LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meter defect, verbruikskosten geschat

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Karel Johan
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2016 12:17

Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door Karel Johan »

Een jaar geleden raakte mijn electra meter defect. Er werd daarom een schatting gemaakt van mijn verbruik. Dit betekende dat ik 581 Euro moest bij betalen over het afgelopen jaar. Mijn voorschot bedrag is altijd genoeg geweest en werd daarom niet verhoogd. Liander heeft deze maatregel genomen en dus kan Greenchoice daar niets aan doen. Hoe kan het zijn dat het voordeel van de twijfel aan Liander toekomt? Dit klopt niet. Bovendien kreeg ik in maar 2016 een bericht van Greenchoice dat mijn voorschotbedrag voor januari en februari voldoende was geweest en dat bedrag was nog steeds net zo hoog.

Heeft iemand hier ervaring meegehad en zou radar hier iets aan kunnen doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 12 okt 2016 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kun je geen bezwaar indienen en dan met argumenten komen waarom dit lager zou moeten zijn?

stofzuigertje

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het bedrag in € zegt mij niets, ik kijk naar Kwh geschat en verbruik afgelopen 5 jaren mits je er al zolang zou wonen.
U neemt het verbruik van de voorgaande 5 jaren en berekend gemiddelde gebruik.

Let op, niet gemiddelde bedrag nemen want tarieven schommelen dus echt verbruik in Kwh opgave van meerdere jaren en dan gemiddelde berekenen!

LianderNL
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2016 10:53
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door LianderNL »

Geachte Karel Johan,

In uw bericht geeft u het volgende aan:
Liander heeft deze maatregel genomen en dus kan Greenchoice daar niets aan doen. Hoe kan het zijn dat het voordeel van de twijfel aan Liander toekomt?
Liander wisselt de meter als deze defect is. Dit is onze taak. Het is niet onze taak om een schatting de maken van het verbruik, dat is aan de leverancier. Wij weten daarom ook niet wat de leverancier gebruikt in zijn berekening. Wij adviseren daarom ook om, zoals stofzuigertje ook zegt, uw gemiddelde verbruik te berekenen en daarmee naar Greenchoice te gaan. Zij hebben deze rekening voor u opgemaakt en zij kunnen dit dan ook waar nodig wijzigen of uitleggen. Is Greenchoice het niet eens met de gegevens die ze van ons hebben ontvangen? Dan kunnen zij zelf contact met ons zoeken om e.e.a. kort te sluiten.

Wij gaan ervan uit dat u hier met Greenchoice uit gaat komen.

Met vriendelijke groet,
Liander Webcare

Karel Johan
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2016 12:17

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door Karel Johan »

Greenchoice heeft laten weten dat zij er verder niets aan kunnen doen omdat Liander uiteindelijk bepaalt wat er betaald moet worden. Zij wassen hun handen in onschuld.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door gemist »

Tja, da's lekker makkelijk van Green. En niet zoals het hoort.
Je neemt stroom af bij Green, en dan zou de rekening van een ander bedrijf afkomen. Maar betalen moet dan wel aan Green...
Dus, even nadenken. Greenchoice is de partij waar je moet zijn voor een oplossing. Liander is transporteur.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door 16again »

Hoeveel kwh heb je de afgelopen jaren gebruikt, en hoeveel zijn er nu in rekening gebracht?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Gaat volgens mij al mis omdat er geen controle op de meter is geweest.
Einde van elke maand lees ik mijn elektra meter uit om standen bij te houden. Zo hou ik in de gaten of mijn verbruik niet opeens heel anders is, en check ik dus of de meter geen storing geeft, defect is.
Waarom is dit voor heel veel mensen een te grote moeite? Ik begrijp het niet.

Karel Johan
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2016 12:17

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door Karel Johan »

Ik heb mijn meterstanden genoteerd wanneer deze doorgegeven moesten worden. Er waren nooit afwijkingen.
Nadat er een nieuwe meter was geplaatst heeft Liander het verbruik opgemeten gedurende twee maanden (november en december 2015) Op grond daarvan moest ik bijna 600 E bijbetalen. In maart 2016 kreeg ik bericht van Greenchoice dat het voorschotbedrag van nog steeds 25 E voldoende was geweest over de maanden januari en februari 2017.

