LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] weigeren slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

Je doet het voorkomen alsof bedrijven zoals enelogic zomaar, spontaan, toegang tot de meterstanden van slimme meters zouden hebben. En dat dat een reden zou zijn om geen slimme meter te willen. Of om het uitlezen uit te schakelen. Terwijl zij alleen je standen uitlezen als je je expliciet bij hen aanmeldt. Dit tot twee weken na afmelding.

Als je je nooit bij zulke bedrijven aanmeldt, dan kunnen zij ook geen gebruik maken van jouw gegevens. Dit argument dat 'onbevoegden' toegang tot je gegevens hebben, en je daarom geen slimme meter zou willen, geldt dus alleen als je je eerst bij die 'onbevoegden' hebt aangemeld.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

Harm.calc schreef:
kweenie schreef:
. . . heb je je dan níet bij hen aangemeld?
Niet aangemeld? Waar lees ik dat? Dat staat toch niet in die bijdrage. Ook naar Hans Anders?
Nogmaals:
Onbevoegden hadden beschikking over data van mijn slimme meter. Uit het onderwerp waar jij uit citeert:
. . . heb ik me voor die dienst afgemeld. Nu blijkt Enelogic na ruim 2 week nog altijd mijn slimme meter uit te lezen (beschikking hebben over data van mijn slimme energiemeter . . .
Dit is de reden dat ik het uitlezen van mijn slimme meter heb uitgezet.
Ik kan er niet meer van maken :wink:
Misschien hebben ze enige tijd nodig om de afmelding ook te verwerken. U bent waarschijnlijk niet de enige klant :mrgreen:

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:Je doet het voorkomen alsof bedrijven zoals enelogic zomaar, spontaan, toegang tot de meterstanden van slimme meters zouden hebben. En dat dat een reden zou zijn om geen slimme meter te willen. Of om het uitlezen uit te schakelen. Terwijl zij alleen je standen uitlezen als je je expliciet bij hen aanmeldt. Dit tot twee weken na afmelding.

Als je je nooit bij zulke bedrijven aanmeldt, dan kunnen zij ook geen gebruik maken van jouw gegevens. Dit argument dat 'onbevoegden' toegang tot je gegevens hebben, en je daarom geen slimme meter zou willen, geldt dus alleen als je je eerst bij die 'onbevoegden' hebt aangemeld.
Als je een bepaald vooringenomen mening hebt over een onderwerp dan hoor en lees je reacties daarop op een andere manier dan objectief. Waar beweer ik dat bedrijven zomaar spontaan toegang tot data van mijn slimme meter hebben. Ik blijf lezen en lezen maar dat haal ik er toch echt niet uit hoor. Klopt gewoon pertinent niet wat jij beweert.
Ik zwengel deze discussie in dat onderwerk juist aan op basis dat Enelogic na 2 week nog altijd data uitlees terwijl ik me daar allang voor had afgemeld. Dat niet alleen, ze gaven op dat moment ook niet zwart op wit aan dat ze geen data meer uitlazen maar dat mijn account uit hun systeem was verwijderd.
De enige oplossing dat deze onbevoegde partij geen beschikking meer zou hebben over data van mijn slimme meter was om die uitleesfunctie dan maar uit te zetten. Ik herhaal wat ik in dat onderwerp ook heb geschreven en vertel niets nieuws of anders.

Je kunt draaien wat je wil maar Enelogic was en is een onbevoegde partij die data van mijn slimme meter uitlas.
Indien jij tussen de regels door dingen leest die er niet staan, en die dingen kloppen ook nog niet eens, dat is jouw verantwoordelijkheid.

