LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
stofzuigertje

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 Na aankoop woning vond ik een 26 jaar oude gasslang, na dichtdraaien kraan was alles goed.
Ja, dit is een veel voorkomende en ze mogen dan niet afsluiten, als je de gaskraan in keukenkastje dicht zette.

2 Feenstra, naast zeer goede vakmensen zie ik ook schoonmakers die met staalborstel het brandertje van CVketel kapot poetsen!
Dus hoe goed is de vakman, en geen enkele monteur heeft een diploma op zak tijdens werk, moet dus van A4 naar pasje worden!

3 Zolang diverse bouwmarkten slangen en fornuizen verkopen, en Warmteservice erg veel particulier leverde, ik ben niet de enige beun haas die daar vaker komt!

Hoe ga je zolang de verkoop in bouwmarkt doorgaat en je na de meter vrijwel alles mag doen verder?
Als ik na de meter een kogel kraan monteerde is de binnen leiding tot die kogel kraan lekvrij en mag hij niets afsluiten!
Ja, hij mag niet verder kijken of ik na 28 jaren een nieuwe slang monteerde, dus hoever zullen we gaan.

Als hier erkende Beun de Haas weet ik ook hoe het niet moet, maar de zeep test voor lekkage, dat lukt niet met een afgesloten leiding dus maken ze herstel onmogelijk en tot nu toe is erkend bedrijf niet verplicht.
Verder is erkend bedrijf nog niet 100% deskundig personeel helaas!

En de plannen voor 2019? Mag je iemand die na 50 jaren ervaring zijn bedrijf verkocht deze vakman verplichten een Feenstra met diploma te geven tegen betaling als je weet wat daar voor dubieuze tussen zitten?
Nee, ik heb geen 50 jaren ervaring maar leerde veel van hem, vooral hoe het niet moet en waarom!

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door BL2 »

....Na aankoop woning vond ik een 26 jaar oude gasslang....
.....Als hier erkende Beun de Haas weet ik ook hoe het niet moet......
Natuurlijk, Stofzuigert heeft het allemaal weer meegemaakt. Is sta er echt van te kijken dat werkelijk elk onderwerp wat hier voorbij komt, jij ook al hebt meegemaakt.....

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kan het zijn dat mijn opmerking verwijderd is .

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door john18 »

gosewijn schreef:Kan het zijn dat mijn opmerking verwijderd is .
Je hebt geen bericht geplaatst. Ten minste ik zie alleen deze bericht. Dat heb ik ook al eens mee gemaakt. En soms een bericht dubbel.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heeft er een paar minuten opgestaan en toen was het weg . Kreeg ook melding geplaatst en stond op dat moment op de juiste plaats .

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

witte angora schreef: Wil je samen met de 'boze burgers' proberen een vuist te maken?
Eerlijk gezegd moest ik hier even over nadenken, wat ik hier mee wil.
Maar ik wil hier eigenlijk ondertussen vanaf.
Ik ben hier al 2 jaar mee bezig, en had al een heel dossier aangelegd. Dit heb ik een paar maanden geleden weggegooid, omdat het nogal wat tijd opslokt, en ik er nog geen steek mee ben opgeschoten.
Maar het blijft maar op mijn pad komen.

Ik heb hier verder zelf weinig baat bij, en verdien hier helemaal niets aan. ( En zoals je van een installateur mag verwachten, in mijn gasleiding niet lek. :lol: Anders wat ik zelf wel naar de Geschillencommissie gestapt )
Sterker nog ik zou hier een bak geld mee kunnen verdien, zoals collega`s nu wel doen.
Nu kost het mij niet alleen geld, door alle uren die ik hier in heb gestoken, maar ook mijn nachtrust.
Naast dat ik installateur ben, ben ik namelijk ook gewoon consument, en heb er de grootste moeite mee om te zien, dat er zo`n misbruik van de onwetendheid van mensen gebruik wordt gemaakt.

Ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn, die wat aan de informatie hebben die ik in de openingspost heb gezet, en stappen gaan ondernemen, om zo hun onterecht gemaakte kosten te gaan verhalen op hun Netwerkbeheerder. Maar besef tegelijkertijd dat die kans niet zo groot is. Want als het om gas gaat, is men vaak doodsbang. (En natuurlijk niet altijd onterecht.)
Het vervelende is dat het nogal gecompliceerd is, en onder het mom van veiligheid moet tegenwoordig alles wijken.
Schijnbaar ook de Landelijke Gasvoorschriften..... :(
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 17 feb 2017 08:20, 6 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit is wel een serieuze kwestie. Waarschijnlijk gemotiveerd om elke mogelijke aansprakelijkheid uit te kunnen sluiten worden extreme eisen gesteld aan de binneninstallatie. Met grote gevolgen voor de klant.

Maar wanneer het misgaat (lees : boem, de gevel ligt op straat) , krijgt de netbeheerder zoals dat tegenwoordig gaat direct de zwarte piet. Zij hadden moeten controleren.

Het is natuurljk mogelijk om een paar meter na de hoofdkraan een aparte gaskraan te monteren waardoor de netbeheerder de lekkage niet meer kan meten. Dan neem je zelf die verantwoording over. Dan Kun je later de lekkage opsporen.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

crazyme schreef:Waarschijnlijk gemotiveerd om elke mogelijke aansprakelijkheid uit te kunnen sluiten worden extreme eisen gesteld aan de binneninstallatie. Met grote gevolgen voor de klant.
De woningeigenaar is verantwoordelijk voor zijn eigen installatie. De Netwerkbedrijven zijn verantwoordelijk voor alles wat voor de meter zit. Het is dus logisch als ze dan de nieuw aangelegde dienstleiding afpersen volgens hun eigen strenge eisen. Maar dan wel tot aan de meter en niet er na !!!
Na de meter gelden andere eisen, die dus afgeperst moeten worden volgens minder strenge eisen. Dit omdat het hier gaat om bestaande leidingen, waar andere eisen voor gelden.

crazyme schreef:Maar wanneer het misgaat (lees : boem, de gevel ligt op straat) , krijgt de netbeheerder zoals dat tegenwoordig gaat direct de zwarte piet. Zij hadden moeten controleren.

Maar het gaat dus eigenlijk niet zo vaak mis. Ik heb daar geen cijfers van, maar ook minister Blok vond het niet nodig actie te ondernemen. En controleren, prima natuurlijk. Maar dan wel op de juiste manier.


crazyme schreef:Het is natuurljk mogelijk om een paar meter na de hoofdkraan een aparte gaskraan te monteren waardoor de netbeheerder de lekkage niet meer kan meten. Dan neem je zelf die verantwoording over. Dan Kun je later de lekkage opsporen.

Die verantwoordelijkheid heb je dus zelf al. Het gaat hier niet om zo zeer om het verdoezelen van lekkages. Meer om het ongewild/gevraagd afpersen volgens een foute methode, om vervolgens direct te worden afgesloten, met alle nare gevolgen van dien.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door witte angora »

NoNo123 schreef:minister Blok vond het niet nodig actie te ondernemen.
Inmiddels heb ik de brief gelezen, en ik snap het standpunt van de minister, uitgaande van de gegeven antwoorden. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat wat in de praktijk gebeurt, ook datgene is wat op papier staat.

Opmerkelijk is ook dat de gevonden lekkages vooral in oudere woningen plaats vinden. Geen idee om welke wijk het gaat, maar in Den Haag staan natuurlijk nogal wat oudere woningen.

