LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Richard_Rijswijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2017 07:40

Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door Richard_Rijswijk »

Hallo,
In augustus 2010 heb ik een huur CV ketel (Remeha Avanta 28C) genomen van energiebedrijf Eneco. Normaal ben ik niet zo voor te huren of kopen op afbetaling maar door omstandigheden kon ik op dat moment niet anders.
De ketel zou geïnstalleerd en werkend opgeleverd worden door Tempus. Tevens zat in de huurovereenkomst een onderhoudscontract. De overeenkomst had de duur van 12 jaar.

Op dit moment ben ik bezig om een ander huis te kopen en heb in april 2017 aan Eneco gevraagd wat het mij zou kosten om de ketel over te nemen. Na 5 weken kreeg ik eindelijk een mail van Eneco met de afkoop mogelijkheden.

Ik kan het huurcontract afkopen op 2 manieren:
1. Afkopen en de ketel inleveren
2. Afkopen en de ketel overnemen

De kosten hiervan bedrag:
1. bij inleveren van de ketel: 1761 euro
2. bij het overkopen van de ketel: 1807 euro

Ik schrok nogal van deze bedragen en heb contact opgenomen met Eneco. een telefoniste vertelde me dat deze bedragen correct waren en nog niet eens de zo duur was.

Ik heb mijn jaarnota's er eens bij gepakt (op Eneco website kan je maar 5 jaar terug kijken) en kwam tot de ontdekking dat ik van augustus 2010 tot en met 31-12-2016: 3003 euro betaald heb aan huur van deze CV ketel. Dit bedrag plus de 1807 euro overnamekosten zou de kostprijs voor de ketel op een bedrag van 4810 euro brengen.

Nu ben ik het een en ander gaan uitzoeken:
De nieuwprijs van de ketel is (gemiddeld) 1000 euro. Inclusief installatie zou de nieuwprijs op 1300 euro komen. Een onderhoudscontract voor deze Remeha ketels is bij verschillende installatiebedrijven 100 euro per jaar (inclusief arbeidsloon en onderdelen).

De kostprijs voor Eneco zou dan voor deze ketel zijn:
Nieuwprijs: 1000 euro.
Onderhoudscontract: (100 euro per jaar, 2010 tot en met 2017 x 100 euro) 700 euro
Installatie: 500 euro
Eventueel wat administratiekosten: 300
Totaal: 2500 euro.

Is het toegestaan dat Eneco een afkoopsom van 1807 euro vraagt als er al 3003 euro betaald is aan een huur CV ketel?
Ik kan me niet voorstellen dat Eneco zomaar dit soort over the top bedragen mag rekenen.

Wie heeft dezelfde ervaringen met Eneco en wat heb je ermee gedaan?

Richard.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U heeft zelf een contract afgesloten voor 12 jaar. Dat betekend dat u 12 jaar lang zou moeten betalen. Dat u nu tussendoor wilt gaan verhuizen kan Eneco natuurlijk niets aan doen. De afkoopsom is dus het resterend aantal jaar dat de huurovereenkomst nog loopt x de huurkosten.

Soortgelijke vragen zijn al meerdere keren gesteld en het antwoord gaat echt niet veranderen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door 16again »

Als ik deze uitzending nog eens terugkijk, dan lijkt het toch anders in elkaar te zitten:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... gcontract/

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door Snoodaard »

Richard_Rijswijk schreef: 1. bij inleveren van de ketel: 1761 euro
2. bij het overkopen van de ketel: 1807 euro
Ik ben geen ster in rekenen, maar volgens mij kom ik op 46,- euro uit voor de ketel, dus hoe kom je in godsnaam op 1807 uit?
Of snap je het concept van een contract voor bepaalde tijd niet?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door berndv »

Ketels huren, of koop op afbetaling, is duur. De mooie rekensom die u nu maakt, had u beter in 2010 kunnen maken, voordat u deze overeenkomst aan ging.

Ik vind een onderhoudscontract op onderdelen en arbeidsloon voor 100 euro per jaar wel heel erg knap, ben erg benieuwd waar dit af te sluiten is.

Een aantal jaar geleden stonden mijn vrouw en ik voor een soortgelijke keuze. Bruiloft was toen gepland en de ketel hield er mee op. Geen zak met geld om even een nieuwe ketel te kopen. Wij hadden toen de keuze om een contract voor 5 of voor 12 jaar te nemen. Omdat wij niet wisten wat de toekomst zou brengen, hebben wij heel bewust gekozen voor het contract voor 5 jaar. Onder de streep betaalden wij in die 5 jaar wel meer dan alleen de kosten voor de ketel en installatie, maar daar zat dan ook een volledig onderhoudscontract (jaarlijkse controle, uurloon en materiaal bij defecten).

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door thecure »

Richard_Rijswijk schreef:Hallo,
In augustus 2010 heb ik een huur CV ketel (Remeha Avanta 28C) genomen van energiebedrijf Eneco. Normaal ben ik niet zo voor te huren of kopen op afbetaling maar door omstandigheden kon ik op dat moment niet anders.
De ketel zou geïnstalleerd en werkend opgeleverd worden door Tempus. Tevens zat in de huurovereenkomst een onderhoudscontract. De overeenkomst had de duur van 12 jaar.

Op dit moment ben ik bezig om een ander huis te kopen en heb in april 2017 aan Eneco gevraagd wat het mij zou kosten om de ketel over te nemen. Na 5 weken kreeg ik eindelijk een mail van Eneco met de afkoop mogelijkheden.

