Radar

toggle menu

weigeren slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.

weigeren slimme meter

door Jenny L. » 30 jul 2017 08:33

Met alle informatie en discussies over de slimme meter hadden wij besloten dat wij geen slimme meter wilden hebben.
Kort voor onze vakantie kregen wij nu ook een brief van Stedin met bevestiging afspraak voor plaatsing van een slimme meter. De datum was al gepland, 14 juli, en of we thuis wilden zijn.
Naast dat we met enige scepsis naar de slimme meter, vonden wij de wijze van bejegening verre van klantvriendelijk. In principe wordt hiermee een 'ja' als het ware opgedrongen.
14 juli waren we sowieso op vakantie en omdat we totaal geen nut zien van de slimme meter en onze bedenkingen hebben over de privacy, zocht ik op de betreffende website naar onze afspraak. De afspraak kon je hier wel verzetten, maar niet afzeggen. Vreemd want dat stond wel in de brief. Ik kon ergen een vinkje aanklikken op de vraag: Bent u tevreden met deze website ja/nee. Ik koos voor nee, en gaf in de toelichting op dat wij absoluut geen slimme meter wilden hebben.
Op 21 juli kwamen we thuis van vakantie. En ja hoor, op 14 juli was de monteur lang geweest en had ons niet thuis aan getroffen ... Oftewel mijn opmerking was op de website geheel genegeerd. Vervolgens gebeld en alsnog afgemeld. Er werd nog gemeld dat wij een afmeldingsbrief kregen.
Gisteren 29 juli ontvingen wij de brief met als kop: Weigeren slimme meter(s).
En dan komen de 'voorwaarden', namelijk: Betaalt u aan uw energieleverancier een ander tarief voor uw dag- en nachtverbruik? Dan kan dat voor u gaan veranderen. In de toekomst kunt u alleen van dit piek- en daltarief gebruik blijven maken als u een slimme meter heeft.

Dus met ander woorden: Als u onze slimme meter WEIGERT (en wij uw persoonlijke gegevens niet kunnen ophalen) dan zorgen wij u ervoor dat u minder financieel voordeel krijgt bij gebruik van uw energie. Kortom het eenzijdig wijzigen van leveranciersvoorwaarden als Stedin haar zin niet krijgt.
Klopt dit juridisch wel??

Jenny L.
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 jun 2015 15:24

RE: weigeren slimme meter

door chrisd1 » 30 jul 2017 08:42

Jenny L. schreef:Vervolgens gebeld en alsnog afgemeld. Er werd nog gemeld dat wij een afmeldingsbrief kregen.
Gesprek opgenomen?

Dus met ander woorden: Als u onze slimme meter WEIGERT (en wij uw persoonlijke gegevens niet kunnen ophalen)
je eigen interpretatie??.
De slimme meter; althans m.i.: boys en toys.
chrisd1
 
Berichten: 1112
Geregistreerd: 24 maart 2009 07:12

RE: weigeren slimme meter

door NeoDutchio » 30 jul 2017 08:48

Zucht, was de zoekfunctie moeilijk te vinden hier? Deze vraag is al vaker gesteld hier.
Als u de brief goed gelezen had, had u kunnen zien dat u een telefoonnummer moet bellen om de afspraak te annuleren. U bent namelijk nergens tot verplicht.

En ja, het dag/nacht tarief gaat op den duur stoppen. als namelijk te weinig mensen nog een analoge meter hebben zal daar geen geld en energie meer in gestoken worden. Het weigeren heeft niets met het financiële nadeel te maken. Het is te kort door de bocht hoe u het ziet.

Voorlopig blijft alles zoals het is, in de toekomst kan het gaan veranderen.
NeoDutchio
 
Berichten: 2026
Geregistreerd: 17 jan 2014 22:39

RE: weigeren slimme meter

door GJS » 30 jul 2017 08:51

chrisd1 schreef:
Dus met ander woorden: Als u onze slimme meter WEIGERT (en wij uw persoonlijke gegevens niet kunnen ophalen)
je eigen interpretatie??.


