LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ervaringen energie consumentenbond,

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bourks
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2016 06:30

ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door bourks »

na een tijdje aan het zoeken te zijn geweest naar alternatieve energieaanbieders, kwamen wij terecht op de site van de consumentenbond.

bij hun kreeg ik een aanbod wat toch wel gruwelijk scherp is.

waar zit het addertje?

en zijn er al ervaringen hier op het forum?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook bij een energievergelijker je licht opsteken. Daar zitten wel meer aantrekkelijke aanbiedingen.

Waar je op moet letten is dat je een contract voor 12 maanden afsluit. Mocht je dit contract eerder willen beëindigen, dan ben je per energiesoort een bedrag van 50 euro kwijt, of zoiets. Verder moet je even kijken, als je niet ieder jaar van energieboer wilt wisselen, hoe de kosten na dat eerste jaar liggen, in vergelijking met andere energieboeren. Het kan best zijn dat je in het eerste jaar een flinke korting krijgt, en in de jaren er op betaal je dat stukje bij beetje terug door hogere energieprijzen dan bij de concurrent.

En nee, met de consumentenbond heb ik geen ervaring. Wel met gaslicht.com, die bevalt me uitstekend, maar er zijn er meerdere.

bourks
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2016 06:30

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door bourks »

uiteraard heb ik bij vergelijking site s gezocht. De consumentenbond komt daar niet in voor overigens, maar hun prijs ligt per jaar nog 100 euro onder de scherpste aanbieder op vergelijking site

vandaar de vraag, hoe dit kan

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door Dirkie »

Iets wat te mooi is om waar te zijn is dat meestal ook.
Maar hou er bij dit soort zaken goed rekening mee dat iedere energie aanbieder (of tussenpersoon) het hele jaar niets meer en niets minder dan voorschotten in rekening brengt en die kunnen zij (en dat kan je zelf ook) zo laag of hoog maken als ze maar willen. Pas met de eind afrekening kun je zien of je echt goedkoper uit was.
Houdt er dan ook rekening meer dat een groot deel van de rekening bestaat uit andere zaken dan energie kosten (zoals leverings kosten, belasting enz enz). Die zijn voor iedereen gelijk.
In de meeste gevallen zit de 'winst' dan ook niet echte rekening, maar in de premie of het kado wat je krijgt als je overstapt naar een andere leverancier.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door kweenie »

Van een 'addertje' is in dit geval niet echt sprake. De tarieven zijn dit jaar inderdaad erg scherp. Wat Dirkie aangeeft dat je niet alleen naar het voorschot moet kijken, is in het algemeen inderdaad een goede tip, maar in dit geval kun je precies zien hoe de prijs is opgebouwd, ook per kWh en m3. En dat is volgens mij behoorlijk concurrerend. In het verleden heb ik dat wel eens anders gezien.

Uiteraard verstandig om altijd goed je persoonlijke situatie door te rekenen.

Het 'addertje', als je daarvan zou kunnen spreken, is dat de energieleverancier op deze manier relatief eenvoudig heel veel klanten kan krijgen. (De teller staat nu rond de 50.000, maar daar zal ook nog wel wat van afvallen.) En zo zijn ze dus van een behoorlijk grote afzet verzekerd zonder dat zij veel inspanning hoeven te doen. Dat is ze wel wat waard.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik heb even een snelle berekening gemaakt op basis van het verbruik van vorig jaar bij mijn huidige leverancier. En inderdaad met grote letters kan ik bij een 3 jarig contract veel besparen. Alleen als ik de eenmalige premie van 100 euro vanaf haal wordt het verschil al minder. En als ik dan ook in de berekening meeneem dat zij rekenen met verkeerde tarieven van mijn huidige leverancier wordt het verschil nog minder. Onder de streep zou het bij mij (op basis van verbruik vorige jaar) rond de 100 euro schelen. Maar in realiteit zal het nog minder worden omdat ik door diverse omstandigheden dit jaar zowel voor gas en elektrisch minder verbruik.
En andere reden voor het kleine verschil is dat ik een paar maanden geleden overgestapt ben (weliswaar naar dezelfde leverancier) en toen heb ik al vrij scherpe tarieven gekregen. Dezelfde berekening met mijn vorige tarieven zou een groter verschil geven.
Maar eerlijk is eerlijk. Ze hebben wel een goed aanbod.
Laatst gewijzigd door Dirkie op 11 okt 2016 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

