LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Adribuur
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2017 12:55

Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door Adribuur »

Slimme meters zijn in principe goed voor de toekomst van de energievoorziening, omdat er dan geen kolencentrales meer zijn voor piekbelasting en dus preciezer aanbod moet komen, etc. Dat geloof ik best.

Dus ik heb slimme meters geaccepteerd, maar heb nu een groot nadeel ondervonden van het op afstand aflezen. Er is op mijn adres blijkbaar fraude geweest: iemand die hier NIET woont heeft kennelijk een contract afgesloten bij een andere leverancier.

Ik ontdekte dat doordat ik van mijn huidige leverancier (Eneco) een enquete in de email kreeg om te vragen waarom ik had opgezegd. Ik had echter helemaal niet opgezegd. Dus ging ik eens beter kijken in mijn email en wat bleek: de Nota die ik een paar dagen eerder had gekregen, was een eindafrekening. Inclusief 150 euro boete vanwege te vroeg opzeggen! (het is een contract van 3 jaar en loopt pas ruim een jaar).

Dit kan Eneco dus doen omdat ze de slimme meters op afstand kunnen uitlezen. Dus kunnen ze je een eindafrekening sturen zonder dat jij meterstanden hoeft op te geven. Als ik meterstanden had moeten opgeven, dan had ik uiteraard meteen aan de bel getrokken en gemeld dat ik niet wilde opzeggen. Maar nu is het waarschijnlijk te laat. Eneco brief gestuurd, nog geen reactie.

Toch ook wel merkwaardig dat er kennelijk bij Eneco geen belletje ging rinkelen: ik ben een alleenstaande kleine kleinverbruiker (zit dik onder gemiddelde van een alleenstaande) en ga toch geen 150 euro boete betalen om over te stappen na 1 jaar? Dat kan ik onmogelijk 'terugverdienen' bij een andere leverancier. Dus het was wel heel fijn geweest als ze even hadden gecheckt of dit de bedoeling was, voordat ze me een eindafrekening stuurden.

Ik kreeg inmiddels wel briefpost in de bus voor de onbekende 'spookbewoner' en heb inmiddels die leverancier / afzender (Essent) gebeld. Die constateerden fraude en gaan nu proberen mijn levering van Eneco te herstellen.

Maar ik bedoel maar: dit was niet gebeurd als ik geen slimme meters had gehad!

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door 16again »

Zonder slimme meter had je evengoed ellende om de gedane opzegging terug te draaien.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:Zonder slimme meter had je evengoed ellende om de gedane opzegging terug te draaien.
maar dan hadden ze niet op afstand de meterstanden kunnen uitlezen.

Adribuur
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2017 12:55

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door Adribuur »

... en dan had ik inderdaad een bericht gekregen met het verzoek mijn meterstanden door te geven i.v.m. beëindiging contract. Dan was ik dus gealarmeerd geweest en had contact kunnen opnemen. Dan dus waarschijnlijk beëindiging kunnen voorkomen. Nu kreeg ik 'out of the blue' een eindafrekening en heeft leverancier dus al beëindigt!

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door 16again »

Maar wat is het verschil? In beide gevallen moet je de opzegging zien terug te draaien, en brandt het licht gewoon

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is het ook de schuld van de slimme meter dat u uw mail niet leest? Linksom of rechtsom, er is een contract opgezegd. Of het een analoge of digitale meter is, de uitkomst blijft hetzelfde. De opzegging is in gang gezet en zal moeten worden gecorrigeerd.

BL2
Berichten: 4836
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door BL2 »

Ben het met Adribuur eens dat dan de "schade" beperkter was geweest. Doordat nu de meter kon worden uitgelezen op afstand kon de opzegging geheel worden uitgevoerd. Anders was dit al in een veel vroeger stadium bij Adribuur bekend geworden.
Zonder slimme meter was hij dus niet bij Essent terechtgekomen.

Anderzijds, wat is het belang van de "spookbewoner" om iemands contract te wijzigen, diegene wordt daar nooit beter van (of het moet een medewerker/verkoper van Essent zijn geweest........)
Laatst gewijzigd door BL2 op 07 mei 2017 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door peteroo »

Goed dat u deze ervaring deelt. Niet teveel aantrekken van negatieve reacties van sommige vaste 'bewoners' van dit forum.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:Anderzijds, wat is het belang van de "spookbewoner" om iemands contract te wijzigen, diegene wordt daar nooit beter van (of het moet een medewerker/verkoper van Essent zijn geweest........)
Mijn gedachte ging juist uit naar een koper bij Mediamarkt die de Essent overstapkorting opstrijkt , met vermelding van valse adresgegevens.
Je mag toch hopen dat legitimatie gecontroleerd wordt.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:Anderzijds, wat is het belang van de "spookbewoner" om iemands contract te wijzigen, diegene wordt daar nooit beter van (of het moet een medewerker/verkoper van Essent zijn geweest........)
En daar zit precies de clou. Er is een tijd geweest dat heel wat mensen klaagden over de Nuon, dat ze daar ineens een contract hadden terwijl ze er niks van wisten. Uiteindelijk bleek er een verkoper te zijn die ergens gewoon in een café ging zitten en van een hele hoop mensen de papieren zelf maar invulde. Heeft nog hier op het forum gestaan meen ik.

