LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoger verbruik na installatie slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
winterkoning25
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:47

Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door winterkoning25 »

Hallo allemaal,

Hoop dat iemand hier mij wat richting kan geven want ik weet niet wat ik moet doen.

Sinds midden september heb ik een slimme meter gekregen. Vorige week kreeg ik van essent mijn twee maandelijkse overzicht en daaruit blijkt dat ik 2300 M3 gas heb verbruikt in december en januari tegen 900m3 in dezelfde maanden van het jaar daarvoor. mijn elektriciteit verbruik is 1150 kwh tegen 650 dezelfde periode vorig jaar. het advies van essent is om mijn voorschot te verhogen van 550 naar 770 euro. ( ik heb een B&B dus het is een groot pand)

Belachelijke verschillen, die ik niet kan verklaren. In mijn persoonlijke situatie is niets veranderd. Ik heb vorig jaar zelfs oude apparatuur vernieuwd zoals een oude vriezer en koelkast, en de koelcel uitgezet wat zou moeten leiden tot minder stroom verbruik. Mijn B&B is vanwege mijn werk dicht geweest vanaf begin september en is nu net weer open. dus ik heb in tegenstelling tot het jaar daarvoor geen gasten gehad die gas/elektriciteit verbruikten. Allemaal zaken die zouden moeten leiden tot minder verbruik.

Ik heb zowel essent als enduris gebeld. Essent wist het niet maar stelde voor dat ik iedere dag de standen op nam en dat we dan samen over en maand zouden kijken.
Enduris beweerde dat het volkomen normaal was omdat het zo koud geweest was. dit is trouwens niet waar want ik heb gezien dat december zachter was dan vorig jaar. Ik kan de meter laten eiken maar als hij in orde is zjin de kosten voor mij en dat schijnt zo'n 1000 euro te kosten.

Ik heb nu in 5 maanden al meer gas verbruikt dan de hele 12 maanden daarvoor.

Ik ben nu de standen aan het bijhouden maar ik zie niks in mijn gasmeter, dat display is blanco en de slimme meter staat al 3 dagen op dezelfde stand voor het gas. Dus ik kan niks zien.

Hoe is dat bij jullie ? Kunnen jullie nog wel de standen zien op de gasmeter zelf ?

Iemand tips over wat ik moet doen ?

bedankt
Lian
Laatst gewijzigd door Radar op 18 feb 2017 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking van het onderwerp

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Hoe is dat bij jullie ? Kunnen jullie nog wel de standen zien op de gasmeter zelf ?
Mijn meter heeft ook een display maar zit gekoppeld aan de slimme elektriciteitsmeter. Als ik die uitlees krijg ik ook de stand voor gas.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Jantje7 »

In de periode december en januari afgelopen jaar 50% meer gas verbruikt dan vorig jaar. Misschien dat u daar verder mee kunt rekenen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

De slimme elektriciteitsmeter geeft (op zijn display) geen gasstand weer, maar het nummer van de gasmeter. Dit nummer is dus altijd hetzelfde zoals u ook geconstateerd heeft.
U moet de gasstand op de gasmeter aflezen door op de grote rode streep onder het display te drukken. In het midden daarvan zit een klein knopje. Dan verschijnt de stand in beeld.
Laatst gewijzigd door Zombiemaster op 18 feb 2017 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

De slimme electriciteitsmeter geeft geen gasstand weer, maar het nummer van de gasmeter. Deze is dus altijd hetzelfde zoals u ook geconstateerd heeft.
Nee hoor een slimme meter datagram geeft wel degelijk het gasverbruik . Uiteraard moeten ze wel gekoppeld zijn.

