LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Sjaakvandevelde
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:23

Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door Sjaakvandevelde »

Ik kreeg zojuist een overzicht van United Consumers waar ik sinds 1 augustus bij zit.

Stroomverbruik 1 aug t/m 1 okt 61 dagen

stroom 1 : 635 KWh en stroom 2 : 550 KWh --> Totaal 1185 KWh

Normaal gemiddeld verbruik 1 gezinshuishouding in Nederland 2010 KWh per jaar

Maar nu komt het, ik ben in deze 2 maanden 19 dagen naar Spanje geweest, 4 dagen bij me moeder en 2 dagen in een hotel geweest. Totaal 25 dagen niet thuis van de 61 dagen.

En ik verbruik slechts 2010 KWh ....... volgens United Consumers een absurd hoog verbruik maar volgens de meter klopt het en vorig jaar had ik 7215 KWh verbruikt .....

United Consumers adviseerde mij om contact op te nemen met STEDIN om de meter te ijken. Dit gedaan en kosten voor ijken meter zijn minimaal 667,15 en maximaal 1121,91 euro ??? Kosten hoor je achteraf ?

De medewerker van Stedin vond het ook een enorm verbruik (voor 36 dagen) en adviseerde mij op contact op te nemen met United Consumers die ook de ijking voor mij konden aanvragen en dan koste het mij niets.

United Consumers gebeld en dit gevraagd maar dat kon niet volgens de medewerkers. Ik heb specifiek gevraagd of er wel zo'n regeling bestond maar na overleg achter de schermen kreeg ik te horen dat deze regeling NIET bestond.

Stedin weer gebeld en dit overlegd en ik kreeg wederom te horen dat United Consumers dit wel degelijk kon doen. Ze liegen dus openlijk. Ook gevraagd naar lekstroom maar kreeg te horen dat dit een fabeltje was.

Als dit verbruik zo blijft of zelfs oploopt omdat de dagen korter worden en eerder energie verbruikt gaat worden dan kom ik ruim boven de 10000 Kwh per jaar uit.

Ik ben alleen, heb een normale baan, geef 4 avonden per week karateles op mijn sportscholen en zit 4 maanden per jaar in het buitenland. Ik heb geen sauna, geen zonnebank, geen wietplantage, verwarm niets electrisch en toch verbruik ik enorm veel stroom, zeg maar bizar veel.

Wie kan mij helpen want United Consumers liegt en wil totaal niet helpen met mijn probleem, heel klantvriendelijk pfff

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door angel1978 »

Waarom zou UC iets moeten doen?
Je meter meet blijkbaar deze hoge hoeveelheden en als dat niet kan ( wat idd. onwaarschijnlijk lijkt ) dan is het aan jou om dit aan te tonen.
Dit kan je heel eenvoudig doen door een ijking aan te vragen waarbij je de kosten vergoed krijgt bij gelijk.

Wat is nu je risico? Het kan niet kloppen zeg je zelf. Dus laat die ijking uitvoeren!

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door witte angora »

Hmmm... het verbruik van die 60 dagen ligt redelijk in lijn met het jaarverbruik. Maar het is wel idioot hoog ja.

Je zou eens een stroommetertje kunnen kopen, om te zien of je ergens een giga-sluipverbruik hebt. En je zou eens kunnen kijken of er niet ergens stiekem een stroomdraadje doorgetrokken is naar een van de buren. Wie weet hebben hun een sauna die dan op jouw kosten draait. Of een wietplantage. Of wat anders.

Het stroomverbruik lijkt redelijk gelijkmatig te zijn, dus als het om sluipverbruik gaat, dan is het iets dat dag en nacht doorgaat.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door thecure »

kloppen de opgegeven meterstanden?
hou je ze zelf ook bij per dag/week/maand?

zet alle groepen eens uit en kijk wat de meter doet...

Sjaakvandevelde
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:23

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door Sjaakvandevelde »

Bedankt voor jullie reacties

niemand laat toch een meter ijken als de kans bestaat dat 1121,91 euro moet betalen, dat is een veels te hoog risico. En Stedin kwam met dit advies hoor dat United Consumers het kon doen.

Ik woon vrij dus niemand kan aftappen.

En yep ga zo'n stroom meter aanschaffen.

Nee nog niet gecontroleerd want kom net terug uit Spanje maar ga het vanaf volgende week maar eens doen.

Meterstanden kloppen en nee hou ze (nog) niet bij

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door berndv »

de kosten voor het ijken hoef je niet te betalen als blijkt dat je meter defect is. Als de meter goed werkt, worden de kosten van de ijking/controle op jou verhaald. In alle topics die ik hier voorbij heb zien komen heb ik nog nooit gelezen dat een energieleverancier kosteloos een ijking aan kan vragen bij de netbeheerder.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door michieldejong »

Kun je niet op je stroommeter redelijk goed zien wat je huidige verbruik is, door de snelheid waarmee het wieltje ronddraait of het lampje knippert?
Dan kun je door bv steeds als je stoppen uit te zetten en er maar één per keer aan te zetten afleiden op welke stop het hoge verbruik zit. Of al je apparaten uit het stopcontact halen (incl boiler, koelkast etc) en dan een voor een er weer in.
Met een beetje geluk heb je in 15 minuten de dader wel te pakken, als er echt één apparaat is met een probleem.

Ik zou inderdaad ook eerst goed zelf onderzoek doen voordat je een dure controle laat uitvoeren.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door BL2 »

Snap ook eerlijk gezegd niet dat TS niet wat meer onderzoek doet. Een grote stroomverbruiker moet zo te vinden zijn, dat lijkt me inderdaad niet zo moeilijk.
Als de woning echt losstand is, zou aftap door iemand anders zo goed als uitgesloten moeten zijn. Echter ook dit is makkelijk te ontdekken, inderdaad alle verbruikers uit zetten (en niet de stoppen of zekeringen er uit halen).