Niet dat Nuon er iets van wist of dat goedkeurde; die man deed het dus voor zijn provisie.

In dit geval kan ik me denken dat de provisiezoekende geen weet had van een contract van drie jaar, maar ervan uitging dat het contract na een jaar ten einde zou lopen. Dan zou er dus ook geen buitensporige boete zijn geweest. Ik schat in dat veel mensen het er dan maar bij zouden laten zitten, als het hun zou overkomen. Teveel moeite en teveel gedoe.

In jouw geval zou ik dus een boze mail naar Essent sturen. Best kans dat hun zelf ook niet weten dat een of andere verkoper dit op eigen houtje heeft gedaan. De sleutel tot het terugdraaien ligt m.i. voor een deel bij Essent. Alhoewel ik uit je bericht opmaak dat ze zelf al weten dat er iets aan de knikker is.

Adribuur
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2017 12:55

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door Adribuur »

Ik kreeg briefpost van Essent gericht aan de 'spookbewoner' op mijn adres. Als nette burger heb ik die in eerste instantie ongeopend retour gestuurd. Toen ik brief 3 en 4 tegelijk kreeg, heb ik er eentje geopend. Het bleek dat Essent aan mijn 'spookbewoner' vroeg om zijn correcte emailadres door te geven, omdat het email adres dat zij van hem hadden niet bleek te bestaan. (Dat was inderdaad een merkwaardig emailadres waar bijv. niets van de 'spooknaam' in voor kwam).

Toen heb ik Essent gebeld (zaterdag jl) en het voorval uitgelegd, en zij constateerden fraude. Zij gaan nu Eneco bellen om terugdraaien van de opzegging te regelen. Ik vond de behandeling door Essent prettig en correct, en lijkt adequaat te zijn (als Eneco tenminste meewerkt aan terugdraaien).

Maar ik vroeg me inderdaad ook al af: wie sluit er nou een energiecontract (zoals mijn 'spookbewoner' dus heeft gedaan) op een adres waar hij niet woont? Maar uit reacties hierboven (waarvoor dank) begrijp ik nu dat het te maken kan hebben met welkomstkorting of zelfs 'harde' fraude van verkopers zelf. In ieder geval kan er dus een financieel belang bij deze vorm van fraude in het spel zijn, en dat had ik nog niet helder... :)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Adribuur schreef: Ik ontdekte dat doordat ik van mijn huidige leverancier (Eneco) een enquete in de email kreeg om te vragen waarom ik had opgezegd. Ik had echter helemaal niet opgezegd. Dus ging ik eens beter kijken in mijn email en wat bleek: de Nota die ik een paar dagen eerder had gekregen, was een eindafrekening. Inclusief 150 euro boete vanwege te vroeg opzeggen! (het is een contract van 3 jaar en loopt pas ruim een jaar).

Dit kan Eneco dus doen omdat ze de slimme meters op afstand kunnen uitlezen. Dus kunnen ze je een eindafrekening sturen zonder dat jij meterstanden hoeft op te geven. Als ik meterstanden had moeten opgeven, dan had ik uiteraard meteen aan de bel getrokken en gemeld dat ik niet wilde opzeggen. Maar nu is het waarschijnlijk te laat. Eneco brief gestuurd, nog geen reactie.
Maar dan ben je ook al te laat, maakt dus compleet geen verschil. In beide gevallen krijg je een brief dat je hebt opgezegd. In de oude situatie moest je dan nog de meterstanden doorgeven en nu niet, maar het contract is beëindigd.

P.S. Was het voorheen niet dat je bij de nieuwe leverancier je begin stand doorgaf en dit dus automatische de eind stand was?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor uw gemoedsrust: zet het op afstand uitlezen van uw slimme meter UIT. Dat heb ik ook gedaan. Is heel makkelijk:


Adribuur
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2017 12:55

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door Adribuur »

Goede tip om automatisch uitlezen uit te zetten, dank!

Inmiddels is namelijk 243 euro automatisch geïncasseerd door Eneco, bestaande uit 91 gebruikskosten en 152 boete! Vanwege de frauduleuze opzegging ben ik die boete uiteraard niet verschuldigd. Wat dat betreft blijf ik bij mijn mening: als ik de meterstanden zelf had moeten doorgeven dan was ik attent geraakt op de fraude. Misschien was het contract dan evengoed al opgezegd, maar dan had ik tijdig in contact kunnen treden met Eneco en af kunnen spreken dat ze geen boete in rekening hadden gebracht. Nu moet ik die boete weer terug vorderen, of incasso storneren, kortom: gedoe achteraf.

Ik zet de 'afstandsbediening' van mijn meters uit!

