LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Budgetenergie en zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
wubbo2
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2017 00:38

Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door wubbo2 »

contract BudgetEnergie 5.pdf
contract deel 5 van het contract
(45.55 KiB) 142 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
contract BudgetEnergie 5.pdf
contract deel 5 van het contract
(45.55 KiB) 142 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Sinds kort levert Budgetenergie stroom en gas op ons adres.
Ik heb daar naast zonnepanelen die een flink deel van mijn stroom leveren.
In het contract met budget energie staat ook dat ze netjes "salderen", maar ze salderen per telwerk.
Salderen is dat je over een kalender jaar alle zelf terug geleverde stroom van de aangeleverde stroom mag aftrekken, het verschil moet je dan betalen
Wil je salderen dan moet je dat doen met een meter met een "enkel telwerk".
Ik moet toch e.e.a rectificeren,

Bij budget energie wordt gesaldeerd per telwerk
De belasting wordt bereken over het totale verbruik.
Dat komt er op neer dat dit in tegenstelling wat mij eerst werd verteld dit juist gunstig is.
Laatst gewijzigd door wubbo2 op 18 apr 2017 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

Branchevereniging

Regelgeving rond salderen in Nederland

Terugleververgoedingen per Energieleverancier
Buiten de salderingsregeling is uw stroomleverancier niet verplicht om 0,23 euro per kWh te vergoeden. De vergoeding bedraagt dan minimaal slechts 0,08 euro per kWh.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door michieldejong »

Het woord oplichting lijkt me onzin, budgetenergie houdt zich aan het contract en aan de wetgeving. De tip om Budgetenergie niet te gebruiken als je zonnepanelen hebt lijkt me een hele goede maar je hebt natuurlijk ook zelf je huiswerk niet goed gedaan (het woord budget impliceert vaak dat de prijs laag is maar de voorwaarden niet zo goed).

Hier vind je per energieleverancier hoe ze met deze situatie omgaan:
https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Mijn TIP. Plaats uw topic eens op het forum van de Consumentenbond-community. Alhoewel CB-medewerkers niet altijd naar verwachting reageren op dit platform dat eerder voor consumenten opgezet lijkt te zijn, zijn de experts voor energie en zonne-panelen wèl actief. De Bond heeft actuele expertisen uit de promotie voor zonne-panelen èn vanuit de eigen vergelijkingssite voor contracten met energiebedrijven. Goede kans, dat u al-omvattend, onafhankelijk en neutraal antwoord en eventueel hulp zult krijgen wanneer u er niet uitkomt. Plaats uw topic onder het begrip ENERGIE. Suc6 ermee!

https://www.consumentenbond.nl/community

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

hänschen klein schreef:Mijn TIP. Plaats uw topic eens op het forum van de Consumentenbond-community. Alhoewel CB-medewerkers niet altijd naar verwachting reageren op dit platform dat eerder voor consumenten opgezet lijkt te zijn, zijn de experts voor energie en zonne-panelen wèl actief. De Bond heeft actuele expertisen uit de promotie voor zonne-panelen èn vanuit de eigen vergelijkingssite voor contracten met energiebedrijven. Goede kans, dat u al-omvattend, onafhankelijk en neutraal antwoord en eventueel hulp zult krijgen wanneer u er niet uitkomt. Plaats uw topic onder het begrip ENERGIE. Suc6 ermee!

https://www.consumentenbond.nl/community
Waardeloze tip; TS moet nl gewoon overstappen naar een andere leverancier/ontvanger die aan zijn voorwaarden voldoet zoals bijv. in de link van michiel staan aangegeven.
Vrij simpel en that's it; overstappen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Of de TIP van mij waardeloos is kan TS zèlf over oordelen. Tips van collega-deelnemers afkraken is hier toch niet werkelijk effectief.

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

hänschen klein schreef:Of de TIP van mij waardeloos is kan TS zèlf over oordelen. Tips van collega-deelnemers afkraken is hier toch niet werkelijk effectief.
Dat kunnen anderen ook gewoon overigens en dat heeft niets met afkraken te maken maar dat elders ook de adviezen gaan komen; "dan zal TS moeten overstappen" dus kun je gewoon op zoek naar voorwaarden en een leverancier die bij je passen en kijken wanneer je kunt overstappen:
Verrekening door energieleverancier nadelig voor u?

Wat kunt u doen als de manier van verrekening van de energieleverancier nadelig voor u is? Wijzig uw contract van dubbeltarief naar enkeltarief of stap over naar een andere energieleverancier.
..en dan blijft eigenlijk alleen overstappen dus over.....maar dat was TS waarschijnlijk ook wel van plan met zijn NO GO-advies

wubbo2
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2017 00:38

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door wubbo2 »

Wordt waarschijnlijk overstappen, nog even uitrekenen hoeveel het scheelt, de contractbreuk boete bedraagt ook 100 euro

@ michieldejong, bedankt voor deze link, deze had ik zelf nog niet gevonden.