Net als dat ik niet kan beweren dat Enelogic nu nog altijd data van mijn slimme meter zou uitlezen als die uitleesfunctie aan zou staan, kun jij niet beweren dat zulke bedrijven geen gebruik kunnen maken van jouw gegevens als jij je daar niet aanmeld. Dan heb je het over bescherming van privacy gegevens en het mogelijk kunnen lezen van het signaal dat een slimme meter uitzendt door derden. Dat is een andere discussie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

Belangrijkste in dezen lijkt mij de nuance dat jij je eerst zelf had aangemeld bij Enelogic, waarbij je ze expliciet toestemming had gegeven om je gegevens op te halen, voordat zij mogelijk onbevoegd iets langer dan toegestaan je gegevens hebben opgehaald. Die nuance ontbrak en vind ik wel een relevante aanvulling.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

kun jij niet beweren dat zulke bedrijven geen gebruik kunnen maken van jouw gegevens als jij je daar niet aanmeld
Dat durf ik anders glashard te beweren, als jij je niet bij Enelogic aangemeld had, hadden ze nooit uit kunnen lezen.
30 Dagen dus (deactiveren) staat gewoon op hun website.

30 dagen deactivatie regel
Als je nu 30 dagen niet inlogt wordt je account automatisch verwijderd.
Log je binnen 30 dagen opnieuw in? Dan wordt je account niet meer verwijderd.                    
Waarom verwijderen jullie mijn account niet direct?
Dit hebben we inderdaad eerst gedaan, maar veel gebruikers kwamen toch terug op hun besluit en wilden graag weer verder. Alle data was dan wel al verwijderd en niet opnieuw op te halen. Daarom hebben we nu deze vertraging van 30 dagen (Twitter, Facebook en Google doen dit ook).

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Wat ik mis op hun website, wat ik mis in hun algemene voorwaarden, wat ik mis in hun communiceren en handelen naar gebruikers, dat is melding van hun handelswijze dat op het moment dat Enelogic beweert dat jouw of mijn gegevens uit hun systeem zijn verwijderd dat zij nog altijd data van jouw of mijn slimme meter uitlezen. Ik lees in jullie reacties ook niet dat dat anders is. Gelukkig maar, zijn we het daar over eens.

Je moet het verwijderen van een account niet gelijk zien aan het beëindigen van het uitlezen van data van een slimme meter! Althans, dat doet Enelogic ook niet. Die ervaring heb ik als voormalige gebruiker van die webportal.

Klopt, ik kan niet beweren dat men dat nu nog altijd doet omdat ik noodgedwongen het uitlezen van mijn slimme meter heb moeten uitzetten.
Jammer dat hun standpunt in het deactiveren duidelijkheid verschaft in het verwijderen van het account, maar nogmaals niets zegt over het wel of niet uitlezen van data van slimme meters. Verwijderen van mijn account hadden ze bij mij na 2 week al gedaan, echter bleek Enelogic na die datum toch nog altijd de data van mijn slimme meter uit te lezen.

Ik begrijp aan de toonzetting van reacties, mede ingegeven door onjuiste aannames, dat men van mening is dat Enelogic niet onrechtmatig data uitgelezen heeft van mijn slimme meter. Mmmh, okey . . .
Als ik de huur van mijn woning opzeg per 1 september, dan mag ik er na 1 september nog in blijven omdat ik mij toevallig bedenk? Nou, zou mooi zijn . . .

Feiten:
Op 7 mei meld ik mij af bij Enelogic. 10 mei volgt daar een bevestiging van hen op. 26 mei meld ik hen dat zij nog altijd data uitlezen van mijn slimme meter, waarop een dag later mij de vraag gesteld wordt waaruit dat zou blijken (???), omdat mijn account volledig uit het systeem verwijderd zou zijn. Vervolgens heb ik maar besloten op 22 juni Enexis opdracht te gegeven de uitleesfunctie uit te zetten. Toen was ik inmiddels bijna 7 week onderweg.
Ik heb het dan niet over 30 dagen, ik heb het over wat men beweert en wat men werkelijk doet.