Nee, dat meterstanden persoonlijke gegevens zijn wordt door energieleveranciers zelf zo gezegd, i.i.g. door de Nuon.
GJS
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 04 jan 2007 13:43

RE: weigeren slimme meter

door chrisd1 » 30 jul 2017 08:59

GJS schreef:Nee, dat meterstanden persoonlijke gegevens zijn wordt door energieleveranciers zelf zo gezegd, i.i.g. door de Nuon.
Wat zou dat dan inhouden??
chrisd1
 
Berichten: 1112
Geregistreerd: 24 maart 2009 07:12

RE: weigeren slimme meter

door GJS » 30 jul 2017 09:23

chrisd1 schreef:
GJS schreef:Nee, dat meterstanden persoonlijke gegevens zijn wordt door energieleveranciers zelf zo gezegd, i.i.g. door de Nuon.
Wat zou dat dan inhouden??


Misschien dat ze daarmee inzicht in je dag/weekpatroon krijgen of kunnen zien wanneer je thuis bent o.i.d., beetje vergezocht want standaard lezen ze hem toch niet zo heel vaak uit dacht ik, misschien geldt dat alleen als je zo'n realtime ding erbij neemt, dan lezen ze hem wel continue uit.

I.i.g. heeft TS het niet zelf verzonnen dat het persoonlijke gegevens zijn.
GJS
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 04 jan 2007 13:43

RE: weigeren slimme meter

door hänschen klein » 30 jul 2017 09:42

Misschien het verhaal van de Consumentenbond eerst nog eens doorlezen:

https://www.consumentenbond.nl/energie- ... imme-meter

Daarna overleggen, dat gezien het feit dat iedereen ooit de slimme meter door de strot gedrukt krijgt of u zichzelf niet benadeeld. Toekomstig worden energietarieven flexibel aangeboden. Stroom kan dan per uur een andere prijs hebben (De NOS heeft hierover bericht). De gasprijs kan één keer per dag veranderen.

Dit systeem richt zich europees naar vraag-en-aanbod en eenieder die géén slimme meter heeft kan hieraan NIET deelnemen.

Heeft dat uiteindelijk dan een voordeel voor de consument? Vraag het de Consumentenbond of de politiek ... ik weet het niet!
hänschen klein
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 03 maart 2017 22:51

RE: weigeren slimme meter

door scontra » 30 jul 2017 10:15

Jenny L. schreef:Met alle informatie en discussies over de slimme meter hadden wij besloten dat wij geen slimme meter wilden hebben.


@Jenny L.

U had toch alle informatie m.b.t. het weigeren van de "slimme" energiemeters en kan het verdwijnen van het dubbeltarief bij de oude elektra meter u niet zijn ontgaan.
En maak u geen illusie, over drie tot vier jaar krijgt ook u nieuwe energiemeters, net als alle weigeraars, omdat de huidige meters dan zullen worden afgekeurd.
scontra
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 27 maart 2014 17:34

RE: weigeren slimme meter

door NoNo123 » 30 jul 2017 11:48

Jenny L. schreef:Kortom het eenzijdig wijzigen van leveranciersvoorwaarden als Stedin haar zin niet krijgt.
Klopt dit juridisch wel??


Ik ben bang van wel, in de AV van Stedin staat:

Code: Selecteer alles
Artikel 19 Wijziging van de algemene voorwaarden en het tarievenblad

19.1 De algemene voorwaarden en het tarievenblad kunnen door de netbeheerder worden gewijzigd. Wijzigingen treden in werking dertig dagen na de dag waarop de wijzigingen zijn bekend gemaakt, tenzij in de bekendmaking een latere datum van in werking treden is vermeld.


