LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter geplaatst, verbruik enorm gestegen...?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Birgit115
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:55

Slimme meter geplaatst, verbruik enorm gestegen...?

Ongelezen bericht door Birgit115 »

Hallo Radar,

Ik weet dat het laatst al aan de orde is geweest en heb de vorige posts over de 'slimme' meter gelezen.
Bij mij is het volgende aan de hand.
Ik woon vanaf augustus 2015 in mijn appartement. Over het jaar 2016 kreeg ik een groot bedrag terug van de energieleverancier, ik had veel minder verbruikt dan was ingeschat.
Ik ben alleen, heb de zon op m'n woonkamer staan dus de verwarming staat nauwelijks aan ook in de winter, en geen energieslurpende apparaten die ik gebruik en leef zuinig.
Afgelopen oktober is bij mij een slimme meter geplaatst. (Geen idee dat je dit ook weigeren kan, stom! Onvoldoende in verdiept maar Zit met ernstige gezondheidsproblemen, en was toen herstellende van een operatie dus dan staat je hoofd er ook niet naar).
Nu kreeg ik een email van de Nuon met daarin mijn geschatte verbruik van januari tm nu. Ik ging dit controleren op de meter en toen bleek dat op de meter de standen ruim het dubbele aangaven.
Paniek dus, want ik kan het me niet financieel niet veroorloven dat ik aan het eind vh jaar een gigantische afrekening heb. En ik snapte totaal niet waar dit vandaan kwam omdat ik niks anders doe dan vorig jaar. Gelukkig was ik niet meegegaan met het voorstel van de Nuon om mijn maandbedrag voor de helft naar beneden bij te stellen, ik had het wel iets naar beneden gezet vanaf januari, maar het het gelijk weer omhoog gezet.
Daarna heb ik de klantenservice van Nuon gebeld. Zij gaf aan dat het inderdaad vreemd is dat mijn verbruik zo onwijs is gestegen terwijl mijn gedrag en apparatuur nagenoeg hetzelfde is, maar dat ik beter het even kan laten zoals het is tot en met oktober. Dan kan ik een jaar zonder slimme meter vergelijken met een jaar met slimme meter. En dan kan ik als het verschil zo groot blijft tussen beide jaren de Liander vragen om het door te laten meten. Maar is er niks mis met de meter, dan worden de kosten hiervan bij mij in rekening gebracht. Maar ik heb daar ook een beetje moeite mee, voelt als de slager zijn eigen vlees te laten keuren. Er wordt ook benadrukt dat dat hoge kosten zijn en er zelden iets mis is met de meter op de site van liander. Die hoge kosten worden voor bij wel een probleem...
begrijp me goed, ik wil echt wel betalen voor wat ik verbruik! En dat de vorige meter misschien minder goed registreerde zou ook kunnen, maar zon drastisch verschil dat lijkt mij toch niet kunnen,
Wat adviseren jullie mij om te doen? Kan ik de meter eventueel ook laten verwijderen? Gewoon weer m'n oude meter terug, geen digitaal gebeuren. Het voelt voor mij totaal niet goed.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Alvast bedankt!

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Slimme meter geplaatst, verbruik enorm gestegen...?

Ongelezen bericht door BL2 »

Lang verhaal, maar geen geschatte meterstanden en ook geen werkelijke meterstanden. Dus over hoeveel meer hebben we het ?

- Ik ken je woonomgeving niet maar wordt er niet illegaal stroom afgetapt door een van de omwonenden ?
- Geen elekrische bijverwarming aan ?
- Schakel alle apparaten welke stroom verbruiken uit, en kijk na een uur of de meter nog op dezelfde stand staat.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Slimme meter geplaatst, verbruik enorm gestegen...?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Zeer onduidelijk verhaal. Geef eerst even door of u het over elektriciteit heeft of over uw gasverbruik. Geef de standen door of uw verbruik met de startdatum en einddatum waarover dit verbruik is gemeten. Geschatte meterstanden zeggen niets. Ook gebruikt u, als u een gasketel heeft, in de wintermaanden natuurlijk veel meer gas als in de zomer maanden. Houd er ook rekening me dat uw oude meters konden afwijken. Hoor graag van u.

tekaat123
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2017 08:27

Re: Slimme meter geplaatst, verbruik enorm gestegen...?

Ongelezen bericht door tekaat123 »

Sinds vorig mei een slimme meter. Jaarafrekening dat er 1600 euro!!! Bij betaald moet omdat het verbruik 3800 m3 zou zijn. Gemiddeld verbruik afgelopen jaar 1600 m3. Op 1 november is de slimme meter vervangen voor een andere slimme meter. Het verbruik na 1 maand is alweer ruim 500 m3. Bij Liander de netbeheerder komen we niet verder. Kan iemand mij helpen welke stap ik kan ondernemen. Er is geen gaslek.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter geplaatst, verbruik enorm gestegen...?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt je meter laten ijken. Of de zoekfunctie even gebruiken of dit forum...

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Slimme meter geplaatst, verbruik enorm gestegen...?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Alle apparaten uit die stroom/gas afnemen en kijk wat de meter doet.
Dan weet je gelijk of er illegaal iets wordt afgetapt.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme meter geplaatst, verbruik enorm gestegen...?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Stoken de buren op uw meter?

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Slimme meter geplaatst, verbruik enorm gestegen...?

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Hoi tekaat123,

Ik weet niets of dit voor jou van toepassing is maar kijk hier eens naar.
viewtopic.php?f=51&t=170523

NoNo

Gesloten