Daar begrijp je toch niets van? Greenchoice vertelde me niet zo lang geleden dat iedere ander leverancier het ook zo gedaan zou hebben. Dus precies doen wat Liander zegt. Sinds mei dit jaar is de aanbetaling met 6 Euro verhoogd. Het klopt gewoon niet.

Karel Johan
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2016 12:17

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door Karel Johan »

Liander Webcare beweert dat ik er met Greenchoice uit moet komen. Dus niet. Greenchoice trekt zijn handen ervan af.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Karel Johan schreef:Ik heb mijn meterstanden genoteerd wanneer deze doorgegeven moesten worden. Er waren nooit afwijkingen.
Nadat er een nieuwe meter was geplaatst heeft Liander het verbruik opgemeten gedurende twee maanden (november en december 2015) Op grond daarvan moest ik bijna 600 E bijbetalen. In maart 2016 kreeg ik bericht van Greenchoice dat het voorschotbedrag van nog steeds 25 E voldoende was geweest over de maanden januari en februari 2017.

Daar begrijp je toch niets van? Greenchoice vertelde me niet zo lang geleden dat iedere ander leverancier het ook zo gedaan zou hebben. Dus precies doen wat Liander zegt. Sinds mei dit jaar is de aanbetaling met 6 Euro verhoogd. Het klopt gewoon niet.
25 of 31 euro per maand, Het blijft erg weinig.

Ik vind wel een referentie periode van 2 maanden erg kort om de bijbetaling van 600 euro op te baseren. Tevens vind ik dat Liander hier zich veel te gemakkelijk van af maakt. Tenslotte is het hun meter die defect is geraakt, en als er geen fraude of misbruik is gemaakt is dat voor rekening en risico van Liander. Het had daarom van goed ondernemerschap getuigt om de bijbetaling te laten vervallen, maar ik denk dat je ze daartoe niet kunt dwingen.

Wat wel kan is de referentieperiode oprekken tot bijvoorbeeld een half jaar. Stel dat de bijbetaling zou zijn gebaseerd op de periode nov 2015-mei 2016, zou er dan een andere ( lager) bedrag uitkomen? . Indien dat zo is zou ik het zeker bij Liander aankaarten.

Uiteindelijk vind ik ook simpele verwizjing naar Greenchoice nietdoor de beugel kunnen. Alle informatie komt van Liander, en Greenchoice kan niet veel meer doen dan op basis hiervan factureren

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door thecure »

Karel Johan schreef:Ik heb mijn meterstanden genoteerd wanneer deze doorgegeven moesten worden. Er waren nooit afwijkingen.
Nadat er een nieuwe meter was geplaatst heeft Liander het verbruik opgemeten gedurende twee maanden (november en december 2015) Op grond daarvan moest ik bijna 600 E bijbetalen. In maart 2016 kreeg ik bericht van Greenchoice dat het voorschotbedrag van nog steeds 25 E voldoende was geweest over de maanden januari en februari 2017.

Daar begrijp je toch niets van? Greenchoice vertelde me niet zo lang geleden dat iedere ander leverancier het ook zo gedaan zou hebben. Dus precies doen wat Liander zegt. Sinds mei dit jaar is de aanbetaling met 6 Euro verhoogd. Het klopt gewoon niet.
nog een keer dan: hoeveel kwh heeft u de afgelopen jaren verbruikt, en hoeveel kwh is er nou geschat??

LianderNL
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2016 10:53
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door LianderNL »

Geachte Karel Johan,

Wij zijn ook erg benieuwd naar het antwoord op de vraag van thecure. Wat is het gemiddelde gebruik geweest in de afgelopen jaren en wat is er nu geschat? Als daar een groot verschil tussen is, adviseren wij u om uw beklag bij de leverancier te doen.
De genoemde 25 en 31 euro lijken ons niet te kloppen. Aan netbeheerkosten voor een elektriciteitsaansluiting wordt al EUR 19,22 betaald. Of is dat alleen voor uw verbruik?
Wij adviseren om uw voorgaande jaarverbruiken en het nu verrekende verbruik met uw leverancier te bespreken. Zij moeten u kunnen uitleggen hoe zij uw factuur hebben opgebouwd en hoe dat in vergelijking staat met voorgaande jaren.