Feit blijft dat Enelogic niet de toestemming had data van mijn slimme meter uit te lezen, en dat vervolgens wel deed. En dat durf ik dan weer glashard te beweren :wink:
Laatst gewijzigd door Harm.calc op 02 aug 2017 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Dirkie »

Harm.calc schreef:Klopt, ik kan niet beweren dat men dat nu nog altijd doet omdat ik noodgedwongen het uitlezen van mijn slimme meter heb moeten uitzetten.
Jammer dat hun standpunt in het deactiveren duidelijkheid verschaft in het verwijderen van het account, maar nogmaals niets zegt over het wel of niet uitlezen van data van slimme meters. Verwijderen van mijn account hadden ze bij mij na 2 week al gedaan, echter bleek Enelogic na die datum toch nog altijd de data van mijn slimme meter uit te lezen.
Even voor alle duidelijk een vraagje. Als ze Uw account hadden verwijderd hoe bent U er dan achter gekomen dat zij nog steeds de gegevens uitlezen. Immers U kunt niet meer bij hun webportal en zij kunnen U niet meer mailen want Uw account en gegevens zijn verwijderd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Feit blijft dat Enelogic niet de toestemming had data van mijn slimme meter uit te lezen, en dat vervolgens wel deed. En dat durf ik dan weer glashard te beweren
//Edit, Dirkie is me net voor, zelfde vraag.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Hoe kom je er achter wie data van je slimme meter uitleest? Nou, wat dacht je van de netbeheerder :?
En wat dacht je van contact via mail . . . Daar heb ik geen account voor nodig. Ze hadden mijn account toch verwijderd :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat de netbeheerder je gegevens uitleest betekent toch niet automatisch dat ze die gegevens ook doorgeven aan een ander? De netwerkbeheerder heeft op het moment dat jij je hebt aangemeld bij Enelogic, de uitleesfrequentie verhoogd, maar er is geen aanleiding om die frequentie te verlagen als de gegevens niet meer doorgegeven hoeven te worden.

Ik vraag mij ook wel af hoe je dan weet dat Enelogic dat meer dan twee weken later nog doorkrijgt. Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik verbaas mij er over dat je dat weet als je niet meer bij je account zou kunnen. (Die twee weken staat overigens gewoon in hun voorwaarden, dus dat is niet zo spannend.)

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Op 26 mei meld Enexis mij dat Enologic data van mijn slimme meter uitleest. Meer kan ik er niet van maken, helaas.
Ik hoef toch niet bij een afgesloten account te komen om te weten wie data van mijn slimme meter uitleest. Nogmaals, jou netbeheerder kan jou dat vertellen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Kijk, in basis vind ik de slimme meter een goede zet. Er zijn blijkbaar veel mensen die zo'n slimme meter nodig hebben om inzage in hun stroomverbruik te krijgen, of om vervolgens energie te kunnen gaan besparen. Mensen hoeven zelf geen standen meer door te geven voor de jaarlijkse afrekening, en hoeven niet eens in de 3 jaar thuis te blijven voor een check op die standen.

Ik geef mijn visie op de slimme meter obv wat mijn ervaring er mee is. Niet obv de mening die ik er over heb.
Laat ieder voor zich een keuze maken wel of niet te kiezen voor een slimme meter. Maar die keus zou er wel moeten zijn. Vrije keus, bedoel ik dan.

Ik denk dat we het hier allemaal wel mee eens zijn.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:Bij het horen of lezen van het woordje "slim" gaan veel mensen, zonder enige reden, in de ankers en worden wantrouwend.
Waar baseer je dat op? De "slimme telefoon" is toch ook massaal geaccepteerd .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door kweenie »

Harm.calc schreef:Op 26 mei meld Enexis mij dat Enologic data van mijn slimme meter uitleest. Meer kan ik er niet van maken, helaas.
Ik hoef toch niet bij een afgesloten account te komen om te weten wie data van mijn slimme meter uitleest. Nogmaals, jou netbeheerder kan jou dat vertellen.
Dat is dan inderdaad niet juist van enelogic en de netwerkbeheerder. Ik weet eerlijk gezegd niet wie daar verantwoordelijk voor is, de netwerkbeheerder of enelogic, maar het lijkt mij wel reden voor een klacht en voor uitleg van deze bedrijven. Want je zou denken dat ze, juist vanwege de argwaan van veel mensen, er extra alert op zouden zijn dat zorgvuldig met de gegevens wordt omgegaan.