Wat eigenlijk wel vreemd is, omdat je deze prijsafspraken van (dag/nachtstroom) met je energieleverancier heb gemaakt, en NIET met de netbeheerder.

Maar ik ben geen jurist.....
NoNo123
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 29 jul 2009 13:00

RE: weigeren slimme meter

door bprosman » 30 jul 2017 12:13

Met alle informatie en discussies over de slimme meter hadden wij besloten dat wij geen slimme meter wilden hebben.

Ben nog steeds benieuwd hoe het staat met de 500 "Klachten" die TrosRadar kreeg nav hun uitzending. Hoeveel er daarvan zijn onderzocht en ligitiem gebleken. Ook benieuwd hoe het afgelopen is met de "electricien" die zijn Eigen onderzoek begonnen was in de uitzending, behalve dat hij een bezoekje heeft gehad van de afd. fraude van de netbeheerder omdat hij het zegel van de hoofdzekering verbroken had.
bprosman
 
Berichten: 9151
Geregistreerd: 04 sep 2011 17:39

RE: weigeren slimme meter

door NoNo123 » 30 jul 2017 12:46

bprosman schreef:
Met alle informatie en discussies over de slimme meter hadden wij besloten dat wij geen slimme meter wilden hebben.

Ben nog steeds benieuwd hoe het staat met de 500 "Klachten" die TrosRadar kreeg nav hun uitzending. Hoeveel er daarvan zijn onderzocht en ligitiem gebleken. Ook benieuwd hoe het afgelopen is met de "electricien" die zijn Eigen onderzoek begonnen was in de uitzending, behalve dat hij een bezoekje heeft gehad van de afd. fraude van de netbeheerder omdat hij het zegel van de hoofdzekering verbroken had.


Ja, erg jammer dat er zelden nog maar iemand terug komt hier op het forum om de afloop te weten.

Voor de gein heb ik net deze kWh-meter besteld.
Die ga ik achter een slimme meter hangen, om eens kijken of er enig verschil valt te bespeuren in het stroomverbruik.
NoNo123
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 29 jul 2009 13:00

RE: weigeren slimme meter

door hänschen klein » 30 jul 2017 13:53

@NoNo123 ...

een unieke en pragmatische oplossing, die ik verder op het net zal gaan verbreiden, want wanneer je de slimme meter laat ijken ben je méér kwijt en kunnen ze je van alles op de mouw spelden ...
hänschen klein
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 03 maart 2017 22:51

RE: weigeren slimme meter

door bprosman » 30 jul 2017 14:10

een unieke en pragmatische oplossing, die ik verder op het net zal gaan verbreiden, want wanneer je de slimme meter laat ijken ben je méér kwijt en kunnen ze je van alles op de mouw spelden ...

Zo uniek is die niet :wink:
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtop ... d#p2370859
bprosman
 
Berichten: 9151
Geregistreerd: 04 sep 2011 17:39

RE: weigeren slimme meter

door Harm.calc » 31 jul 2017 07:05

scontra schreef:informatie m.b.t. het weigeren van de "slimme" energiemeters en kan het verdwijnen van het dubbeltarief bij de oude elektra meter u niet zijn ontgaan.
En maak u geen illusie, over drie tot vier jaar krijgt ook u nieuwe energiemeters, net als alle weigeraars, omdat de huidige meters dan zullen worden afgekeurd.

Informatie over de slimme meter, het mag duidelijk zijn dat daarover genoeg discussie is. Dat dag- en nachttarief zou komen te vervallen was mij onbekend.
Waar staat dat huidige meters zullen worden afgekeurd? Ook blijkbaar weer een stukje info wat niet voor iedereen duidelijk is. Ik had een digitale meter die zo nodig vervangen moest worden omdat het geen "slimme meter" was. Het enige verschil bleek de uitleesmodus, die inmiddels uitgezet is omdat onbevoegden inzage hadden in data van mijn slimme meter. Letter dat men weet dat ik om 7 uur 's ochtends de deur uitga en 's avonds om 18 uur weer thuis ben.