bourks
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2016 06:30

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door bourks »

ik heb mijn jaarafrekening bekeken, volgens de consumentenbond zou ik bij de nuon 1733 euro betalen op jaarbasis, dat klop op 4 euro na.

bij de consumentenbond praten ze inclusief de eenmalige welkomstpremie over 1373. een aanzienelijk verschil dus.

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door Spuiter »

Ik stap ieder jaar over via de consumentenbond en ben nog nooit een addertje tegen gekomen. Tot nu toe werd het iedere keer goedkoper.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Heb zelf die ervaring nu ook.

Vorig jaar overgestapt via gaslicht.com van Essent naar Engie. Welkomstpremie + goedkopere dag- en nachttarieven. Bingo. Nu kwam via die site Pure Energie eruit. Ondanks ook weer een welkomstpremie toch €40,- hoger dan dit jaar, waarbij Engie zelf nog weer eens €60,- hoger uitkomt.

Na de reclame van de consumentenbond op tv vanavond direct de check gedaan en jawel hoor, kan nog goedkoper blijkbaar. Van de Bron nog weer €10,- goedkoper dan vorig jaar. Oh ja, ben een klein verbruiker (± 2.000kWu/jaar en geen gas). Van de Bron kwam ik bij gaslicht.com overigens niet tegen. Verschil dat ik wel zag was vaste leveringskosten elektriciteit die van de Bron niet rekent (of in rekening brengt).

Morgen even de algemene voorwaarden nog goed lezen, en de actie voorwaarden. En als daar niets vreemds in staat, dan houdt het voor mij op en ben ik om. :P

bourks
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 feb 2016 06:30

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door bourks »

van de week contact gehad met consumentenbond.

hun hebben een veiling voor aanbieders georganiseerd, de Bron schreef ook in op de veiling, en beloofde deze tarieven, en geen leveringskosten. Daarmee hebben ze de veiling gewonnen..

na inschrijving gaat alles via de bron, maar consumentenbond blijft uiteraard bemiddelen mocht er wat fout gaan.

dus ik ben om, en heb me aangemeld

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Wij zijn ook al 2 keer via Consumentenbond overgestapt, we zijn ook lid.

Wat me wel opvalt is dat er een verschil bestaat tussen de Energieveiling en de Energievergelijker van de Consumentenbond. Bij de veiling kwam er een mooi aanbod, en dat is dan in vergelijking met je huidige aanbieder. Dan krijg je 3 opties die een goede deal bieden. In ons geval zat daar ook het "verleng-aanbod" van de huidige provider bij, en ze geven de optie van 1 of 3 jaar contract.

Toen ik ook via de Energievergelijker ging kijken (van de Consumentenbond, en ook via andere vergelijking-sites, dat maakt niet uit, komt altijd op hetzelfde uit) zag ik een beter aanbod staan. We zijn nu via de vergelijken van de Consumentenbond overgestapt naar Greenchoice, met een 1 jaar contract. Voordeel om het via Consumentenbond (of andere vergelijker) te doen is dat je dan een betere deal krijgt, vergeleken met de beste deal via de aanbieder zelf.
Ze raden aan om het jaarlijks te vergelijken via de Energievergelijker, of je nog goed zit. Wij voelen ons thuis bij Greenchoice, want ze geven een goede prijs voor groende energie, en ze zijn makkelijk te bereiken (gewoon telefoon nummer, geen extra belkosten), en ze hanteren ook geen opzeg-boetes. Volgens mij gewoon 1 maand opzegtermijn. Wij zitten nog goed 2 maanden bij onze huidige aanbieder en gaan dan over naar Greenchoice. Ben benieuwd hoe het gaat als we eind november of begin december weer kijken voor de tarieven, of ze er dan ook goed uitkomen. Voor een paar euro's zou ik trouwnes niet steeds overstappen. Het contract wat we nu afgesloten hebben geeft een garantie voor tarieven tot eind december 2017.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door Harm.calc »