Mijn keuze voor de energie leverancier was al gemaakt voor dat ik besloot zonnepanelen te nemen, ik had daar dus niet naar gezocht.
Laatst gewijzigd door wubbo2 op 14 apr 2017 09:33, 2 keer totaal gewijzigd.

wubbo2
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2017 00:38

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door wubbo2 »

Ik ben door de consumenten bond doorverwezen naar consuwijzer, deze zoeken e.e.a. voor mij uit.

stofzuigertje

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Budget voorwaarden!
Waren wel vooraf te lezen en bij oude draaischijf werkt het goed, maar als je verplicht een digitale meter krijgt hang je alsnog.

Wel moet je bij Budget naast de prijs ook altijd goed de voorwaarden lezen voor zover die leesbaar en duidelijk waren en bij twijfel,
gewoon niet op akkoord drukken!

wubbo2
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2017 00:38

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door wubbo2 »

In de contract staat dat ze salderen over alle geleverde stroom, zie ingekopieerd contractdeel van budgetenergie.
Er staat daar niet dat ze salderen per telwerk.

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door michieldejong »

Ik zie nergens het woord 'alle' staan (heb even jouw pdf omgezet naar tekst):
5. Teruglevering duurzaam door Klant opgewekte elektriciteit. Klant heeft de mogelijkheid om duurzaam door hem opgewekte elektriciteit onbeperkt terug to leveren aan Budget Energie. Budget Energie brengt aan Klant de hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus terug geleverde elektriciteit in rekening (saldering). Overschrijdt de hoeveelheid terug geleverde elektriciteit die van de afgenomen elektriciteit, dan ontvangt Klant een vergoeding voor de geleverde elektriciteit tegen de in het tarievenblad afgesproken elektriciteitstarieven (exclusief energiebelasting).
Uit deze tekst blijkt volgens mij niet of ze per telwerk salderen of over alle telwerken heen. Maar als ze wel over alle telwerken heen zouden salderen zou dat wel wat vragen oproepen. Op welk telwerk wordt dan het eerste gesaldeerd? Of wordt het verdeeld over de telwerken? Ik zou in ieder geval meer uitleg verwachten als ze over de telwerken heen salderen.

Maar goed, je zou op basis hiervan kunnen aanvoeren dat er niet staat dat ze per telwerk salderen dus dat ze daarom over alle telwerken moeten salderen. Het zal er waarschijnlijk ook vanaf hangen hoe ze verder in het contract omgaan met het feit dat er twee telwerken zijn.

Edit: hier leggen ze trouwens jouw situatie heel duidelijk uit op hun website: https://www.budgetenergie.nl/groene-str ... n-salderen ("Je verbruik is alleen in het normaaltarief lager dan je opwekking")

wubbo2
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2017 00:38

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door wubbo2 »

@ michieldejong:
in het contract staat "Budget Energie brengt aan Klant de hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus terug geleverde elektriciteit in rekening (saldering). "
ik lees daar uit "afgenomen stroom" - "opgewekte stroom" = "in rekening gebrachte stroom".

De link die je stuurt, had ik naderhand ook gevonden, maar daar staat niet hetzelfde in als in het contract.

Ik heb op de voorwaarden van dat contract afgesloten en niet op wat er op de site staat.
Waarom zetten ze dat dan niet in het contract?

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

in het contract staat "Budget Energie brengt aan Klant de hoeveelheid afgenomen elektriciteit minus terug geleverde elektriciteit in rekening (saldering). "
ik lees daar uit "afgenomen stroom" - "opgewekte stroom" = "in rekening gebrachte stroom".
Dat is jouw redenering, echter;
Energieleveranciers mogen zelf bepalen hoe zij opgewekte zonne-energie verrekenen bij klanten met een dubbele meter. Sommige leveranciers strepen alle opgewekte energie weg tegen alle verbruikte energie, ongeacht het tijdstip van verbruik en opwekking. Een deel van de leveranciers kiest er echter voor om het verbruik apart te salderen voor piek- en daluren (normaal- en daluren).

Overigens: hoe lang liggen de panelen al? wat is de invloed van zomer/wintertijd? Heb je al een volle zomer gehad en het effekt van langer/later licht op dubbele meter kunnen zien? Kun je doordat je weet hoe er gesaldeerd wordt ook rekening daarmee houden door bijv daar je gebruik naar aan te passen, met bijv de wasmachine overdag? Moet

ela
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 okt 2011 18:36

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door ela »

Ook ik heb budgetenergie, maar ik heb wel de oude DRAAISPOELMETER laten zitten, de netwerkbeheerder wilde deze vervangen door een slimme meter wat ik heb geweigerd. dus ik geef nu aan het eind van het jaar de afgelezen stand op. ( ik heb een enkel telwerk ) en als die lager is als het jaar daarvoor wordt het netjes door Budget energie verrekend.
De clou zit in het feit dat als je nog een oude meter hebt deze niet moet laten vervangen, dit is namelijk niet verplicht al willen ze je dat wel aanpraten.
Een andere mogelijkheid is om iets minder op te wekken dan u zelf gebruikt, dus minder panelen leggen.