Enelogic
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2017 18:46

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Enelogic »

Goedenavond Harm, reageerders en medelezers,

Even een reactie vanuit onze kant als Enelogic hierop.

Als een account, gebouw of meter wordt verwijderd worden alle onderliggende gegevens volledig verwijderd, dus ook meterstanden, statistieken enz. en uiteraard wordt de slimme meter uitlezing zelf ook uitgeschakeld en afgemeld bij de netbeheerder. Dit is al zolang dat Enelogic bestaat en er zijn geen uitzonderingen.

We hebben Harm daarom ook gevraagd hoe hij precies wist, dat zijn slimme meter nog werd uitgelezen na het verwijderen van zijn account. Wat soms namelijk wel eens gebeurt, is dat iemand zich aanmeld onder meerdere e-mailadressen en dat er daardoor verwarring ontstaat.

Harm gaf aan, dat zijn netbeheerder Enexis dit had verteld. Daarnaast heeft Harm zijn EAN codes doorstuurt, zodat we hier alles goed konden controleren. Zoals verwacht waren de EAN codes verwijderd en werden de slimme meters niet meer uitgelezen. Het is ons een raadsel, waarom Enexis heeft aangegeven dat de slimme meters nog werden uitgelezen. We zijn zeker dat dit namelijk niet het geval is geweest.

Zoals jullie zullen we begrijpen, hebben we als Enelogic geen enkel belang met het uitlezen van een slimme meter voor een gebruiker die dit niet (meer) wil. Als Enelogic verdienen we geld aan gebruikers die een abonnement aanschaffen voor aanvullende functionaliteiten (naast de gratis functies). Een gebruiker die geen interesse (meer) heeft, kost ons alleen maar geld. Daarom dat we alle gegevens verwijderen (kosten data opslag) en de slimme meter uitlezing uitzetten (kosten data verwerking enz.).

@Harm, we hebben meerdere keren contact gehad hierover en we hebben je zo goed mogelijk proberen te helpen. We vinden het jammer dat je nu via dit forum ons in een zwart daglicht stelt. Mocht je eventuele vragen hebben zijn we altijd bereikbaar via de supportlijn.

Een mooie avond verder,

Met vriendelijke groeten,
Huub van Team Enelogic

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Harm.calc schreef:.Feit blijft dat Enelogic niet de toestemming had data van mijn slimme meter uit te lezen, en dat vervolgens wel deed. En dat durf ik dan weer glashard te beweren :wink:
Nou Harm, beetje te grote mond gehad...?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Enelogic schreef:Goedenavond Harm, reageerders en medelezers,

Even een reactie vanuit onze kant als Enelogic hierop.

Als een account, gebouw of meter wordt verwijderd worden alle onderliggende gegevens volledig verwijderd, dus ook meterstanden, statistieken enz. en uiteraard wordt de slimme meter uitlezing zelf ook uitgeschakeld en afgemeld bij de netbeheerder. Dit is al zolang dat Enelogic bestaat en er zijn geen uitzonderingen.

We hebben Harm daarom ook gevraagd hoe hij precies wist, dat zijn slimme meter nog werd uitgelezen na het verwijderen van zijn account. Wat soms namelijk wel eens gebeurt, is dat iemand zich aanmeld onder meerdere e-mailadressen en dat er daardoor verwarring ontstaat.

Harm gaf aan, dat zijn netbeheerder Enexis dit had verteld. Daarnaast heeft Harm zijn EAN codes doorstuurt, zodat we hier alles goed konden controleren. Zoals verwacht waren de EAN codes verwijderd en werden de slimme meters niet meer uitgelezen. Het is ons een raadsel, waarom Enexis heeft aangegeven dat de slimme meters nog werden uitgelezen. We zijn zeker dat dit namelijk niet het geval is geweest.