Er is heel veel discussie over de slimme meter. Genoeg om dit ding voorlopig in de ban te doen, lijkt mij. Maar nee hoor, we gaan gewoon er mee door.

In basis vind ik dat iedereen aan de slimme meter zou moeten. Inzicht in je verbruik, energie besparen, betrouwbaarheid. automatisch uitlezen standen. Ideaal voor de gemiddelde onbenul die niet bereid was enige energie te steken in het verkrijgen van inzicht in z'n energieverbruik. De onbenul die niet begrijpt dat als je je router van je pc de hele dag hebt aan staan dat dat 2/3 van de tijd zinloos is. De onbenul die niet in staat is 1 keer per jaar een stand van 5 of 6 cijfers door te geven. De onbenul die niet op een duidelijk gemaakt afspraak thuis kan zijn. Voor die mensen: DOEN.
Maar op alles wat de slimme meter nou positief maakt ten opzichte van analoge meters of digitale meters zonder uitleesmodus, daarop zijn genoeg argumenten dat mensen op een gemakkelijke manier de slimme meter zouden moeten kunnen weigeren.

De slimme meter heeft 2 echte doelen: er is een lobby geweest die dingen weg te zetten bij de burgers, en netbeheerders hoeven niet meer standen op te nemen. Ben je geen voorstander van dit ding, weiger gewoon, of zet de uitleesmodus uit na plaatsing.

Vraagje:
- waarom kan ik op de site van de netbeheerder de afspraak voor het plaatsen van de slimme meter wel verplaatsten naar een andere datum, maar niet annuleren?
- waarom wordt het doordrukken van deze slimme meter, de communicatie hierover als dreigend ervaren?
Als de slimme meter werkelijk zo'n uitvinding die iedereen zou moeten verwelkomen, dat zou dat helemaal niet zo hoeven, dan zou dat helemaal niet gebeuren.
Harm.calc
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 dec 2010 12:25

RE: weigeren slimme meter

door sjohie » 31 jul 2017 07:35

Harm.calc schreef:
scontra schreef:informatie m.b.t. het weigeren van de "slimme" energiemeters en kan het verdwijnen van het dubbeltarief bij de oude elektra meter u niet zijn ontgaan.
En maak u geen illusie, over drie tot vier jaar krijgt ook u nieuwe energiemeters, net als alle weigeraars, omdat de huidige meters dan zullen worden afgekeurd.

Informatie over de slimme meter, het mag duidelijk zijn dat daarover genoeg discussie is. Dat dag- en nachttarief zou komen te vervallen was mij onbekend.
Waar staat dat huidige meters zullen worden afgekeurd? Ook blijkbaar weer een stukje info wat niet voor iedereen duidelijk is. Ik had een digitale meter die zo nodig vervangen moest worden omdat het geen "slimme meter" was. Het enige verschil bleek de uitleesmodus, die inmiddels uitgezet is omdat onbevoegden inzage hadden in data van mijn slimme meter. Letter dat men weet dat ik om 7 uur 's ochtends de deur uitga en 's avonds om 18 uur weer thuis ben.

Er is heel veel discussie over de slimme meter. Genoeg om dit ding voorlopig in de ban te doen, lijkt mij. Maar nee hoor, we gaan gewoon er mee door.

In basis vind ik dat iedereen aan de slimme meter zou moeten. Inzicht in je verbruik, energie besparen, betrouwbaarheid. automatisch uitlezen standen. Ideaal voor de gemiddelde onbenul die niet bereid was enige energie te steken in het verkrijgen van inzicht in z'n energieverbruik. De onbenul die niet begrijpt dat als je je router van je pc de hele dag hebt aan staan dat dat 2/3 van de tijd zinloos is. De onbenul die niet in staat is 1 keer per jaar een stand van 5 of 6 cijfers door te geven. De onbenul die niet op een duidelijk gemaakt afspraak thuis kan zijn. Voor die mensen: DOEN.
Maar op alles wat de slimme meter nou positief maakt ten opzichte van analoge meters of digitale meters zonder uitleesmodus, daarop zijn genoeg argumenten dat mensen op een gemakkelijke manier de slimme meter zouden moeten kunnen weigeren.

