiatoren niet snel op en blijven lauw/warm en geven zoals u al aangaf een gevoel dat het toch kouder is dan het werkelijk is. Als de thermostaat ook nog eens op de verkeerde hoogte geplaatst is wordt dat gevoel nog eens versterkt want warme lucht heeft de eigenschap om op te stijgen en met koudere lucht van onderaf aan te vullen met bij lauw/warme radiatoren koude voeten en een warm hoofd tot gevolg. Uw klacht over de NEST thermostaat snijdt geen hout want uw eerste HR ketel was minstens 10 jaar oud en de NEST thermostaat was op uw HR ketel verkeerd aangesloten. Voor de modulerende factor maakt dat niets uit want die wordt door de thermostaat bepaald en de ketel volgt enkel de info die de ketel van de thermostaat ontvangt.

ravian53

Ongelezen bericht door ravian53 » 05 dec 2015 12:35

Over geen hout snijden gesproken.... zelfs mijn 10 jaar oude ketel en ditto thermostaat communiceren via het opentherm protocol. dit betekend dat ook de temperatuur van het retourwater wordt meegenomen in het algoritme om te bepalen of dat er bijverwarmd moet worden .De nest daarentegen probeerd gedurende een week de hysteresis lus steeds kleiner te maken , maar houd zelfs in het meest ideale geval nog steeds een marge van 1 graad aan, terwijl een opentherm modulerende thermostaat hooguit een marge ( hysteresis) van 0,5 graden heeft.
Ik heb in mijn nieuwe huis maar even de temperaturen bijgehouden . De originele Nefit modulerende thermostaat ging bij een instelling van 20 graden niet verder van 20,5 en aktiveerde weer bij 19,5. zoals het hoort. hierbij zag je ook bij de ketel dat de watertemperatuur inderdaad zo werd gestuurd dat bij benadering van de gewenste temperatuur er langzaam werd terugeschakeld in plaats van keihard uit.
De Nest daarentegen schakeld de verwarming in bij 19 graden , geeft vol gas tot de 20 graden bereikt is en schakeld dan uit. Maar op dat moment zijn de radiatoren nog gloeiend heet waardoor de ruimtetemperatuur oploopt tot 23 graden . daarna zakt de temperatuur weer tot 19 graden waarna het tafereel zich weer herhaald. Dus behalve een temperatuursverschil van 4 graden wat erg voelbaar is, wordt er aardig wat gas teveel verstookt, want ik wil niet tot 23 graden verwarmen .
De nest V2 is een adaptieve thermostaat, maar zeker geen modulerende en ook in de gebruiksaanwezing staat heel duidelijk dat de heatlink op de aan/uit klemmen moet worden aan gesloten. dus van enige modulatie is geen sprake. Op dit moment is de nest dus idd een hele dure afstandsbedienbare kwikthermostaat .
Let wel.. de nest V2, de V3 is wel modulerend en ondersteund opentherm.
mijn punt hierin is ook dat de nest door, in dit geval, Kemkens geinstalleerd MOEST worden. ik moest er zelfs voor betalen . Dus ik heb geen instructies gelezen hoe de nest ginstalleerd moest worden en was ik voordien niet bekend met termen zoals opentherm. Na een flinke zelfstudie weet ik nu beter en ben ik van mening dat:
1) Essent mij had moeten vertellen dat de nest op ketel met een modulerende thermostaat wel eens minder comfortabel en efficient zou kunnen zijn
2) kemkens mij tijdens de installatie wel eens had kunnen attenderen op het feit dat de nest niet modulerend is
3) ook nest zelf tijdens hun compatibiliteits test zegt dat het gewoon kan, waarbij er ook dan met geen woord wordt gerept over het niet modulerende karakter

Aangezien ik ,,en met mij vele anderen, het ding aangesmeerd hebben gekregen via essent, is essent ook verantwoordelijk, al helemaal omdat ze het verplicht stellen de thermostaat door een proffesional te laten installeren.

In zekere zin is dit geval niet veel anders dan dieselgate.. je koopt iets moois maar het blijkt een kat in de zak.

snuffel1

Ongelezen bericht door snuffel1 » 05 dec 2015 14:24

Open therm betekent niets meer dan dat er op de cv ketel een thermostaat van een andere fabrikant aangesloten kan worden maar terzijde. Voor de Nest v2 is er een software update geweest die de thermostaat modulerend maakt, als de thermostaat een internet verbinding heeft moet de Nest v2 die update geinstalleerd hebben. Het is dan aan u om de thermostaat op de gewenste optie in te stellen te weten aan/uit of modulerend. U heeft er wel een hele studie van gemaakt en dat siert u want er is veel meet apparatuur voor nodig om op de halve graad nauwkeurig de in en uitschakel momenten van de thermostaat vast te stellen. U gaat wel voorbij aan het feit dat u zelf de thermostaat heeft aangeschaft en is u niet opgedrongen.