In de brief wordt specifiek melding gemaakt van een installateur uit Oud-Beijerland die zelf tot bepaalde conclusies is gekomen. Ik lees niet dat deze installateur zich beroept op enige onderbouwing.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

NoNo123 schreef: Maar het gaat dus eigenlijk niet zo vaak mis. Ik heb daar geen cijfers van, maar ook minister Blok vond het niet nodig actie te ondernemen.
Hier nog even de antwoorden van Blok:
Antwoord 5 en 6
Netbeheer Nederland laat jaarlijks onderzoek uitvoeren naar aardgasongevallen in
woningen en gebouwen. Hieruit blijkt dat de afgelopen 5 jaren geen doden zijn
gevallen door niet-opzettelijke gasexplosies. Er zijn jaarlijks gemiddeld 4
aardgasexplosies in woningen en gebouwen waarbij gemiddeld 2 ernstige
gewonden vallen. Deels zijn de explosies het gevolg van defecten aan de
inpandige gasleiding.


Maar hoe groot is dat deel dan ?
Laten we zeggen 50% en die andere 50% door slecht functionerende toestellen ? ( maar dat is puur speculatie)
Dan zijn er misschien 2 ongelukken geweest die gerelateerd kunnen worden aan lekkende leidingen?
En dat op 7.000.000 woningen die er in Nederland staan. Dat is 1:3.500.000.
Je zou je afkunnen vragen af dat rechtvaardig, om iedereen met een klein lekje, gelijk af te sluiten.

De kans dat je wordt getroffen door de bliksem is overigens 1:2.000.000 .
En de kans om de hoofdprijs van de staatsloterij te winnen deze maand 1:1.480.000 :roll:

Wat natuurlijk niet weg neemt dat elk ongeluk er 1 te veel is.
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 17 feb 2017 17:18, 5 keer totaal gewijzigd.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

oeps foutje,

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door witte angora »

NoNo123 schreef:
Maar hoe groot is dat deel dan ?
Laten we zeggen 50% en die andere 50% door slecht functionerende toestellen ? ( maar dat is puur speculatie)
Dan zijn er misschien 2 ongelukken geweest die gerelateerd kunnen worden aan lekkende leidingen?
En dat op 7.000.000 woningen die er in Nederland staan. Dat is 1:3.500.000.
Je zou je afkunnen vragen af dat rechtvaardig, om iedereen met een klein lekje, gelijk af te sluiten.
Dat het bij 2 woningen verkeerd gaat, betekent nog niet dat alle andere woningen veilig zijn. Het zou zomaar kunnen dat er geconstateerd wordt dat er bij 200 een ernstig risico bestaat. In dat geval gaat het fout bij 1 op de 100. Stel dat er bij 400 een ernstig risico bestaat, dan gaat het bij 1 op de 200 mis. Vind je het dan redelijk om dan maar niets te doen?

Je maakt mijn niet wijs dat er bij 7.000.000 woningen een lekkage gevonden kan worden. De verhouding 1:3.500.000 klopt sowieso al niet.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Ik probeerde hiermee aan te geven dat ik het met eigenlijk wel, in grote lijnen, met Minister Blok eens ben, dat er niet direct extra maatregelen nodig zijn. Jammer dat ik dat niet duidelijk genoeg heb kunnen overbrengen.

Maar dit topic was eigenlijk meer bedoeld om mensen tools te geven, de weg naar de Geschillencommisie te vinden, die onterecht door het netwerkbedrijf zijn afgesloten.

Niet om in een oeverloze discussie te belanden, met iemand die niet eens de moeite neemt om verder dan de eerst 2 zinnen van de openingspost te lezen.
witte angora schreef:
NoNo123 schreef:Deel 1

Eerst maar even voorstellen.
Ik ben (erkend) gastechnisch installateur in Den Haag.
Prima, dan weet je toch hoe je een gaslek moet dichten? De rest van het verhaal laat ik voor wat het is.
Het zou u daarom ook sieren al u zich aan uw woord houd in deze.
Het is ondertussen duidelijk dat u niet tot 1 van die gedupeerde behoord.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door BL2 »

Niet om in een oeverloze discussie te belanden
Oeps, dat is wel een beetje traditie op deze site met veelal amateur deskundigen..........