TS moet masr eens aangeven wat het onderzoek heeft opgeleverd, anders blijft het gissen.......

stofzuigertje

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je op vakantie gaat en een strijkijzer vergeet of gelijkwaardig apparaat...

Ik had een gesmolten water koker en die gebruiken ook tussen de 1800 en 2300 watt dus het kan wel.
UC is niet verantwoordelijk voor dit soort pech gevallen en goed kijken hoeveel je nu gebruikt en of er niet een energie vreter aan stond.

Ook wasdrogers, niet bepaald zuinig of zo kan het zijn dus ga goed zoeken naar alle apparaten.
Verder is bij vrijstaand wonen een buiten stopcontact een risico, ik kan daar tijdens jou vakantie mijn auto opladen!
Ja, je weet maar nooit en bij een bedrijf stond elke avond een busje op parkeerplaats van buren en ja hoor, de stekker op 400 volt krachtstroom,
en met heftruck heb ik deze diefstal weggehaald en de rekening gegeven!

Op mijn webcam zag ik dat ze 5x per week stonden te laden, aansluiten als ik weg was en elke ochtend vroeg weer weg rijden!

Ja, ook ik had buiten zowel 230 als 400 volt aansluitingen die permanent onder spanning stonden....

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door BL2 »

@-stofzuigertje: Jij maakt echt alles mee :shock: Bijna alles wat op Radar voorbij komt heb jij ook al mee gemaakt.
Is dat nou niet vermoeiend :D :?:

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:Ik had een gesmolten water koker en die gebruiken ook tussen de 1800 en 2300 watt dus het kan wel.
Dat kan dus niet.
Iets dat constant 2000 Watt verbruikt genereert een flinke hoeveelheid warmte.
Zodra de waterkoker is drooggekookt, brandt het element gewoon door.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door BL2 »

Nee, dan spreekt de thermische veiligheid aan en schakelt het apparaat gedurende een bepaalde tijd uit.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door sjohie »

De netbeheerder is verantwoordelijk voor je meter, niet je energieleverancier. Als Stedin zegt dat het controleren geld kost, dan zou ik dáár van uit gaan. Voordat je aan zo'n kostbare ijking gaat, zou ik even (zoals al geopperd) een rondje door de stoppenkast doen, zo'n verbruiker moet gemakkelijk te vinden zijn.
Laatst gewijzigd door sjohie op 14 okt 2016 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door k2p »

Metertje heb je niet eens nodig als die meter van hun per 0,1 kwh laat zien. Want je geeft aan gemiddeld ongeveer 0,8 kwh per uur te gebruiken. Dus iedere 7,5 minuten 0,1 kwh.

Dus. Even alle stoppen uitslaan, en check een kwartier later of de meter inderdaad stil staat. En begin dan groep voor groep de stoppen er terug in te zetten met tussenpozen van een kwartier, tot je ziet welke groep verantwoordelijk is. (Begin met je koelvriescombinatie voordat alles ontdooit)

Als je weet welke groep het is, haal je alle stekers van die groep er uit en begin je die weer stuk voor stuk er in te doen.

Ps. Lees je jouw genoemde waarden zelf af aan de meter? Of ga je enkel uit van het overzicht? Want die opnames kunnen aannames/schattingen zijn!

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Vorig jaar had u ook al zo'n hoog verbruik.
Waarom toen niet aan de bel getrokken.
U zit nu een paar maanden bij een nieuwe leverancier en die mag voor u gratis de meter gaan ijken.

ekiem
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2013 19:18

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door ekiem »

Meten is weten.

Ik zou inderdaad gewoon eens de boel goed bijhouden. Gewoon iedere dag op eenzelfde tijdstip noteren wat het verbruik is. Daarnaast alle apparaten eens nalopen.
En hoe is je C.V. installatie , een installatie ouder dan 10 jaar kan ook een hoog verbruik hebben. Hoe oud is je woning, heb je dubbel glas ??

Als je dit allemaal op een rij hebt , dan weet je duidelijker waar je aan toe bent.

Ekiem

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door Shine »

En TS huldt zich verder in een stilzwijgen. Helaas. Zonder aanvullende info kunnen we verder niets en aan doorlopende speculatie(s) hebben we niets.
Of is de soep uiteindelijk toch niet zo heet als dat ' ie gepresenteerd werd?

Jerpauw
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door Jerpauw »

zijn zeer veel mogelijkheden, wellicht vergat TS dat hij een Vloerverwarming heeft, schijnt dat die pomp die ertussen zit stroom vreet. ook als hij niet thuis is.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door absent »

Jerpauw schreef:zijn zeer veel mogelijkheden, wellicht vergat TS dat hij een Vloerverwarming heeft, schijnt dat die pomp die ertussen zit stroom vreet. ook als hij niet thuis is.
Vooropgesteld dat de vloerverwarming met warm water werkt dan. Een pomp die spanning door de draadjes pompt moet nog worden uitgevonden...

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bizar hoog stroomverbruik 1 persoons huishouding

Ongelezen bericht door BL2 »

Jerpauw schreef:zijn zeer veel mogelijkheden, wellicht vergat TS dat hij een Vloerverwarming heeft, schijnt dat die pomp die ertussen zit stroom vreet. ook als hij niet thuis is.
Wat een onzin, nergens staat dat er vloerverwarming is :shock:
Verder reageert de TS niet meer, dus verder speculeren heeft in dit topic geen zin.......

Gesloten