LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstapkosten energie niet helemaal vergoed

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kwispelhond
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2017 20:36

Overstapkosten energie niet helemaal vergoed

Ongelezen bericht door kwispelhond »

Ik ben kort geleden via huis aan huis verkoop overgestapt van energie-leverancier.

Tijdens het verkoopgesprek is mij wel 5x toegezegd dat ik me geen zorgen hoefde te maken over de kosten van het voor het einde van de contractsduur bij de oude maatschappij overstappen. Nu heb ik de eindafrekening van de oude energie-leverancier maar de nieuwe energie-leverancier vergoed alleen de normale kosten van 150,00 euro en niet de extra boetekosten van 150,00 euro voor vroegtijdig het contract verbreken (volgens specificatie de kosten die zij voor mij betaald hebben bij de vorige overstap).

Het zal duidelijk zijn dat als ik had geweten van dit addertje onder het gras ik de overstap naar de nieuwe leverancier niet gemaakt had want ieder voordeel is nu wel weg, ik voel me dus gewoon belazerd, gewoon bewust verkeerd voorgelicht om te scoren.

Ik heb geklaagd bij de nieuwe leverancier Qurrent maar die hebben mij geantwoord dat ze er niet aan denken om de rest van de kosten te vergoeden, ik vraag me af of ik hier nog wat mee kan? is er iets van een instantie die dit soort klachten behandeld?

kwispelhond
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2017 20:36

Re: Overstapkosten energie niet helemaal vergoed

Ongelezen bericht door kwispelhond »

Ehh, ja en ja, ik begrijp de kosten en weet heel goed dat een contract is om niet te verbreken. Verder heb ik me inderdaad niet voldoende in de materie en voorwaarden verdiept, ik heb me via colportage laten overhalen maar dat is allemaal niet het punt.

Wat mij steekt is dat de desbetreffende colporteur mij meerdere keren op het hart kan drukken dat ik rustig kan overstappen want eventuele kosten zouden vergoed worden. Dit blijkt dus simpelweg een l*lverhaaltje om te scoren en Qurrent doet daarna alsof het mijn fout is dat ik in hun ronduit misleidende verkoopverhaal ben getrapt en geeft "niet thuis". Als de verkoper eerlijk was geweest was ik niet overgestapt want met 150,00 euro zelf te betalen is het voordeel van eerder overstappen ruimschoots weg en de verkoper was volledig op de hoogte van de actuele situatie.

Mijn vraag gaat dus puur over de bewust misleidende colportage door Qurrent.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Overstapkosten energie niet helemaal vergoed

Ongelezen bericht door newmikey »

kwispelhond schreef:Verder heb ik me inderdaad niet voldoende in de materie en voorwaarden verdiept, ik heb me via colportage laten overhalen maar dat is allemaal niet het punt.
Maar dat lijkt hier nu precies hèt punt te zijn! Volgende keer eerst zorgvuldig lezen en colportage resoluut van de hand wijzen als verkoopmethode. Het lukt alleen omdat mensen zoals u doen zoals u gedaan heeft. Voor de rest is het verkooppraatje zèlf uiteraard niet meer te toetsen tenzij u het op de band heeft staan...dan geldt "wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten".

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Overstapkosten energie niet helemaal vergoed

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kwispelhond schreef: Tijdens het verkoopgesprek is mij wel 5x toegezegd dat ik me geen zorgen hoefde te maken over de kosten van het voor het einde van de contractsduur bij de oude maatschappij overstappen. Nu heb ik de eindafrekening van de oude energie-leverancier maar de nieuwe energie-leverancier vergoed alleen de normale kosten van 150,00 euro en niet de extra boetekosten van 150,00 euro voor vroegtijdig het contract verbreken (volgens specificatie de kosten die zij voor mij betaald hebben bij de vorige overstap).
Is het evident dat de verkoper alle details kon weten m.b.t. de extra boetekosten. Heb je dat expliciet vermeld in het gesprek?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Overstapkosten energie niet helemaal vergoed

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

kwispelhond schreef: Nu heb ik de eindafrekening van de oude energie-leverancier maar de nieuwe energie-leverancier vergoed alleen de normale kosten van 150,00 euro en niet de extra boetekosten van 150,00 euro voor vroegtijdig het contract verbreken (volgens specificatie de kosten die zij voor mij betaald hebben bij de vorige overstap).
Ik snap het niet helemaal precies...