Maar serieus, wel jammer dat je je gehele dossier in de afvalbak hebt gegooid. Beter was het natuurlijk geweest voor getroffene om alles op een eenvoudige site on-line te zetten te informatie.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Discussiëren? Ja natuurlijk, graag zelfs.
Ik kom hierdoor zelf ook weer tot andere inzichten en krijg nieuwe ideeën.
Zolang het maar niet in een welles/nietes discussies verzand.

De getroffenen waar jij het over heb, heb ik denk ik prima kunnen helpen, door de gaskraan weer open te draaien.
Ik zal eens een voorbeeld geven om de ZOTTIGHEID van deze hele situatie duidelijk te maken.

Ik werd door een klant op vrijdagmiddag (lijkt wel of ze dit alleen op vrijdagmiddag doen :) ) gebeld, met de mededeling dat hij wat afgesloten door Stedin.
Hij had een nieuwe gasmeter gekregen, en daarbij was de binnenleiding afgeperst en er was een lekkage geconstateerd.
De monteur van Stedin was nog aanwezig, dus ik vroeg ik ik hem aan de telefoon kon krijgen.
Eerst natuurlijk een hele discussie over de persmethode, waarvan ik ondertussen al wist dat het zinloos zou zijn.
Ik vroeg hem wat de drukdaling was geweest van zijn meting. En dat was onder de 3,4 mbar, als ik me het goed herinner.
Ik heb geen enkele reden om te twijfelen en de juistheid van zijn meting. Hij doet dit namelijk 2x met gekalibreerde meetapparatuur.
Vervolgens vroeg ik hem of hij een inschatting wilde maken van het aantal meters van de gasleiding, zodat ik een berekening kon maken volgen NPR3378.

Ik heb bij het aantal meters, door de monteur opgegeven, er voor de zekerheid nog paar meter bij opgeteld, om aan de veilig kant te zitten.
En daar kwam volgens volumeberekening, een volume van de gasleiding, van onder de 10 liter uit. Volgens de tabel 6 van de drukproef van de NPR3378 mag de leiding er dan NIET minder dan 21,3 seconden over doen om 3 mbar te verliezen.
Zo heb ik deze installatie met de gegevens van Stedin weer goedgekeurd zonder zelf te meten of hier langs te gaan!!!!

Daarna heb ik de eigenaar weer aan de telefoon gekregen, en hem vertelt dat hij de gaskraan, weer open kon zetten. Een paar dagen later ben ik langs gegaan om de lekkage op te zoeken. Dit bleek een lekje in de aansluiting van de gasslang van zijn gascomfort te zijn in de keuken. Dat was dus in dit geval gelukkig zo gefix.
En toch werden zij DIRECT afgesloten.

Even grofweg de verschillen in deze situatie ( Ik weet het, iets met appel en peren)
Afkeuren Stedin = 3 mbar onder de 180 seconden
Afkeuren NPR3378 = 3 mbar onder de 21,3 seconden
Dat ligt dus mijlen ver uit elkaar !!!


Je zou dus kunnen stellen, dat de Netwerkbedrijven een persproef, voor de meeste BESTAANDE woningen hanteren, die 180/21,3 = 8,5 keer zo zwaar is.

Nog even over dat lekje:
Er is een luchtje aan aardgas toevoegt. Dit om lekkage te kunnen ontdekken door simpelweg te neus te gebruiken. Dit lekje was dus in een gebruikersruimte (de keuken), maar was dus zo klein dat het niet door de bewoners werd waargenomen.



Nogmaals!!!!
Ik ben GEEN voorstander gevaarlijke situatie door lekkende gasleidingen, maar ik ben wel een tegenstander van het onterecht direct afsluiten!!
(Denk dat ik hier maar elk bericht mee ga beginnen :lol: :lol: :lol: )
Laatst gewijzigd door NoNo123 op 19 feb 2017 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je per telefoon adviseer om de gaskraan bij kookplaat dicht te draaien en nogmaals meet is 95% van de lekken gevonden.