@GrannySmith

Zelfs voor een paar euro's kan het lonend zijn om over te stappen.
Ik ben nu overgestapt op dag 1 dat contract verlopen is. Nu krijg ik ook een afrekening van exact 1 jaar en is die afrekening beter te controleren dan dat ie bestaat uit een periode langer dan bv een jaar. Moet je weer goed in de gaten houden dat je betaalde voorschotten wel kloppen.
Ik dacht aanvankelijk nog een maand extra te blijven hangen bij m'n oude leverancier, zeker te zijn zo het contractduur uit te dienen. Dat de jaarafrekening klopt waarin welkomstpremie verrekend wordt en dan pas over te stappen. Maar dan krijg je van die vervelende afrekeningen over gebroken periodes. En die tijd dat je extra blijft hangen betaal je hogere tarieven.
12 december is contract in gegaan en die duurt tot 12 december, niet tot en met 12 december. Als dat goed op papier staat, 12 december overstappen. Ging bij Engie goed.

GrannySmith
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door GrannySmith »

Wij hebben ons dus al aangemeld via de Consumentenbond, maar ons huidige contract loopt nog tot medio maart 2017. Bij dat contract kregen we destijds de bonus van een "cash back" (soort welkomst-bonus) van 150 euro beloofd. Maar die krijg je natuurlijk alleen maar als je het jaar vol maakt. Als we eerder overstappen lopen we die 150 euro bonus mis, en krijgen misschien ook nog een opzegvergoeding/boete.

Daarom hebben we besloten om ons huidige contract niet eerder op te zeggen. We hebben gelukkig wel een mooie aanbieding met scherpe tarieven van Greenchoice, gegarandeerd tot eind van dit jaar. Als de energieprijzen nu stijgen hebben we toch een goede deal.
We hebben nu een maandbedrag van 164 euro, en straks wordt dat iets van 5-6 euro minder per maand. Als we bij onze huidige aanbieder gebleven waren hadden we hogere tarieven gehad.

We zaten eerder ook al eens bij Greenchoice, en waren daar wel tevreden over. Alleen zag ik toen met de vergelijking van de Consumentenbond dat er die goede deal was bij een andere aanbieder, met lager maandbedrag en ook nog eens die 150 euro bonus na 1 jaar. Dat was "te verleidelijk" ...
Maar nu ik me er meer in verdiep zie ik toch de voordelen van Greenchoice. Ten eerste groene energie, en ook dat ze geen klanten binnen lokken met bonus of korting die je na 1 jaar krijgt, en ze hanteren geen opzegvergoeding of boete. Dus als de tarieven bij Greenchoice niet veel hoger uitvallen dan bij andere aanbieders na dit jaar, dan denk ik dat we er gewoon blijven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door kweenie »

De ervaring bij Greenchoice is dat ze juist wel veel gunstiger tarieven hanteren voor nieuwe klanten dan voor bestaande klanten. Maar dat zie je over een jaar wel weer. Gelukkig zijn er trouwens veel meer groene energieleveranciers, dus keus genoeg over een jaar.

helm0nderr
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2017 13:27

Re: ervaringen energie consumentenbond,

Ongelezen bericht door helm0nderr »

Ik ben ingestapt in het aanbod en kan je zeggen wat een gunstige deal van budget 1 jaar en ook nog een leuke cashback elders kon ik nergens goedkoper vinden ook niet green choice of vergelijking sites....want onder de streep waren zij alsnog goedkoper en ook nog eens lage eenheids prijzen en vastrecht was een lachertje ten opzichte wat mijn huidige nu vraagt :)

Gesloten