De slimme meter heeft 2 echte doelen: er is een lobby geweest die dingen weg te zetten bij de burgers, en netbeheerders hoeven niet meer standen op te nemen. Ben je geen voorstander van dit ding, weiger gewoon, of zet de uitleesmodus uit na plaatsing.

Vraagje:
- waarom kan ik op de site van de netbeheerder de afspraak voor het plaatsen van de slimme meter wel verplaatsten naar een andere datum, maar niet annuleren?
- waarom wordt het doordrukken van deze slimme meter, de communicatie hierover als dreigend ervaren?
Als de slimme meter werkelijk zo'n uitvinding die iedereen zou moeten verwelkomen, dat zou dat helemaal niet zo hoeven, dan zou dat helemaal niet gebeuren.


Nou nee dus, een van de vereisten voor de nu op de tekentafel liggende "gasloze" woonwijken, waar we uiteindelijk naar toe gaan, is dat dmv van die slimme meters en flexibeler prijzen, netbeheerders ervoor kunnen zorgen dat het stroomnet tijdens, en na die hele energietransitie, net zo betrouwbaar zijn als nu het geval is. Dat is een ver-van-mijn-bed show voor de gemiddelde consument, die horen praaivasjie en staan op de achterste benen, aangespoord door kijkcijfergeyle consumentenprogramma's, maar de belangrijkste redenen zijn niet dat ze meterstanden niet meer fysiek hoeven af te nemen, of omdat een stel lobbyisten er even gas op hebben gegeven.
sjohie
 
Berichten: 7918
Geregistreerd: 29 okt 2011 09:36

RE: weigeren slimme meter

door kweenie » 31 jul 2017 07:58

Vraagje:
- waarom kan ik op de site van de netbeheerder de afspraak voor het plaatsen van de slimme meter wel verplaatsten naar een andere datum, maar niet annuleren?
- waarom wordt het doordrukken van deze slimme meter, de communicatie hierover als dreigend ervaren?

1. Je kunt wel annuleren, zoals je op de website kunt lezen, maar daarvoor moet je bellen. Dit onder anderen omdat moet worden gekeken/nagegaan of je huidige meter kan blijven hangen of vervangen moet worden door een niet-slimme meter, waarvoor dan alsnog een afspraak moet worden gemaakt.

2. Wat iemand als dreigend ervaart is natuurlijk perceptie. Blijkbaar wordt het als dreigend ervaren als je erop wordt gewezen dat je zonder slimme meter in de toekomst niet meer gebruik kunt maken van variërende tarieven. Misschien zegt het ook wel iets over deze mensen, dat de communicatie als dreigend wordt ervaren? Maar zeggen ze dat niet, dan wordt hen natuurlijk verweten dat ze zaken verzwijgen...
kweenie
 
Berichten: 11753
Geregistreerd: 24 okt 2007 14:04

RE: weigeren slimme meter

door Klaas Jan » 31 jul 2017 08:28

Harm.calc schreef:Vraagje:
- waarom kan ik op de site van de netbeheerder de afspraak voor het plaatsen van de slimme meter wel verplaatsten naar een andere datum, maar niet annuleren?
- waarom wordt het doordrukken van deze slimme meter, de communicatie hierover als dreigend ervaren?
Als de slimme meter werkelijk zo'n uitvinding die iedereen zou moeten verwelkomen, dat zou dat helemaal niet zo hoeven, dan zou dat helemaal niet gebeuren.