Ik kan het huurcontract afkopen op 2 manieren:
1. Afkopen en de ketel inleveren
2. Afkopen en de ketel overnemen

De kosten hiervan bedrag:
1. bij inleveren van de ketel: 1761 euro
2. bij het overkopen van de ketel: 1807 euro

Ik schrok nogal van deze bedragen en heb contact opgenomen met Eneco. een telefoniste vertelde me dat deze bedragen correct waren en nog niet eens de zo duur was.

Ik heb mijn jaarnota's er eens bij gepakt (op Eneco website kan je maar 5 jaar terug kijken) en kwam tot de ontdekking dat ik van augustus 2010 tot en met 31-12-2016: 3003 euro betaald heb aan huur van deze CV ketel. Dit bedrag plus de 1807 euro overnamekosten zou de kostprijs voor de ketel op een bedrag van 4810 euro brengen.

Nu ben ik het een en ander gaan uitzoeken:
De nieuwprijs van de ketel is (gemiddeld) 1000 euro. Inclusief installatie zou de nieuwprijs op 1300 euro komen. Een onderhoudscontract voor deze Remeha ketels is bij verschillende installatiebedrijven 100 euro per jaar (inclusief arbeidsloon en onderdelen).

De kostprijs voor Eneco zou dan voor deze ketel zijn:
Nieuwprijs: 1000 euro.
Onderhoudscontract: (100 euro per jaar, 2010 tot en met 2017 x 100 euro) 700 euro
Installatie: 500 euro
Eventueel wat administratiekosten: 300
Totaal: 2500 euro.

Is het toegestaan dat Eneco een afkoopsom van 1807 euro vraagt als er al 3003 euro betaald is aan een huur CV ketel?
Ik kan me niet voorstellen dat Eneco zomaar dit soort over the top bedragen mag rekenen.

Wie heeft dezelfde ervaringen met Eneco en wat heb je ermee gedaan?

Richard.
Maar ergens mis ik iets. In 2010 kon je geen 1300 euro missen, maar 7 jaar later ga je een heel nieuw huis kopen??

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door harkja »

Maar ergens mis ik iets. In 2010 kon je geen 1300 euro missen, maar 7 jaar later ga je een heel nieuw huis kopen??

thecure

Berichten: 1562
Geregistreerd: 05 apr 2011 16:21
In 7 jaar kun je ook rijker worden toch :D

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door Moneyman »

thecure schreef:Maar ergens mis ik iets. In 2010 kon je geen 1300 euro missen, maar 7 jaar later ga je een heel nieuw huis kopen??
7 jaar... in die tijd kan er zoveel veranderen... ik heb wel perioden gehad van minder dan 7 jaar waarbinnen ik mijn inkomen meer dan verdubbeld heb. Beetje rare vraag dus.

huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door huzky »

Klopt inderdaad dat het zo duur is. Wij kwamen in een huis waar nét een nieuwe (huur!) cv-ketel was geplaatst, dus we hebben het maar laten doorlopen (eerste en laatste keer; inmiddels hebben we zelf een nieuwe gekocht). We zaten te twijfelen over de oude ketel, want hij werkte nog prima, maar was inmiddels 15 jaar oud (dus ver over de einddatum van het lopende contract). Toen we aangaven de huurovereenkomst te willen beëindigen, moesten we 100 euro betalen voor het laten ophalen van de oude ketel. Reken even uit wat dat in 15 jaar huur heeft opgebracht. Saillant detail: we hebben de ketel maanden in de garage bewaard, maar ondanks afspraken werd hij niet opgehaald. Zelf maar weggebracht en nog 100 euro voor ontvangen...

Is er een optie om het contract niet op te zeggen, maar bij gewoon de volgende bewoners te laten doorlopen? Dan kunnen zij nog een paar jaar huur betalen (reken eens uit hoeveel dat is tot het eind van de contractperiode en probeer eventueel 50/50 te doen met de nieuwe bewoners, dan zijn jullie allebei voordeliger uit lijkt me...).

stofzuigertje

Re: Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U mag een huis met overname huur ketel te koop aanbieden.
Dan weten de kopers dat er goed onderhouden ketel is en mogen zijn eventueel zelf afkopen.

Verder is het verschil tussen afkoop en weghalen klein.
De kosten verwijderen en de restwaarde ketel en wie wil de gebruikte ketel?
Meestal geplukt voor onderdelen of nood situatie gebruikt.

Daarom is verschil tussen met en zonder ketel achterlaten erg klein.
Gewoon woning met overname gehuurde ketel aanbieden en de kopers hebben dan gelijk onderhoudscontract en zekerheid.

HarryMoes
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2017 15:20

Re: Huur cv-ketel afkopen: wie heeft dezelfde Eneco-ervaring?

Ongelezen bericht door HarryMoes »

Ja ik heb een soort gelijke ervaring met Eneco over de warmwater boiler.
Ik woon in een huur woning sinds augustus 2015.
Toen ik de woning aanvaarden of hierna is mij nooit verteld dat er buiten het bruto huurbedrag een extra 11,56 euro per maand kwam voor de huur van deze boiler.
Toen ik Eneco hierover benaderde is mij verteld dat ik de boilerhuur af kan kopen voor 200,00 euro. Verder vond ik uit dat deze over 20 jaar oud is. Als uitreken wat er voor deze boiler betaald is dan krijg ik een vreemd gevoel hierover.
11,56 x 12 x 20 = 2774,40 euro.
De woning is aangesloten op stadsverwarming.
Ik ben de laatste 12 jaar in mijn werk beheerder geweest van 7 dergelijke wooncomplexen en nooit gehoord dat er extra betaald moest worden voor huur van een boiler.
Harry Moes

Gesloten