wubbo2
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2017 00:38

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door wubbo2 »

De panelen liggen er nog maar een week, niet dat dat van belang is.
De panelen zelf hebben ook geen last van zomer en wintertijd.
De berekening heb ik gedaan aan de hand van mijn gebruik over de afgelopen jaren over dag en nacht tarief en dus zomer en wintertijd, daarbij kom ik uit dat ik meer moet bijbetalen dan bij volledig salderen.
Overigens heb ik een voorbeeld berekening van budgetenergie gekregen die ik nog niet helemaal begrijp, moet ik me nog in verdiepen.

Het aantal panelen is berekend op mijn verbruik.
Dit is zo gekozen dat ik iets minder energie opwek dan ik nodig heb.
Maar omdat de zon vooral overdag schijnt wordt de meeste energie op dagtarief opgewekt (ca 70%). terwijl op nachttarief het meeste wordt verbruikt (ca 60%).
Laatst gewijzigd door wubbo2 op 16 apr 2017 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

ela schreef:Ook ik heb budgetenergie, maar ik heb wel de oude DRAAISPOELMETER laten zitten,
bijzonder, wist niet dat deze gebruikt werden voor registratie van kwh.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Draaispoelmeter

je bedoeld denk ik de ferrarismeter:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuurmeter

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

wubbo2 schreef:De panelen liggen er nog maar een week, niet dat dat van belang is.
De panelen zelf hebben ook geen last van zomer en wintertijd.
De berekening heb ik gedaan aan de hand van mijn gebruik over de afgelopen jaren over dag en nacht tarief en dus zomer en wintertijd, daarbij kom ik uit dat ik meer moet bijbetalen dan bij volledig salderen.
Overigens heb ik een voorbeeld berekening van budgetenergie gekregen die ik nog niet helemaal begrijp, moet ik me nog in verdiepen.

Het aantal panelen is berekend op mijn verbruik.
Dit is zo gekozen dat ik iets minder energie opwek dan ik nodig heb.
Excuseer; zomer/wintertijd, tijden zijn later dan dat ik misschien heb.
Ik neem aan dat je begrijpt dat nachttarief in het weekend ook overdag is....en dat je grootverbruikers zoals wasmachine/wasdroger ipv weekend/'s avonds nu beter tijdens dagtarief tijdens werkdagen voor 21/23:00uur (afhankelijk provincie) kunt laten lopen.

Dan vraag ik me wel nog af wat je in de 5 nachten doordeweeks doet als de 2 dagen weekend stroom op nachttarief opwekken dit niet weten te compenseren. ( :wink: ) Maar misschien kun je voor jezelf daar eens goed naar kijken naar de verbruikers.

Voor de rest zou ik alleen maar kijken naar welke verstrekker het beste bij jouw wensen past....maar dan moet je ook weten hoe 1 vol jaar panelen/stroomverbruik er nu voor jou uit gaat zien.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Budgetenergie en zonnepanelen

Ongelezen bericht door kweenie »

wubbo2 schreef: Bij budget energie saldeert men alleen over de stroom die over het zelfde telwerk wordt geleverd en teruggeleverd.
nu schijnt de zon vooral overdag en niet zo veel 's nachts.
Dus overdag lever ik te veel stroom en krijg daar ca 7 cent voor terwijl in 's nachts gewoon moet inkopen voor 21 cent.
Dat is niet wat in het voorbeeld op de link van Michieldejong wordt gedaan. Volgens dat voorbeeld wordt alleen het kale elektriciteitstarief verrekend als je over het verbruik binnen een telwerk heen gaat. En worden energiebelasting etc. berekend over je totale verbruik.

Dus als je te veel dure hoog tarief stroom produceert, krijg je voor dat deel een hogere vergoeding terwijl je voor het extra verbruik in de daluren minder kale kosten maakt. Je bent dan dus juist gunstiger uit bij budgetenergie dan als ze het simpelweg zouden wegstrepen.

Wordt ook in het voorbeeld uitgelegd. Als je 1000 kWh te veel overdag produceert, dan krijg je daar bv 7 ct voor, terwijl je de extra 1000 kWh in de daluren tegen bv 5,5 ct kunt inkopen. Dat levert dan dus ongeveer 15 euro voordeel op. De 15 ct energiebelasting wordt geheven over al het verbruik samen, dus pas na het salderen.

Uiteraard kan het ook andersom werken, dat je meer opwekt in de daluren (zoals in het weekend) dan wat je in de daluren gebruikt en in de piekuren juist meer verbruikt. Maar die situatie zal niet vaak voorkomen.

Gesloten