Afbeelding
Deze is dus altijd hetzelfde zoals u ook geconstateerd heeft.
Verandert maar 1 keer per uur :wink:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het kan ook zijn dat de oude meter kapot was en de nieuwe meter dus de juiste standen aangeeft, terwijl de oude de foute aangaf, welliswaar in uw voordeel.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Het kan ook zijn dat de oude meter kapot was en de nieuwe meter dus de juiste standen aangeeft
Oei dat is niet een mogelijkheid die mensen graag horen :wink:

R.LACLE
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2017 11:35

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door R.LACLE »

Bij mij het zelfde alleen ik metertjes op de radiatoren...Er werd gezegd voor een eerlijke verdeling van verwarming kosten..Wel sinds dat ik hier woon zijn er 2 radiatoren muurvast dicht zijn en 2 niet..ik gebruik bijna geen verwarming omdat ik door hartproblemen niet tegen warmte kan..En toch werd er een rekening gestuurd door w.stHAVENSTEDER in rotterdam dat ik iets meer dan 700 euro moet bijbetalen..IK vroeg hun hoe dat kan en ik wilde weten wat mijn metertjes standen zijn ....EN TOT MET VANDAAG HEB IK NIKS ONTVANGEN..
Dus die hele verhaal voor eerlijke verdeling is gewoon lariekoek/onzin...Maar ik moest wel betalen ..ik heb een kleine 3 kamer flat/benedenwoning.....Kan iemand mij helpen want ik verwacht dit jaar weer dat zo'n overdreven rekening..
.......................................... IK DOE AAN RADAR EEN BEROEP OM HULP............

Varatro
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2016 23:12

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Varatro »

"Ik ben nu de standen aan het bijhouden maar ik zie niks in mijn gasmeter, dat display is blanco en de slimme meter staat al 3 dagen op dezelfde stand voor het gas. Dus ik kan niks zien."

Bij ons is de "slimme" gasmeter vorig jaar twee maal vervangen ! ( oktober en november 2016)
Na half 2016 bleef oude hangen op oude meterstand.
Met de nieuw gaf deze niets meer aan.
Ander merk meter geplaatst en lijkt nu goed te gaan.....

winterkoning25
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:47

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door winterkoning25 »

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden. Ik ben inmiddels wat verder.
De slimme meter geeft wel de gastland weer want hij is gekoppeld. Als ik nu op de gasmeter zelf kijk en inderdaad op dat knopje druk op de rode streep onder het display verschijnt mijn gas stand in beeld. Deze staat op 3700 m3. De gasmeter stond ook op nul toen de slimme meter Werd geïnstalleerd. In de slimme meter staat 5700.

Vorig jaar had ik over een heel jaar 5800 m3 verbruikt en ik zit nu volgens de gasmeter sinds september op 3700 m3. Dat is veel meer in lijn met mijn normale verbruik dus.
Dat betekent dus ook dat de slimme meter veel meer aangeeft dan mijn werkelijke verbruik !!

Ik heb enduris gebeld en die nemen binnen 10 dagen contact met me op.
Nou is het gas dus duidelijk maar nou vraag ik me af hoe ik de elektriciteit kan controleren ? Want dat is ook 1,5 x zo veel. En daar zie ik geen aparte meter. Iemand een idee ?

Bedankt !

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Nou is het gas dus duidelijk maar nou vraag ik me af hoe ik de elektriciteit kan controleren ? Want dat is ook 1,5 x zo veel. En daar zie ik geen aparte meter. Iemand een idee ?
Handige kennis of bevriend electricien er een 2e meter bij laten hangen.