Qurrent heeft de boete betaald die U kreeg van oude leverancier omdat U het contract daar niet hebt uitgezeten.

Uw oude leverancier heeft eerder voor U een boete betaald omdat U het contract ook al niet uit zat bij de leverancier van vóór de oude leverancier?
En uw oude leverancier eist die voor U betaalde boete nu terug?
Het hangt dan van de voorwaarden af die uw oude leverancier destijds stelde bij de vervroegde overstap naar hem, en onder welke voorwaarden hij die boete zou betalen.
U bent dan in ieder geval een geroutineerd contractbreker :D
Bij energiecontracten waar ik ervaring mee heb moet ik consequent op tijd betalen en een heel jaar klant blijven, anders vervalt mijn korting.
Ik kan me heel goed voorstellen dat uw oude leverancier zich tegen uw gedrag ingedekt heeft, en die eerder voor U betaalde boete nu terugeist. Leest U even uw contract en de actievoorwaarden na...

Voorts begrijp ik dat Qurrent eigenlijk gedaan heeft wat ze beloofde: de overstapboete betalen.
Overigens: U neemt wel een hoog risico door aan de deur een Energiecontract aan te gaan. Ik zou dat nooit doen; ik zeg altijd "stuurt u mij maar een voorstel op". Maar misschien bent U goochemer als ik.

kwispelhond
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mei 2017 20:36

Re: Overstapkosten energie niet helemaal vergoed

Ongelezen bericht door kwispelhond »

Ik voel mezelf overigens bepaald niet slim, vertrouwen op verkooppraatjes......., op mijn leeftijd wordt ik toch geacht te weten hoe de wereld in elkaar zit, zeker als het om geld, bedrijven en verkopers gaat.

Ik heb jaren bij dezelfde energie leverancier gezeten zonder één probleem, toen kwam er één met prachtige beloftes maar dat werd een administratief drama en in de praktijk minimaal voordeel, ik was blij daar na iets meer dan een jaar weg te zijn. Vervolgens beloofde de volgende veel goedkoper te zijn maar bij de jaarafrekening betaalde ik bij gewoon gemiddeld verbruik in de praktijk eigenlijk niets minder. Daarna viel ik voor de prachtige marketing van Qurrent met hun groene beloftes en onderlinge rechtsvorm zonder winstoogmerk.........

Yep, ik ben een rund en heb er best even over gedaan om deze les te leren: blijft het feit dat ik me verkeerd behandeld voel en daar wil ik wat mee, is er iemand die me kan adviseren of er nog iets mogelijk is met mijn klacht over de oneerlijke colportage?


P.s.: de verkoper was volledig op de hoogte van de situatie, hij kon zelf zien wanneer het vorige contract was afgesloten en hoelang het nog had moeten lopen en vertelde zelfs te weten hoe het bij Budget Energie zou lopen omdat hij ervoor gewerkt had, hij beloofde dat alle kosten vergoed zouden worden en sprak geen moment over mogelijke extra kosten die voor eigen rekening zouden kunnen zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Overstapkosten energie niet helemaal vergoed

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Bedriegen en voorliegen is de norm bij colportage. De colporteur krijgt betaald per afgesloten contract. U heeft getekend. Nu is het uw woord tegen zijn of haar woord.

U kunt een klacht indienen bij de overheid via Consuwijzer. Maar daar wordt verder niets mee gedaan. Door uw klacht op dit forum te zetten helpt u andere potentiele slachtoffers van Qurrent.

methanol
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2015 11:36

Re: Overstapkosten energie niet helemaal vergoed

Ongelezen bericht door methanol »

kwispelhond u verhaal klopt wel maar vraag u zich niks af aan de deur elke klant is er een denk die verkoper dus is lezen en vergelijken dit doet u nooit weer!

nokkie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 dec 2012 14:03

Re: Overstapkosten energie niet helemaal vergoed

Ongelezen bericht door nokkie »

Beste Kwispelhond. Hopelijk heeft u hiervan geleerd dat u niet moet overstappen als u contract nog loopt.
Wij stappen elk jaar over aan het einde van onze contractperiode. We zoeken dan zelf de voor ons voordeligste en/of die met de beste tarieven.
Al zeker 7 keer overgestapt nog nooit problemen gehad, het kan dus wel goed gaan maar ik blijf erbij contract is contract en dat moet je niet vroegtijdig afbreken.

Gesloten