U slaat de spijker helemaal op de kop! Het niet per internet kunnen afmelden heeft maar één doel zo weet ik uit ervaring: om nog eens een stevig gesprek met de weigerachtige klant te kunnen voeren. En alsnog een slimme meter op te dringen.
En inderdaad, als het een fantastisch ding was met alleen maar voordelen dan zou de introductie van deze meters als vanzelf lopen.
Klaas Jan
 
Berichten: 828
Geregistreerd: 29 apr 2014 14:28

RE: weigeren slimme meter

door 16again » 31 jul 2017 08:38

sjohie schreef:Nou nee dus, een van de vereisten voor de nu op de tekentafel liggende "gasloze" woonwijken, waar we uiteindelijk naar toe gaan, is dat dmv van die slimme meters en flexibeler prijzen, netbeheerders ervoor kunnen zorgen dat het stroomnet tijdens, en na die hele energietransitie, net zo betrouwbaar zijn als nu het geval is.

Hoe gaan flexibele prijzen bijdragen aan de betrouwbaarheid van het stroomnet?
16again
 
Berichten: 6990
Geregistreerd: 02 jul 2003 21:18

RE: weigeren slimme meter

door NeoDutchio » 31 jul 2017 08:41

Klaas Jan schreef:
Harm.calc schreef:Vraagje:
- waarom kan ik op de site van de netbeheerder de afspraak voor het plaatsen van de slimme meter wel verplaatsten naar een andere datum, maar niet annuleren?
- waarom wordt het doordrukken van deze slimme meter, de communicatie hierover als dreigend ervaren?
Als de slimme meter werkelijk zo'n uitvinding die iedereen zou moeten verwelkomen, dat zou dat helemaal niet zo hoeven, dan zou dat helemaal niet gebeuren.


U slaat de spijker helemaal op de kop! Het niet per internet kunnen afmelden heeft maar één doel zo weet ik uit ervaring: om nog eens een stevig gesprek met de weigerachtige klant te kunnen voeren. En alsnog een slimme meter op te dringen.
En inderdaad, als het een fantastisch ding was met alleen maar voordelen dan zou de introductie van deze meters als vanzelf lopen.


Onlangs zelf ook de meter geweigerd. Ik heb geen dreigende brief gehad en na een telefoontje werd netjes aangegeven wat het resultaat was van nu niet accepteren, namelijk dat de kosten van rond de €75 voor mij zullen zijn als ik het achteraf wil. Ook is er de kans als er teveel mensen weigeren dat er een 2de 'gratis' montageronde aankomt. Niets geen stevig gesprek en niets opdringen.
NeoDutchio
 
Berichten: 2026
Geregistreerd: 17 jan 2014 22:39

RE: weigeren slimme meter

door scontra » 31 jul 2017 09:26

In de aanloop naar het vervangen van de energiemeters (elektra en gas) is er slechts één foutje gemaakt in de aankondiging, nl. de meter benoemen als "SLIM" en is dat een eigen leven gaan leiden, terwijl die dingen gewoon oerstom zijn.

Bij het horen of lezen van het woordje "slim" gaan veel mensen, zonder enige reden, in de ankers en worden wantrouwend.
Het hele leven bestaat inmiddels uit computergestuurde apparaten, o.a. de ziekenhuizen staan en hangen er vol mee en daar klaagt helemaal niemand over en bijna iedereen staat daar bijzonder positief tegenover.
Maar nu komen er nieuwe elektra- en gasmetertjes en half Nederland valt over elkaar heen of dit wel betrouwbaar is en onze (al lang vervlogen) privacy niet zal schenden.
Door de aanduiding "slimme meter" te vervangen door bijv. "nieuwe elektra- en gasmeters" zal de rust doen weerkeren en komt heel Nederland toch nog aan een/de "nieuwe meter".
scontra
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 27 maart 2014 17:34

Volgende
Geef de vorige berichten weer
Sorteer op

Keer terug naar Energie