De slang kan vaak zelf vervangen worden en hoeft er geen monteur voor €50,- ex BTW langs te komen.
Dat had de monteur die de meter kwam plaatsen ook kunnen adviseren.

Furore24
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2018 00:58

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Furore24 »

Oud topic maar gisteren is mij na het plaatsen van een slimme meter hetzelfde overkomen. Bijzonder dat ruim een jaar later hetzelfde scenario nog steeds plaatsvindt (in Den Haag).

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Bedankt voor je terugkoppeling.

Dit is helaas nog steeds actueel.
Deze gekkegeit zal nog wel minimaal tot 2020 doorgaan, dan zouden alle gasmeters door slimme gasmeters zijn vervangen. Maar ook wordt er de verkeerde persproef bij het vervangen van de huisaansluitingen gebruikt.

Hoeveel was bij jou de drukdaling?

Ellende13
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 sep 2018 13:10

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door Ellende13 »

Gisteren is er ook bij mij na het plaatsen van een slimme meter hetzelfde overkomen. Niet alleen in Den Haag dus ook in Breda. Baal ontzettend. Nooit iets geroken of gemerkt en nu is het op stel en sprong een probleem dat de hoofdkraan dicht gaat.
Druktest gaf aan een verlies van 5,2 mbar na 3 minuten, toen waren de kraantjes van de cv ketel en gasfornuis al dicht. Drukverlies daarvoor was 4,3 mbar met kraantjes open. Dat duidt dan toch op een lek van de leidingen en niet van de aansluitingen naar het fornuis of de CV ketel?
Hoe weet ik wat redelijke kosten zijn voor het opsporen van een gaslekkage? Wil het liefst dat er snel iemand komt om lekkage te repareren (niet in het weekend want dat zal er wel een aardige opslag gerekend worden:(

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Gaslek geconstateerd door netwerkbeheerder in binnenleiding?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Hi Ellende,

Onderstaand is gekopierd uit de NEN8078 (landelijke gasvoorschriften voor bestaande installaties)


Tabel A.1 Dichtheidsbeproeving afhankelijk van de leidinginhoud, voor aardgas, [A1>bij een druk van 25 mbar<A1]
Leidinginhoud V dm3
Grenswaarde lekverlies Extra aanwijzingen
a ≤ 50 5 dm3/h De benodigde meettijd t (s) bedraagt 180 s.

Bij een geconstateerd lek groter dan 1 dm3/h moet door 'lek zoeken' worden vastgesteld dat er geen gevaarlijke concentratie aanwezig is (het lek moet over meerdere plekken verdeeld zijn).


Daar staat dus eigenlijk dat de gasleiding als gasdicht wordt beschouwd, als deze niet meer lekt dan 1 liter per uur.
Lekt deze meer dan 1 liter per uur dat moet er gezocht worden naar lekkages in deze leiding.
Pas bij een lekkage meer dan 5 liter per uur wordt de installatie afgekeurd.

Ik heb jou drukdaling van 5,2mbar in een excelsheet gezet en daar komt dan uit dat je MEER dan 24 meter gasleiding van 22mm moet hebben bij, deze drukdaling, om boven de 1 liter per uur uit te komen. De meeste eengezinswoningen hebben niet zo`n lange gasleiding.

Nou ken ik natuurlijk jouw situatie niet, maar het lijkt mij dat er geen direct gevaar is. (repareren is waarschijnlijk niet eens nodig om aan de NEN 8078 te voldoen.)
Het is altijd slim om hier een installateur naar te laten kijken, maar het grootste probleem zal worden om er 1 te vinden die op de hoogte is van de voorschriften.

Nogmaals: om te bepalen of een gasinstallatie gasdicht is, wordt er in liter/uur gerekend, niet in mbar/minuut !

PS.
Weet je zeker dat de door jouw opgegeven waardes kloppen?
Ik vermoed dat het andersom moet zijn.

Gesloten