ErnieG
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mar 2017 18:22

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door ErnieG »

Adribuur schreef: Wat dat betreft blijf ik bij mijn mening: als ik de meterstanden zelf had moeten doorgeven dan was ik attent geraakt op de fraude.
De oude leverancier vraagt sowieso niet om de meterstanden want dat doet de nieuwe leverancier. Die zou daarom hebben gevraagd via mail of post die je net als de andere post niet zou hebben gekregen of zou hebben geretourneerd.
Uiteindelijk maakt het wel of niet hebben van een slimme meter hier helemaal niets uit; het enige verschil zou nog kunnen zijn dat alles nu de echte standen bekend zijn wat makkelijker te herstellen is.

toos.punter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2017 19:12
Contacteer:

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door toos.punter »

Zou het kunnen dat mensen worden uitgedaagd om te frauderen omdat andere aanbieders cadeau bonnen staan uit te delen in winkels (mediamarkt). Bij een directe overstap krijg je als overstapper een waardebon van 200,- Euro te besteden in de mediamarkt. Kan me voorstellen dat er mensen zijn die hier gevoelig voor zijn.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door alfatrion »

Adribuur schreef:Dus ik heb slimme meters geaccepteerd, maar heb nu een groot nadeel ondervonden van het op afstand aflezen. Er is op mijn adres blijkbaar fraude geweest: iemand die hier NIET woont heeft kennelijk een contract afgesloten bij een andere leverancier.
Die handeling is niet rechtsgeldig en nietig. Het gevolg hiervan is dat de overeenkomst nooit is beëindigd. Je hoeft de boete van 150 euro dan ook niet te betalen. Als de leverancier niet wil wijken. dan kun je een geschil op starten bij de rechtbank of, indien mogelijk, de geschillencommissie. Ook is het mogelijk om een incassobureau in de arm te nemen, de maximale vergoeding hiervoor is 15% van de totale vordering of 40 euro, wat meer is, plus 21%.

Adribuur
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2017 12:55

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door Adribuur »

Na de hints & tips hierboven heb ik eens op de website van Essent gekeken, en inderdaad krijg je als nieuwe klant een cadeaukaart van 170 euro van de Mediamarkt: "Het is heel simpel: u wordt klant of verlengt uw contract, wij doen de cadeaukaart op de post."
En kennelijk kan je hem ook in het handje krijgen als je overstapt in een winkel van Mediamarkt en wordt daar ter plekke niet gecontroleerd of je (adres)gegevens correct zijn.
Dus dat kan inderdaad een mogelijkheid zijn voor kwaadwillenden om eens een vals energiecontractje te sluiten, vermoed ik.

Wat betreft de gang van zaken bij een overstap m.b.t. meterstanden (en dus eindafrekening): die staat hier:

https://www.energieleveranciers.nl/overstappen

Op deze pagina, stap 4: "U geeft uw meterstanden door. De nieuwe energieleverancier zal u in de week voor de daadwerkelijke overstapdatum vragen om de beginmeterstanden door te geven. (etc)"

Als de slimme meter op afstand uitgelezen kan worden (zoals bij mij), dan gebeurt dit automatisch, zoals ik heb gemerkt. Dan merk je dus ook niet WIE de nieuwe leverancier is. Als 'mijn fraudeur' dus een correct emailadres had opgegeven, dan had Essent geen briefpost naar hem op mijn adres gestuurd, en was ik er niet achter gekomen wie ik had moeten bellen (namelijk Essent) om de fraude te melden.

Nu de gang van zaken (gelukkig) aan het daglicht is gekomen, kan ik de onrechtmatigheid van de boete bij Eneco aankaarten. Ook omdat Essent de fraude aan Eneco meldt. Stel dat ik geen post van Essent had ontvangen, dan was het hele verhaal waarschijnlijk moeilijker geworden.

In ieder geval verwacht ik nu wel een goede afloop voor mij, maar ik hoop dat de gezamenlijke energieleveranciers toch iets bedenken om deze flauwekul te voorkomen. Want hier heeft iedereen (leverancier en klant) alleen maar last van.

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Slimme meter: nadeel van op afstand aflezen: einde contract

Ongelezen bericht door mart2345 »

Oud probleem. Heeft niks met de slimme meter te maken, dat gebeurde ook automatisch toen die er niet was. Als er geen meterstanden werden doorgegeven ging je dan met een geschatte stand naar een andere leverancier. Het niet bekend zijn van de meterstanden zorgt er niet voor dat je niet overstapt. Is al jaren zo, maar als ze daar echt iets aan gaan doen wordt overstappen lastiger. En daar wil men niet aan.

Beter zou zijn dat er altijd een schriftelijk contract naar het huisadres wordt gestuurd ipv dat je dat in de winkel tekent. Dat is wel al bij telefonische colportage, maar helaas nog altijd niet bij straatcolportage. Dan los je niet alles op, maar wel het overgrote deel.

Je hebt inderdaad mazzel dat je briefpost hebt gehad.

Gesloten