LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte wifi door slimme meter?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan altijd overgaan op mesh Wi-Fi. Ik heb deze en die bevalt goed.
https://www.google.com/search?q=tp+link+mesh+m5

remail
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 dec 2019 16:41

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door remail »

De laatste officiele wifi normen zijn 802.11n (max. 300/600 Mbps) en 802.11ac (433 Mbps of simultaan meerdere keren 433 Mbps). Naarmate de snelheid hoger is wordt het bereik kleiner. Het bereik wordt door de gebruikte techniek en het type (en aantal) antennes weer opgeschroefd maar muren en vloeren hebben méér invloed.

Je hebt al veel adviezen gehad. Heb je de alufolie reflector achter je router al geprobeerd? Google even op "wifi antenne aluminiumfolie". In metingen met inSSIDer heb ik met alufolie spectaculaire verbeteringen in de signaalsterkte gemeten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
04 nov 2019 14:38
2.4 is iets trager maar gaat beter door Beton heen, heb ik buiten betere bereik.
Grappig want 5Ghz gaat beter door beton heen maar komt minder ver weg. 2.4Ghz heeft juist moeite met beton.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Ik zou in elk geval kiezen voor een provider, die het mogelijk maakt de router niet in de meterkast te plaatsen.
Zelf heb ik Ziggo, en in hun stopcontact aan de muur plaats ik de splitter en dan hun router. Mijn slimme meter in de meterkast heeft nergens invloed op. Ik heb geen "slimme" thermostaat of zo.
Nadeel van Ziggo is dat eens in de paar maanden het modem uit gedaan moet worden en na 1 minuut weer aan. Bij een modem in de meterkast is dat niet handig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb zelf sinds kort het modem in de meterkast (glasvezel) en moet zeggen dat het geen enkel probleem is. Prima bereik overal in huis.

Slimme meters heb ik ook. Geloof niet dat dat iets uitmaakt voor wifi.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cornelis7 schreef:
08 dec 2019 18:52
Nadeel van Ziggo is dat eens in de paar maanden het modem uit gedaan moet worden en na 1 minuut weer aan. Bij een modem in de meterkast is dat niet handig.
Waarom zou dat moeten? Ik herken dat niet.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door renewouters »

Cornelis7 schreef:
08 dec 2019 18:52

Nadeel van Ziggo is dat eens in de paar maanden het modem uit gedaan moet worden en na 1 minuut weer aan. Bij een modem in de meterkast is dat niet handig.
Er zijn wettelijke regels omtrent de toegankelijkheid van de meterkast, dus als jouw meterkast niet of slecht bereikbaar is, heb je al een ander probleem.

(ik heb trouwens nog nooit mijn Ziggo modem hoeven resetten)

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
08 dec 2019 18:30
Komkommertijd schreef:
04 nov 2019 14:38
2.4 is iets trager maar gaat beter door Beton heen, heb ik buiten betere bereik.
Grappig want 5Ghz gaat beter door beton heen maar komt minder ver weg. 2.4Ghz heeft juist moeite met beton.
Dit topic werkt op mijn lachspieren. Komkommertijd willen verbeteren, maar zelf fout zitten.

Of een repeater een versterker noemen, die niets anders doet dan versterken....

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn advies;

Geen modem beneden, boven slecht bereik.
Trek de oude KPN kabel eruit van 0,5 mm en doe er massieve bel kabel in van 0,6 mm.
Dan meer koper en op de slaapkamer 1e verdieping!
Dan straalde deze naar beneden en boven en stoor je ook je buren niet die alles beneden hebben.
Ook de 5 verwisseld voor 2.4 en bleek in slaapkamer trager maar boven en beneden meer snelheid na test.

De meterkast, vele kabels die kunnen storen... 230 & 400 volt aansluiting dus niet bepaald Wifi vriendelijk.

Ziggo heeft afhankelijk van bouwjaar woning vaak nog in de woonkamer het modem, alleen nieuwe huizen zitten in de meterkast helaas.... Ik heb zelf tekort Ziggo ervaring, maar oude huizen werkte het vaak beter!