Met vriendelijke groet,
Liander Webcare

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Nou dan hebben ze toch aan mij een verkeerde. Ik heb sinds we hier zijn komen wonen wekelijks de meterstanden opgenomen en ook voor de VvE.
en deze staan allemaal in een Excel sheet vermeld. Dus mocht er wat mis gaan, tja. En ik hoef ook geen slimme meter.

petra838
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2016 19:21

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door petra838 »

Ik heb nagenoeg hetzelfde meegemaakt. Ook bij Greenchoice. Alleen moest ik meer dan 1500 euro bijbetalen, twee keer. Mijn verbruik was zo hoog dat je zou verwachten een wiet plantage aan te treffen. Iemand van Liander langs geweest. Meter stuk. Nieuwe meter. De monteur had op mijn verzoek op de werkbon verklaard en getekend voor de kapotte meter. De kopie naar Greenchoice. Mocht niet baten. Toch betalen. Uiteindelijk met behulp van de rechtsbijstand verzekering met succes aangevochten bij de geschillencommissie. Het reeds betaalde teruggekregen en het nog verschuldigde kwijtgescholden. Dus pas op met Greenchoice. Wij stonden vervolgens als wanbetaler geregistreerd en konden bijna nergens meer energie afnemen.

MarioLog
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 sep 2007 03:23

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door MarioLog »

Hoogstwaarschijnlijk is er iets verkeerd gegaan tijdens de overgang van de ene naar de andere energieleverancier, Green Choice in dit geval. Deze zal de meterstanden - welke op het moment van de overgang bekend waren - met opzet niet van Liander hebben overgenomen. Deze tactiek helpt Green Choice om meer geld in ontvangst te nemen dan de diensten welke zij daadwerkelijk hebben geleverd tijdens uw overeenkomst met Green Choice. Jaren geleden was dit al hun werkwijze en nu is dit klaarblijkelijk nog steeds zo. U moet er dus vanuit gaan dat uw meter helemaal niet defect is. Dit is de statement: Green Choice tracht gelden in ontvangst te nemen voor diensten welken zij niet daadwerkelijk hebben geleverd. Advies: niet betalen en voor de rechter laten komen. Een foto maken van de meterstanden en zodanig terug berekenen wat het gemiddeld verbruik per lopend jaar is geweest. 99% kans dat Green Choice rechtskundig gezien alle rechtskosten zal moeten betalen. En u kunt overstappen naar een andere energie leverancier uiteraard. Succes!

Karelschorer
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2016 11:29

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door Karelschorer »

Mijn afrekening oktober 2016 over het afgelopen jaar: 941Khz voor normaal gebruik en 1094Khz voor daluren. Kosten: 310,73. De aanbetaling was 324; dus ik kreeg nog terug.

Hoe is het mogelijk dat ik dan over de drie jaar tot oktober 2015 E 582 bij moest betalen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Meter defect, verbruikskosten geschat

Ongelezen bericht door berndv »

MarioLog schreef:U moet er dus vanuit gaan dat uw meter helemaal niet defect is.
Als Liander concludeert dat de meter defect is, is dat toch niet zo heel moeilijk te begrijpen?
MarioLog schreef:Advies: niet betalen en voor de rechter laten komen.
Topadvies :roll: Waarom de geschillencommissie overslaan?
MarioLog schreef:Green Choice in dit geval. Deze zal de meterstanden - welke op het moment van de overgang bekend waren - met opzet niet van Liander hebben overgenomen.
zware beschuldiging. Als ze dit voor de rechter laten komen zou u nog wel eens een veroordeling kunnen krijgen voor laster en smaad. U benoemt de zaken hier als feiten en beschuldigt ze feitelijk van oplichting op deze manier. Een vrij zware beschuldiging die u hopelijk ook kunt onderbouwen.
MarioLog schreef:Deze tactiek helpt Green Choice om meer geld in ontvangst te nemen dan de diensten welke zij daadwerkelijk hebben geleverd tijdens uw overeenkomst met Green Choice. Jaren geleden was dit al hun werkwijze en nu is dit klaarblijkelijk nog steeds zo.
Dus tenzij u dit met harde feiten kunt onderbouwen spreekt hier uitsluitend de onderbuik.

Gesloten