MauHe
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 okt 2015 10:44

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door MauHe »

Als ik dit zo lees ben ik toch blij dat ik die "slimme" meter indertijd geweigerd heb. Het is overigens wel een strenge winter geweest, want ik moest onlangs ook € 168 bijbetalen aan Essent bij mijn jaarafrekening. Nu toch besloten om maar eens naar een andere leverancier over te stappen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Als ik dit zo lees ben ik toch blij dat ik die "slimme" meter indertijd geweigerd heb. Het is overigens wel een strenge winter geweest, want ik moest onlangs ook € 168 bijbetalen aan Essent bij mijn jaarafrekening
Daarom ben ik blij dat ik juist WEL een slimme meter genomen heb. Met de koude de afgelopen maand kan ik per dag zien wat de (extra) elektrische verwarming in de garage me kost en kan ik nu (tijdelijk) bijsturen zodat ik in Mei (eindafrekening) geen verassingen heb.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door berndv »

winterkoning25 schreef: Nou is het gas dus duidelijk maar nou vraag ik me af hoe ik de elektriciteit kan controleren ? Want dat is ook 1,5 x zo veel. En daar zie ik geen aparte meter. Iemand een idee ?!
De stand op de meter is de gemeten stand. Net zoals dat de stand op de gasmeter (als het goed is) de gemeten stand is. De gasmeterstand wordt via rf-techniek naar de stroommeter gestuurd en deze verstuurd het door naar de netbeheerder. Dus de stand die u afleest voor electra is in die zin dan "net zo correct" als de meterstand die u rechstreeks van de gasmeter afleest.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

MauHe schreef:Als ik dit zo lees ben ik toch blij dat ik die "slimme" meter indertijd geweigerd heb. Het is overigens wel een strenge winter geweest, want ik moest onlangs ook € 168 bijbetalen aan Essent bij mijn jaarafrekening. Nu toch besloten om maar eens naar een andere leverancier over te stappen.
Dus eigenlijk wil je vanwege de strenge winter overstappen naar een andere leverancier. Ik zou overstappen naar een warm land :mrgreen: :lol:

winterkoning25
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:47

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door winterkoning25 »

Nou ik ben eruit hoor, dankzij een aardige dame van Enduris/Delta.

het probleem zit hem in de vergelijking die Essent stuurt op basis waarvan ik in de stress schoot. Aangezien ik vorig jaar nog geen slimme meter had kan essent helemaal niet weten hoeveel ik verbruikt had in die twee maanden. Essent heeft alleen een jaarverbruik. De vergelijking loopt dus helemaal scheef daardoor. Ik heb met de dame van Delta/Enduris gekeken naar de meterstanden nu van het gas en de elektriciteit en ze liggen beiden in lijn met wat ik mag verwachten op het eind van het jaar, wellicht ietsje hoger.

oh ja, en de stand die je moet aflezen is inderdaad alleen de stand die op de gasmeter staat. Het gas nummer wat je in het andere display ziet is inderdaad het meter nummer van de gasmeter en daardoor verandert die ook niet.

Voel me een beetje dom :) maar vind het wel zo correct om dit hier ook te melden ! ( en ik heb weer wat geleerd).

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Netjes dat je het ook terugmeld :-)

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Straks in EenVandaag:
http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-item ... etrouwbaar

De Consumentenbond laat aan EenVandaag weten dat zij vaker signalen krijgen dat het energieverbruik omhoog schiet na het plaatsen van een slimme meter. Zij eisen dat de netbeheerders de klachten van klanten serieus moet opnemen.

h steins
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2018 11:59

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door h steins »

Na installatie van de slimme gasmeter is het gasververbruik 10% gestegen bij gelijk gebleven gasgebruik. Er wordt door NLE alleen actie ondernomen als ik de slimme meter opnieuw heb laten ijken waarbij de kosten voor mij zijn. De vorige gasmeter was nog maar enkele jaren oud en ik mag er toch van uitgaan dat ook die geijkt was. Steden verwijst me terug naar NLE tenzij ik een nieuwe ijking laat uitvoeren. Ook verwijst Stedin naar Stroomopwaarts afspraken waarbij NLE via Leveranciersdesk dit zou moeten regelen. Iel voel me van het kastje naar de muur gestuurd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Alle ophef over slimme meter en het rapport van de universiteit gaan over elektriciteitsmeters, geen gasmeters.
10% vind ik nog niet eens zo spectaculair.

Gesloten