Trapgat?
Ja, naast veel warmte verliezen is dat een gat in je woning, beton vrij en als je het modem daar op 1e verdieping kunt hangen zal er minder tegen gehouden worden door beton... 80% heeft rijtjeshuis of gelijkwaardige en het trapgat is dus een goede plek voor maximaal signaal en minimaal verlies!

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door 16again »

Komkommertijd schreef:
09 dec 2019 10:22

Trek de oude KPN kabel eruit van 0,5 mm en doe er massieve bel kabel in van 0,6 mm.
Dan meer koper en op de slaapkamer 1e verdieping!
DSL signaal kun je best verlengen met cat5 of cat6 kabel. Plat telefoon snoer is af te raden doordat dit niet getwist is, de hoeveelheid koper is niet zo relevant

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door renewouters »

Komkommertijd schreef:
09 dec 2019 10:22
Mijn advies;

Geen modem beneden, boven slecht bereik.
Trek de oude KPN kabel eruit van 0,5 mm en doe er massieve bel kabel in van 0,6 mm.
Wederom een compleet misleidend "advies" wat nergens op slaat. Als je ergens geen verstand van hebt kan je ook gewoon een keer niks melden. Maar goed, als voormalig winkelier weet jij erg goed hoe je mensen moet belazeren.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Getwist? Ik trok de oude PTT kabels van vroeger eruit, delen viel het plastic eraf en blank koper of groen geworden zag ik langs komen, en ja, de draad is in witte plastic dus draaien lukte dan niet.

wel is van 0,5 naar 0,6 mm koper en van draadjes naar massief dus meer signaal mogelijk over grotere afstanden.
Ik merkte wel een flinke verbetering van VDSL signaal....

De Cat 5 en Cat 6 hebben wel meer draden, meestal 8 maar ik heb het niet over van meterkast naar modem dus daar waar 2 voldoende zijn!

Van het modem naar Computer is wel een Cat 5 kabel nodig, 8 draden en geen goedkope zooi... als ik daar het strijkijzer aangezet langs haalde heb je al storing!
Vanaf het modem dus 4 Cat 5 kabels lopen, vooral de Smart TV stoorde dan minder!

Maar de van meterkast / ISRA punt naar modem dus DSL ingang is normaal een korte 2 draden, ik wilde meer afstand en die met Bel kabel is wel nuttig.

DA1979
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 jan 2020 18:50

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door DA1979 »

Wij hadden dat met d-lan. Met alle wifi en internet apparaten werd dit voor de lichte 500 serie te zwaar en viel deze steeds uit.
Nu een 1200 serie geplaatst en alles werkt weer zoals het moet.
Ik zie dat als alle apparaten aangesloten zijn het aantal mb's terug nemen.
Ik kan mij voorstellen dat de standaard router zijn grens bereikt qua wifi data.
Ik heb wel al gehad dat de wifi van de stroommeter uit ging. Zwak signiaal. Dat wil je niet want dan gaat men schatten qua gebruik. Niet hun sterkste kant.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Slechte wifi door slimme meter?

Ongelezen bericht door marc1766 »

Het kan zijn dat KPN iets verandert heeft sinds kort, maar ik meen dat hun slogan was: wifi tot in elk hoekje van je huis, voor zover ik me kan herinneren heeft KPN de Wifi belofte.
Bij mij zijn ze ook tot 3x langs geweest, ik heb ook een slimme meter, het 3e bezoek heeft die persoon in de modem flink huisgehouden, en sinds dat moment goede wifi.

Denk wel dat KPN heel veel klachten gekregen heeft, zo kon je voorheen met de wifituner je wifi verbinding laten controleren, en optimaliseert de wifituner je modem. kreeg je voorheen nog gratis 1-2 wifi versterkers wanneer je in 2 ruimtes minder dan 20 Mbit/s snelheid had, moet je er nu altijd voor betalen.

Gesloten