Zoals jullie zullen we begrijpen, hebben we als Enelogic geen enkel belang met het uitlezen van een slimme meter voor een gebruiker die dit niet (meer) wil. Als Enelogic verdienen we geld aan gebruikers die een abonnement aanschaffen voor aanvullende functionaliteiten (naast de gratis functies). Een gebruiker die geen interesse (meer) heeft, kost ons alleen maar geld. Daarom dat we alle gegevens verwijderen (kosten data opslag) en de slimme meter uitlezing uitzetten (kosten data verwerking enz.).

@Harm, we hebben meerdere keren contact gehad hierover en we hebben je zo goed mogelijk proberen te helpen. We vinden het jammer dat je nu via dit forum ons in een zwart daglicht stelt. Mocht je eventuele vragen hebben zijn we altijd bereikbaar via de supportlijn.

Een mooie avond verder,

Met vriendelijke groeten,
Huub van Team Enelogic
Enelogic heeft bij mij blijkbaar haar procedure gewijzigd.
Voor de goede orde: Enelogic heeft tegenover mij ook nooit beweerd dat men mijn slimme meter niet meer zou uitlezen. Dat zinnetje had ik graag van hen zwart op wit gehad maar dat is mij niet gelukt. Men heeft alleen gemeld dat mijn gegevens uit hun database verwijderd zou zijn.
Kijk, ik weet nog altijd niet wat het belang van Enelogic is geweest dat men mijn slimme meter heeft uitgelezen terwijl men daar geen toestemming meer voor had. Die vraag heb ik ook gesteld.

Uiteindelijk heb ik op 22 juni Enexis opdracht gegeven het uitlezen van mijn slimme meter uit te zetten. Op dat moment las Enelogic nog altijd data van mijn slimme meter uit.
Waarom zou Enexis hierover een onjuiste bewering doen (liegen)? Een onjuiste bewering die tot gevolg heeft dat zijn klant opdracht geeft het uitlezen van zijn slimme meter uit te zetten. Nu moeten zij elke 3 jaar iemand langs sturen om mijn meterstanden uit te lezen. Over kosten maken gesproken. Enexis is toch niet gek.

Ik ben toch niet gek. Nu moet ik zelf mijn meterstanden doorgeven. Nu moet ik eens in de 3 jaar thuis zijn omdat iemand van Enexis langs komt om mijn meterstanden op te nemen. Dat is juist dé reden geweest voor de slimme meter te kiezen.

Wat is mijn belang daarin?
Wat is het belang van Enexis daarin?


Mijn reactie op dit onderwerp van TS was: "omdat onbevoegden inzage hadden in data van mijn slimme meter".
Dat is nog altijd het feit, hoe mensen er ook een draai aan willen geven.

Uiteraard is een ieder vrij de reactie van Enelogic te geloven, Moneyman. Daar ga ik niet over :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe het verder ook allemaal zit en wat er verder ook wordt beweerd door wie dan ook:

Als consument kun je dit nooit controleren.

En daar gaat het om.

Enelogic
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2017 18:46

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Enelogic »

@Harm, zou je ons even een reactie kunnen sturen via de supportlijn?

We zullen dan even zwart op wit aangeven wat we je slimme meter niet meer uitlezen sinds dat je je account hebt verwijderd.
Stuur ook weer even je EAN codes mee, dan kunnen we een volledige bevestiging geven.

Daarnaast zullen we ook contact opnemen met Enexis en vragen om opheldering hierover.

Alvast bedankt,
^Huub

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: weigeren slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Harm.calc schreef:Mijn reactie op dit onderwerp van TS was: "omdat onbevoegden inzage hadden in data van mijn slimme meter".
Dat is nog altijd het feit, hoe mensen er ook een draai aan willen geven.

Uiteraard is een ieder vrij de reactie van Enelogic te geloven, Moneyman. Daar ga ik niet over :wink:
Volgens mij is het nog steeds géén FEIT, maar niks meer en minder dan een mededeling van een medewerker van Enexis (en wat die waard is, kan ik niet beoordelen).

Gesloten