ravian53

Ongelezen bericht door ravian53 » 05 dec 2015 22:07

Ik weet niet waar u uw informatie vandaan haalt maar het riekt hier naar een essent/ nest medewerker.
in iedergeval is opentherm ongeveer gelijkwaardig aan rs232 en i2c. En ja bij kortsluiting van de ot klemmen gaat de ketel gewoon aan, maar er kunnen volledige datapakketten verstuurd worden van en naar de ketel.
De nest.. err.. heatlink heeft alleen een simpele relais schakeling die al dan niet open is. Er is geen communicatie op wat voor manier dan ook met de ketel. De ketel modulerend aansturen is domweg niet mogelijk , ongeacht de software op de nest thermostaat, want een relais is aan/ uit, of google moet tegenwoordig in staat zijn de hardware ook al vanaf afstand te updaten.. chapoo.. maar vooralsnog niet mogelijk.
Maar goed ff voor uw informatie de sw versie is 5.1.3rc1. geen idee of dit de nieuwste is. ik kan in elk geval geen keuze vinden van wel of niet modulerend, want zelfs al zou die keuze er wel zijn ,het domweg niet mogelijk is vanwege het gebrek aan communicatie met de ketel. Weet u zeker dat u v3 en v2 niet door elkaar haalt?
En ja , ik heb de nest bewust gekocht afgaande op de informatie die mij is medegedeelt door essent , nest en kemkens. En DAT is nu net het punt. Had ik alle info gehad die ik nu heb, was ik waarschijnlijk wel voor Toom of een andere gegaan .
Voor wat betreft de benodigde apparatuur is een beetje geduld en een digitale thermostaat genoeg .. Oh verrek de nest is digitaal en de ketel heeft er ook een die de watertemp laat zien . met de nefit beweegt de watertemperatuur zich constant tussen de 32 en 54 graden, met de nest begint de watertemperatuur ook bij de 32 graden schiet dan omhoog naar de 56 graden en blijft daar totdat de gewenste ruimte temperatuur is bereikt... weinig modulerends aan. Maar als jij me verteld hoe ik mijn nest v2 kan aansluiten op de opentherm klemmen en hetzelfde effect kan bereiken als de nefit thermostaat ben ik je zeer dankbaar.
-edit-
ter volledigheid even op de nest site gekeken
quote:Wat is OpenTherm en wat kan de 3e generatie Nest Learning Thermostat hiermee?
OpenTherm is een taal waarin ondersteunde thermostaten en cv-installaties met elkaar kunnen communiceren. De 3e generatie Nest Thermostat kan deze taal gebruiken om informatie te verzenden naar een verwarmingssysteem dat compatibel is met OpenTherm. Zo helpt de thermostaat je energie te besparen en houdt hij het nog behaaglijker in huis.

Via OpenTherm kan de Nest Thermostat de temperatuur regelen van zowel het warme water in je boiler als het water dat wordt gebruikt om je huis te verwarmen. Dat is belangrijk omdat de meeste oudere verwarmingsketels alleen een eenvoudige aan/uit-regeling hebben: ze staan ofwel aan en verwarmen op volle kracht, of ze staan uit en verwarmen helemaal niet. Ze kunnen niet de specifieke temperatuur bepalen van het water waarmee je ketel je huis verwarmt. Maar modernere ketels kunnen moduleren, een techniek die een middenweg mogelijk maakt tussen op volle kracht en helemaal niet verwarmen. Hiermee kan de hoeveelheid gas die wordt gebruikt om je huis te verwarmen indien nodig worden vermeerderd of verminderd.

Het is vergelijkbaar met rijden op de snelweg: je geeft meestal gemiddeld gas om een aangename snelheid te behouden, zodat je op een prettige manier en op tijd op je bestemming aankomt. Maar soms moet je even versnellen om een langzamere auto in te halen of gevaar te ontwijken. Modulatieketels werken ongeveer hetzelfde: ze kunnen als dat nodig is meer of minder gas gebruiken om je te helpen energie te besparen zonder dat je aan comfort inboet. Maar je hebt iets nodig om de ketel aan te sturen. In dit geval zit de Nest Thermostat achter het stuur. Hij gebruikt zijn geavanceerde algoritmen om je ketel te instrueren meer of minder gas te gebruiken.

Hoe verbetert de Nest Thermostat de modulatie met OpenTherm?

De 3e generatie Nest Thermostat kan modulatie nog efficiënter maken. Met behulp van zijn lerend vermogen en geavanceerde algoritmen houdt hij rekening met factoren zoals de huidige weersomstandigheden, de temperatuur in je huis, de temperatuur die je hebt ingesteld en nog veel meer om ervoor te zorgen dat de ketel altijd optimaal moduleert. Als het weer bijvoorbeeld omslaat en het begint te sneeuwen, laat de Nest Thermostat de ketel weten dat er meer gas nodig is om de temperatuur in huis aangenaam te houden.

Gesloten